ایرج مسجدی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: جمهوری اسلامی هیچگاه دخالت نکرده است بلکه ایران همواره کمک کرده است، جمهوری اسلامی در شرایطی که خود عراقی‌ها با ما مذاکره کردند و خواهان نظرات جمهوری اسلامی بودند، دیدگاه‌های و پیشنهادهای خود را اعلام کردیم، این را نمی شود نامش را دخالت گذاشت بلکه مشورت و همفکری است و به اعتقاد من مساعدت و کمک به حساب می آید. برای نمونه ما و عراق همکاری اقتصادی و تجاری داریم آیا این همکاری دخالت است؟ در حوزه امنیتی همکاری بین دو کشور وجود دارد؟ این دخالت نیست بلکه کمک به حساب می آید.

به گزارش جماران؛ سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: ما گریبان آمریکایی ها را رها نمی کنیم و پرونده ترور شهید سلیمانی دنبال خواهد شد.

"ایرج مسجدی" سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم پیرامون حضور آمریکایی ها در عراق، روابط ایران با احزاب کرد، پرونده ترور حاج قاسم، آب های مرزی، مذاکرات ایران و عربستان و آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در عراق توضیحاتی ارائه داد.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

بعد از سقوط صدام در سال 2003 میلادی طبیعی است که عراق در حال تجربه یک دموکراسی جدید است.

ارزیابی من از عراق، عراقی رو به جلو و سازنده است.

جریان مقاومت یک واقعیت و بخشی از روند سیاسی و اجتماعی در عراق است.

حاکمیت، دولت و نظام عراق ضمن احترام به همه این مسائل، باید به خواسته های جریان مقاومت هم توجه داشته باشند.

روابط جمهوری اسلامی با رهبران کرد گسترش یافت و تقویت شده است.

پس از بمباران پایگاه اسرائیل در اربیل از مقامات کرد خواستیم که نگرانی های امنیتی جمهوری اسلامی را کاملا ملاحظه کنند.

اهل سنت بخش بسیار مهمی از جامعه عراق هستند.

نگاه جمهوری اسلامی نگاه طایفه ای و قومی به عراق نیست.

توافق و مذاکرات بین همه طرف های سیاسی در عراق می تواند برای حل مشکلات راه‌گشا باشد.

جمهوری اسلامی هیچگاه در مسائل عراق دخالت نکرده است بلکه ایران همواره کمک کرده است.

عراق کشوری مستقل است و هیچکس نمی تواند و اجازه ندارد در مسائل آن دخالت کند.

مرجعیت پشت و پناه ملت عراق است.

حضور آمریکا هیچ رهاوردی بجز شر و ایجاد مشکلات برای کشورهای منطقه ندارد.

براساس مصوبه پارلمان عراق، نیروهای آمریکایی باید از این کشور بروند.

دیدار و مذاکره ای با سفیر آمریکا نداشته ام.

مذاکرات ایران و عربستان روبه جلو و مثبت بوده است.

ما با آمریکایی ها مشکلاتی داریم که مشکلات جدیدی هم نیست و صرفا هم مربوط به پرونده هسته ای و مذاکران وین نمی شود.

مذاکره بین ایران و عربستان می تواند الگوی مناسبی باشد برای مذاکره با سایر دول عربی و اسلامی باشد.

سفیر جدید ایران، بعد از ایام تعطیلات عید فطر کار خودشان را شروع می کند.

همزمانی تغییر سفیر ایران در بغداد با تغییر سفیر آمریکا در عراق ارتباطی باهم ندارد.

شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تلخ ترین اتفاق و جنایتی بود که آمریکایی ها رقم زدند.

گریبان آمریکایی ها را رها نمی کنیم و پرونده شهادت حاج قاسم دنبال خواهد شد.

ایران به هیچ وجه در تصرف آبهای مرزی دخالتی نداشته و دخالت هم نمی کند.

این که ایران بخواهد آب های ورودی به عراق را کاهش دهد، موضوعی عاری از واقعیت است.

در ادامه مشروح این گفتگو آمده است:

العالم: شما کارتان را در عراق به عنوان سفیر ایران در بغداد از سال 2017 آغاز کردید، در این پنج سال اتفاقات مهمی در صحنه عراق اتفاق افتاد. آیا به اهدافی که در نظر داشتید در طول این مدت رسیدید؟

مسجدی: عراق طبیعتا شرایط خاصی که دارد و در طول زمان با مسائل مختلف اعم از سیاسی و غیر سیاسی مواجه بوده است، آنچه من می توانم بگویم، در طول پنج سالی که در سفارت ایران در بغداد مشغول خدمت بودم، تحولات بسیار زیادی اتفاق افتاد، هم در موضوع دولت، هم در موضوع انتخابات، بحث های اقتصادی، سیاسی و مسائل مختلف، اما روند موضوع را من روند رو به جلو و مثبت ارزیابی می کنم. بعد از سقوط صدام در سال 2003 میلادی طبیعی است که عراق در حال تجربه یک دموکراسی جدید است، یک تحول حاکمیت جدید و با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی، قومیتی و سرزمینی این کشور، با توجه به قانون و مقررات عراق که به اعتقاد من بسیاری از این مشکلات یا مسائلی که با آن مواجه می شویم، مسائلی طبیعی است که اتفاق می افتد، لذا ارزیابی من از عراق، عراقی رو به جلو و سازنده است با همه مشکلاتی که دارد و امیدوار هستیم که این روند مثبت به طور جدی ادامه پیدا کند.

