هیأت وزیران امروز 24 مرداد 1400 به ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد و در خصوص برخی طرح ها تصمیم گیری و برخی اساسنامه ها را نیز مورد اصلاح قرار داد.

به گزارش جماران؛ هیأت وزیران در جلسه بعدازظهر امروز (یکشنبه) به ریاست سید ابراهیم رئیسی، آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره(۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را با هدف ساماندهی و محرومیت زدایی سکونتگاه‌های غیررسمی در حریم و خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها و فراهم سازی زیرساخت‌ها و امکانات لازم در آن مناطق و پیش بینی سازوکار اجرایی نحوه شناسایی، وصول و هزینه کرد منابع مربوط، به تصویب رساند.

براساس آیین نامه مصوب هیأت وزیران، سازمان امور مالیاتی مکلف شد سهم منابع مندرج در بند یاد شده را از محل درآمد حاصل از عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حداکثر تا پانزدهم ماه بعد بر اساس آمار جمعیتی تأیید شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان،  به حساب تمرکز وجوه استان که نزد خزانه داری کل کشور ایجاد می شود، واریز و تا قبل از پایان مهلت تعیین شده در این این آیین نامه، نسبت به واریز علی الحساب یک درصد از وصولی فوق اقدام و پس از اعلام سهم مربوط، نسبت به تسویه بدهی یا مازاد واریزی از ابتدای سال در اولین پرداخت اقدام نماید.

همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر استان مسئول حُسن اجرای این آیین نامه بوده و موظف است گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یکبار به وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، وزارت راه و شهرسازی (ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران) و سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید.

تصمیم گیری درخصوص تعدادی از مصوبات شورای عالی بیمه سلامت

هیات دولت در ادامه، تعدادی از مصوبات شورای عالی بیمه سلامت را بررسی و به تصویب رساند.

افزایش تعهدات سازمان‌های بیمه گر پایه برای خدمات بستری اورژانس، نحوه محاسبه و اخذ تعرفه خدمات پرستاری در منزل برای بخش‌های غیر از خصوصی، تعرفه خدمات سلول درمانی، تعرفه پردازش و ذخیره سازی خون محیطی موبیلیزه و مغز استخوان، فرانشیز بیمه شدگان مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، پرداخت هزینه‌های درمان بیش از تعرفه دولتی توسط سازمان‌های بیمه گر در طرح‌های پیش آزمون کشوری، وحدت رویه و یکپارچه سازی ضوابط و دستورالعمل‌های یکسان بیمه‌های پایه و تکمیلی و پوشش بیمه ای خدمات ناباروری از جمله مصوبات یاد شده هستند.

تعیین حق امتیاز و جرایم دارندگان پروانه ارایه خدمات پستی غیردولتی

هیأت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور، حق امتیاز صدور پروانه‌های ارایه خدمات پستی داخلی و بین الملل در سال ۱۴۰۰، تسهیم درآمد سالیانه و میزان هزینه خدمات عمومی اجباری (USO) و نیز جرایم تخلفات دارندگان پروانه ارایه خدمات پستی غیردولتی را تعیین کرد.

بر این اساس، دارنده پروانه موظف است درصدی از درآمد سالیانه خود را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و آیین نامه ابلاغی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات عمومی اجباری (USO) در ناحیه خدمات تعیین شده، راساً یا از طریق دیگر دارندگان پروانه هزینه کند.

دارنده پروانه همچنین باید یک درصد از درآمد خود را به عنوان حق سازمان در انتهای هر سال مالی و حداکثر شش ماه پس از پایان همان سال، به حساب سازمان نزد خزانه­داری کل کشور واریز کند.

میزان تسهیم درآمد پروانه، برای درآمدهای خدمات سیار و WTTx، معادل درصد تعیین شده در پروانه‌های متناظر قبلی و برای درآمدهای خدمات بخش ثابت، ۳ درصد تعیین می‌شود.

مبلغ حق امتیاز صدور پروانه و جریمه مندرج در این مصوبه، برای پروانه‌هایی که بعد از سال ۱۴۰۰ صادر می‌شوند، متناسب با نرخ تورم بخشی اعلامی مراجع ذیصلاح افزایش می‌یابد.

تهاتر مطالبات و بدهی‌های شرکت سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج با دولت

با تصویب هیأت وزیران، مطالبات شرکت سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بدهی همان شرکت به سازمان امور مالیاتی کشور به مبلغ ۳۴۱ میلیارد و ۹۰۸ میلیون ریال تهاتر شد.

همچنین به موجب مصوبه فوق، مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) که در اجرای این تصویب نامه، به شرکت‌ دولتی منتقل شده است با بدهی دولت به شرکت‌ مذکور (اعم از شرکت اصلی و یا شرکت‌های دولتی تابع آنها) بابت مواردی مانند یارانه قیمت‌های تکلیفی (با تأیید سازمان‌حسابرسی) از طریق صدور اسناد تسویه خزانه موضوع قوانین بودجه سنواتی قابل تسویه است.

موافقت دولت با تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان آموزشی ساری

هیأت وزیران با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان آموزشی ساری موافقت کرد.

بر این اساس، دستگاه اجرایی طرح مذکور از شرکت مادرتخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی، درمانی و تجهیزات پزشکی به سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی تغییر یافت.

تغییر سهامدار طرح اجرای قطعه اول آزادراه سیرجان – بندرعباس

دولت با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تغییر سهامدار طرح اجرای قطعه اول آزادراه سیرجان – بندرعباس موافقت کرد.

