مراسم تجلیل از محمد رودگر، صاحب کرسی نظریه پردازی «رئالیسم عرفانی در ادبیات داستانی»، در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به مناسبت ارائه موفق نظریه «رئالیسم عرفانی در ادبیات داستانی»، آیین تکریم از تلاش های علمی دکتر محمد رودگر عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، علیرضا سمیعی، پژوهشگر فلسفه و ادبیات، در این مراسم گفت: دوستانی که کار علمی می کنند به خاطر فضای کاری با یک طمأنینه بیشتری نگاه می کنند و ما که در صحنه هستیم واقعا به چنین چیزهایی که پشت سر ما باشد نیاز داریم. از اولین روزی که ادبیات صوفیه ساخته شد، بحث های مفصل علمی زیادی راجع به کرامت شده و ما می دانیم یک جور معقولیت معنوی وجود دارد و وجدان دینی فرق بین سحر و کرامت را درک می کند؛ اما این را در داستان نمی آوریم.

وی تأکید کرد: رمان فارسی قرار است فاصله بین انسان ایرانی و جهانی که در آن زندگی می کند را پر کند. این تاریخ طولانی کرامات، که همچنان ادامه دارد، را چه طور می توانیم در رمان بیاوریم؟ رمان باید تبدیل به نقطه ای شود که این را در خودش جا دهد. این نظریه می تواند باعث شود بتوانیم رمان جدید را بازخوانی کنیم و به میراث معنوی خودمان گشوده شویم.

علی اصغر عزتی پاک، نویسنده و داستان نویس، نیز در این مراسم گفت: ما داستان نویس هستیم و داریم تلاش می کنیم به هویت ایرانی و اسلامی برگردیم و در همان قالب بمانیم و با مشکلاتی مواجه هستیم از جمله اینکه نظریه ای نداریم که بتوانیم به آن تکیه کنیم. به هر حال نگاهی که رمان را رقم زده خیلی معناگرا نیست و به نظرم نمی تواند راهی که امام پیش روی ما گذاشت را بازگو کند و تا حدودی با ما بیگانه است اما ما هم باید در این فضا حرف بزنیم.

وی افزود: بارها گفته ام که ما فقر تئوریک داریم و چرا جریان علمی ما وارد این حوزه نمی شود؟ مردم مقاله و کتاب نظری کم می خوانند اما شب و روز کتاب می خوانند و سریال می بینند؛ چرا از چنین چیز قدرتمندی غافل مانده ایم و دور شده ایم؟ کاری که دکتر رودگر کرده اند این است که اینها را قابل فهم و توضیح می کند و به قول آقای دولت آبادی «ما نیز مردمی هستیم» و باید زندگی را بازخوانی کنیم. به هر حال داستان ایرانی چه جوری باید خوانده شود؟ ما داریم تکیه گاهی پیدا می کنیم که به روز شده و ما را کمک می کند که به جهان هستی نگاه داشته باشیم و کجا باید به داستان نزدیک شود.

به گزارش خبرنگار جماران، حسن مهدی پور، عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، نیز در این مراسم گفت: رمان در زندگی امروز ما نقش مهمی دارد و نگاه ویژه ای باید به آن داشت ولی غفلت از بازخوانی سنت معنوی دغدغه زبان است. ادبیات عرفانی استفاده از برای انتقال مفاهیم عرفانی است و جهان بینی عارف را انتقال می دهد. ولی وقتی بخواهید در قالب داستان و رمان این فضا را منتقل دهید سعی می کنید با فضاسازی مخاطب را گام به گام وارد فضای ذهنی عارف کنید.

در پایان این مراسم محمد رودگر از رئیس سابق پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی آیت الله عباسعلی روحانی و رئیس فعلی این پژوهشکده حجت الاسلام و المسلمین احمد قلی زاده و سایر کارکنان پژوهشکده به خاطر همراهی در به ثمر رسیدن به نظریه تشکر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.