باید به همه پیروان مذاهب گفت، «ادلّه شما برای آنچه حقیقت ناب می دانید، از آن درجه از ضرورت و بداهت برخوردار نیست که مخالفین شما را بتوان عنود و لجوج، یا نفهم و احمق خطاب کرد».

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با انتشار فیلمی از سخنرانی در سمینار بین ‌المللی «الزامات وحدت اسلامی در جهان معاصر»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

برخی بزرگان می گویند، «برای از بین رفتن منازعات عقیدتی باید بپذیریم که اولا حقیقت به طور مطلق دست یافتنی نیست و ثانیا براهین هر گروه بر حقانیت خود، بدیهی و ضروری نیست. چرا که اگر حقانیت امری بدیهی باشد، هر کس با آن  مخالفت کند با امری بدیهی مخالفت کرده و روشن است که مخالف بدیهی یا نفهم است و یا عنود ».

اما واقعیت آن است که این سخن را به پیروان ادیان و مذاهب نمی توان گفت؛ چون «دین داری» با «یافتن گوهر حقیقت» ملازم است و دینداران خود را سرشار از حقیقت ناب می دانند. اما می توان از قسمت دوم آنچه گفته شد، بهره گرفت و به همه پیروان مذاهب گفت، «ادلّه شما برای آنچه حقیقت ناب می دانید، از آن درجه از ضرورت و بداهت برخوردار نیست که مخالفین شما را بتوان عنود و لجوج، یا نفهم و احمق خطاب کرد».

و این، گام اول برای زدودن تکفیر است.

 

حجم ویدیو: 7.84M | مدت زمان ویدیو: 00:02:03
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.