گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمدی عراقی: مقام معظم رهبری یک‌بار گفتند، تعبیر «امامین انقلاب» درست نیست؛ این انقلاب تنها یک امام داشت/ دشمن می‌خواهد به جوانان ما بگوید پدران شما اشتباه کردند/ امام انتخابات را امری تشریفاتی نمی‌دانستند

حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم به خبرنگار جماران گفت: امام به انتخابات واقعی و درست راضی بودند، انتخابات را امری تشریفاتی نمی‌دانستند. ایشان واقعا این را حق مردم می‌دانستند که بتوانند رییس جمهور و نماینده مجلس خود را و حتی رهبر را انتخاب کنند.

پایگاه خبری جماران: حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم از نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» در قم بازدید کرد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با وی که در حاشیه این بازدید انجام شد، در پی می آید:

نمایشگاه دستاوردهای سی ساله موسسه تنظیم و نشر آثار امام را چگونه دیدید؟ فکر می کنید چه باید و نبایدهایی باید در کارهای مجموعه لحاظ شود؟

اولا سالروز ولادت حضرت معصومه(س) را تبریک عرض میکنم. سی و سومین سالروز رحلت امام را نیز گرامی داشته و و تسلیت می گویم. بخشی از آنچه که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است بسیار بی سابقه است و جا دارد همه به نمایشگاه سر زده و بازدید کنند. اما حقیقت این است که دریای با عظمت وجود امام چیزی نیست که در یک نمایشگاه قابل گنجاندن باشد. زحمت شما جای تشکر دارد اما عظمت امام بسیار فرا تر از یک نمایشگاه است. ما باید اعتراف کنیم که هنوز امام را نشناخته ایم.

حال بنده که پدرم شاگرد امام بود و در راه امام جان خود را فدا کردند، لازم است این عظمت را یادآوری کنم.  زمانی که امام در قم بودند همسایه ایشان بودیم. قرار بود منزل خودمان را با منزل امام عوض کنیم؛ منزل ما در کوچه ارک بود. یک روز پدرم به مادرم گفت، آیا راضی هستید منزل را به امام بدهیم؟!  (پول منزل از ارث مادرم بود) چون این منزل برای امام مناسب‌تر است و امام مهمانان زیادی دارند. والده ما هم بالطبع قبول کردند که امام به منزل ما بیایند و ما در منزل ایشان ساکن شویم. اما این تصمیم با دستگیری امام عملی نشد.

غرض این است  که تا امروز امام را نشناخته ایم. انسان گاهی فقط جلوه هایی از تأثیر معنوی حضور امام در حوزه را می بیند. 

شما ببینید چند سال از تدریس اخلاق امام در فیضیه قم می‌گذرد که  محصول مکتوبش که کتاب «چهل حدیث» است. شب قبل در دفتر حضرت آقا جلسه‌ای بود. یکی از شاگردانِ شاگردان امام با خواندن چهل حدیث، آن را از نگاه سیر و سلوک توضیح می داد که  بر اساس آنچه در این کتاب آمده، اولین مرحله، مرحله تفکر است و اینکه تفکر در مسیر سیر و سلوک امام یعنی چه. مرحله دوم، مرحله‌ی تذکر است که در چهل حدیث یک سرفصلی را به این مرحله اختصاص داده اند و توضیح می داد که این واژه یک واژه قرآنی است.

 من نگاهی به طلبه‌های جوانی که نشسته بودم می انداختم که بعضی از آن‌ها یادداشت برداری می‌کردند؛ لحظه‌ای فکر کردم انگار این‌ها از زبان امام درس را می‌شنوند! بیش از ۵۰ سال از گفته‌های امام گذشته ولی تا امروز زنده است. این به خاطر روحانیت و قرب امام به درگاه الهی است، زیرا مسائل الهی مرگ ندارد و چون حیات و کلام امام به عرفان و معرفت الله آمیخته است، نمی میرد؛ آن هم با آن خلوص که مهمترین ویژگی امام بود. 

امام قبل از اینکه رهبر سیاسی باشند، یک عارف و معلم اخلاق بودند. به نظرم مهمترین درس امروز از مکتب امام که می توانیم بیاموزیم همین است. جامعه ما، امروز بیش از زمان دیگری به معنویت عرفان و اخلاق امام نیازمند است. مهم‌ترین رسالتی که ما بر عهده داریم این است که از خدا بخواهیم امام را آنگونه که هست به نسل جدیدی معرفی کند. 

