گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

تحلیل نماینده سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی از عملیات های استشهادی در فلسطین

محمد شریعتی دهاقان، سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی، به جماران گفت: این عملیات ها به دنیا اثبات کرد که هنوز مشکل فلسطین پا بر جا است. هرچه مسائل دیگر مطرح شود جای خودش هست، اما سرزمین و حقوق ملت فلسطین غصب شده است. بنابر این حکومت های عربی که اخیرا به سرزمین های اشغالی آمدند نمی توانند با سازش کاری این مسأله را به فراموشی بسپارند.

پایگاه خبری جماران: سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی با اشاره به اینکه ملت فلسطین زیر بار غصب و ظلم نمی رود و حقوقشان را می خواهند، گفت: به نظرم شناختی که از تاریخ ملت فلسطین داریم، همیشه از مبارزه حکایت دارد و باید ببینیم همت فلسطینی های دیگر از جمله تشکیلات خود گردان، حماس و جهاد چگونه از این حوادث استفاده می کنند که هم به وحدتشان انسجام بدهند و هم به مبارزه بپردازند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین محمد شریعتی دهاقان را در ادامه می خوانید:

تحلیل شما از وقایع اخیر فلسطین و عملیات های استشهادی که در این سرزمین انجام شده، چیست؟

در حالتی که بعضی از کشورهای عربی منطقه مشغول عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند، فکر کردند همه چیز تمام شده و می توانند حقوق ملت فلسطین را با همین سازش کاری ها نادیده بگیرند و دشمنی با ایران را جایگزین دشمنی با اسرائیل می کردند، مردم فلسطین در امنیتی ترین منطقه عملیات انجام دادند؛ آن هم در آستانه «یوم الارض» یعنی روزی که فلسطینی ها سرزمین خودشان را از دست دادند.

این عملیات ها به دنیا اثبات کرد که هنوز مشکل فلسطین پا بر جا است. هرچه مسائل دیگر مطرح شود جای خودش هست، اما سرزمین و حقوق ملت فلسطین غصب شده است. بنابر این حکومت های عربی که اخیرا به سرزمین های اشغالی آمدند نمی توانند با سازش کاری این مسأله را به فراموشی بسپارند.

 

اسرائیل به کمترین حقوق فلسطینی ها هم راضی نیست

 

به عقیده من همین مشخصات ملت فلسطین سبب شده که موضوع فلسطین همیشه زنده باشد. برای اینکه اینها مطالبه گر، فداکار و ایثارگر هستند. ما دیدیم که چند وقت قبل چگونه تلاش برای فرار از زندان ها در میان فلسطینی ها عکس العمل قوی داشته و الآن هم به گونه ای است که نگاه نمی کنند این عملیات منتسب به چه گروهی است، تمام موارد را تغییر می دهد و سبب می شود که موضوع فلسطین زنده بماند.

به نظر می آید زنده هم خواهد ماند؛ برای اینکه زیر بار غصب و ظلم نمی رود و حقوقشان را می خواهند. اسرائیل به کمترین حقوق فلسطینی ها هم راضی نیستند. یعنی با اینکه تشکیلات خود گردان همه مسائل را گذشت کردند و حاضر بودند اسرائیل را در سرزمین های قبل از سال 1967 به رسمیت بشناسند، حتی نمی توانند تشکیلات خود گردان را هم از خودشان راضی کنند.

 

یکی از عوامل غصب فلسطین و ظلم به فلسطینی ها مسأله «تفرقه» آنها است

 

مواضع گروه های مختلف فلسطینی و تشکیلات خود گردان را در این عملیات ها چه طور ارزیابی می کنید؟

متأسفانه یکی از عوامل غصب فلسطین و ظلم به فلسطینی ها مسأله «تفرقه» آنها است. در این حوادث می توانند تفرقه را کنار بگذارند و تمام گروه های فلسطینی در یک هدف و چهارچوب مبارزه عمل کنند مسائل دیگر را برای بعد از پیروزی و آزادی سرزمینشان بگذارند. ولی متأسفانه هر کدام از گروه های فلسطینی مسیر خودش را می رود. لذا این عملیات متأسفانه از سوی تشکیلات خود گردان محکوم شده است.

همین محکومیت ها تفرقه و مشکلات بیشتر می آورد. امیدواریم همین عملیات و ایثارگری هایی که پیدا شده باعث وحدت ملت و گروه های فلسطینی شود.

