علی اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه گفت: اقوال و تحلیل های مختلف از لانه جاسوسی هست اما باید به رهبری برگردیم و پشت سر رهبری حرکت کنیم. فرق رهبر با یک واحد جامعه این است که او از اطلاعات بیشتر برخوردار است و او دارد جامعه را رهبری می کند. رهبری این را تشخیص داده و ما هم باید پشت سر آن حرکت کنیم؛ هیمنه آمریکا باید شکسته می شد. رهبری تشخیص داد برای اینکه این انقلاب تضمین شود هزینه دارد؛ استقلال هزینه دارد

سمینار «استکبارستیزی در نظم نوین جهانی» با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) روز گذشته در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، سردار رضا سیف اللهی از دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسویی آمریکا در این سمینار طی سخنانی با اشاره به اینکه امام کلید واژه «استکبار» را وارد ایدئولوژی سیاسی کردند، گفت: در قانون اساسی ما که آن هم بر آمده از انقلاب امام و نظام مقدس جمهوری اسلامی است اصل 152 را در سیاست خارجی داریم که باید بر اساس آن عمل کنیم.

وی افزود: آنچه که نظم نوین جهانی را سوراخ کرد اتحاد جماهیر شوروی نبود؛ بلکه آنچه نظم نوین جهانی را به چالش کشید، انقلاب اسلامی بود. در طول جنگ هشت ساله هم تمام دنیا یک طرف و جمهوری اسلامی ایران یک طرف بود. ما در یک جنگ با عدم آمادگی کامل، پیروزی قاطع به دست آوردیم.

معاون هماهنگ کننده مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چالش های مدیریتی و اقتصادی زیادی هست که باید جای خودش بحث کنیم و نباید مسائل را مخلوط کنیم. اما باید توجه کنیم که دشمن نقاط قوت ما را هدف قرار می دهد. اسرائیل در این منطقه پر التهاب دارای بمب اتمی است و هیچ مشکلی ندارد، اما جمهوری اسلامی ایران که دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای است، از نظر آمریکا مشکل دارد.

 

برجام ثابت کرد در خیلی از چیزها خودکفا نیستیم

 

وی یادآور شد: آمریکایی که در زمان اوباما با تمام وجود برجام را امضا می کند، رئیس جمهور بعدی آن را بر هم می زند. این ماهیت شناسی استکبار است. این بر عهده کسانی که دنبال برجام رفتند نیست؛ چرا به خودمان مشغول می شویم؟ برجام ثابت کرد در خیلی از چیزها خودکفا نیستیم. اگر رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی را در دستور عمل قرار می دادیم، امروز با توجه به ذخایر استراتژیک و نیروی فعال می توانستیم خودمان را از گرداب وابستگی به نفت نجات بدهیم.

سیف اللهی تأکید کرد: دستاورد تسخیر لانه جاسوسی چه بود؟ کسی پشیمان نشده است. عده ای گفتند تجاوز عراق به ایران در پی تسخیر لانه جاسوسی بوده است. این چه منطقی است؟! امام کسی بود که فروپاشی شوروی را پیش بینی کرد و در واقع اینچنین شخصیت بصیری بود. ایشان تسخیر لانه جاسوسی را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول دانست. ادبیات امام نسبت به این حرکت یک ادبیات علاقه مندانه است. ثانیا، امام حریّت عجیبی داشت و اگر امام می فرمود شما اشتباه کرده اید ما مخلصانه دست امام را می بوسیدیم.

وی تأکید کرد: بنی صدر می دانست فردا اسناد جاسوسی او از لانه جاسوسی بیرون می آید و بیرون آمد؛ به همین دلیل به ما گفت شما از چریک های فدایی بدتر هستید. کد داشت، رمز داشت و با یک پوشش دیگر حقوق می گرفت. تسخیر لانه جاسوسی در شرایطی بود که تمام نقاط قومی را تحریک کرده بودند که از ایران جدا شوند و در محیط های دانشجویی و دانش آموزی ولوله بود. ما هنوز قانون اساسی هم نداشتیم و می خواستند همان اول پیروزی انقلاب همه چیز را ذبح کنند.

