تا پیش از آغاز ثبت‌نام کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی پس از اعلام اسامی نهایی تأیید صلاحیت شدگان شورای نگهبان کمتر کسی درباره مطرح شدن نام عبدالناصر همتی به عنوان گزینه اصلی در مقابل پنج نامزد جریان اصولگرایی حتی فکر میکرد، زیرا بیشتر او را مرد اقتصاد می‌دانستند تا سیاست اما روند تبلیغات به شکلی پیش رفت که در نهایت همتی به عنوان کاندیدای اصلی در مقابل پنج مهره اصلی اصولگرایان مطرح شد.

نشست خبری عبدالناصر همتی. عکس: فارس، حمید وکیلی

پایگاه خبری جماران: رییس جمهور لازم است برگزیده‌ی اکثریت جامعه و نه منتخب یک اقلیت خاص باشد. رییس‌جمهوری که منتخب اکثریت مردم باشد تعامل قوی‌تری نیز با مردم خواهد داشت.

عبدالناصر همتی سیاستمدار اعتدال گرا متولد سال ۱۳۳۶ در شهر کبودرآهنگ استان همدان است وی در میان شبکه بانکی و نظام اقتصادی کشور به پدر بیمه خصوصی ایران شهرت دارد. همسر او سپیده شبستری و دارای سه فرزند، دو دختر و یک پسر که ساکن تهران هستند.

همتی فعالیت حرفه‌ای خود را از صداوسیما در سال 59 آغاز کرد او در زمان دولت یازدهم و دوازدهم به مدت ۵ سال عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود و برای پنج سال پیاپی مدیریت بیمه اتکایی آسیا را نیز بر عهده داشته؛ بر این اساس او از معدود مدیران ایرانی است که در دولت‌های سازندگی، اصلاحات و نیز احمدی‌نژاد سمت‌های مهم اقتصادی یا سیاسی داشته است.

سپس در فاصله سال‌ها ۷۳ تا ۸۵ به مدت ۱۲ سال، ریاست بیمه مرکزی ایران را برعهده داشت و بعد از آن به مدت هفت سال، در سمت مدیریت عامل بانک سینا فعالیت می‌کرد؛ همتی در هشتم مهرماه ۱۳۹۲ بر اساس پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت علی طیب نیا، عهده‌دار سمت مدیریت عامل بانک ملی ایران شد، در نهایت سوم مردادماه ۹۷ به پیشنهاد وزیر اقتصاد وقت مسعود کرباسیان و تأیید هیئت دولت، ریاست کل بانک مرکزی را برعهده گرفت.

عبدالناصر همتی در ساعات آخر مهلت ثبت نام انتخابات 1400 وارد ستاد انتخاباتی وزارت کشور شد و پس از ثبت نام شعار دولت خود را تعامل، از خانه تا جهان اعلام کرد.

او در ادامه می‌گوید، بدون توافق برای رفع تحریم و بهبود رابطه با جهان، منطقه و بدون توافق‌های مساله‌محور در داخل میان نیروهای سیاسی، اجتماعی و همینطور میان حاکمیت و شهروندان نه می‌توان وضعیت معیشت مردم را بهتر و نه حکمرانی را باکیفیت‌تر و نه ایران را قدرتمندتر کرد.

 

دولت بی‌صدایان

 

حضور همسران و دختران کاندیداهای ریاست جمهوری در زمان ثبت‌نام و برگزاری کمپین‌های انتخاباتی اتفاق جدیدی نیست، اما معرفی آنها به عنوان نماینده کاندیدا در برنامه‌های تبلیغاتی رادیو و تلویزیون، برای اولین بار در انتخابات امسال دیده شد. همراهی بی‌سابقه همسر عبدالناصر همتی در عرصه انتخابات، موجب شد که همسران سایر کاندیداها هم مورد توجه قرار بگیرند و فهرستی از نام آنها منتشر شود. سپیده شبستری دکترای اقتصاد دارد، نخستین بار در سال ۱۳۹۸ و انتخابات مجلس همراه با همسرش در حال رای دادن دیده شده بود.

صحبت‌های سپیده شبستری مقابل دوربین صداوسیما، از موضوع رفتارها و زندگی شخصی همسرش نیز فراتر رفت و برای نخستین بار از پیشنهادات شغلی که به همتی داده شد گفت، در دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی، اکبر هاشمی‌رفسنجانی پیشنهاد داده بود که آقای همتی رییس بانک مرکزی شود. شبستری همچنین گفت که پس از تایید صلاحیت همسرش، حسن روحانی به او گفت که باید بین ریاست بانک مرکزی و نامزدی انتخابات، یکی را انتخاب کند. وی همسرش را مرد روزهای سخت خواند و از مردم خواهش کرد که حتما به او رای بدهند و مطمئن باشند که پشیمان نخواهند شد.