انشاءالله خدا به شما توفیق دهد که در معرفی امام به خصوص در قالب های هنری موفق باشید و امیدواریم خدا به ما نیز توفیق دهد که امام را به خوبی به نسل های چهارم و پنجم معرفی کنیم.

بسیاری از سخنان مقام معظم رهبری، آمیخته با عشق به امام است؛ برداشت خودتان از آن جلسات خصوصی و معاشرت‌هایی که با ایشان داشتید، این است که ایشان شیفته‌ی کدام بُعد از شخصیت امام هستند؟ 

سوال سختی است. چون من باید نسبت به هر دو بزرگوار معرفت داشته باشم و سخن بگویم. اما من این‌طور می‌توانم تعبیر کنم که مقام معظم رهبری فانی در امام هستند. مهم‌ترین، عمیق‌ترین و راهبردی‌ترین صحبت‌های ایشان در طول سال صحبت‌های ۱۴ خرداد در حرم امام است. مواردی هست که من نمی توانم بگویم ایشان راجع به شخصیت منحصر به فرد امام چگونه فکر می کنند. و زیاد نمی‌توان گفت که ایشان در باب شخصیت امام چطور فکر می‌کنند؛ ایشان یک بار قریبه به این مضمون گفتند، «بعضی‌ها تعبیر می‌کنند امامین انقلاب؛ این خوب و درست نیست، بلکه این انقلاب تنها یک امام داشت».

هر کسی به اندازه معرفت خودش امام را می شناسد. یعنی بعضی از شخصیت‌ها به این صورت هستند که دیگران به اندازه‌ای که بتوانند و قدرت داشته باشند، آنها را می شناسند. اگر سعه‌ی فکر و وجودی داشته باشند می‌توانند آن را توصیف کنند. لذا شخصیتی مانند ایشان که یکی از نزیکترین افراد به امام بودند و امام هم نسبت به ایشان عنایت خاصی داشتند، شناخت خوبی از امام دارند.

 

محمدی عراقی (1)

 

ما شخصیت‌های بزرگ دیگری هم داشتیم. بعضی‌ از این شخصیت‌ها بسیار زود شهید شدند مثل شهید بهشتی و شهید مطهری که تعابیر مختلفی نیز در مورد امام داشتند. امام در مورد شهید مطهری گفتند، حاصل عمر من بود؛ اما می‌بینیم برخی تعابیری که نسبت به آقا داشتند، در آینده معلوم شد. خدا رحمت کند مرحوم حاج احمد آقا را که بعد از رحلت امام در اجلاس خبرگان دیدگاه و نظر امام را افشا کردند که نشان داد این رابطه یک رابطه دو طرفه بوده است.

ایشان همیشه خود را شاگرد مکتب امام می‌دانند. این برای ما درس بزرگی است که بدانیم مکتب انسان ساز امام چنین شاگردانی را تربیت کرده و الحمدالله امام زنده و ناظر است. ما امروز امام، شهید مطهری و شهید بهشتی را نداریم اما این معجزه  ی باقیه ی امام در وجود مقام معظم رهبری هست و دقیقا با همان شیوه و رفتار ایشان است. در مسائل بین المللی، عظمت ایشان مانند امام است و با ارزش‌های انقلاب هم‌خوانی دارد و همان موضع امام را در برابر آمریکا و اسرائیل می‌بینیم. خدا را باید برای این نعمت شکر کنیم. 

ما امام را زود از دست دادیم، اما خدا را باید شکر کنیم که نعمت ولایت با رحلت امام قطع نشد و ان شاء الله تا ظهور حضرت ولیعصر(عج) ادامه یابد. ملت ما لیاقتش را دارند. چرا که در احادیث هست که مردم شایستگی حکومتی را که بر آنها حاکم می شود دارند.

شما می‌بینید در سرود سلام فرمانده مردم چه عظمتی را از خود نشان دادند؛ از بچه ۴ ساله تا پیرمرد و پیرزن؛ بچه‌ ها پدر بزرگ و مادربزرگشان را به استادیوم آزادی آوردند؛ حزب اللهی و غیر حزب اللهی حتی خانمی که از لحاظ پوشش مناسب نبود به عشق امام زمان(عج) آمدند. به نظرم همه این‌ها کرامات امام است.

