حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، در دیدار با مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: متأسفانه ما امروز با خطر فاصله گرفتن حوزه های علمیه از اندیشه امام مواجه هستیم و البته هشدار این را پیش از این مقام معظم رهبری داده اند. به هر حال نگرانی از کم توجهی حوزه ها به عنصر دخالت دین در سیاست و بی توجهی حوزه ها نسبت به سرنوشت کشور و مردم به لحاظ سیاسی بحث های جدی است که طبیعتا آسیب شناسی شده و می شود.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در جریان سفر خود به مشهد مقدس با آیت الله سیدمصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری در این دیدار گفت: غرض اصلی ما از سفر به مشهد رایزنی و هماهنگی در خصوص ایجاد شعبه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در مشهد مقدس بود. پیش از این مؤسسه شعب محدودی را در برخی از شهرها از جمله قم، خمین و نجف داشت که الحمدلله منشأ اثر بوده اند و دفتر قم ما آثار علمی و پژوهشی خوبی در طول سال هایی که از تأسیس آن گذشته داشته است.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: البته ما شعبه ای هم در اصفهان داریم که در زمان مرحوم حاج احمد آقا اهالی و مسئولین آنجا پیگیری کردند و که شعبه مؤسسه در آنجا تأسیس شد و البته آنجا مأموریت هنری دارد و تولید آثار هنری پیرامون شخصیت حضرت امام را بر عهده دارد.

وی اظهار داشت: به دلیل جایگاه ویژه ای که مشهد دارد، سال ها بحث نمایندگی مؤسسه در مشهد هم مطرح بود و به دلیل مشکلات و تنگناهای مالی و اداری متأسفانه امکان تشکیل این دفتر تا الآن فراهم نبود. چند ماه پیش این بحث جدی تر مطرح شد و تقاضاها جدی تر شد و مؤسسه تصمیم گرفت این کار را انجام بدهد. البته ضرورت هم دارد. یکی از رویکردهای ما در تأسیس شعبه ها نگاه به حوزه علمیه است. یعنی جاهایی که حوزه علمیه قابل توجهی دارند و مشهد این جایگاه ویژه را دارد.

کمساری افزود: نقشی که مشهد در پیروزی انقلاب داشته و به خصوص شاگردان مبرّز حضرت امام به ویژه مقام معظم رهبری، زاده ی مشهد هستند و اینها ویژگی هایی است که ضرورت تأسیس دفتر نمایندگی در مشهد را دو چندان می کرد. الحمدلله مقدمات کار فراهم شده و این سفر خدمت مسئولین مشهد رسیده ایم که هماهنگی و همکاری نهایی انجام شود.

وی تأکید کرد: طبیعتا حوزه علمیه بیشتری و اصلی ترین نقش را در این مسأله خواهد داشت و به هر حال خاستگاه امام هم به لحاظ شخصیت فردی و هم به لجاظ جایگاه اندیشه ای یک خاستگاه حوزوی است. اندیشه امام یک اندیشه کاملا دینی و حوزوی است و ریشه در فقاهت حوزوی دارد و البته به قرائت خاص امام و توجه به عنصر زمان و مکان و پویایی در فقه بوده است. علی القاعده بیشترین ارتباط مؤسسه باید با حوزه رقم بخورد.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: امروز به نظر می رسد ضرورت کار کردن اندیشه امام در حوزه های علمیه بیش از هر زمان دیگر احساس می شود. متأسفانه ما امروز با خطر فاصله گرفتن حوزه های علمیه از اندیشه امام مواجه هستیم و البته هشدار این را پیش از این مقام معظم رهبری داده اند. به هر حال نگرانی از کم توجهی حوزه ها به عنصر دخالت دین در سیاست و بی توجهی حوزه ها نسبت به سرنوشت کشور و مردم به لحاظ سیاسی بحث های جدی است که طبیعتا آسیب شناسی شده و می شود.

وی افزود: به نظر می رسد راه حل هم فقط رجوع و بازگشت و مراجعه به اندیشه ها و آراء حضرت امام است به عنوان مؤسس این انقلاب و کسی که مسأله ولایت فقیه را از متن مهجور کتاب های حوزوی به متن فعال جامعه آوردند و الحمدلله برکات آن را هم در طول این سال ها ما شاهد بوده ایم. پیشرفت های عظیمی که در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کشور ما به وجود آمده همه از برکات این نظریه و تفکر ناب اسلامی بوده است.

کمساری تأکید کرد: علی القاعده استمرار این نظام و این حرکت با وفاداری و بازگشت به اندیشه امام میسر هست. یعنی در واقع محک، معیار و خط کشی است برای سنجش درستی یا نادرستی خط و حرکت و مسیری که ما داریم. به هر حال ضرورت دارد که حوزه های علمیه رویکرد جدی تری را در بحث بازخوانی اندیشه امام، بردن اندیشه امام به متون درسی و آموزشی داشته باشند.