پس از پایان این برنامه موج مثبتی با هشتگ #همسر_سپیده  ترند شد که نشان از آمادگی جامعه برای حضور زنان موفق و شایسته دارد. حتی برخی از کاربران از رای خود به شبستری می‌گفتند که همتی در واکنش به این موج گفت: می‌گویند به همسر سپیده شبستری رای می‌دهیم؛ ما شدیم درجه دو نسبت به ایشان؛ این باعث افتخار من است. حضور همسرم پیشنهاد خودم بود؛ می دانستم تواناییش را دارد و مسلط است؛ ایشان معلم است و دکترای مدیریت استراتژیک دارد.

همسر عبدالناصر همتی همچنین با حضور در جمع بانوان فعال اعلام کرد، در کنار همسرش دولت بی صدایان را تشکیل خواهند داد.

من صدای کسانی هستم که از صندوق رای قهر کرده‌اند. هدف اصلی من، اقتصاد و معیشت مردم است.

همتی در حالی از حضور همه‌ی طیف‌ها در دولت خود می‌گوید که در جمع‌بندی آخرین مناظره انتخاباتی گفت، دولت من چهره‌هایی چون تاجزاده، جنیدی، کرباسچی، صفایی‌ فراهانی، آذری‌جهرمی تا جواد ظریف و بسیاری از چهره‌ها را در بر خواهد داشت. وی در خصوص جای خالی بسیاری از کاندیداها در صحنه انتخابات افزود، با چهره‌های رد صلاحیت شده تماس داشته‌ام؛ امیدوارم بتوانم نماینده‌ی شایسته‌ای برای این افراد در انتخابات باشم.

 

همتی در بخشی از صحبت خود از بزرگان جریان اصلاحات و اعتدالی درخواست کرد، وارد صحنه شده و به او کمک کنند. او گفت: احساسم این است که این افراد تمایل به حمایت از راه و روش من را دارند. او همچنین در روزهای منتهی به ۲۸ خرداد، از حمایت حزب کارگزاران از جمله حسین مرعشی و غلامحسین کرباسچی برخوردار شد همچنین دوشنبه شب مهدی کروبی در بیانیه‌ای همراهی خود با همتی را اعلام کرد، اما در همان شب جبهه اصلاحات نتوانست به یک توافق اکثریتی در حمایت از همتی برسد و به این ترتیب همتی حمایت این جریان سیاسی تأثیرگذار را همراه خود نخواهد داشت. البته قابل ذکر است که پیش‌تر رئیس جبهه اصلاحات ایران، بهزاد نبوی با انتشار یک کلیپ به صورت شخصی حمایت خود از عبدالناصر همتی را اعلام کرده بود.

 

بخشی از نظرات همتی:

 

FATF

من ذیصلاح ترین فرد در بحث اهمیت fatf بودم، اما متاسفانه اصلا به نظر رئیس بانک مرکزی اهمیت نمی دادند؛ چندین بار البته به مجمع رفته و دفاع کردم، ولی نمی‌دانم چرا آنقدر تعلل کردند و هنوز هم تصویب نکرده‌اند. آنهایی که می‌خواستند بازگشت به لیست سیاه FATF رقم بخورد و بر بازار ارز تاثیر منفی بگذارد، دنبال عدم تصویب آن بودند. حداقل دو تن از کاندیداهای فعلی جزو مخالفان شدید FATF در مجمع بودند، بدون اینکه استدلال قوی داشته باشند. این دو نفر نقش مهمی در طولانی شدن پروسه بررسی و تصویب FATF داشتند؛ مسئله‌ی فعلی این‌ها مردم نیست، فقط می‌خواهند رأی بیاورند.

 

سیاست خارجی

باید تنش‌زدایی و روابط راهبردی با اروپا را دنبال کنیم، همان‌طور روابط راهبردی با چین، هند و روسیه. روابط خارجی ایران باید در جهت توسعه اقتصادی ایران باشد. الان فرصت خوبی در بحث روابط با کشورهای عرب است؛ با عربستان هم اخیرا سه دوره مذاکره برگزار شده است.

 

دفاع از عملکرد خود در دولت حسن روحانی

 

دلار را در ۲۳ هزار تومان تحویل دادم.

 

از زمان مسلط شدن من به بانک مرکزی تا اعمال سیاست های ارزی یک ماه و نیم طول کشید و قیمت ارز به ۱۹۲۰۰ تومان رسید.

 

قیمت ارز را تا ۱۲۰۰۰ تومان رساندیم و تا آبان ۹۸ این قیمت را نگه داشتیم. باید توجه داشت که میانگین ۲۰ سال گذشته درآمد ارزی کشور سالانه ۴۵ میلیارد دلار بوده، این درحالی است که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ میانگین درآمد کشور کمتر از ۷ میلیارد دلار شد.

 

مخالف افزایش قیمت بنزین بودم؛ گفتم امروز شرایطش نیست، چرا که توانسته بودیم در بازار ارز و موضوع تورم به ثبات و روند کاهشی برسیم.

