پس از آنکه قطار انتخابات، این برجسته ترین نمود مردمسالاری در نظام جمهوری اسلامی به ایستگاه تبلیغات رسید، همزمان با سراسر کشور، در و دیوار کلانشهر اصفهان و همه شهرستانهای آن هم آکنده از پوسترها و بنرهای تبلیغاتی داوطلبان مجلس شده است.

ستادهای انتخاباتی داوطلبان مجلس کار خود را از امروز آغاز کرده اند. از هر چها راه تا معابر و کوچه پس کوچه های این دیار  عکس ها و شعار نوشته های داوطلبان مجلس شورای اسلامی به چشم می آید.

تنوع در شعارها و پیام های نفهته در آن شهروندان را به فکر فرو می برد، به راستی که انتخاب همواره فرایندی سخت و پیچیده بوده است.

حضور جوانان و بانوان در حاشیه ستادهای انتخاباتی مشهود است. شهروندانی که در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی های شهری منتظر نشسته اند تراکت های تبلیغاتی کاندیداها را مطالعه می کنند.

کمی آنطرف تر جمع کهنسالان اصفهانی در پارک ها نیز جالب است، از ایما و اشاره هایشان می توان فهمید سخت مشغول تحلیل شعارهای انتخاباتی هستند. گاهی بحث هایشان اوج می گیرد، گاهی نجوا می کنند.

در مسیرهای منتهی به بازارها و معابر پر تردد نیز گروهی از نوجوانان حضور دارند که مشغول توزیع تراکت های تبلیغاتی نامزدها هستند.

برخی از فروشگاه ها و مغازه ها تصویر داوطلبان مجلس را پشت شیشه نصب کرده اند و برخی نیز در حال آماده سازی محل کسب و کار خود برای توسعه تبلیغات نامزدها هستند.

با حرکت به سمت چهارباغ،  صدای مبهم بلندگوها از برخی مغازه ها به گوش می رسد که در میان شلوغی و هیاهوی رهگذران  برای نامزدها تبلیغ می کنند.

گویی به جان شهر جنبشی افتاده و همه چیز نشان از رخدادی مهم و سرنوشت ساز دارد، آزمون مهم دیگری که چشم تیزبین جهانیان به نتیجه آن خیره مانده است.

مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی یک هفته است. ساعت ۲۴ چهارشنبه هفته آینده مهلت تبلیغات به پایان می رسد و روز پنجشنبه سکوت تبلیغاتی برای ورود به ایستگاه نهایی رقابت در روز جمعه و حضور مردم پای صندوق های رای خواهد بود.

"نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید برنامه داشته باشند تا مردم بر اساس این برنامه‌ها به آنان رای بدهند"، این را عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان به ایرنا می گوید.

محمد علی بصیری افزود: توجه نکردن به شعارهایی که جنبه عملی ندارد باید از سوی مردم به عنوان یک اصل پذیرفته شود و بر اساس برنامه درست و مشخص به فرد مورد نظر رای بدهند.

وی اضافه کرد: بیان وعده و وعیدها پیش از انتخابات کار چندان سختی نیست اما اجرای گفته‌ها و قول‌ها پس از آن مهم و ضروری است.

بصیری حضور در انتخابات برای کسب جایگاه‌های اقتصادی و اجتماعی بالاتر را مضر دانست و اظهارداشت: لازم است که مردم در گزینش خود، برنامه‌های با قابلیت اجرا را مد نظر قرار دهند تا آینده کشور با تصمیمات درست، منطقی و عقلانی بهتر شود و در جنبه‌های مختلف بهبود پیدا کند.

دانشیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان نیز بر این باور است حتی یک نماینده خوب می‌تواند با سمت و سوی درست به این نهاد برای پیشبرد اهداف کشور تاثیرگذار باشد، بنابراین رای دهندگان با دقت بیشتری افراد را برگزینند.

عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود:انتخابات خوب، قدرت نرم را با خود به همراه می‌آورد، بنابراین اگر کشوری بخواهد در دنیا از لحاظ دموکراتیک در جایگاه بالاتری قرار بگیرد باید انتخاباتی سالم، پیشرفته و براساس الگوهای دموکراتیک برگزار کند.