سیف اللهی اظهار داشت: بازرگان تهدید کرده بود که یا اینها را بیرون کنید و یا ما استعفا می دهیم. امام فرمود، شما استعفا بدهید؛ اینها جای خوبی را گرفته اند. او در آستانه استعفا به بازدید لانه جاسوسی آمد و گفت آمریکا اینجا را بمباران می کند و همه را از بین می برد و گفتیم ما آماده شهادت هستیم. یعنی آنها  این اتفاق تهدید می دانستند اما امام از این تهدید به عنوان یک فرصت بهره برداری کرد.

وی افزود: اولین دستاورد این حرکت تثبیت انقلاب بود. ثانیا اینکه انسجام ملی که در اثر یاوه گویی هایی گروهک ها آسیب دیده بود را برگرداند. نکته سوم اینکه جهت گیری انقلاب را روشن کرد. آنچه که امام فرمود «انقلابی بزرگتر از انقلاب اول»، گروگان گیری چند نفر نبود. بلکه مسأله این بود که آمریکایی ها شاه را راه داده بودند و ما گفتیم چرا این کار را کرده اید. بعد هم خود ما دانشجویان در اولین سالگرد این اتفاق گفتیم شاه را پس بدهید تا گروگان ها را آزاد کنیم.

عضو دانشجویان پیرو خطر امام ادامه داد: امام هم دو روز قبل در اعلامیه ای دستور داده بودند حملات دانشجویان و طلاب علیه آمریکا گسترش پیدا کند. این اعلامیه هم برای ما حجتی بود که از دو ماه قبل روی این پروژه کار می کردیم. اما وقتی این اطلاعیه صادر شد خیال ما را راحت کرد که کار ما در چهارچوب فکری امام می گنجد.

 

نمی توانستیم به آمریکایی که سابقه کودتا در این کشور دارد اعتماد کنیم

 

وی تأکید کرد: جهت گیری انقلاب بر اثر این حرکت اصلاح شد، چرا که ما نمی توانستیم به آمریکایی که سابقه کودتا در این کشور دارد اعتماد کنیم. در اثر فشار همین حرکت آمریکا شاه را از کشور خودش بیرون کرد و در مصر هم مُرد. شما با مقررات بین المللی نمی توانستید شاه را برگردانید، اما این فشار آمریکا را مجبور کرد و جهت گیری انقلاب را در مسیر واقعی خودش قرار داد که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد. برجام نمونه خوبی بود که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد؛ یک رئیس جمهور امضا می کند و رئیس جمهور دیگر بیرون می رود.

سیف اللهی یادآور شد: ما اگر یک نگاهی به اوضاع اخیر منطقه کنیم. یک مدل آمریکایی افغانستان است که با این همه هزینه و کشتار طالبان را بیرون می کنند و هرچه بود دوباره افغانستان را برای طالبان خالی کردند و دستاورد آن برای مردم افغانستان جنگ و بدبختی بود. نمونه دیگرش عراق است. آنچه می تواند ما را در مسیر درست قرار بدهد اتکای به توانمندی های خودمان است.

 

 

امام گفت ما باید با دولت ها ارتباط داشته باشیم و با ملت ها کار کنیم

امام به این نکته توجه داشت که زمانی که شرایط عوض می شود شما هم باید عوض شوید

 

به گزارش خبرنگار جماران، سردار حسین علایی نیز در این سمینار گفت: ما در یخچال قاضی با امام همسایه بودیم و در نماز مغرب و عشاء ایشان شرکت می کردم. من در اندیشه حضرت امام دو موضوع را خیلی برجسته یافتم. آنچه که از اندیشه های امام فهمیدم این است که امام بر مبنای اسلام و فهم از قرآن به دنبال این بودند که در طول زندگی «مسلمانی» عمل کنند و همه را به زیست اسلامی دعوت کنند.

رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران افزود: ایشان با حکومت های استکباری و حکومت هایی که بر آمده از خواست مردم نباشد مخالف بودند. یکی از دلایل مخالفت با شاه هم این بود که مردم او را سر کار نیاورده بودند. نکته دیگر اینکه در اندیشه امام مبارزه با ظلم مخالف بودند و مبنای استکبارستیزی امام این بود که شما چرا در امور ما دخالت می کنید؟ اما مسأله مهم این بود که امام برای این کارها راهبرد و تاکتیک داشتند و این تاکتیک ها متناسب را شرایط داخلی و بین المللی تغییر می کرد.