در روز دختر مشاهده کردیم که خیابان ها پر از دختران با حجاب بود؛ همان موقع مردم ما به این مسائلی که از امام مانده است پایبند هستند. منتها، گاهی موج‌هایی می‌آید و تاثیر می‌گذارد.

 هر سخنی که امام می‌گفتند به دل می‌نشست. خصوصیت امام این بود که هر چه می‌گفت اول خود به این عمل می‌کرد. حرف امام تا عمق جان اثرگذار بود. امروز اگر به وصیت نامه شهدای مداقع حرم مراجعه کنید در تمام این‌ها یک چیزی با شهدای دفاع مقدس مشترک است که به خانواده ها و دوستان وصیت کرده اند که امام را تنها نگذارید این عشق خدایی است باید به آیات قرآن ایمان بیاوریم؛ با اینکه میدانید امام چقدر فداکاری کرد، علی رغم شعار جنگ جنگ تا پیروزی، شرایطی پیش آمد و امام قطعنامه را پذیرفتند و گفتند من آبروی خودم را با خدا معامله کردم و دیدید خدا چطور آبروی امام را حفظ کرد.

 

محمدی عراقی (2)

 

امام در سخنی گفتند میزان رأی ملت است؛ عده‌ای گفتند امام با شروطی این سخن را گفته است؛ در این‌باره صحبتی دارید؟ 

امام به نقش مردم به معنای واقعی باور داشتند و خود را خادم مردم می‌دانستند. وقتی که امام گفتند، به من خدمتگزار بگویید، نه رهبر؛ تعارف نبود، این موضوع از عمق جان امام سرچشمه می‌گیرد. بعضی از روحانیون و مقدسین به امام می گفتند که چرا امام به زن‌ها بهاء می‌دهد، امام گفتند ما با همین زن‌های لچک به سر شاه را بیرون کردیم، آن وقت شما می‌گویید من آن‌ها را بیرون کنم!

امام به انتخابات واقعی و درست راضی بودند، انتخابات را امری تشریفاتی نمی‌دانستند. ایشان واقعا این را حق مردم می‌دانستند که بتوانند رییس جمهور و نماینده مجلس خود را و حتی رهبر را انتخاب کنند.

به خاطر دارید در بهشت زهرا امام گفتند، «چون من را مردم قبول دارند در دهان این دولت میزنم»؛ این نشان از این دارد که امام به این موضوع عمیقا اعتقاد داشتند. این را فراموش نکنیم که از لحاظ شرعی و مشروعیت امام معتقد بودند مشروعیت ولایت فقیه به ولایت معصوم(ع) برمی‌‌گردد و او چون فقیه نایب عام امام زمان(عج) است حق حاکمیت دارد؛ اما ایشان این را در کنار حق حاکمیت مردم می‌داند.

 

محمدی عراقی (5)

 

این معجزه امام و مردم سالاری دینی بود که حضرت آقا بر روی آن تکیه می کند؛ این نظریه دکترین جدیدی بود که امام به عنوان راه تو پیش پای بشریت گذاشتند، چون فرهنگ غرب سال‌ها روی این موضوع این کار کردند که بگویند، یا خدا یا مردم؛ یا حکومت باید مردمی باشد یا مذهبی. اما معجزه امام این بود که نشان داد خدا و مردم در برابر هم نیستند که این نیز ریشه قرآنی دارد؛ قرآن کریم می‌فرماید، «نصرت خدا در کنار مومنین است».

باید امام را به نسل جدید معرفی کنیم چون دوباره مورد تهاجم فرهنگی دشمن قرار گرفته ایم. دشمن می‌خواهد به جوانان ما بگوید پدران شما اشتباه کردند. این بزرگترین تهدیدی است که وجود دارد و باید به صورت منطقی به جوانان بگوییم هدف امام بیدار کردن دنیا و آشنایی دنیا با امام زمان(عج) بود که این هدف در حال تحقق است. البته این هدف هزینه هم دارد. امروز دعوا آمریکا و روسیه، مادی و بر سر منطقه نفوذ است. اما اختلاف ما با آمریکا بر سر سرزمین نیست؛ بر سر جهان بینی و سبک زندگی است.

جوانی که در زمان رژیم گذشته چشم چرانی می کرد؛ در دوران بعد از انقلاب به جنگ رفت. این کار انبیاء است که امام انجام داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.