گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران: از امام و تفکر امام فاصله گرفته‌ایم/ این انقلاب بدون نام امام، هویت خودش را از دست می‌دهد/ در نظام اسلامی مدیران نسبت به عملکرد فرزندان و خانواده‌شان مسئولیت دارند، تعارف هم ندارد و جناح هم نمی‌شناسد

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، به جماران گفت: ما راه و رسم امام را همان گونه که بوده تبیین کنیم. یعنی نگاه امام در مورد ولایت فقیه، فلسطین و امور فرهنگی چه بود؟ نگاه امام درباره زمامداری حکومت و حکمرانی چه بود؟ تفکر امام را باید تبیین کنیم. من فکر کنم امروز هم خیلی جاها حلقه مفقوده همین است. چرا یک دفعه در مدیران نظام اسلامی حقوق نجومی در می آید؟ چرا در مدیران، افرادی می آیند که از رانت استفاده می کنند؟ چرا مدیرانی پیدا می شوند و شدند که در طول این سال ها روششان و زندگیشان سبب شده که نگاه مردم به نظام را یک مقدار منفی کند؟ از امام و تفکر امام فاصله گرفته ایم.

پایگاه خبری جماران: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه حمایت از مظلومان به خصوص قدس و فلسطین، ابتکار امام است و امروز جهانی شده، گفت: مقام معظم رهبری جمله خیلی زیبایی دارند که «این انقلاب بی نام خمینی(س) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست». فکر نمی کنم از این رساتر جمله ای وجود داشته باشد. باید همه سعی کنند و این رسالت را در راه و روش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خودشان به عنوان یک تابلو همیشه داشته باشند که امام، تفکر و راه و رسم امام هرگز فراموش شدنی نیست و نباید فراموش شود.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین سید محسن محمودی را در ادامه می خوانید:

 

نمایشگاه قرآن امسال را چه طور دیدید؟

برگزاری این نمایشگاه پس از دو سال شرایط کرونایی، اتفاق مبارکی است و به نوعی مانور جریان مذهبی، دینی و انقلابی است که در ماه مبارک رمضان اتفاق می افتد. الحمدلله استقبال خیلی خوبی هم هست و نشان می دهد که مردم تشنه این نمایشگاه هستند.

امام نشان دادند که می شود قرآنی زندگی کرد

روزی که امام فرمود «جمهوری اسلامی نه کلمه کم نه یک کلمه زیادتر» یعنی نظامی مبتنی بر تفکر قرآن و اهل بیت

 

«امام خمینی(س)»، «قرآن» و «جمهوری اسلامی» برای شما تداعی کننده چه مفاهیمی است؟

از روزی که امام فرمود «جمهوری اسلامی نه کلمه کم نه یک کلمه زیادتر» یعنی نظامی مبتنی بر تفکر قرآن و اهل بیت. «جمهوری اسلامی» بودن بیانگر این است که ما باید در چهارچوب قرآن حرکت کنیم و سیره خود امام هم قرآنی بود. حضرت امام هم به قرائت قرآن اهمیت می دادند و هم همه حرکات، سکنات و زندگی امام قرآنی بود. می توانیم این طور بگوییم که حضرت امام پس از معصومین(ع) قرآن مجسم بودند. یعنی در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی نشان دادند که می شود قرآنی زندگی کرد.

این ارتباط کاملا روشن است و باید این الگوی واقعی و همیشه ماندگار، یعنی سیره حضرت امام، را همیشه توجه کنیم و با تمام وجود از این فرهنگ و ارزش هایی که برگرفته از تفکر قرآنی هست، پاسداری کنیم؛ خصوصا در زمینه های خاصی مثل روز قدس. امام راجع به قدس خیلی حرف دارد. حمایت از مظلومان به خصوص قدس و فلسطین، ابتکار امام است. ریشه این ابتکار امام که جمعه آخر ماه رمضان را «روز قدس» اعلام می کند و امروز یک حرکت جهانی شده، کجا است؟ ما ساده از کنار این حرکت های امام عبور نکنیم.

 

رسانه های بیگانه این تردید را ایجاد می کنند که فلسطین به ما ربطی ندارد

 

تبیین کنیم که امروز بر اساس راه و سیره حضرت امام چه نگاهی باید به قدس داشته باشیم. در شبکه های مجازی و رسانه های بیگانه این تردید را ایجاد می کنند که فلسطین به ما ربطی ندارد. ما وظیفه داریم در این زمینه روشنگری کنیم و از تفکر حضرت امام و دیدگاه و مبانی ایشان راجع به مقاومت، استکبارستیزی و به ویژه صهیونیسم و اسرائیل استفاده کنیم تا ان شاء الله روز قدس شاهد یک اتفاق قوی باشیم.

در روز قدس دو سال گذشته راهپیمایی نداشتیم و امسال راهپیمایی داریم. با این اتفاقاتی که در فلسطین افتاده و دارد می افتد، حتما باید حرکت بزرگی را شاهد باشیم. قطعا نمایشگاه قرآن و کسانی که تفکر حضرت امام را تبیین می کنند در این موضوع می تواند خیلی تأثیرگذار باشد.

 

یعنی امسال راهپیمایی روز قدس مثل سال های قبل از شیوع کرونا برگزار می شود؟

بله؛ کاملا مردمی برگزار می شود و در تهران از 10 مسیر به سمت دانشگاه تهران راهپیمایی داریم و ان شاء الله مردم عزیز بیایند و این روز را با همان روحیه و همان شور و نشاط زنده نگه دارند و از تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام پیام مقاومت و حمایت و دفاع از فلسطین را ارائه کنند.

