گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

خاطره یکی از جانبازان هفتم تیر از روز واقعه

سید جلال ساداتیان، یکی از جانبازان واقعه هفتم تیر، به جماران گفت: یکی از نکات مبرز شخصیت شهید بهشتی همین است که به جمع احترام قائل هستند. اگر ایشان هم می گفت ما تصمیم گرفته ایم راجع به مسائل بازرگانی خارجی صحبت کنیم کسی مخالفت نمی کرد. ولی رجوع می کند به آراء عمومی جمعی که آنجا حاضر هستند و از آنها اجازه می گیرد که دستور کار را عوض کنند و راجع به ریاست جمهوری صحبت شود. طبیعتا جمع هم این را اجازه می دهند و راجع به بحث ریاست جمهوری صحبت می شود و ایشان تأیید می کنند شایسته ترین فردی که ما الآن داریم آقای رجایی است که در نخست وزیری خوش درخشیده است. در همین حوالی انفجار صورت می گیرد؛ انفجاری که ایشان و تعدادی از وزرا، نمایندگان مجلس و شخصیت های قوه قضائیه را از ما می گیرد و جامعه را داغدار آن عزیزان می کند.

یکی از جانبازان هفتم تیر با اشاره به نقش آیت الله شهید بهشتی در اداره حزب جمهوری اسلامی، قوه قضائیه و نقش بی بدیل ایشان در تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی، گفت: چنین شخصیتی غافل از این هم نیست که مسائل روز را دنبال کند. کما اینکه در راستای همان کادرسازی و آگاهی بخشی به سه قوه در جلساتی که منجر به انفجار می شود دور هم جمع شدند تا راجع به عمده ترین مسائل کشور بتوانند بحث و تبادل نظر کنند و آگاهی های خودشان را افزایش بدهند.

سید جلال ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص ویژگی های شهید بهشتی، گفت: در محافل مختلف راجع به خصوصیات، شخصیت و منش ایشان گفته می شود ولی هنوز ما فکر می کنیم که بخش های قابل ملاحظه ای از شخصیت و توانمندی های ایشان ناگفته باقی مانده و بسیار تأسف می خوریم از اینکه این بزرگوار را در طول 40 و چند سال گذشته نظام اسلامی نداشته ایم.

جانباز هفتم تیر افزود: شخصیتی که با اداره حزب جمهوری اسلامی، قوه قضائیه و نقش بی بدیل در تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی و همچنین تربیت و آموزش پرسنل و کادرسازی نیروهای خدوم برای انقلاب اسلامی با تکیه بر جوانانی که استعداد، توانمندی و تعهدات لازم را در آنها شناسایی کرده بودند، این نقش را بعد از ایشان کسی نتوانستند ایفا کند و کسانی می دانستند که چه شخصیت بزرگواری را از نظام اسلامی دریغ می کنند.

وی با اشاره به نظم شهید بهشتی، اظهار داشت: ایشان بر زبان های عربی، انگلیسی و آلمانی آگاهی داشت و دانش و اطلاعات را مستقیم دریافت می کرد و در برخی از متون بسیار عمیق وارد می شد و حتی گفته می شود ایشان فلسفه هگل را مستقیم خوانده و حتی گفته می شود «کاپیتال» مارکس را به زبان آلمانی خوانده و آگاهی دارد. یعنی شخصیتی که هم در بعد اجرایی بسیار توانمند است و هم علمی؛ و نقش بی بدیلی که ایشان در مراحل مختلف انقلاب اسلامی و از جمله آنها سخنرانی 16 شهریور در میدان آزادی است.

ساداتیان با اشاره به اینکه نکته های فراوانی در قالب خاطرات گفته شده است، گفت: عدالت محوری و صداقت ایشان و اینکه روزهای اول پیروزی انقلاب ایشان چگونه بر می خروشد از اینکه هنوز خیلی سیرها و گرسنه ها در جامعه اسلامی ما وجود دارد، یعنی همه تلاش ایشان بر این است که صداقت، راستی و درستی را در جامعه ما پرورش بدهد و به عنوان ارزش های اصیل این انقلاب و نظام معرفی کند؛ بر خلاف چیزی که متأسفانه در سال های بعد ما شاهد آن هستیم.

وی یادآور شد: چنین شخصیتی غافل از این هم نیست که مسائل روز را دنبال کند. کما اینکه در راستای همان کادرسازی و آگاهی بخشی به سه قوه در جلساتی که منجر به انفجار می شود دور هم جمع شدند تا راجع به عمده ترین مسائل کشور بتوانند بحث و تبادل نظر کنند و آگاهی های خودشان را افزایش بدهند. در همان جلسه بر اساس برنامه از پیش تعیین شده قرار است راجع به بازرگانی خارجی صحبت شود ولی روز قبل از آن انفجاری در مسجد ابوذر اتفاق افتاد و رهبری زخمی شد و قبل از آن در 30 خرداد عزل بنی صدر اتفاق افتاد و جامعه ما کاملا ملتهب بود. در نتیجه ایشان به جای دستور کار آنجا از جمع نظرخواهی می کند.

جانباز هفتم تیر افزود: یکی از نکات مبرز شخصیت ایشان همین است که به جمع احترام قائل هستند. اگر ایشان هم می گفت ما تصمیم گرفته ایم راجع به مسائل بازرگانی خارجی صحبت کنیم کسی مخالفت نمی کرد. ولی رجوع می کند به آراء عمومی جمعی که آنجا حاضر هستند و از آنها اجازه می گیرد که دستور کار را عوض کنند و راجع به ریاست جمهوری صحبت شود.

وی اظهار داشت: طبیعتا جمع هم این را اجازه می دهند و راجع به بحث ریاست جمهوری صحبت می شود و ایشان تأیید می کنند شایسته ترین فردی که ما الآن داریم آقای رجایی است که در نخست وزیری خوش درخشیده است. در همین حوالی انفجار صورت می گیرد؛ انفجاری که ایشان و تعدادی از وزرا، نمایندگان مجلس و شخصیت های قوه قضائیه را از ما می گیرد و جامعه را داغدار آن عزیزان می کند.

ساداتیان گفت:  همان روزها شعار می دادند که «دشمن در چه فکریه؟ ایران پر از بهشتیه»؛ ولی واقعیت این را نشان داد که ما بهشتی را نداشتیم و فقط خود بهشتی، بهشتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.