علی امیدی با بیان اینکه برگزاری انتخابات باشکوه با حضور حداکثری مردم در عرصه بین‌الملل افتخارآفرین است، تصریح کرد: ملل دیگر به کشوری که انتخاباتی پرشور داشته باشد به دید احترام می‌نگرند و این کشور در عرصه بین الملل در جایگاه بالاتری قرار خواهد گرفت، در غیر اینصورت کشور در بین کشورهای مطرح نخواهد بود.

امیدی استفاده از روزهای پیش رو برای ایجاد بستری مناسب برای داشتن حق انتخاب بیشتر، تصریح کرد: در روزهای باقی مانده نخبگان و مسوولان سیاسی کشور و به طور کلی متولیان انتخابات باید شرایط حضور بیشتر مردم در پای صندوق‌های رای را فراهم کنند و این امر تنها با وجود نامزدهای انتخاباتی در طیف‌های مختلف سیاسی محقق می‌شود.

از شهرستان ها نیز خبر می رسد تکاپو برای رقابت قانونی انتخابات مجلس آغاز شده و ستادها فعال شده اند.تعداد نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه فریدن، چادگان، فریدونشهر و بویین میاندشت ۲۰ نامزد (۲ زن و ۱۸ مرد)، شاهین‌شهر و میمه و بُرخوار ۱۲ نامزد (یک زن و ۱۱ مرد)، خمینی‌شهر ۱۷ نامزد ( ۱۷ مرد)، مبارکه ۱۵ نامزد (یک زن و ۱۴ مرد)، نجف‌آباد و تیران و کرون ۱۳ نامزد ( ۱۳ مرد)، نایین و خور و بیابانک ۱۵ نامزد (۲ زن و ۱۳ مرد) و لنجان ۲۳ نامزد (یک زن و ۲۲ مرد) اعلام شده است.

در این میان فضای مجازی نیز به عنوان بستری پرمخاطب حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته است و بحث ها و تحلیل های انتخاباتی که از یک ماه گذشته آغاز شده بود شدت یافته است.

مطابق ماده ۶۵ قانون انتخابات مصادیق زیر در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است و متخلفان علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس نیز محکوم می‌شوند:                                      

۱_ اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی.

۲_ دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها.

۳_ هرگونه تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها از سوی نامزدهای انتخاباتی.

۴_ نوشتن، اظهار و انتشار مطالبی که در قوانین مربوطه جرم شناخته شده است.

۵_ دیوارنویسی.

۶_ تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد.

۷_ نصب یا توزیع کلیه اقلام و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه شده بدون رعایت مفاد این قانون و فاقد نام و هویت تهیه‌کننده.

۸_ استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع.

۹_ اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها.

۱۰_ استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی.

۱۱_ استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و غیرمالی در تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی.

در تبصره ۱ این ماده آمده است که انجام هر یک از موارد فوق که از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی امکان وقوع دارد حسب مورد مشمول مجازات مربوطه است و در تبصره ۲ نیز افزوده شده است که گزارش هرگونه تخلف از ضوابط تبلیغات موضوع این قانون توسط هیات اجرایی حوزه انتخابیه اصلی بررسی و در صورت اثبات تخلف، موضوع به رییس ستاد مرکزی نامزد تذکر داده می‌شود و همزمان، موضوع به هیات نظارت حوزه انتخابیه نیز ارجاع می شود و همین گزارش ها ممکن است صلاحیت تایید شده داوطلب نمایندگی که به عرصه رقابت انتخاباتی راه یافته است را رد کند.

تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور از بامداد امروز در استان اصفهان آغاز شد. 

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۲۰ کرسی(به همراه نماینده ارامنه) روز جمعه دوم اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان برگزار می‌شود. 

در این دوره از انتخابات، یکهزار و ۲۴۲ داوطلب در استان اصفهان ثبت نام کردند و حدود ۳۷۲ نامزد تایید صلاحیت شده با هم به رقابت می پردازند.همچنین دست کم سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

استان اصفهان با احتساب نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران، دارای ۲۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

بیشترین تعداد نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان شامل ۱۳۴ نفر (۱۵ زن و ۱۱۹ مرد) و پس از آن کاشان و آران و بیدگل با ۲۹ نفر (چهار زن و ۲۵ مرد) است.

انتخابات مجلس در این استان با حضور ۶۰ هزار نفر دست‌اندرکار دوم اسفند در ۱۵ حوزه انتخابیه و ۲ هزار و ۸۳۶ شعبه اخذ رأی برگزار می‌شود.

استان اصفهان دارای پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۴ شهرستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.