معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی گفت: امروز در خاورمیانه یک گفتمان تسلیم پذیری در مقابل غرب و یک گفتمان مقاومت داریم. نتیجه اعتماد به آمریکا در منطقه چه شده است؟ آقای مالکی مطرح می کند وقتی داعش به دروازده های عراق رسید با آمریکا تماس گرفتیم و هیچ پیامی از آمریکا نیامد و بعد که بغداد در آستانه سقوط بود با شهید سلیمانی تماس گرفتیم و در چند ساعت کمک های ایران رسید و بغداد از سقوط نجات پیدا کرد. گفتمان مقاومت امروز کارآیی خودش را نشان داده است.

سمینار مجازی «مکتب شهید سلیمانی مکتب تراز انقلاب اسلامی» پیش از ظهر امروز(سه شنبه 14 دی ماه 1400) توسط پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، مرتضی غرقی ضمن تبیین ویژگی های مکتب شهید سلیمانی در این سمینار گفت: اگر امروز می بینیم که کشور دچار مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است در این عرصه ها شهید سلیمانی نداشته ایم. اگر در این عرصه ها چهار نفر مثل شهید سلیمانی داشتیم وضع ما این جوری نبود. کسانی که باید از دستاوردهای شهید سلیمانی بهره بگیرند کار خود را درست انجام نداده اند؛ وگرنه شهید سلیمانی کار خود را درست انجام داده است.

این کارشناس ارتباطات و رسانه افزود: یادم هست که در دوره دو رئیس جمهور غربی ها بازی ای را تحت عنوان «گفت و گوهای انتقادی» راه انداخته بودند در حالی که خودشان در بدترین وضعیت بودند. یک مأموریت در یکی از کشورهای غربی رفتم و با یکی از مقامات آن کشورها گفت و گو می کردم و گفتم شما اعتقاد قلبی به دموکراسی ندارید. می گفت ما باید شما را به میدان سیاسی بکشیم و چون در میدان رزم حریف شما نیستیم. میدان رزم ما امثال شهید سلیمانی بودند.

وی تأکید کرد: نگاه من ملی است. چون وقتی آدم مدتی در خارج از کشور زندگی می کند می بیند چپ و راست بازی است و امنیت ملی مهم است. اگر ما می بینیم آمریکایی ها امروز با ما مذاکره می کنند، حتما باید شمشیر در دستت باشد وگرنه به سرعت ما را شکست می دهند. یادمان باشد که امنیت ملی و موشک را هم داشته باشیم تا با آنها مذاکره کنیم. دوستان ما با رهبری دیدار داشتند و رهبری گفته بودند اگر من مطمئن باشم می توانید حقوق ملت ایران را پس بگیرید قطعا می توانید با آمریکا هم مذاکره کنید.

غرقی اظهار داشت: من همیشه می گویم خدا لعنت کند آمریکا و منافقین را که 72 تن را به شهادت رساندند. چه قدر تاریخ باید بگذرد تا شخصیتی مثل شهید سلیمانی تربیت شود؟! ما دچار ضرر جدی شدیم که حتما باید آن را جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار جماران، علیرضا کلانتر مهرجردی نیز در این سمینار با بیان اینکه امروز وضعیت منطقه نمونه ای است برای اینکه مکتب سلیمانی به بلوغ رسیده است، گفت: بخشی از مکتب سلیمانی عینی و ملموس است اما بخشی از آن با چشم ظاهر قابل رؤیت نیست که جنبه فرهنگی آن است. وقتی حضور شهید در جبهه مقاومت را مورد بررسی قرار می دهید، یکی از اسلوب ایشان این است که خودش را همراه با بطن قرار می دهد و کار بزرگ شهید سلیمانی این است که در دل مقاومت نشست. این چیزی است که ما احساس می کنیم باعث پایداری جریان مقاومت در منطقه شده است.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: تصویر ما این است که شهید سلیمانی آیه ای از مکتب اسلام سیاسی بود. اما اینکه می گوییم شهید سلیمانی به عنوان مکتب دیده شود به این دلیل است که مصداق عینی داشته باشیم. تمدن سازی نوین نیاز به راه و شناسایی سرمایه های در اختیار دارد. لذا باید سرمایه های خود را خوب شناسایی کنیم و روی آن سرمایه گذاری کنیم. امروز کسی نمی تواند کاری که شهید سلیمانی در حوزه دفاعی کرده را نادیده بگیرد.

به گزارش خبرنگار جماران، سید ابراهیم سرپرست سادات نیز در این سمینار گفت: تحلیل ها در مورد شهید سلیمانی خیلی زیاد است و روایت های گاه مشابه و متناقض زیاد است. شهید سلیمانی به تنهایی بخشی از تاریخ 40 ساله جمهوری اسلامی و هویت نمادین مقاومت است. یک روزنامه سریلانکایی پارسال در این ایام نوشته بود که او متعلق به همه مظلومین است. کار بزرگ او زمانی تکمیل می شود که به دست شقی ترین اشقیا کشته می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: در مورد شهید سلیمانی حرف زدن کار آسانی نیست و یک تبیین نارسا بی انصافی بزرگی خواهد بود. می شود بخشی از این وجوه را با رویکرد حکمی تبیین کنیم. از زاویه مدیریت جهادی و ابعاد مختلف نظامی و عملکردی به این موضوع پرداخته اند اما من تلاش می کنم از نگاه حکمی به آن نگاه کنم. چون مجاهدت خالصانه می تواند انسان را به مراحل عین الیقین و حق الیقین برساند.