العالم: ما می دانیم که روابط شما با نیروها و گروه های مختلف سیاسی، روابطی قدیمی است و حتی در زمان صدام، این روابط تا چه میزان در حل مشکلات سیاسی نقش دارد و همچنین روابط شما با دولت‌هایی که در طول ماموریت شما بودند چگونه بوده است، دولت عادل عبدالمهدی و همچنین دولت مصطفی الکاظمی؟

مسجدی: تجربه روابط بنده با گروه های سیاسی در دوران مبارزه و در ادامه آن، کمک کرده است که بتوانیم در جهت پیشبرد مناسبات بین دو کشور روابط خوبی ایجاد کنیم. در دوران عادل عبدالمهدی، روابط بسیار خوبی بین ایران و عراق ایجاد شد و در نتیجه سفر آقای روحانی رئیس جمهور به عراق به تقویت روابط منجر شد و بیانیه مشترک خوبی صادر شد که به نفع دو کشور بود و بعد از آن هم در دوران آقای مصطفی الکاظمی، این روابط ادامه پیدا کرد، بسیاری از همکاری ها توسعه پیدا کرد، اتفاقات خیلی خوبی صورت گرفت و همچنین برخی از توافقات در مرحله اجرا و در دست اقدام هست بین دو کشور، بنابراین جمهوری اسلامی، عراق را چون کشوری دوست، برادر، همسایه و هم پیمان و کشوری می داند که مسلمان و دوست ماست، همیشه روابط سازنده و خوبی هم در ابعاد سیاسی و هم در ابعاد اقتصادی وجود داشته است.

تغییر دولت ها در عراق هم تاثیری در عمق این دوستی و روابط همکاری شاید نداشته باشد، ممکن است برخی از سیاست ها یا برخی از استراتژی های اجرایی کم یا زیاد شود یا تغییرات جزئی پیدا کند اما راهبرد کلی دو کشور چون هر دو به هم نیاز دارند، کنار یکدیگر هستند و به نوعی پشتیبان هم هستند و اراده سیاسی دو کشور همکاری با یکدیگر است، به لطف خدا هم در دوران گذشته و هم در دوران کنونی این همکاری ها ادامه داشته است.

رابطه دولت عراق با گروه های مقاومت

العالم: ما گاهی شاهد بحران بین برخی گروه های سیاسی یعنی گروه های منسوب به مقاومت با دولت عراق بوده ایم. آیا شما برای کاهش این بحران دخالت کرده اید و آیا تاثیری در کاهش بحران داشته است؟

مسجدی: به اعتقاد من گروه های مقاومت و جریان مقاومت یک واقعیت و بخشی از روند سیاسی و اجتماعی در عراق است، همانگونه که ما در عراق احزاب و جریان های مختلف داریم، جریان مقاومت هم یک هویتی دارد و خواسته هایی دارد و آنچه من به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران می توانم بگویم، این است که حاکمیت، دولت و نظام عراق ضمن احترام به همه این مسائل، باید به خواسته های جریان مقاومت هم توجه داشته باشد، ببیند که گروه های مقاومت چه می گویند و چه می خواهند، به اعتقاد من رویکرد آنها و مشکل آنها با دولت عراق نیست و هیچگاه نبوده است، آنها نسبت به بیگانگان، اجنبی ها و استکبار و نسبت به آمریکایی ها و صهیونیست ها حساس و بسیار مخالف هستند، بنابراین جمهوری اسلامی هم در مقاطعی که لازم بوده است همانطور که در همه پرونده های امنیتی، سیاسی و اقتصادی کمک کرده است به عراق و کنار عراق بوده است، در این موضوع هم، همکاری و کمکی که از دستش بر می آمده، انجام داده است.

العالم: آیا این کمک ها تاثیر داشته است؟

مسجدی: بدون تاثیر که نیست، ایران مورد احترام همگان است، مواضع جمهوری اسلامی هم برای دولت هم برای مردم عزیز عراق هم برای احزاب سیاسی هم برای گروه های مقاومت، چون علاقه مند به جمهوری اسلامی هستند و جمهوری اسلامی خواهان صلح، امنیت و پیشرفت در سرزمین عراق است مورد توجه است. گاه این صحبت ها و مذاکرات یا به تعبیر شما، این نصایح و بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی ممکن است کمک کرده باشد.

