اولین مناظره انتخابات 1400 با واکنش های مختلفی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی همراه بود.

به گزارش جماران؛ بخشی از واکنش ها به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1400 در پی می آید:

 

عبدالله رمضان زاده:

خیلی ها پرسیدن، من هم می پرسم:

چرا در مناظره درباره اثر این مسائل بر اقتصاد ملی و معیشت و زندگی مردم سوال نشد:

تحریم ها

پاندمی کرونا

نقش سیاست منطقه ای

نقش نظامیان در اقتصاد

؟؟؟؟

 

شهیندخت مولاوردی:

چرا در ۳ساعت مناظره با موضوع«اقتصاد» در مورد خشن‌ترین‌و بی سابقه ترین جنگ اقتصادی تاریخ معاصر هیچ پرسشی مطرح نشد؟!

 

رضا نصری:

سیاست فشار حداکثری و جنگ اقتصادی ترامپ در ۳ سال اخیر حداقل منجر به ضرر ۲۰۰ میلیارد دلاری به درآمد ایران شد. ابعاد فاجعه در اقتصاد کوچک ایران قابل محاسبه نیست. چرا در ۳ ساعت مناظره با موضوع «اقتصاد» در مورد خشن‌ترین و بی‌سابقه‌ترین جنگ اقتصادی تاریخ معاصر هیچ پرسشی مطرح نشد؟

 

عبدالله گنجی:

اگر بعداز مناظره رای کسانی که دارای برنامه و در صدد اثبات خود بودند رشد کرد شاخصی از عقلانیت معاش و غلبه گفتمان برنامه محور است

اگر رای کسانی که فقط در صدد حمله به این و آن یا قوانین کشور بودند رشد کرد شاخصی از غلبه علقه منفی گرایی و احساسات در رای دهندگان و بازگشت به نتیجه ٩۶ است

 

معصومه ابتکار:

برای بسیاری از مردم این سؤال مطرح شده که درمحور اقتصادی #مناظره دیشب چرا حتی یک سؤال درموردمهمترین چالشهای اقتصاد ایران مطرح نشد؟

•اثر سالها تحریم 

•اثر برجام بر اقتصاد 

•اثر سالها جنگ روانی خارجی و داخلی براقتصاد

•اثر پاندمی کرونا براقتصاد

•اثر دولت سایه و زورمند بر اقتصاد

 

سید ابراهیم امینی:

فشارهای سیاسی و تحریم‌های بی‌سابقه‌ اقتصادی ترامپ و کرونا که اقتصاد جهان را فلج نمود مهمترین عوامل بحران اقتصادی در دولت دوم روحانی بود که با هدف ناکارآمد جلوه دادن کارنامه اقتصادی دولت، در مهندسی سوالات اقتصادی از نامزدهای ریاست جمهوری از سوی صدا و سیما نادیده گرفته شد.

 

پروانه سلحشوری:

بازنده بزرگ این مناظرات مردم ایران بودند که سطح ریاست‌ جمهوری تا این حد تقلیل داده شد. 

اساسا این مناظره نبود بلکه یک مشاجره سخیف بود. 

 

جمشید انصاری:

آنچه در مناظره امروز بیش از هر چیزی بارز بود و به چشم می آمد پایین بودن تسلط نامزدهای ریاست جمهوری به راهکارهای حل مسائل و مشکلات کشور بود و بیشتر به بیان مسائلی که همه مردم آنها را لمس می کنند و تکرار آنها بدون ارائه راهبرد و برنامه مشخص برای برون رفت از این مشکلات پرداختند.

 

محمد فاضلی:

‌این سطح نازل کیفیت مناظره محصول زیرپله‌ای شدن سیاست است. محصول باکیفیت در کارخانه و کارگاه صاحب برند تولید میشود، ایضا سیاستمدار و دستورکار  حکمرانی نامزد ریاست جمهوری در حزب. کالا و سیاست تولیدی زیرپله، این گونه است. فقدان نظام حزبی و برگزاری انتخابات، در عصر مدرن، تناقض است.

 

4572203

 

محمدجواد آذری جهرمی:

وقتی دارید مناظره می‌کنید، وقتی دارید مبارزه انتخاباتی می‌کنید؛ حواستون باشه که برا این بچه‌ها می‌خواید کار کنید. قراره الگوشون باشین.

 

انتقاد مصباحی مقدم از اولین مناظره انتخابات ۱۴۰۰؛ مناظره بود یا کنکور؟

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز: مناظره دیروز بیشتر مدل کنکور برگزار شد و در حال و هوای مناظره نبود.

کاندیداها باید به سمت ارائه برنامه بروند و این فضای درگیری و منازعه باعث جذب رأی برای هیچ کاندیدایی نخواهد شد.

مناظره یعنی یک سوال از هر ۷ کاندیدا پرسیده شود

ممکن است نامزدها در مناظرات بعدی برنامه هایشان را رو کنند./خبرآنلاین

 

معزی: دولت روحانی نه در پاسخگویی و نه در عذرخواهی لکنت نداشته است

معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهور: رسانه ملی باید فرصتی متناسب برای راستی آزمایی اتهامات علیه دولت در نظر بگیرد/دولت روحانی نه در عذرخواهی ونه در پاسخگویی لکنت ندارد 

۱.وقتی در مهم‌ترین رویداد تلویزیونی، پرسش‌ها عامدانه واقعیت‌ را سانسور می‌کنند و کاندیداهای مخالف هم با خونسردی از تحریم و کرونا می‌گذرند و به اتهامات علیه دولت می‌پردازند؛ دولت حق خود می‌داند که در زمان پرمخاطب متناسب با مناظره، اتهامات را پاسخ دهد و شهروندان راستی‌آزمایی کنند.