وی تصریح کرد: نقطه آغاز سلوک با فرد است و گاهی یک گام و یک تلاش صادقانه می تواند هدایت را به همراه داشته باشد؛ چه برسد به عمری مجاهدت. مجاهدت می تواند این راه را باز کند که یک فرد تبدیل به یک مکتب شود. این مجاهدت در تفکر صدرایی به تولد ثانی هم تعبیر شده است. استاد اعوانی هم تولد همه ادیان الهی را همین تولد ثانی می داند که با محبت و حکمت محقق می شود. در این تفکر، جهان به ساحت تماشا تبدیل می شود. اینجا راه برای همه باز است تا رسد آدمی به جایی که نمی توانیم از آن تعبیر کنیم. وقتی آدم به این مرحله رسید بدن را امانتی می بینید که باید به مالک حقیقی سپرده شود.

سرپرست سادات با اشاره به ساده زیستی شهید سلیمانی، گفت: اینها را می شود در منطقه حکمت نظری و عملی ایشان دید. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم شرط مسئولیت در جمهوری اسلامی را سلامت اقتصادی دانست که البته انصافا در این زمینه مشکل داریم ولی شهید سلیمانی نمونه بارز سلامت اقتصادی و ساده زیستی است. ایشان خود را برای پروازی از جنس عارفان عاشق آماده می کرد و این روحیات از او شیری در میدان می سازد و در متن جهاد هم با برخی محورها مثل رعایت حق الناس نشان می دهد که سرچشمه را رها نکرده است.

وی ادامه داد: برای سالکی که عالم را محضر خدا می داند «مرز» مفهومی ندارد. در واقع ایشان ولی فقیه را نه فقط برای شیعیان، بلکه برای کل مسلمین می داند و جنس شهید سلیمانی در مقابل ولایت عارفانه و عاشقانه است و این از ویژگی های عارفان الهی است که از این ظرفیت هم در سلوک خود استفاده کنند. او مجاهد خستگی ناپذیری بود که دوست و دشمن نتوانستند در او نفوذ کنند و دل ها با شهادت او نرم شد و راه ها باز شد تا مکتب سلیمانی بیشتر از شهید سلیمانی انسان تربیت کند.

به گزارش خبرنگار جماران، محمد محمودی کیا نیز در این سمینار گفت: عوامل متعددی را می توان برای تأثیرگذاری مکتب شهید سلیمانی در نظام بین المللی اشاره کرد. بعد از حمله آمریکا به عراق رئیس جمهور آمریکا از نظم نوین جهانی سخن به میان آورد اما تحولات دو دهه اخیر به سمتی پیش رفت که سطح کنشگری ایالات متحده در جهان معاصر دچار چالش شود. لذا نظم امروز بر مبنای چند جانبه گرایی است و ایالات متحده به تنهایی نمی تواند چالش های بین المللی را مدیریت کند و جمهوری اسلامی ایران توانسته به زیرساخت های قدرت ساز دست پیدا کند که طبیعتا مرهون مجاهدت های شهید سلیمانی است.

معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بعد از ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی شبکه های اجتماعی تصاویر مربوط به شهادت ایشان را حذف کردند، یادآور شد: بعد از خیزش اسلامی شهید سلیمانی در رسانه های غربی به عنوان یک قهرمان مبارزه با تروریسم مطرح می شود. شهید سلیمانی امروز علی رغم تلاش های گسترده رسانه های وابسته به استکبار جهانی، به عنوان یکی از شخصیت های تأثیرگذار جهان مطرح است و فکر می کنم سال 2019 بود که شهید سلیمانی به عنوان یکی از 100 شخصیت تأثیرگذار سال انتخاب شد.

وی اظهار داشت: در بحث گفتمان، امروز در خاورمیانه یک گفتمان تسلیم پذیری در مقابل غرب و یک گفتمان مقاومت داریم. نتیجه اعتماد به آمریکا در منطقه چه شده است؟ آقای مالکی مطرح می کند وقتی داعش به دروازده های عراق رسید با آمریکا تماس گرفتیم و هیچ پیامی از آمریکا نیامد و بعد که بغداد در آستانه سقوط بود با شهید سلیمانی تماس گرفتیم و در چند ساعت کمک های ایران رسید و بغداد از سقوط نجات پیدا کرد. گفتمان مقاومت امروز کارآیی خودش را نشان داده است.

محمودی کیا تأکید کرد: امروز شهید سلیمانی به عنوان نماد گفتمان اسلام انقلابی اصیلی است که به صورت یک عنصر ذهنی مشترک در تمام جوامع اسلامی و حتی غیر اسلامی شکل گرفته و نماد اسلام عقل گرای جهادی که امام بزرگوار ما آن را احیا کرد را شهید سلیمانی می دانیم. ما در مورد شهید سلیمانی خیلی کم کاری می کنیم و این خیلی بد است که بعد از دو سال از شهادت شهید سلیمانی 13 مقاله ژورنالی داشته باشیم و این نشان می دهد که ما کمکاری کرده ایم. نیاز داریم مؤسسه حفظ و نشر آثار حاج قاسم سلیمانی، صحیفه ای از کلام ایشان را در اختیار پژوهشگران قرار بدهند تا بیشتر بتوانیم در خصوص ابعاد شخصیت ایشان کنکاش کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.