رابطه ایران با احزاب کرد

العالم: درباره روابط شما با رهبران کرد چطور، ما می دانیم که شما روابط شخصی تاریخی با رهبران کرد دارید، با آقای مسعود بارزانی و دیگر رهبران کرد؛ این روابط تا چه میزان در تقویت روابط ایران با منطقه کردستان عراق تاثیر داشته است زیرا برخی می گویند این روابط تاریخی در ماه های گذشته ضعیف شده است؟ آیا این سخن صحیح است و چرا؟

مسجدی: روابط ما با کردها و رهبران کرد همانگونه که گفتید، روابط جدی و تاریخی است و به دوران معارضه باز می گردد، به قبل از سال 1991 و قبل از انتفاضه عراق باز می گردد، هم با جناب بارزانی هم با جناب طالبانی و هم با دیگر احزاب که در کردستان عراق بودند. ایران روابط بسیار جدی و قوی داشته است و از بعد از سال 1991 این روابط توسعه پیدا کرد و از بعد از 2003 میلادی که منجر به تغییر دولت در بغداد شد.

روابط جمهوری اسلامی با کردها و رهبران کرد گسترش یافت و تقویت شده است، ارتباط خود بنده، هم به عنوان سفیر و هم به عنوان کسی که سال های طولانی با رهبران کرد کار کرده و همکاری داشته ام، امروز نیز همین گونه است، ممکن است در برخی مقاطع زمانی یک چالش هایی با کردها به وجود آمده باشد، مانند قضیه اخیر اربیل، اما اینها تاثیری بر عمق روابط و سیاست های ما و اقلیم کردستان نگذاشته است، خوشبختانه رهبری و مقامات کرد هم شرایط ایران را به طور کامل می دانند، حساسیت های ما را روی مسائل امنیتی داخلی و امنیت ملی کشورمان کاملا درک می کنند، بنابراین به اعتقاد من تضعیف روابط نبوده و باعث سردی یا کندی روابط نشده است، گاهی دست اندازها و مشکلاتی پیش می آید که با مذاکرات بین طرفین رفع و رجوع می شود، هم ما و هم اقلیم کردستان خواهان روابط بسیار جدی و صمیمی هستیم، در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی. ما با یکدیگر مرز طولانی داریم و هم ما و هم اقلیم کردستان به این روابط نیاز داریم.

العالم: در مورد بمباران پایگاه اسرائیل در اربیل، آیا طرف کرد نگرانی ایران را پس از این حمله دریافت کرد؟

مسجدی: آری ما از مقامات کرد خواستیم که نگرانی های امنیتی جمهوری اسلامی را کاملا ملاحظه کنند و فکر می کنم با توجه با مسئله ای که اتفاق افتاد، ان شاء الله در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، من اراده سیاسی مقامات کرد را این گونه می فهمم که نسبت به جمهوری اسلامی حساس هستند و علاقه مند هستند، متقابلا مثل خود ما نسبت به کردستان که کاملا علاقه مندیم که دو کشوری که هم فرهنگ هستیم، هم نژاد هستیم، همسایه هستیم، مسلمان هستیم، به هر حال روابط دوستی را روز به روز تقویت کنیم و بیشتر کنیم، فکر می کنم آقایان کرد نگرانی های ما را کاملا درک کرده اند و امیدوار هستیم دیگر شاهد چنین چالش هایی بین ایران و اقلیم کردستان نباشیم.

نگاه جمهوری اسلامی نگاه طایفه ای و قومی به عراق نیست

العالم: در مورد روابط شما با برادران سنی در عراق چطور، ما می دانیم که سنی ها در آغاز عملیات سیاسی را تحریم کردند و هم اکنون وارد عملیات سیاسی شده اند، روابط بین جمهوری اسلامی و اهل سنت در عراق چگونه است؟

مسجدی: روابط ما با اهل سنت در عراق در ابعاد مختلف، با شخصیت های سیاسی، احزاب، فراکسیون های سیاسی اهل سنت، هم با جریان علما و روحانیت محترم و هم با مردم اهل سنت، روابطی بسیار صمیمی، جدی و خوبی است.

به هر حال اهل سنت بخش بسیار مهمی از جامعه عراق هستند، نگاه جمهوری اسلامی نگاه طایفه ای و قومی به عراق نیست، عراق کشور بزرگی است، با همه طوایف، شیعه، سنی، کرد، ترکمن، مسیحی، اقلیت های مختلف، بنابراین جمهوری اسلامی روابط مثبت و سازنده ای با اهل سنت در گذشته داشته است و امروز دارد، نمونه آن سفر آقای الحلبوسی در همین روزها به تهران است که پیام روشنی است که ایران نسبت به مقامات اهل سنت عراق علاقه مند است و دعوت می کند و مذاکره می کند و واقعا فرقی نمی کند، چه سنی چه کرد چه شیعه و چه طوایف دیگر، آنچه مهم است، همه اینها ملت عراق هستند، همه اینها مقامات و مسئولان عراقی هستند.