همچنین به موجب اصلاح مصوبه مربوط، طرف مشارکت عهده دار تأمین ۷۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای احداث پروژه ، تأسیسات جانبی خاص آن تا مرحله بهره برداری و تسویه حساب کامل

هزینه‌ها به تفکیک سهامداران و درصد سهم الشرکه هر کدام خواهد بود و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز تامین ۳۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز را تعهد می‌نماید.

اصلاح مصوبه مربوط به تکمیل زنجیره ارزش متانول/ پروپیلن برای رفع نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی

هیأت وزیران به منظور رفع ایراد و تأمین نظر مجلس شورای اسلامی درخصوص مصوبه مربوط به اقدامات لازم برای تکمیل زنجیره ارزش متانول / پروپیلن به منظور رفع نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، با اصلاح این مصوبه موافقت کرد.

به موجب اصلاحیه مذکور، علاوه بر مناطق کمتر توسعه یافته جاسک، قشم، چابهار و کنارک، دیگر مناطق کمتر توسعه یافته نیز که برای اجرای طرح‌هایی مانند تولید اولفین از گاز طبیعی توسط وزارت نفت تعیین می‌شوند، مشمول تخفیفات پلکانی در قیمت مصوب خوراک گاز و خوراک مایع مصرفی صنایع تولیدکننده مواد پایه (بالادستی) پتروشیمی خواهند شد.

همچنین واحدهای تولیدکننده متانول که خوراک واحدهای تولید کننده الفین (MTP /MTO) را تأمین می کنند، مشمول تخفیف ۲۸ درصد در قیمت خوراک گاز طبیعی مصرفی خود متناسب با میزان خوراک واحد تولید الفین مربوط می‌شوند، این تخفیف برای مناطق کمتر توسعه یافته با ۲ درصد افزایش معادل ۳۰ درصد خواهد بود.

اصلاح اساسنامه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

هیأت وزیران به منظور حضور مؤثر و بیشتر بخش خصوصی در صنایع و حذف موانع موجود، با اصلاح اساسنامه سازمان صنایع کوچک به عنوان سازمان توسعه ای و متولی صنایع کوچک کشور موافقت کرد.

به موجب اصلاح اساسنامه مذکور، مطالعه، بررسی و برنامه ریزی همه جانبه جهت احداث شهرک‌های صنفی تولیدی و صنعتی، انجام عملیات و خدمات مورد نیاز شرکت‌های زیرمجموعه در کلیه زمینه‌ها برای توسعه صنایع کوچک و بکارگیری روش‌های اجرایی مناسب «مشارکت بخش عمومی - خصوصی» از قبیل «تأمین منابع مالی، ساخت، بهره‌ برداری و واگذاری»، «تأمین منابع مالی، ساخت و بهره ‌برداری»، «طرح و ساخت کلید در دست» و یا «ساخت، بهره‌ برداری و مالکیت» با پیش‌ بینی تضمین‌های کافی و تدابیر بودجه ‌ای برای ایجاد هماهنگی در احداث، اجرا و اداره امور شهرک‌های صنعتی و نظارت بر آنها، به موضوع فعالیت‌های سازمان صنایع کوچک اضافه می‌شود.

همچنین سرمایه سازمان از مبلغ ۳ میلیارد و ۵۶۳ میلیون ریال به مبلغ ۶۷۲ میلیارد و ۲۱۹ میلیون ریال افزایش می‌یابد که به مبلغ ۱۹۰ر۷۲۲ر۶ سهم یکصد هزار ریالی با نام تقسیم می‌شود که تمام آن متعلق به دولت و غیرقابل انتقال می‌باشد.

اصلاح آیین نامه اجرایی محاسبه بهای حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی

هیأت وزیران به منظور تأمین نظر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درخصوص آیین نامه اجرایی بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه کشور موضوع محاسبه بهای حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی، با اصلاح آن موافقت کرد.

به موجب اصلاحیه فوق، عبارت «حمل و نقل» نیز به موارد ذکر شده در تعریف «تعرفه فرهنگی» مندرج در آیین نامه مذکور اضافه شد.

آیین نامه اجرایی بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اصلاح شد

هیأت وزیران در راستای تأمین نظر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات درخصوص آیین نامه اجرایی بند (ح) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه کشور موضوع بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، آن را اصلاح کرد.

براساس این اصلاحیه، ردیف اعتباری پیش بینی شده در لوایج بودجه سنواتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان مقرری بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و صدا و سیما متناسب با اعتبار تخصیص یافته و با رعایت قوانین مربوط برای واریز به حساب بیمه بیکاری افراد (صندوق بیمه بیکاری) به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌گردد تا سازمان آن را به حساب افراد مشمول واریز نماید.

همچنین در صورت احراز استفاده از مقرری بیکاری توسط فرد در دوران عضویت در سایر صندوق‌های حمایتی، اشتغال در دستگاه‌های اجرایی و یا کارگاه‌های مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، احراز شرایط بازنشستگی و اشتغال به کار مجدد، مبلغ دریافتی باید توسط گیرنده مقرری بیکاری به سازمان تأمین اجتماعی مسترد شود.

سازمان تأمین اجتماعی (صندوق بیمه بیکاری) منحصراً متناسب با اختصاص اعتبار مربوط، مجاز به هزینه کرد آن برای مقرری بیکاری موضوع این آیین نامه است.

همچنین شورای مقرری بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه موضوع این آیین نامه موظف است نسبت به بررسی و تأیید واجدین شرایط دریافت مقرری بیکاری جهت اعلام به سازمان تأمین اجتماعی اقدام نماید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.