وی با تأکید بر اینکه امام دنبال این نبود که آزادی بیان باشد ولی آزادی پس از بیان نباشد، تصریح کرد: امام قیام مردم را می خواستند. بنابر این، تاکتیک امام این بود و بر این اساس حرکت می کرد. بنابر این، استکبارستیزی در اندیشه امام بنیادین بود و بر همین اساس وقتی انقلاب در ایران به نتیجه رسید سیاست نه شرقی و نه غربی به معنای عدم دخالت کشورها در ایران بود.

علایی یادآور شد: تئوری عده ای این بود که ما با ملت ها ارتباط داشته باشیم و امام گفت ما باید با دولت ها ارتباط داشته باشیم و با ملت ها کار کنیم و همان طور که مخالف دخالت کشورهای دیگر در ایران بودند، برای کشورهای دیگر همین نظر را داشتند. نکته دیگر اینکه امام وضع موجود جهان را نمی پسندیدند ولی برای اینکه وضع جدید در خدمت مردم باشد. امام بسیار هوشمند بودند و اینکه لانه جاسوسی را تأیید کردند برای این بود که خیلی زود برنامه های دیگران را می فهمیدند و فکر می کردند آمریکایی ها بر می گردند و نمی خواستند چنین اتفاقی بیفتد.

وی با بیان اینکه اقداماتی که انجام می دهیم را باید نقد کنیم، اظهار داشت: یکی از اشکالاتی که الآن داریم این است که می ایستند روی حرف در حالی که شرایط عوض شده است. نکته دیگر اینکه از منافعی که می توان به دست آورد استفاده نمی کنند. آیا ما نمی توانستیم از قضیه گروگان ها استفاده بهتری کنیم؟! امام به این نکته توجه داشت که زمانی که شرایط عوض می شود شما هم باید عوض شوید. مهمترین آن پذیرش قطعنامه 598 بود. بنابر این در اقدامات استکبارستیزی راهبرد و تاکتیک نباید ثابت باشد و بهره گیری از شرایط باید مبنا باشد.

رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران تأکید کرد: بنابر این استکبارستیزی جزو اساس اندیشه امام است ولی در هر زمان تاکتیک و روش خودش را دارد و باید مراقبت کنیم استکبارستیزی ما با روش هایی که انجام می دهیم موجب تقویت استکبار نشود. استکبارستیزی باید در ذهن مردم جریان پیدا کند. این مهم تر از هرچیزی از جمله اقدامات فیزیکی است. بعضی وقت ها برای اینکه دشمن را از بین ببرید، تاکتیک و روش باید این باشد که با او همراه شوید تا بتوانید او را کنار بزنید.

وی افزود: تاکتیک چین برای رشد و توسعه را نگاه کنید؛ کاری کرد که الآن مسأله اول آمریکا شده است. بنابر این نظم فعلی جهانی متفاوت از روزی است که لانه جاسوسی اشغال شد. دیگر زمان جنگ سرد نیست که آمریکا و شوروی با هم درگیر باشند. الآن مسائل خاورمیانه هم عوض شده و مسائل آمریکا یک چیز دیگر است. مراقبت کنیم الآن که مسأله اصلی آمریکایی ها چین است، در سیاست خارجی به دیگران کمک نکنیم.

 

 

تسخیر لانه جاسوسی هزینه داشته ولی فوایدش خیلی بیشتر بوده است

برجام نشان داد که ما می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم

 

به گزارش خبرنگار جماران، دکتر معصومه ابتکار از دیگر دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسوسی نیز در این سمینار گفت: 15 درصد از جمعیت مردم ایران شاید تجربه فردی از واقعه 13 آبان داشته باشند و بقیه مبتنی بر اطلاعاتی که به آنها رسیده در این مورد نظر می دهند. همان قدری که در صحبت ها و بیانات امام در ارتباط با استکبار از بُعد جهانی توجه داشتند، همان مقدار هم به بحث نفس امّاره تذکر می دادند و اینکه شیطان اکبر درون خود ما است. به نظر من این بحث مهمی است که بحث استکبارستیزی را یک طرفه نمی دیدند و نگاه عمیق و تربیتی به این موضوع داشتند. پس ما باید واقعه تاریخی 13 آبان و تسخیر سفارت را در زمان خودش خوب درک کنیم تا بتوانیم برای نسل امروز صحبت کنیم.