مذاکرات؛ راه‌حل برون رفت از بحران سیاسی در عراق

العالم: به موضوع پرونده تشکیل دولت که می رسیم، هر گروهی بر موضع خود پافشاری می کند. شما چه تلاش هایی در این زمینه کرده اید و به نظر شما مشکل اساسی بر سر راه تشکیل دولت چیست؟

مسجدی: جمهوری اسلامی همواره نظرش بر این بوده که با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی در عراق توافق و مذاکرات بین همه طرف های سیاسی در این کشور می تواند برای حل مشکلات راه‌گشا باشد، شرایط امروز این کشور پس از انتخابات که طرف ها موفق به تشکیل دولت نشدند به اعتقاد من نیاز به توافق بین آنها دارد، نمی‌شود یک جریان سیاسی را از صحنه سیاسی عراق حذف کرد، در دوران گذشته نیز به اشکال مختلف شاهد این اتفاق بودیم، بنظر من بعد از عید فطر رهبران گروه های سیاسی با هم برای تشکیل دولت توافق کنند تا این بن بست سیاسی رفع گردد.

ایران در مسائل عراق هرگز دخالت نکرده است

العالم: برخی ایران را به دخالت در تشکیل دولت در عراق متهم می کنند و برخی می گویند نفوذ ایران بر دوستانش در عراق کاهش یافته است و این یکی از عوامل اصلی در ایجاد انسداد سیاسی و یکی از موانع بر سر راه تشکیل دولت در عراق است. شما در این باره چه پاسخی دارید؟

مسجدی: جمهوری اسلامی هیچگاه دخالت نکرده است بلکه ایران همواره کمک کرده است، جمهوری اسلامی در شرایطی که خود عراقی‌ها با ما مذاکره کردند و خواهان نظرات جمهوری اسلامی بودند، دیدگاه‌های و پیشنهادهای خود را اعلام کردیم، این را نمی شود نامش را دخالت گذاشت بلکه مشورت و همفکری است و به اعتقاد من مساعدت و کمک به حساب می آید.

برای نمونه ما و عراق همکاری اقتصادی و تجاری داریم آیا این همکاری دخالت است؟ در حوزه امنیتی همکاری بین دو کشور وجود دارد؟ این دخالت نیست بلکه کمک به حساب می آید، جمهوری اسلامی همواره به دنبال ثبات در عراق است و در حوزه های سیاسی نیز ایران همفکری و مشورت می دهد، دوستان عراقی نیز بسیاری از این مطالب را می پذیرند یا ممکن است قبول نکنند.

امروز هم به همین صورت است ما دخالت نداریم ولی دیدگاه های خود را اعلام می‌کنیم، مشابه سایر کشورها، طبیعی است که ایران در عراق دوستان زیادی دارد و به نظر جمهوری اسلامی توجه دارند چرا که ایران را دوست خود می دانند، ایران را برای عراق دلسوز می‌بینند، فکر نمی کنند جمهوری اسلامی صرفا دنبال منافع خود است، منافع ملت عراق و پیشرفت این کشور برای ما موضوعیت دارد، ایران همواره مساعدت کرده است.

 

ایرج مسجدی (1)

 

هیچکس نمی تواند و اجازه ندارد در مسائل عراق دخالت کند

العالم: برخی می گویند دولت هایی که در عراق پس از 2003 تشکیل شده اند، پس از چراغ سبز آمریکا و ایران بوده است. آیا این سخن صحیح است؟

مسجدی: این تعابیر صحیح نیست، ممکن است آمریکایی‌ها تلاشی هایی داشته باشند اما عراق کشوری مستقل است و رهبران، مقامات و احزاب عراقی شخصیت های محترمی هستند، جمهوری اسلامی دیدگاه خود را مطرح می‌کند، ممکن است آمریکایی ها هم برای خود مواضعی داشته باشند اما عراق کشوری مستقل است و آنها هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند، طبیعتا هیچکس نمی تواند و اجازه ندارد در مسائل عراق دخالت کند

دیدگاه مرجعیت باید مورد توجه قرار بگیرد

العالم: روابط شما با مرجعیت عالی شیعه در نجف اشرف چگونه بوده است و تاثیر مرجعیت شیعه بر صحنه سیاسی عراق؟

مسجدی: مرجعیت پشت و پناه ملت عراق است، چه درگذشته، چه امروز و حتما در آینده مرجعیت بهترین پناهگاه برای مردم است، چرا که مرجعیت چیزی را برای خود نمی خواهد، نگاهش به خدا و قوانین اسلامی است و به دنبال خدمت به مردم است، جایگاه مرجعیت در عراق بسیار قابل احترام است، برای جمهوری اسلامی نیز به همینطور؛ از رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران تا مسئولین برای مرجعیت احترام والایی قائل هستند.

