گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: برجام در مدیریت انتظارات موثر است/ مشکل ما با وزارت صمت، مدیریت بازار است/ استیضاح وزرا بستگی به تصمیم هیات رییسه دارد/ اینکه می‌گویند امشب قیمت‌ها پایین بیاید علمی و منطقی نیست

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به جماران گفت: برجام در مدیریت انتظارات موثر است. اگر توافقات هم به سرانجام برسد، طی یک روز یا چند ماه مشکلات ما حل نمی‌شود بلکه باز هم طول میکشد تا وضعیت بهبود پیدا کند. اما این انتظارات سریع تاثیر می‌گذارد، همان انتظاراتی که در بازار ارز، سرمایه‌گذاری‌ها، تقاضا، قیمت کالاها در اقتصاد کشور تاثیرگذار است و اگر بخواهیم اثر واقعی داشته باشد باید اقتصاد داخلی رونق پیدا کند.

پایگاه خبری جماران: امروز افزایش کالاهای اساسی نه تنها صدای مردم بلکه صدای رییس جمهور ، رییس و نمایندگان مجلس را درآورده است اما ما تنها چند صدایی را از سوی مسئولان را می‌شنویم. در طول روز رییس جمهور از برخورد با گرانی و شب معاون وزیر صمت تاکید می کند همین امشب قیمت‌ها پایین بیاید که این جز نارضایتی مردم را در برندارد.

در این خصوص مهدی طغیانی در گفتگو با خبرنگار جماران معتقد است: امروز بحث دستوری بودن یا نبودن قیمت‌ها نیست. اگر قواعد اقتصادی درست عمل شود یعنی بتوانیم نقدینگی، خلق پول بانک مرکزی و خلق اعتبار نظام بانکی را کنترل کرده و تلاش کنیم هزینه‌های تولید را با جهش نرخ ارز یا افزایش دستمزدها، افزایش ندهیم. اگر این اتفاقات نیافتد تورم ناخودآگاه پایین می‌آید. لازم نیست من دستور دهم قیمت‌ها به ۳ ماه پیش برگردد که هیچ وقت هم به حرف من گوش نخواهد کرد، ولی اگر من قواعدش را عمل کنم، بله شدنی است. امروز دولت با توجه به میزان تلاش خود نتیجه گرفته است. البته تصمیماتی هم می‌گیرند که حالت خنثی کننده نسبت به قبل دارد و همین داستان افزایش دستمزد کارگری که قطعا در تولید موثر و تورم تاثیرگذار است.


امروز کشور نیازمند طرح‌های روشن، حل کننده و گره گشا است

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص همکاری نکردن دولت و مجلس در خصوص حل مسائل اقتصادی گفت: بحث مجلس و دولت نیست. به نظرم اگر یک طرح مشخص اقتصادی که جوانبش معلوم و ابعادش روشن شود، اجرایی شود، چرا مجلس و دولت پای کار نباشند؟! اگر نماینده‌ای به شکل کلی بگوید من ایده‌ای دارم و دولت همکاری نمی کند درست نیست؛ بلکه باید به جزییات و مبنای کارشناسی آن بپردازیم. کلی گویی را باید کنار بگذاریم. امروز کشور نیازمند طرح‌های روشن، حل کننده و گره گشا است.


مسائل و مشکلات ما ریشه‌های چند ده ساله دارد

 

طغیانی در باب عملکرد وزرای اقتصاد و صمت افزود:‌ بدون اینکه وزرا را قضاوت کنم باید بگویم ما هنوز به یک سال نرسیدیم که بخواهیم عملکرد وزرا را بررسی کنیم. قطعا اگر به یک سال رسیده بودیم آن یک‌سال را مبنای ارزیابی وعده‌هایی که آن وزیر داده بود می‌گذاریم که آیا محقق شده است یا خیر. مسائل و مشکلات ما ریشه‌های چند ده ساله دارد. به طور مثال مسأله خودرو برای دیروز و امروز نیست. مشکلات خودروسازی از جمله، کیفیت تولید، مسأله ۵۰ ،۶۰ ساله ما است. مشکل ما با وزارت صمت مدیریت بازار است. باید برای برنامه‌های بلند مدت برنامه ریزی کرد و مشکلات را حل کرد. اما مسأله اصلی،  ساماندهی بازار است. این سازماندهی فاصله و شکاف عجیب و غریب بین تولید و قیمت کارخانه و بازار را کم می کند و حال باید منتظر ماند که تصمیم دولت چیست.


استیضاح وزرا بستگی به تصمیم هیات رییسه دارد

 

وی در ادامه از استیضاح وزرای اقتصاد و صمت گفت:‌ استیضاح وزرا بستگی به تصمیم هیات رییسه دارد که اعلام وصل شود یا نه. باید طبق آیین نامه بررسی شود. فکر می کنم از نظر هیات رییسه هنوز مهلت اعضای کابینه برای ارزیابی اینکه آیا تا امروز به وعده‌های‌شان عمل کرده اند یا خیر، قابل ارزیابی است کافی نیست و به این خاطر استیضاح ها را به دستور نمی‌آوردند؛ اگرچه طبق آیین نامه وقتی تعداد امضا به حد نصاب برسد باید در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم اصفهان در خصوص صحبت‌های معاون پیشین وزیر صمت که چندی پیش گفت، قیمت‌ها امشب باید پایین بیاید، گفت:‌ این حرف‌ها علمی و منطقی نیست. به نظر من این گونه حرف‌ها زده نشود بهتر است، چون شدنی نیست و ما نمی‌توانیم که دستور دهیم قیمت‌ها برگردد. این‌ تغییر قیمت‌ها همه قواعد علمی دارد. بله، ما می‌توانیم نرخ‌ها را برگردانیم اما قواعد را باید رعایت و از آن استفاده کنیم.



اگر توافقات هم به سرانجام برسد، طی یک روز یا چند ماه مشکلات ما حل نمی‌شود بلکه باز هم طول میکشد

 

مهدی طغیانی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت اقتصادی امروز به برجام ارتباطی دارد یا نه، گفت: بله. برجام در مدیریت انتظارات موثر است. اگر توافقات هم به سرانجام برسد، طی یک روز یا چند ماه مشکلات ما حل نمی‌شود بلکه باز هم طول میکشد تا وضعیت بهبود پیدا کند. اما این انتظارات سریعا تاثیر می‌گذارد،؛همان انتظاراتی که در بازار ارز، سرمایه‌گذاری‌ها، تقاضا، قیمت کالاها در اقتصاد کشور تاثیرگذار است و اگر بخواهیم اثر واقعی داشته باشد باید اقتصاد داخلی رونق پیدا کند. نظامات داخلی، مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و بورس اصلاح شوند. بانک ما مشکل دارد و این‌ها ربطی به توافقات برجام ندارد.

وی در پایان افزود: من فکر می کنم امسال اگر تصمیمات مقداری منطقی و آگاهانه‌تر اتخاذ شود و خود تصمیمات همدیگر را خنثی نکنند امسال سال بهتری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.