معاون سابق رئیس جمهور افزود: اصلا دیوار بالا رفتن مطرح نبود و آنچه مطرح بود اینکه به قول امام هیمنه آمریکا شکست. آن تعبیر را به کار می برند تا حس بی اعتمادی نسل جوان را به وجود بیاورند. مسأله تیزهوشی دانشجویانی بوده که در معرض یک سیاست ورزی جدی بودند که دیدگاه های خودشان به محک گذاشته می شد و بحث می شد که این انقلاب چه آسیب هایی در پیش دارد و آنجا صحبت می شد که ممکن است مثل کودتای 1973 شیلی برای ما هم اتفاق بیفتد. این باعث شد دانشجویان به خودشان اجازه بدهند.

وی تأکید کرد: این شرایط را که درک کنیم می فهمیم کاریکاتور سفارت انگلیس و عربستان در اوج قدرت جمهوری اسلامی یک اشتباه راهبردی بود که هنوز داریم تبعاتش را می بینیم و هیچ کس نمی داند آخرش چیست. چه کسی به مردم تلقین می کند که سر منشأ مشکلات تسخیر سفارت بود؟ شاید تأثیر داشت ولی اینکه بخواهیم همه مشکلات را ناشی از آن بدانیم، واقعیت نیست. واقعیت این بود که در آن شرایط امکان یک کودتا وجود داشت.

ابتکار یادآور شد: 70 مورد دخالت آمریکا در کشورهای مختلف که در دوره ترامپ چهره استکباری آمریکا برای همه عیان شد ولی برای نسل جوان خودمان نتوانسته ایم این موضوع را به خوبی جا بیندازیم. آیا واقعا نمی توانستیم مناسبات را تنظیم کنیم به نحوی که استکبارستیزی حفظ شود ولی ما بتوانیم بسیاری از مسائل کشورمان را حل کنیم؟! آیا نباید اجازه می دادیم این نقد باز و مطرح شود و یک گفت و گوی بین نسلی شکل بگیرد؟! چرا همواره در مورد این موضوع یک طرفه برخورد کردیم و اجازه ندادیم نسل جوان سؤالاتش را مطرح کند؟ نسل جوان امروز ما را مقصر می شمرد و ما متهم هستیم.

وی افزود: اگر در ارتباط با این موضوع یک طرفه به میدان برویم و اجازه ندهیم حقایق گفته شود و نسل جوان نقد خودش را مطرح کند، نسل جوان می گوید شما یک کاری کرده اید و تبعاتش برای ما است، ما امروز چه گناهی مرتکب شده ایم که باید این شرایط سخت را تحمل کنیم؟! وقتی نتوانیم یک گفتمان خوب برقرار کنیم، مخصوصا در برابر هجمه رسانه های معاند، شبکه های ماهواره ای و شبکه های مجازی نتوانیم یک گفت و گو و فضایی برای تضارب آراء و دیدگاه ها و یک فضای عزت مند و توأم با آزادی بیان فراهم کنیم که بشود این موضوعات را مطرح و نقد کرد.

عضو دانشجویان پیرو خط امام اظهار داشت: چرا جریان انقلابی امروز هم با ماجرای 13 آبان انقدر زاویه دارد و گاهی اوقات حتی آنها هم ما را متهم می کنند؟ من فکر می کنم این چندگانگی دیدگاه ها باید تحلیل شود. بالأخره ماجرای اشغال سفارت آمریکا هزینه داشته، چرا نمی خواهیم بپذیریم؟ حتما هزینه داشته ولی بحث بر سر شکستن هیمنه آمریکا است و زنجیره ای که می توانست به یک کودتای دیگر و براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران و مثل کودتای 28 مرداد به برقراری یک دیکتاتوری سیاه دیگر منجر شود. اخیرا هم در مصر دیدیم چه اتفاقی برای مرسی افتاد و چه جوری آمریکا دخالت کرد.

