یک استاد دانشگاه تهران با اشاره به سفر نخست‌وزیر انگلیس به منطقه بابیان این‌که به نظر می‌رسد برخی کشورهای منطقه و متحدان غربی‌شان از شکست‌های داعش در حلب و موصل برآشفته‌اند و به دنبال طرح و برنامه‌ای جدید برای منطقه هستند، گفت: اقدام ایران در مقابل این تحرکات باید منطقی و هوشمندانه باشد.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران در خصوص سفر نخست‌وزیر انگلیس به خاورمیانه و اظهارات ضد ایرانی او گفت: این‌که در شرایط بحرانی فعلی منطقه وقتی عربستان و انگلیس در کنار هم قرار می‌گیرند معلوم است که پشت این جلسات برنامه‌هایی وجود دارد. جالب است بعد از این همه تلاشی که انگلیسی‌ها برای بهبود رابطه با ایران کردند دوباره خود را در فضای غیر شفاف قراردادند، هرچند این وزیر خارجه شان تازه‌کار است اما بااین‌حال این نوع موضع‌گیری‌ها از انگلیسی‌ها بعید است.

وی ادامه داد: تصور من این است که این کشورها از شکست‌های داعش در سوریه و عراق برآشفته شده‌اند و به دنبال طرح و برنامه‌ای جدید برای منطقه هستند. این‌که این برنامه چیست، در حال حاضر جزئیاتش مشخص نیست، ولی این نوع ارتباط عربستان و انگلیس در این شرایط و فضای کنونی و با آمدن ترامپ حکایت از این دارد که کشورهای منطقه و متحدانشان در غرب در حال دیدن خواب جدیدی برای منطقه هستند.

این عضو سابق سپاه پاسداران در مورد احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا و برخی کشورهای منطقه، اظهار کرد: ممکن است آن‌ها به دنبال این مسئله هم باشند یا تحرکات این کشورها در منطقه موجب این مسئله شود. به نظر می‌رسد این‌ها از جنگ بین مسلمانان و ایجاد حاشیه امنیت برای اسرائیل ناامید شده‌اند و می‌بینند که در حال حاضر استراتژی خود را در سوریه و عراق شکست‌خورده می‌بینند و به دنبال استراتژی جدیدی هستند.

وی افزود: روشن است که این کشورها اساساً بقای خود را در دعوا و درگیری می‌بینند، مسئله مهم آن است که در این شرایط ما باید خیلی هوشمندانه عمل کنیم.

این استاد دانشگاه تهران در مورد تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا و عکس‌العمل ایران در قبال این موضوع با یادآوری این‌که چند روز پیش نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود که ترامپ را در به هم زدن برجام کمک خواهم کرد و راه‌های زیادی برای این موضوع وجود دارد، اظهار کرد: آنچه مسلم است برجام تصمیم نظام است، این‌که برخی کشورها در مورد آن درست رفتار نکنند از ابتدا نیز قابل پیش‌بینی بود. آمریکایی‌ها در نظام بین‌الملل سابقه جرزنی زیادی دارند. مهم این است که ما حسن نیت خودمان را در این رابطه اثبات کرده‌ایم و نشان دادیم که ما هم مسیر صلح‌آمیزی را در پیش‌گرفته‌ایم و هم به قواعد منطقی بین‌المللی پایبند هستیم.

وی اضافه کرد: ما باید در مقابل حرکات ضد برجامی آن‌ها از همه سازوکارهای بین‌المللی خودمان استفاده کنیم و شکایات خودمان را از این مسیر پیگیری کنیم، درعین‌حال نیز باید در مقابل تحرکات آن‌ها هوشمندانه مقابله کنیم و دچار هیجانات و البته کم‌کاری نشویم.

این فعال سیاسی در پایان ابراز داشت: به‌هرحال آن‌ها باید بدانند که در مقابل هر عمل غیرمنطقی، نظام جمهوری اسلامی گزینه‌ای طراحی‌شده و منطقی دارد. مردم ما انتظار دارند درعین‌حال که برجام را عمل عاقلانه و منطقی نظام می‌دانند، مایل‌اند نظام در حفظ برجام به‌گونه‌ای برخورد کنند که عزتشان زیر سؤال نرود.

 

گفت و گو از: فرهاد فتحی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.