دیدگاه مرجعیت باید مورد توجه قرار بگیرد، اما این موضوع که مرجعیت تا چه اندازه ورود می کند یا نمی‌کند و یا بسته به شرایط چه نظراتی دارد، بستگی به خود مرجعیت عراق دارد و ما دخالتی در این موضوع نمی کنیم.

حضور آمریکا هیچ رهاوردی بجز شر و ایجاد مشکلات برای کشورهای منطقه ندارد/ براساس مصوبه پارلمان عراق، نیروهای آمریکایی باید از این کشور بروند

العالم: درمورد حضور آمریکا در عراق، این حضور را چگونه ارزیابی می کنید؟ آمریکا بعد از آنکه اعلام کرد نیروهای رزمی خود را از عراق خارج کرده است، آیا این حضور بیشتر شده یا کاهش یافته است؟ آیا آمریکا هم اکنون در عراق حضور نظامی دارد یا نه؟ آیا حضور آمریکا در عراق باعث نگرانی جمهوری اسلامی ایران است و موضع عراق درباره این حضور چیست؟

مسجدی: یک موضوع را به عنوان نظر و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران اعلام می کنم و آن این است که آمریکایی ها هیچ وقت منافعی را برای کشورهای منطقه نمی خواستند، نه در عراق و نه در دیگر کشورها. آمریکایی ها به دنبال مصالح و منافع خودشان هستند. حضور آنها و پایگاه هایشان در منطقه و یا در هر کشور دیگری به جز شر و مشکلات هیچ عایدی دیگری ندارد.

اما این که آمریکایی ها در سرزمین عراق چه وضعیتی دارند، بستگی به سیاست های کشور عراق دارد. پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق تصویب کرد که نیروهای بیگانه که نیروهای آمریکایی هم جزو آنهاست، باید از عراق بیرون بروند. به دنبال این مصوبه حالا دیگر دولت عراق و سیاست های آن است که باید مصوبه پارلمان را دنبال و اجرا کند. روند حضور آمریکایی روند روبه کاهشی درعراق داشته است اما آنچه که مصوبه پارلمان عراق بر آن تاکید دارد این است که نیروهای بیگانه نباید در این کشور حضور داشته باشند.

دیدار و مذاکره ای با سفیر آمریکا نداشته ام

العالم: هنگام ماموریت شما به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد آیا بین شما و سفیر آمریکا در عراق درباره مسائل مختلف، برای مثال کمک به عراق یا حتی درمورد روابط دوجانبه بین ایران و آمریکا تماسی برقرار شده است؟

مسجدی: تا کنون هیچ گونه مذاکره و یا ملاقاتی بین ما نبوده است و تصمیم جمهوری اسلامی هم در خصوص این که جلسه و یا مذاکره ای وجود داشته باشد، نبوده است.

العالم: آیا هیچ پیامی به صورت مستقیم یا حتی غیرمستقیم رد و بدل نشد؟

مسجدی: نه به هیچ وجه چنین چیزی نبوده است.

مذاکرات ایران و عربستان روبه جلو و مثبت بوده است

العالم: درمورد مذاکرات ایران و عربستان که ما می دانیم چند دور مذاکره در پایتخت عراق برگزار شد و سفارت ایران نقش مهمی در این مذاکرات داشت، ایده برگزاری این دیدارها در عراق چگونه شکل گرفت و چرا در عراق برگزار شد و این مذاکرات هم اکنون در چه مرحله ای است و آینده آن چه خواهد بود؟

مسجدی: ابتدا تشکر می کنم از دولت عراق و مصطفی الکاظمی نخست وزیر محترم این کشور که کمک کردند در زمینه مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی به طوری که تا کنون پنج دور از مذاکرات بین دو طرف در بغداد انجام شده است. علت این که دربغداد انجام شد این است که بغداد نقش میزبانی و میانجیگری داشت. اراده سیاسی ایران و عربستان سعودی مبنی بر حل مشکلات فی مابین و رسیدن به یک چارچوب و توافقاتی است که بتواند رو به جلو حرکت کند و چالش ها و مشکلات بین دو کشور را برطرف کند.

مذاکراتی که به ویژه در دور آخر یعنی دور پنجم صورت گرفت، مذاکرات ایجابی بود و طرفین درباره یک نقشه راه مشترکی تفاهم کردند که می تواند برای آینده در دستور کار قرار بگیرد.

