گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه: مذاکرات ایران و عربستان در مسیر بسیار خوبی حرکت می کند/ عربستان قابلیت تأثیر غیر مستقیم یا مستقیم بر مذاکرات ایران و آمریکا ندارد/ عربستان جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ما دارد

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص مذاکرات ایران و عربستان به جماران گفت: اظهارات مقامات مذاکره کننده دو طرف و همچنین نشانه های دیگر موجود نشان می دهد که این مذاکرات در مسیر بسیار خوبی دارد حرکت می کند. دو طرف تأکید دارند که مذاکرات در حال پیشرفت است و خواستار برگزاری دور جدید هستند.

پایگاه خبری جماران: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه کاهش تنش های منطقه ای برای ایران یک هدف بزرگ است، گفت: عربستان به دلیل مسأله حج و همچنین اینکه مثل ما قدیمی ترین عضو اوپک است، جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ما دارد. یعنی به رغم قطع روابط، حجاج ما به آنجا می رفتند و شدیدترین اختلافات شاهد بودیم که وزرای دو کشور در اجلاس اوپک دور یک میز می نشینند. یعنی روابط ویژه ای با عربستان داریم و لذا کوشش ما بیشتر در کاهش تنش های منطقه ای است.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با جعفر قنادباشی را در ادامه می خوانید:

با توجه به اینکه قرار است به زودی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان آغاز شود، ارزیابی شما از پیشرفت این مذاکرات چیست؟

اظهارات مقامات مذاکره کننده دو طرف و همچنین نشانه های دیگر موجود نشان می دهد که این مذاکرات در مسیر بسیار خوبی دارد حرکت می کند. دو طرف تأکید دارند که مذاکرات در حال پیشرفت است و خواستار برگزاری دور جدید هستند. البته شاید یکی از دلایل پیشرفتش این بوده که در مذاکرات مسائل کلان منطقه صحبت نشده و بیشتر مسائل مربوط به دو کشور از جمله چگونگی بازگشایی سفارتخانه ها بوده است.

 

عربستان علیه ما 14 کار مهم انجام داده؛ هر کدام می توانست باعث قطع رابطه شود

 

اما در خصوص اینکه روابط دو کشور به چه سمت و سویی حرکت می کند، باید عرض کنم که عربستان زمان بن سلمان در قبال ایران دچار خطایی شد که به قطع روابط منجر شد. لذا به نظر می رسد که عربستان بلند پروازی های قبل را کنار بگذارد. عربستان علیه ما 14 کار مهم انجام داده که هر کدام می توانست باعث قطع رابطه شود. مثلا، کمک به منافقین و گروه های تجزیه طلب یا کمک به ترامپ برای محاصره اقتصادی ایران است. یعنی عربستان علنا به ترامپ گفت شما ایران را تحریم کنید و ما نفت را تأمین می کنیم. بی حرمتی به حجاج ما در منا یکی دیگر از این کارها است. بمب گذاری سفارت ما در لبنان و بمباران صنعا مثل این است که به خاک ما تجاوز کرده اند. به هر حال این طور اقدامات را انجام داده اند ولی الآن دیگر آن توان را ندارند.

 

جعفر قنادباشی

 

 

امنیت اسرائیل صدر اولویت های آمریکا در منطقه است

هیچ گاه عربستان از نظر توجه آمریکایی ها در صدر قرار نداشته است

 

یعنی اگر ما با عربستان به توافق برسیم به مذاکرات ما با آمریکا هم کمک می کند و دیگر عربستانی ها در قضیه تحریم ایران با آمریکا همکاری نخواهند کرد؟

عربستان کشوری نیست که در این عرصه قابلیت تأثیر غیرمستقیم یا مستقیم داشته باشد و چنین جایگاهی ندارد. امنیت اسرائیل صدر اولویت های آمریکا در منطقه است و هیچ گاه عربستان از نظر توجه آمریکایی ها در صدر قرار نداشته است.

 

در خبرها بود که دور جدید مذاکرات ایران و عربستان در سطح دیپلماتیک برگزار خواهد شد. به نظر شما اگر این مذاکرات در سطح دیپلماتیک برگزار شود چه قدر به پیشرفت آن کمک می کند؟

به نظر من شاید این تعبیر دقیق نبود. چون دیپلماسی مربوط به روابط دو کشور می شود.

 

عربستان جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ما دارد

 

شاید منظور این بوده که در سطح وزرای خارجه دو کشور یا سطحی بالاتر از دورهای قبل برگزار خواهد شد.

این درست است که امکان دارد مقامات با سطح بالاتری در این مذاکرات شرکت کنند. گفتم که تا الآن هیچ کدام از طرفین نسبت به مذاکرات احساس بدبینی نکرده اند و هر کدام تعریف کرده اند که مذاکرات دارد پیش می رود. البته مذاکرات در دولت آقای روحانی آغاز شد و در دولت آقای رئیسی ادامه پیدا کرد. این هم نشان می دهد که ایران بدون توجه به اینکه چه دولتی بر سر کار بیاید این مسأله را دنبال می کند و کاهش تنش های منطقه ای برای ایران یک هدف بزرگ است و مربوط به یک رئیس جمهور نیست.

 

آینده روابط ایران و عربستان را چه طور می بینید؟

عربستان به دلیل مسأله حج و همچنین اینکه مثل ما قدیمی ترین عضو اوپک است، جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ما دارد. یعنی به رغم قطع روابط، حجاج ما به آنجا می رفتند و شدیدترین اختلافات شاهد بودیم که وزرای دو کشور در اجلاس اوپک دور یک میز می نشینند. یعنی روابط ویژه ای با عربستان داریم و لذا کوشش ما بیشتر در کاهش تنش های منطقه ای است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.