وی ادامه داد: هزینه داشته ولی فوایدش خیلی بیشتر بوده است. شاید امتحانی که ما در بحث برجام داشتیم مقداری به این موضوع پاسخ داد که می توانستیم روابط را تنظیم کنیم. پس باید از این فرصت استفاده کرد که مسائل و بخشی از مشکلات حل شود. واقعیت این است که هیچ کشوری در دنیا بدون مراوده با همسایگان و کشورهای دنیا نمی تواند سرعت پیشرفت داشته باشد. ضمن اینکه نظام مردمسالاری است؛ ببینید خواسته مردم چیست.

ابتکار یادآور شد: آن موقع این اقدام مورد اقبال همه مردم قرار گرفت ولی امروز شرایط تغییر کرده است. ما امروز از نظر ظرفیت زیستی داریم به ایران فشار وارد می کنیم. ما 9 سال برای فلات مرکزی و اصفهان فرصت داریم و باید به سراغ فناوری های نوین و تعامل با دنیا برویم و باید بپذیریم که با دنیا تعامل و نیازهایمان را تأمین کنیم. یعنی ما الآن شرایطی داریم که به دلیل برخی مصوبات و مشکلات برجام خیلی از فرصت ها را داریم از دست می دهیم.

وی ادامه داد: دیوانه ای مثل ترامپ برجام را بر هم زد اما برجام نشان داد که ما می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم. ما شرایط ملی، مشکلات، خواست مردم و فاصله نسلی را ببینیم. ما با نسل جدید اگر گفت و گوی آزاد و نقادانه برقرار نکنیم فاصله بسیار زیاد است و زیادتر هم خواهد شد. چون رسانه های دنیا نقشی جز افزایش این فاصله کاری نمی کنند. برویم به سمت اینکه منافع ملی خودمان را در قالب مناسبات تنظیم شده با دنیا پیش ببریم.

 

استقلال هزینه دارد

این کشور در این 40 سال به اندازه 400 سال تاریخ دید

متأسفانه داریم نسل جوان را از دست می دهیم

 

به گزارش خبرنگار جماران، دکتر علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی نیز در این سمینار گفت: انقلاب ما یک انقلاب ویژه ای بوده که زیرساخت های فکری آن با انقلاب های دیگر فرق می کند. انقلاب های دیگر محصور کشورشان بوده اما انقلاب ما مسائل دیگری هم داشته و انقلاب ما در بستر دین دیده شده است. مطلب دوم این انقلاب چیزی نبوده که در خلأ ایجاد شده باشد. این حرکت اجتماعی از مشروطه شروع می شود و تجلی آن در سال 57 بوده است.

قائم مقام فرهنگستان علوم افزود: کشور ایران هم ویژگی های خودش را دارد. نوعا کشورهای دنیا یکپارچه و یکرنگ هستند اما ایران جزو کشورهایی است که اقوام مختلف دارد. رهبری انقلاب ما هم با انقلاب های دیگر فرق دارد و یک رهبر دینی بوده و صرفا سیاسی نبوده است. قبل از پیروزی انقلاب صحبت کردن از اسلام در محیط دانشگاهی امر مشکلی بود. رهبری در چنین زمانی خیلی سخت است.

وی تأکید کرد: ما زمانی صحبت می کنیم که 43 سال از انقلاب گذشته است. تحولات آنقدر سریع بود که به نظر من این کشور در این 40 سال به اندازه 400 سال تاریخ دید. آنقدر سیر تحولات سریع بود که تصمیم گیری ناب کار آسانی نیست. شما زمانی می توانید تصمیم بگیرید که اطلاعات کامل داشته باشید. دسترسی ما به اطلاعات آن موقع قوی نبود، دستگاههای اطلاعاتی مان ضعیف بود و شبکه های اجتماعی هم به شکل امروزی وجود نداشتند. در چنین شرایطی خود را جای رهبر یک کشور بگذارید و تصمیم بگیرید. از طرفی، یک عده هم در کشور کارهای سلبی می کردند که نمی خواهم نام ببرم؛ اما به عنوان مثال، انتقال مواد منفجره به کشورهای دیگر که شک و شبهه نسبت به انقلاب را موجب شد و البته بعدها آن فرد دستگیر و اعدام شد. غرض اینکه، آثار این اتفاقات هم روی انقلاب وجود داشت. دیگران می گفتند شما میخواهید این انقلاب را که با این کارهای سلبی که مواد منفجره به فلان جا می برید، صادر کنید و رهبری باید همه این رفتارهای نادرست برخی از روی نابخردی را هم تمشیت می کرد که کار آسانی نیست.