العالم: آیا می توان انتظار داشت که در دور آینده مذاکرات، سطح نمایندگی در این مذاکرات، در سطح بالاتری از آنچه تا کنون بوده است، باشد؟

مسجدی: چون روند مذاکرات خوشبختانه روند رو به جلو و مثبت بوده است، امیدواریم در آینده پیشرفت بیشتری داشته باشد و به توافقات اجرایی بین دو کشور منجر شود. از سویی ممکن است که سطح مذاکرات نیز بالاتر برود و هم این که بهتر شود.

العالم: انتظار می رود دور آینده مذاکرات چه تاریخی برگزار شود؟

مسجدی: تاریخی تعیین نکرده اند ولی با ارتباطاتی که وجود دارد، حتما اگر لازم شد هماهنگی لازم برای ملاقات های بعدی صورت خواهد گرفت.

العالم: برخی می گویند دور آینده یا دوره های مذاکرات آینده بین ایران و عربستان از پرونده امنیتی به پرونده دیپلماسی تغییر خواهد کرد، آیا این صحیح است؟

مسجدی: موضوع مذاکرات گذشته در پنج دور قبلی هم صرفا بحث امنیتی نبوده است. به یک معنا، مقامات امنیتی مسئول مذاکره بودند نه این که بحث ها فقط جنبه امنیتی داشته باشد. بله درآینده ممکن است بحث ها رو به جلو پیش برود.

العالم: آیا ممکن است که گفتگوهای ایران و عربستان در خاک عراق نمونه ای برای برخی دیدارها و حل برخی مشکلات برای مثال دیدار بین ایران و آمریکا در خاک عراق برای حل برخی بحران های منطقه ای و حتی روابط دو جانبه باشد؟

مسجدی: بحث آمریکایی ها یک موضوع جداگانه ای است. این که مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی الگویی باشد برای مذاکره بین ایران و آمریکا، لازم است که موضوع را به گونه دیگری طرح کنم. ما با آمریکایی ها مشکلاتی داریم که مشکلات جدیدی هم نیست و صرفا هم مربوط به پرونده هسته ای و مذاکران وین نمی شود، مشکلی است که در طول 40 سال وجود داشته و دارد بنابر این پروژه خاص خودش را طلب می کند.

اما مذاکره بین ایران وعربستان می تواند الگوی مناسبی باشد برای مذاکره با سایر کشورها، مثلا فرض کنید اگر بین ایران و سایر دول عربی و اسلامی مانند مصر، اردن، امارات و دیگر کشورها مشکلاتی باشد، مذاکرات بغداد می تواند الگوی مناسبی باشد و از این تجربه در این زمینه استفاده شود. به اعتقاد من مذاکره همیشه راهگشا است و کمک می کند به اینکه جمهوری اسلامی و طرف های مقابل حرف های همدیگر را بشوند، مواضع خودشان را بیان کنند و اگر خواست و اراده دو طرف مبنی بر حل مشکلات باشد طبیعتا خواهند توانست به سمت همکاری پیش بروند.

سفیر جدید ایران، بعد از ایام تعطیلات عید فطر کار خودشان را شروع می کند

العالم: سفیر جدید ایران که جانشین شما خواهد شد از همان مکتبی است که شما از آن هستید، او مدتها با شما و سفرای سابق همکاری داشته است، آیا این به آن معنی است که سیاست ایران در قبال عراق مانند گذشته است یا اینکه برخی تغییرات در روابط ایران و عراق روی خواهد داد؟ سفیر جدید ایران دربغداد از چه زمانی کارش را شروع خواهد کرد؟

مسجدی: جناب آقای آل صادق سفیر جدید ایران، بعد از ایام تعطیلات عید فطر کار خودشان را شروع می کنند. وی از همکاران و دوستان قدیمی بنده هستند و مدتی که من اینجا بودم یکی از همکاران و به نوعی معاونین سفیر بودند که کمک بسیاری برای بنده بود. وی شخصیتی ممتاز و محترم است فکر می کنم ان شا الله ایشان در ماموریت خودشان حتما موفق خواهد بود.

اما این تغییر یک تغییر اداری و طبیعی است بالاخره بعد از پنج سال باید سفیر جدید بیاید مانند تغییراتی که در همه جا اتفاق می افتد و دولتها و پارلمان ها عوض می شوند. تغییر سفیر ایرن در بغداد روند کاملا طبیعی است. مدت ماموریت بنده چهار سال بود یک سال هم بیشتر از سقف اداری که تعریف شده بود، طول کشید. جمهوری اسلامی یک چارچوب و اصولی در زمینه روابط با عراق دارد لذا تغییر سفرا در این زمینه خیلی تاثیری ندارد. بنده باشم یا آل صادق یا هر کس دیگری، آن چارچوب و اصول را دنبال خواهند کرد. آن اصول هم تقویت روابط، مناسبات، همکاریهای مشترک و کمک به عراق و استفاده از ظرفیت های دو کشور به نفع مصالح و منافع طرفین است. جناب سفیر جدید حتما در این چارچوب ماموریت خودشان را انشا الله خواهد داشت.