 

این انقلاب بدون نام امام، هویت خودش را از دست می دهد

امام، تفکر و راه و رسم امام هرگز فراموش شدنی نیست و نباید فراموش شود

گاهی مواقع جریانات و آدم ها جایی که حرف امام به نفع آنها بوده را تابلو کرده اند و یک جا که به ضررشان بوده را حذف کرده اند

 

متأسفانه به نظر می رسد برخی دانسته یا ندانسته در پی امام زدایی هستند. مثلا بعضی موارد شاهد هستیم که تصویر امام را حذف می کنند و یا در بیانیه ها نامی از «امام خمینی(س)» می آورند. نظر شما در خصوص این نوع مهجور قرار دادن نام و تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی چیست؟

این انقلاب بدون نام امام، هویت خودش را از دست می دهد. مقام معظم رهبری جمله خیلی زیبایی دارند که «این انقلاب بی نام خمینی(س) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست». فکر نمی کنم از این رساتر جمله ای وجود داشته باشد. باید همه سعی کنند و این رسالت را در راه و روش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خودشان به عنوان یک تابلو همیشه داشته باشند که امام، تفکر و راه و رسم امام هرگز فراموش شدنی نیست و نباید فراموش شود.

البته یک نکته هم همه ما باید توجه کنیم که در تمام حوزه ها باید به امام و تفکر امام پرداخته شود. یعنی گاهی مواقع جریانات و آدم های مختلف سلیقه ای وارد شده اند و جایی که حرف امام به نفع آنها بوده را تابلو کرده اند و یک جا که به ضررشان بوده را حذف کرده اند. امام همان گونه که بوده معرفی شود.

 

از امام و تفکر امام فاصله گرفته ایم

 

«جهاد تبیینی» که مقام معظم رهبری فرمودند، چقدر می تواند در راستای ترویج اندیشه امام به کار برده شود؟

کاملا یک رسالت است. یعنی ما راه و رسم امام را همان گونه که بوده تبیین کنیم. یعنی نگاه امام در مورد ولایت فقیه، فلسطین و امور فرهنگی چه بود؟ نگاه امام درباره زمامداری حکومت و حکمرانی چه بود؟ تفکر امام را باید تبیین کنیم. من فکر کنم امروز هم خیلی جاها حلقه مفقوده همین است. چرا یک دفعه در مدیران نظام اسلامی حقوق نجومی در می آید؟ چرا در مدیران، افرادی می آیند که از رانت استفاده می کنند؟ چرا مدیرانی پیدا می شوند و شدند که در طول این سال ها روششان و زندگیشان سبب شده که نگاه مردم به نظام را یک مقدار منفی کند؟ از امام و تفکر امام فاصله گرفته ایم.

اگر راه و مسیر امام آن گونه که هست تبیین شود و عمل کنیم، یقینا امروز همان تفکر و راه مخاطب دارد. کما اینکه مقام معظم رهبری به عنوان یک شاگرد برجسته مکتب امام و کسی که دارد راه امام و این نظام را رهبری می کند، راه اسلام ناب را به زیبایی ترسیم می کنند. ما باید همین راه را تبیین وطی کنیم. یقینا راه امام هیچ گاه کهنه نخواهد شد؛ به خاطر اینکه قرآن کهنه نمی شود.

 

در نظام اسلامی مدیران نسبت به عملکرد فرزندان و خانواده شان مسئولیت دارند، تعارف هم ندارد و جناح هم نمی شناسد

 

حالا که به مشی برخی مدیران و فاصله گرفتن به راه امام اشاره کردید، به نظر شما مشی برخی مسئولان و خانواده های آنان در سفر به خارج و خرید از خارج - مثل مواردی که اخیرا مطرح شد - چه قدر با راه و روش و منش مدنظر حضرت امام سازگاری دارد؟

من اصل این خبر را خیلی اطلاع ندارم. چون فضای مجازی امروز به گونه ای است که اگر بدون منبع باشد، ما اول اصل را بر دروغ می گذاریم. یعنی آنقدر فضای مجازی مسموم است که بنده نمی دانم خریده اند یا نخریده اند. ولی در نظام اسلامی مدیران نسبت به عملکرد فرزندان و خانواده شان مسئولیت دارند، تعارف هم ندارد و جناح هم نمی شناسد. همه باید در چهارچوب تفکر امام حرکت کنیم و از آنچه سبب می شود نگاه مردم منفی شود بپرهیزیم.

البته این را هم توجه کنیم که گاهی مواقع در قضاوت ها گرفتار افراط و تفریط می شویم. اگر می خواهیم در مورد یک شخصیت قضاوت کنیم نقاط ضعفش را بگوییم و نقاط مثبتش را هم ببینیم. این طور نباشد که فکر کنیم به یک بهانه می توانیم این آدم یا جریان را حذف کنیم. این حذف کردن ها و قضاوت های توأم با افراط و تفریط همیشه به ما آسیب زده است. در قضاوت ها خدای ناکرده دچار تندروی های سیاسی نشویم و جهات مثبت را نادیده نگیریم. نقدمان را هم به جا وارد کنیم. نقد به جا اصلش وارد اما کیفیتش هنوز برای ما روشن نیست ولی این گونه نباشد که حالا یک بهانه ای پیدا کردیم که یک فرد یا یک جریان را بزنیم. اینها آن وقت می شوند حرفهای غیر خدایی.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.