 

به نشست شش جانبه اخیر اشاره کردید، غیر از اینکه برگزاری این نشست می توانست بهانه ای برای انجام این عملیات های استشهادی باشد، از نظر شما محرکی که باعث شد فلسطینی ها به فکر این عملیات ها بیفتند، چیست؟

از اول غصب که انگلیسی ها سرزمین فلسطین را با قراردادهای استعماری به صهیونیست ها دادند، از عزالدین قسام گرفته تا دیگران، اینها هیچ وقت دست از مبارزه نکشیدند و الآن هم همین طور است. یعنی یوم الارض و سازش کاری کشورهای عربی می تواند بهانه باشد ولی دلیل اصلی همان «غصب» و از بین بردن حقوق فلسطینی ها است.

 

واکنش کشورهای جهان و به خصوص کشورهای عربی به این عملیات ها را چه طور دیدید؟

متأسفانه باید بگویم رسانه های عربی، به جز اندکی، به خاطر حوادث اوکراین عکس العمل خیلی قوی نداشتند. ولی به تدریج بهتر شد؛ یعنی عملیات اول کمتر سر و صدا کرد ولی ولی بعد از عملیات دوم بیشتر دارند به این مسأله می رسند و ما می بینیم که عکس العمل ها قوی تر شده است. ولی در عین حال شکی در این نیست که کشورهای منطقه خاورمیانه، خلیج فارس و دنیای اسلام مشغول مسائل خود هستند و باید از این خوابی که گرفته اند بیدار شوند.

امیدواریم با ایثارگری هایی که فلسطینی ها انجام می دهند به گونه ای عمل کنند که باعث بیداری این خواب مستولی بر منطقه شود.

 

با توجه به تداوم این عملیات های فلسطینی ها، به نظر شما چه دورنمایی می توان برای این عملیات ها و در نهایت انتفاضه ملت فلسطین متصور شد؟

 گرچه نمی شود پیش بینی کرد، همچنان که انتفاضه اول و دوم با پیش بینی تحلیلگرهای سیاسی انجام نشد. وقایع درونی و مشکلات داخلی اثر می گذارد و باید ببینیم که عکس العمل این موارد چگونه است. ولی در عین حال باید هم روی زمین عملیات را اهمیت داد و هم وحدت بخشیدن به گروه های فلسطینی و همچنین مبارزه سیاسی که درون آن مبارزه مسأله مقاومت را انکار نکنند. این خیلی مهم است که حوادث وتغییر دولت ها را تحلیل کنند. چون برخورد دولت هایی که در آمریکا هست حتما با هم فرق دارد. فرصت هایی که پیش می آید را استفاده کنند؛ ولی در چهارچوب مقاومتی که انجام می شود.

به نظرم شناختی که از تاریخ ملت فلسطین داریم، همیشه از مبارزه حکایت دارد و باید ببینیم همت فلسطینی های دیگر از جمله تشکیلات خود گردان، حماس و جهاد چگونه از این حوادث استفاده می کنند که هم به وحدتشان انسجام بدهند و هم به مبارزه بپردازند.

 

موضوع فلسطین برای همه آزادی خواهان جهان مهم است

 

حداقل چیزی که می توان متصور شد این است که جلوی پیش روی ها و تحرکات رژیم صهیونیستی را بگیرند. به نظر شما فلسطینی ها موفق به این کار می شوند؟

نمی شود صد درصد پیش بینی کنیم ولی آرزوی همه آزادی خواهان همین است. یعنی موضوع فلسطین برای همه آزادی خواهان جهان مهم است. حقوق ملتی از بین رفته و ما در دوره معاصر هیچ ملتی نداریم که این همه سال زیر یوغ استعمار جدید و قدیم، یعنی اشغالگری مستقیم بوده و اینقدر جوامع بین المللی ساکت بودند. الآن در قضیه اوکراین که اشغالگری و تجاورز از طرف روسیه هست می بینیم که سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا چه کمک ها و تلاش هایی دارند و همچنین رسانه ها چگونه موضوع مقاومت در اوکراین را مطرح می کنند.

ولی متأسفانه به خاطر ارتباط هایی که دارند، موضوع ملت فلسطین آن گونه که باید و شاید مطرح نمی شود. شاید هم یکی از علل آن، غیر از بدخواهی دیگران، ناشی گری و یا عدم کار با مطالعه ما باشد؛ که دقیقا در این مسأله باید کار روانشناسی، جامعه شناسی و تاریخ شناسی کرد و بعد اثرات در تحریک و حمایت ملت های دیگر ببینیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.