وی اظهار داشت: ما در رویکرد جدید مؤسسه به تعامل بین مؤسسه و حوزه توجه ویژه داریم و آمادگی داریم که این تعامل انجام شود و طبیعتا در کنار ظرفیت های علمی و آموزشی ما در حوزه تبلیغی و ترویجی هم ظرفیت های فراوانی در حوزه های علمیه داریم و ما آمادگی همکاری مشترک داریم که منابع و محتواهای مورد نیاز را به اتفاق هم تأمین کنیم.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: به واسطه شخصیت فراجناحی امام ما همین رویکرد را در مجموعه مؤسسه پیش گرفته ایم. البته از قبل هم به این شکل بوده و ما آن را تقویت خواهیم کرد و در عمل هم رویکرد فراجناحی و غیر سیاسی در مؤسسه پیش خواهیم گرفت و طبیعتا دفتر ما در مشهد هم بر همین مدار حرکت خواهد کرد.

 

دیدار سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با مدیر حوزه علمیه خراسان / سید مصباح عاملی

 

آیت الله عاملی: امروز نام، شخصیت و حرکت تاریخی امام در همه جای جهان اثرگذار است

آیت الله سیدمصباح عاملی نیز در این دیدار گفت: این موضوع اساسی و زیربنای همه تحولات در تمام جامعه اسلامی و بین المللی است. یعنی شخصیت حضرت امام گسترده و قلمروی دارد که بحث فراجناحی نیست و بحث فراگیر جهانی است. یعنی حضرت امام انقلاب اسلامی را به عنوان یک معجزه، نه فقط در تاریخ تشیع و اسلام، در تاریخ جهان ایجاد کرد. این یک حقیقت انکار ناپذیر است و چیزی نیست که کسی بخواهد به آن خدشه وارد کند.

وی تأکید کرد: امروز نام، شخصیت و حرکت تاریخی امام در همه جای جهان اثرگذار است و مورد توجه قرار دارد. این اصل موضوعی است که باید محور توجه حوزه های علمیه به صورت خاص و جامعه انسانی به صورت عام قرار بگیرد. هرکس به هر نسبتی خودش را از قلمرو خورشید دور کند به همان نسبت ضرر می کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: من یادم می آید قبل از انقلاب اوایل طلبگی که برای درس خواندن آمده بودیم و حرف و حدیث و بحث و گاهی جدال در زمینه انقلاب و شخصیت امام مطرح بود و از جمله مسائل مطرح در آنجا مسأله مرجعیت حضرت امام بود. در خوبی، طهارت، پاکی، فضیلت، تقوا، فقاهت، عدالت و شجاعت حضرت امام احدی وجود نداشت که بخواهد تردید کند.

وی افزود: وجود مارکسیست ها و منافقین یک نیاز را می طلبید به تقلید کردن از شخصیتی که نگاهی همه جانبه به دین، شریعت و اسلام ناب داشته و پاسخگوی نیازها و سؤالات باشد. لذا من به برخی علما مراجعه کردم و گفتم می خواهم از آقای فلانی عدول و به آقای خمینی رجوع کنم. هر کدام از آقایان حرفی می زدند که من قانع نمی شدم. یک شب یکی از علمای مشهد به نام آیت الله سیدموسی قزوینی گعده ای داشتند و یک طلبه همین سؤال من را مطرح کرد که آیا امروز می شود از آقای خمینی تقلید کرد؟ سید موسی مرید سر تا پا مخلص حضرت امام بود. ایشان فرمودند از غیر آقای خمینی نمی شود تقلید کرد و مفصل توضیح داد که مرجعیت زعامت است و مسأله گویی نیست. من جواب خودم و فلسفه اش را هم گرفتم.

آیت الله عاملی ادامه داد: این تفکر نسبت به تشیع و اسلام خمیر مایه اصلی انقلاب اسلامی است. واقعیت این است که در طول تاریخ شخصیت های ارزنده ای آمده اند و نهضت هایی هم تحقق پیدا کرده ولی این نوع نگاه به دین و انقلاب منحصر به امام است. علمای دوره های قبل چقدر زحمت کشیده اند ولی نگاه جامع و «ولایت فقیه» که امام در تاریخ معاصر مطرح کرد یک نگاه منحصر به فرد است. به همین دلیل این اندیشه هم دشمنان خطرناک جدی دارد؛ چون با ستمگری و هرچه علیه بشریت است دارد مبارزه می کند.

وی تأکید کرد: کسانی که به دنبال عدالت، برچیده شدن فقر و فلاکت از جامعه و از بین بردن زورگویی و ستم در جامعه هستند و آدم های خوب و فضلیت طلب که به دنبال منجی می گردند، این اندیشه را امروز منجی خودشان می دانند. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست»، یک بحث اسمی نیست و یک عنوان ماهوی و حقیقی است. یعنی این انقلاب منهای این اندیشه هیچ گونه ماهیت و هویت ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.