العالم: همزمانی تغییر سفیر ایران در بغداد با تغییر سفیر آمریکا در عراق را برخی با یکدیگر مرتبط می دانند، نظر شما در این زمینه چیست؟

مسجدی: فکر نمی کنم ربطی داشته باشد. این هم زمانی شاید یک موضوع عادی و طبیعی باشد تا آنجایی که من اطلاع دارم بعید می دانم این تغییر سفیر آمریکا ربطی به ایران داشته باشه یا بر عکس بالاخره ما کار خودمان را انجام می دهیم علت تغییر سفیر آمریکایی ها در عراق را هم من نمی دانم چیست اما اینکه ارتباطی با تغییر سفیر ما داشته باشد، فکر نمی کنم چنین مساله ای مطرح باشد.

شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تلخ ترین اتفاق و جنایتی بود که آمریکایی ها رقم زدند/ آمریکایی ها را رها نمی کنیم

العالم: در 5 سال سفارتتان در عراق به طور حتم با رویدادهای زیادی مواجه شده اید، تلخ ترین و شیرین ترین این رویدادها کدام بوده است؟

مسجدی: تلخ ترین خبر یا حادثه یا خاطره یا اتفاقی که در دوره ماموریتم به عنوان سفیر ایران در عراق با آن مواجهه بودم شهادت سردارعزیز قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس بود این حادثه، واقعه بسیار سخت، تلخ و جنایتی بود که آمریکایی ها مرتکب شدند و دوتا از رهبران مبارزه با تروریسم و همراهانشان را ناجوانمردانه ترور کردند و این جنایت در تاریخ ثبت شد.

این موضوع را همین جا هم عرض کنم که ما گریبان آمریکایی ها را ول نمی کنیم و این پرونده دنبال خواهد شد. طبیعا این حادثه تلخی بود نه فقط برای بنده بلکه برای جمهوری اسلامی، اگر چه برای خود من هم که یکی از دوستان نزدیک سردار سلیمانی بودم و بسیار به ایشان عشق وعلاقه می ورزیدم و سالهای طولانی ما با هم کار کرده بودیم این اتفاق بسیار سخت و تلخ بود.

اما اتفاقات شیرین زیادی در این پنج سال با آن مواجهه بودیم که اگر بخواهم به نمونه آن اشاره کنم می توانم حضور میلیونی ملت ایران در ایام اربعین و استقبال و همکاری بی نظیر مردم شریف عراق را عنوان کنم. از مواکب تا مسوولین تا عشایر مردم عزیز در کربلا و نجف، از مرز بگیرید تا عمق عراق که واقعا بیانگر یک پیوند اجتماعی دوستی و محبت ناشی از حب به اهل بیت (ع) و سید سالار شهیدان امام حسین (ع) هست.

این صحنه و اتفاق یک رخداد بسیار با حلاوتی است که ما در سال های متمادی با آن مواجهه بودیم که متاسفانه در دوره کرونا تحت تاثیر قرار گرفت نه در بحث اربعین بلکه در تمام دنیا اثرات خودش را داشت اما فکر می کنم انشاالله چون هم اکنون بیماری کرونا تا حدود زیادی مهار شده، امسال باز هم شاهد حضور پرشور مردم و چنین حلاوتی باشیم.

احیای توافق 1975 الجزایر

العالم: یکی از دستاوردهای شما در زمان مسئولیتتان احیای توافق 1975 الجزایر است لطفا جزییات بیشتری در این زمینه ارائه فرمایید.

مسجدی: قرارداد 1975 الجزایر یک قراردادهای مهم بین ایران و عراق است که کاملا در سازمان ملل ثبت شده و بسیاری از مشکلاتی را که در گذشته بوده بین دو کشور برطرف کرده است. متاسفانه صدام یک طرفه آن را نقض کرد و فکر می کرد که شاید می تواند آسیبی به جمهوری اسلامی برساند که با آن وضعیت مواجهه شد.

بعد از سقوط صدام در دوره نخست وزیر جناب اقای دکتر عادل المهدی و سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران آقای دکتر روحانی به بغداد بیانیه مشترکی صادر شد مبنی بر تاکید و تضمین براجرای این قرارداد بین دو کشور و در ادامه آن هم مذاکراتی صورت گرفت برای حل موضوعات و پرونده هایی که باید بین ما و عراق حل و فصل می شد مانند مسائل مرزی، میله گذاری هایی که زمان جنگ از بین رفته بود، موضوع شط العرب و همکاری های مختلف که بعد از آن سفر همکاری ها تقویت شد و هنوز هم این مذاکرات ادامه دارد.