صالحی اظهار داشت: «استقلال سیاسی» یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب ما است. یک متفکر آمریکایی گفت مشکل ما با ایران هسته ای نیست بلکه ماهیت انقلاب ایران است که می خواهد عظمت خودش را احیاء کند و این در نظم جهانی اخلال ایجاد می کند. بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا بالأخره یک نظم جهانی به وجود آورد. اگر اجازه می دادند معیشت مردم، اقتصاد و همه مسائل ما در حد معقول درست می شد، یک الگو و نمونه می شد، ضمن اینکه استقلال سیاسی خودش را هم حفظ کرده است. ما مثل کشور همسایه نیستیم که دستش در دست اسرائیل، ناتو و کشورهای مرتجع است و شب می خوابد یک حرف می زند و صبح که بیدار می شود حرف دیگری می زند. ما به هر حال به یک اصولی پایبند هستیم.

وی گفت: اقوال و تحلیل های مختلف از لانه جاسوسی هست، اما باید به رهبری برگردیم و پشت سر رهبری حرکت کنیم. فرق رهبر با یک واحد جامعه این است که او از اطلاعات بیشتر برخوردار است و او دارد جامعه را رهبری می کند؛ این رهبری به آسانی هم انجام نشده و هزینه ها داده ایم. رهبری این حرکت را درست تشخیص داده و ما هم باید پشت سر آن حرکت کنیم؛ البته آن زمانی که دانشجویان لانه جاسوی را تسخیر کردند من به اتفاق شهید عباسپور به آنجا رفتیم و با دوستان صحبت کردیم و گفتیم حالا تسخیر کردید، اما دو-سه روزه تمامش کنید! این ضربه اصلی خوب بود؛ هیمنه آمریکا باید شکسته می شد. رهبری تشخیص داد برای اینکه این انقلاب تضمین شود هزینه دارد؛ استقلال هم هزینه دارد.

صالحی یادآور شد: من وقتی سفیر ایران در آژانس بین المللی انرزی اتمی بودم، سفیر یکی از کشورهایی که بسیار پیشرفته است و آمریکا هم در آن پایگاه دارد، در گوشی با من صحبت کرد و گفت آقای صالحی! من از موضع گیری های سیاسی کشورتان لذت می برم! و می گفت قدر آن را بدانید. یکی از کسانی که می گفت قدر انقلابتان را بدانید، محمد البرادعی بود.او می گفت، قدر این انقلابتان را بدانید که حداقل شما هر چهار سال یک بار انتخابات رئیس جمهوری دارید؛ در کشور ما مبارک پس از سالها ریاست جمهوری، پسرش را آماده ریاست جمهوری کرده است!

وزیر اسبق امور خارجه تأکید کرد: نباید نواقص و مشکلات را به پای انقلاب نوشت. متأسفانه داریم نسل جوان را از دست می دهیم برای اینکه یک عده در لباس روحانیت حرف هایی می زنند که وهن اسلام است. کسی هم جلویشان را نمی گیرد! داد بزنید و بگویید اینها ربطی به روحانیت ندارند! زمانی که ما دانشجو بودیم «ایسم» های فراوانی وجود داشت و تنها چیزی که نبود «اسلامیسم» بود و اگر از دین حرف میزدید عقب افتاده و مرتجع حساب می شد. من یادم هست که وقتی در دانشگاه آمریکایی بیروت درس می خواندم، یک سال عید نوروز و محرم همزمان شده بود. من گفتم امسال عید را به خاطر این تقارن کنار بگذارید. اما همه تعجب کردند. اما امروز این شرایط فرق کرده است. امام در چنان شرایطی یک تنه به جنگ ایسم ها رفت. به هر حال این 43 سال طرفة العینی برای تاریخ پر افتخار این کشور است. واقعا دولت آمریکا حیله گر است و قابل اعتماد نیست. آمریکا دشمن غدّاری است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.