۲. دولت روحانی نه در پاسخگویی و نه در عذرخواهی لکنت نداشته، نشست‌های خبری و دیدارهای رسانه‌ای رئیس‌جمهور همواره برقرار بوده و کرونا هم نتوانسته تعطیلشان کند. سخنگو، وزرا و حتی وزارتخانه‌های خارجه و بهداشت نیز در ابَربحران‌های  تحریم و کرونا همواره در دسترس افکار عمومی بوده‌اند.

۳. اهمیت نشست‌های خبری رئیس‌جمهور آنجا برجسته‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم در تمام این سال‌‌ها دیگر رؤسای قوا چند بار خود را در برابر رسانه‌ها آزموده‌اند.

 

نمایش تخریب و تخطئه به جای اقناع و اثبات کارآمدی  

 محمود واعظی / رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری

اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت مسائل اقتصادی دیروز برگزار شد. آنچه انتظار می‌رفت این بود که نامزدهای محترم در این مناظره با هدف اقناع مردم و افزایش مشارکت و اثبات توانایی‌های خود سخن بگویند. در عوض اما محتوای مناظره متاسفانه بیشتر سیاه‌نمایی، تخطئه غیرمنصفانه دولت و درشت‌گویی حضار نسبت به یکدیگر بود. 

در این مناظره، نامزدهایی که سابقه طولانی در مسئولیت‌های قوای سه‌گانه دارند، بگونه‌ای نسبت به گذشته صحبت می‌کردند که گویی هیچ نقشی درایجاد شرایط امروز نداشته‌اند. قبل از مناظره انتظار این بود که نامزدها با بیان برنامه‌ها و ارائه راه‌حل برای مشکلات کشور،‌ در راستای افزایش امید مردم به آینده کشور و در نتیجه افزایش مشارکت گام بردارند. 

ولی آنچه در عمل بر مناظره سایه افکند شعارهای پوپولیستی و تخریب دولتی بود که در چهار سال گذشته در مقابل جنگ اقتصادی همه‌جانبه آمریکا سینه سپر کرده و همزمان با آن، در یک و نیم سال گذشته در نبرد دشوار دیگری در مقابل بیماری منحوس کرونا صف‌آرایی کرده بود. 

سوال از برگزارکنندگان مناظره و نامزدهای محترم این است که در تحلیل شرایط اقتصادی کشور، آیا مردم نباید بدانند که دولت آینده چه سیاستی در مواجهه با اصلی‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر اقتصادی کشور در سالهای گذشته یعنی سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ معاصر و بحران کرونا به کار خواهد بست؟

آیا مدیریت جنگ اقتصادی و خنثی کردن تحریم‌های حداکثری که با مقاومت بی‌نظیر مردم عزیزمان، رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش‌های شبانه‌روزی دولت به دست آمد،‌یه افتخار بزرگ برای نظام نبود؟ آیا این دو مولفه بسیار مهم موثر در اقتصاد که بخش اعظمی از تمرکز دستگاه اجرایی را به خود اختصاص داده بود، باید از مناظره حذف شود؟ 

نادیده انگاشتن توفیقات این دولت در هشت سال گذشته که بسیار فراوان است و سیاه‌نمایی، علاوه بر اینکه جفا در حق خانواده میلیونی دولت است، موجب ناامیدی مردم و مشارکت کمتر آنها در انتخابات خواهد شد. دوران مسئولیت این دولت کمتر از دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید اما این رویکرد غیرمنصفانه در خاطره و یاد ملت بزرگ ایران خواهد ماند. 

این روزهای تلخ تجربه‌ای برای دولتمردان آینده هم هست. وقتی رئیس‌جمهوری که با ۲۴ میلیون رای و مشارکت کم‌نظیر مردم روی کار آمد و پنجه در پنجه دشوارترین مشکلات داخلی و خارجی انداخت و برای موفقیت ایران همراه مردم مردانه جنگید، اینچنین مورد بی‌حرمتی قرار گیرد،‌آیا تضمینی وجود دارد که برای دولت بعدی این بی‌اخلاقی‌ها افزایش نیابد؟

 

تحلیل سخنگوی حزب کارگزاران از اولین مناظره/ نامزدها، مشتی از یک خروار ضعف بودند

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران گفت: نمی توان انتظاری از هیجانی بودن این مناظرات داشت چراکه با این آرایش صحنه که نمی توان معجزه رخ دهد.

این مناظره مشتی از یک خروار و مشکلاتی که در این انتخابات با آن مواجه هستیم، بود.

آقای همتی هم مورد حمله قابل پیش بینی اما غیرمنصفانه ای قرار گرفت به جای اینکه بتواند راهکارهای عالمانه خود را در اقتصاد ایران ارائه کند مجبور شد به تهاجمات چندنفره پاسخ بدهد از نگاه بنده در این بخش توانست جسارت های خودش را نشان دهد.

وقتی صحنه را این گونه آرایش داده اند، با این آرایش صحنه که نمی توان معجزه رخ دهد.

تراز جمهورِ ایران بسیار فراتر از این ترکیب کاندیداها است./خبرآنلاین

 

غلامحسن کرباسچی دبیرکل حزب سازندگی:

ای کاش صداوسیما که اول انقلاب قراربود دانشگاه باشد قدری از این همه تشریفات و زرق وبرق تکراری وبی فایده کم می کرد و از کارشناسان بی غرض می خواست در شکل مناظره وطرح سؤالات کمکی کنند که وقت بینندگان هدر نرود و شوری در فضای انتخابات ایجاد شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.