در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 در دهم آذر می خوانیم: آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. در مورد دستور اخیر در مورد تشکیل شوراى ویژه‌‌ هاى‌تک که به عنوان معضل از طرف رهبرى رسیده، صحبت شد و راهکار ارایه دادم.

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.

این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی،  کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.

جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.

بخش دهم این روزنوشت ها در پی می آید:

 

سه‌شنبه 10 آذر 1377  - 11  شعبان  1419 - 1 دسامبر 1998

 

آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. در مورد دستور اخیر در مورد تشکیل شوراى ویژه‌‌ هاى‌تک که به عنوان معضل از طرف رهبرى رسیده، صحبت شد و راهکار ارایه دادم.

آقاى [محمدشریف] مهدوى [شاهرودی]، سفیر سابق در آفریقاى جنوبى، همراه آقاى آفتاب [حیدررضوی] که روحانى شیعه در کیپ‌تاون است، آمدند. آقاى آفتاب، از کمک براى تهیه مرکز اسلامى در ژوهانسبورگ تشکرکرد و گفت، از مبلغ 60 هزار دلار کمک، 15 هزار دلار را صرف خرید زمینی خوب از شهردارى کرده‌اند و بقیه را صرف ساختمان مى‌کنند. از سخنرانى عفت در مرکزشان، تعریف کرد. گفت، وعدة کمک هم داده‌اند. آقاى مهدوى براى پذیرفتن معاونت آقاى [محمدعلی] تسخیرى، [رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]، در بخش مراکز شیعی درجهان، مشورت‌کرد؛ گفتم خوب است.

[دکتر سعید سمنانیان]، رییس دانشگاه تربیت مدرس و همکارانش آمدند. گزارش وضع دانشگاه را دادند و از کمک‌هاى فراوان به دانشگاه، در دوران گذشته و به خصوص به هنگام ریاست‌جمهورى و ریاست هیأت امناى دانشگاه، تمجید و تشکر کردند و از رییس دانشگاه امام حسین(ع) گلایه‌ کردند که اخیراً 60 هکتار زمینى را که با نظر من، قبلاً در شرق تهران، به آنها واگذارکرده بودند، به بهانه عدم تصویب فرماندهى‌کل قوا، از دانشگاه خلع‌یدکرده و خواستند، مشکل را حل‌کنم. از عدم واگذارى اعتبارات عمرانى دانشگاه‌ها در سال‌جارى، اظهار نگرانى‌کردند؛ حدود 20 در صد داده‌اند. به خاطر کم شدن اعتبارات رفاهی، احتمال بروز تشنج در دانشگاه‌ها مى‌دهند.

عصر، آقایان دکتر [علیرضا] بهرام‌پور و آقاى حامد مرعشى، از دانشگاه رفسنجان آمدند. براى زیاد شدن اعتبارات دانشگاه، استمداد کردند. آقاى بهرام‌پور، براى پذیرفتن مدیریت کارخانه فیبرنورى به پیشنهاد دکتر [محمدرضا] عارف، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] مشورت‌ کرد و آقاى مرعشى، پیشنهادهایی براى چاپ کتاب [حاج هاشم؛ از لرستان تا رفسنجان]، شرح فامیل هاشمى و اجدادمان و نیز ایجاد تشکل براى خاندان هاشمى داد.

آقاى [علی] وکیلى، معاون وزیر نفت آمد. از موفقیت مرکز تحقیقات وزارت نفت گزارشى داد و خواست که به آقاى [اسحاق] جهانگیرى، [وزیر معادن و فلزات]، بگویم کشف جدید را براى تولید انواع کاتالیزرها، درکارخانه آلومینیوم جاجرم پیاده کنند. آقاى طالبیان آمد. براى کانون جدیدالتأسیس فارغ‌التحصیلان جامعه‌شناسى، ملاقات خواست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.