 

 

تقابل همتی با دیگر کاندیداها:

 

در توییتی خطاب به رییسی نوشت، پول کثیف در ستادهای نامزدها در حال گردش است. منشاء حجم عظیم بنر و پوستر و سفر میلیاردی با اجاره هواپیمای اختصاصی همین پول‌هاست. من نه تنها اجازه ندادم پول رانت و دلالی برای من تبلیغ کند، که صاحبان پول‌های کثیف و جریان‌های آلوده ناجوانمردانه در حال تخریب و تمسخر بنده هستند.

 

در ادامه نقد خود در توییتر مجبور به عذرخواهی از سعید جلیلی شد، عبدالناصر همتی در یک توییت با کنایه به تصاویر سعید جلیلی در جمع کشاورزان، این مدل رفتاری او را با کره‌شمالی مقایسه کرد. بلافاصله برخی از او انتقاد کردند که تصویر مائو را به جای رهبران کره شمالی منتشر کرده است و همتی از این گاف خود عذرخواهی کرد.

 

خطاب به قاضی‌زاده هاشمی دیگر کاندیدایی که همتی او را پوششی می‌نامد: می‌خواهند به عنوان پزشک، ایران را جراحی کنند؛ آقایان دوره این کارها تمام شده، مردم این چیزها را باور نمی‌کنند.حرف‌های پوپولیستی می‌زنند و قول پول می‌دهند؛ به جای این کار بگویید برنامه‌تان مثلا در مورد نقش زنان در اقتصاد و اداره کشور چیست؟

 

می‌گویند یارانه ۴۵۰ هزارتومانی به مردم می‌دهند، حداقل در کنارش به مردم بگویید که می‌خواهید قیمت بنزین را تا ۲۰ هزارتومان افزایش دهید.

 

 

اصرار و انکار از سوی عادل فردوسی‌پور

در رسانه‌ها پیشنهاد نامزدهای ریاست‌جمهوری به فردوسی‌پور منتشر شد، کاندیداها در تلاش بودند حمایت عادل فردوسی‌پور را با خود همراه کنند. زیرا درجامعه امروز ما عادل فردوسی‌پور همچنان چهره جذابی برای تبلیغاتی از این دست می‌باشد؛ اما موضوعی که کار را در این عرصه پیچیده می‌کند، علاقه‌نداشتن عادل فردوسی‌پور به امور سیاسی است. او پیش از این و بارها به این مورد اشاره کرده که هرگز علاقه‌ای به ورود به امر انتخابات و حمایت از ستاد نامزدهای گوناگون ندارد. البته عادل فردوسی‌پور پیش از این، تقریبا از طرف تمامی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیشنهاد همکاری داشته است و در این زمینه حتی به او پیشنهاد وزیر شدن هم داده‌اند. با این وجود، عادل فردوسی‌پور تمامی این پیشنهادها را رد کرده است.

و اما فردوسی‌پور روز دوشنبه در متن کوتاهی گفت: همانطور که قبلا هم گفته بودم از هیچ یک از نامزدهای محترم ریاست‌جمهوری حمایت نکرده و نمی‌کنم و هیچ وعده و پستی را هم نمی‌پذیرم.

 

 

 

ابربدهکاران بانکی

 

در جریان سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری عبدالناصر همتی برگه‌ای را که حاوی اسامی متخلفان بانکی بود را به سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه داد و از او درخواست کرد تا به پرونده آن‌ها رسیدگی کند.

 

هر نفر ۱۰ رأی

 

همتی در مناظرات گفت که نظر ۱۰ نفر که با صندوق قهر کرده‌اند را برای حفظ جمهوریت تغییر دهید، اعتراض‌تان را با رای دادن به من نشان دهید. بسیاری نتیجه‌ی انتخابات را قطعی می‌دانند، اما ما می‌توانیم صحنه را تغییر دهیم.

 

و در پایان؛

 

اما نکته جالب درباره عبدالناصر همتی این است که، تا پیش از آغاز ثبت‌نام کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی پس از اعلام اسامی نهایی تأیید صلاحیت شدگان شورای نگهبان کمتر کسی درباره مطرح شدن نام او به عنوان گزینه اصلی در مقابل پنج نامزد جریان اصولگرایی حتی فکر میکرد، زیرا بیشتر او را مرد اقتصاد می‌دانستند تا سیاست اما روند تبلیغات به شکلی پیش رفت که در نهایت همتی به عنوان کاندید اصلی در مقابل پنج مهره اصلی اقتدارگرایان مطرح شد و مورد حمایت بخش قابل توجهی از بدنه جریان اصلاحات و برخی بزرگان جریان اعتدالی و اصلاح طلب  قرار گرفت اما همانطور که عنوان شد جبهه اصلاحات ایران در نهایت نتوانست برای حمایت از عبدالناصر همتی به اجماع برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.