این که ایران بخواهد آب های ورودی به عراق را کاهش دهد، موضوعی عاری از واقعیت است

العالم: درباره موضوع خشک سالی های اخیر و بحث استفاده از آب های مشترک بین ایران و عراق و مسایل مطرح شده در رسانه ها توضیح بفرمایید واین که آیا ایران تصرفی درآب های مرزی داشته است؟

مسجدی: سالیان طولانی است که با موضوع خشکسالی نه تنها در ایران و عراق بلکه درکل منطقه مواجه هستیم و متاسفانه کمبود بارندگی و خشکسالی هم روی آب های سطحی و هم روی آبهای زیرزمینی اثر گذاشته و باعث شده که ما با کمبود آب در منطقه مواجه شدیم ، حتی در کشور خودمان، رودخانه کارون، کرخه، زاینده رود و رودخانه های مختلف چه در مناطق مرزی و چه در مناطق مرکزی به طور جدی با کمبود آب مواجه است. اما در رابطه با عراق و ایران در بحث استفاده از اب های مشترک یا رودخانه های مرزی؛ یک چارچوب و مقررات بین المللی وجود دارد که جمهوری اسلامی کاملا ملزم و متعهد به رعایت این مقررات است و به انها احترام می گذارد.

ایران به هیچ وجه در تصرف آبهای مرزی دخالتی نداشته و دخالت هم نمی کند و این که بخواهد آب های ورودی به عراق را کاهش دهد، موضوعی عاری از واقعیت است. کمبود کنونی آب به دلیل مسائل مربوط به خشکسالی ها ناشی شده است نه اینکه ما مانع جریان آب شده و یا مسیر اب را عوض کرده باشیم که اینگونه حرفا خیلی منطق و مبنایی ندارد و باید به جای بیان حرف های بی منطق و عجیب و غریب در رسانه ها، مقامات و مسوولین دو کشور همانطور که درباره موضوعات و پرونده های مختلف صحبت و مذاکره می کنند و به توافق می رسند درباره راهکاری های حل مشکل کمبود آب و خشکسالی نیز به نتیجه برسند که چه باید کرد؟

باید به جای اتهام زدن و ایجاد فضاهای سیاسی، تبلیغاتی و رسانه ای و اینکه هرکس بخواهد مشکل را گردن دیگری بیندازد، دعوت به همکاری و مذاکره صورت گیرد و اینکه طرف عراقی مسوولین جمهوری اسلامی را دعوت کنند و یا برعکس تا برای دستیابی به راهکاری های فنی و اجرایی و کمک به حل این مشکل اتفاق نظر حاصل شود.

العالم: ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از عراق و آینده این کشور چگونه است؟

مسجدی: عراق ان شالله در آینده، کشوری توسعه یافته و پیشرفته خواهد بود و رهبران و مقامات این کشور با وحدت کلمه، دوستی و جدیت درجهت سازندگی کشور قدم خواهند برداشت، مسلما هرچقدر کشور عراق از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی پیشرفت کند باعث خوشحالی جمهوری اسلامی خواهد بود.

نگاه جمهوری اسلامی به عراق، کشوری موحد، مستقل، قدرتمند، پیشرفته و کشوری دوست، توام با احترام به همه احاد ملت و مردم آن است که همیشه خواهان توسعه و پیشرفت این کشور می باشد البته با توجه به درآمدهای ملی عراق ، شرایط اقتصادی و فروش نفت، امکانات موجود و وجود دانشمندان و نیروهای متخصص و جوانهای متعهد دراین کشور، عراق از آمادگی بسیار خوبی برای رشد، توسعه و پیشرفت برخوردار است.

باید همه مسوولین و مقامات عراق دست به دست هم دهند و برای توسعه این سرزمین مقدس و ملت شریف بکوشند، چراکه راه بسیاری طولانی در پیش دارند و این کشور با مشکلات عدیده ای مواجه است بنابراین مسوولین و مقامات باید برای سازندگی تلاش بسیاری کنند تا ان شالله یک عراقی قدرتمند، مرفع و پیشرفته ای بسازند.

العالم: همکاری های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور ایران و عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

مسجدی: همکاری دو کشور در زمینه های مختلف از جمله موضوعات سیاسی، روابط بانکی و مباحث اجتماعی ، فرهنگی و دانشگاهی برقرار است. ارزیابی من از روند همکاری ها در طول این 5 سالی که گذشت، این است که در موارد مختلف پشرفت های خوبی داشته ایم.

العالم: پس از پایان ماموریت به عنوان سفیر ایران در عراق و بازگشت به تهران، برای روند کاری خود چه برنامه هایی دارید؟

مسجدی: ان شالله پس از بازگشت به تهران به عنوان یک سرباز در خدمت کشورعزیزمان و جمهوری اسلامی خواهم بود و هرطور که تقدیر الهی باشد همان محقق خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.