محمود صادقی در خصوص طرح تازه مجلس در محرومیت ۱۰ ساله وزرا از خدمت پس از دریافت سه کارت زرد به جماران گفت: این طرحی بسیار عجیب است. چنین طرحی خلاف قانون است و بی تردید از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد. نمایندگان نمی توانند در خصوص عدم پاسخگویی وزرا به سوالات آنها اقدام به جرم انگاری کنند. بر مبنای قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس نمی تواند افراد را از حقوق اجتماعی خودشان به صرف عدم پاسخگویی به سوالات نمایندگان محروم کند.

به گزارش جماران؛ محمود صادقی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره جابه جایی ارقام و جداول بودجه در مجلس گفت:  این مسأله در گذشته نیز سابقه داشته است و ما در مجلس قبل چه به صورت شخصی و یا در قالب فراکسیون شفاف سازی پیگیر این موضوع بودیم. منتها جابه جایی هایی که آن زمان اتفاق می افتاد بسیار جزئی و محدود بودند. ولی با توجه به جدول منتشر شده در رسانه ها، اگر ارقام درون آن صحت داشته باشد باید گفت که دستکاری صورت گرفته نسبت به گذشته تفاوت فاحشی را نشان می دهد. 

وی افزود:‌ بنابر مشاهداتی که داشته ام برخی از ردیف های بودجه در گذشته یا وجود نداشته و یا اینکه رقم بودجه شان صفر بوده است ولی امروز می بینیم که ردیف بودجه برایشان ایجاد شده است. این موضوع در نوع خود بی سابقه است. البته بازهم تاکید می کنم هنوز اطلاع دقیقی از صحت جدولی که منتشر شده، ندارم. این را باید مقامات ذی ربط توضیح دهند که آیا ارقام منتشر شده واقعیت دارد یا خیر.

صادقی گفت: درخواستم از سازمان برنامه و بودجه این است که در صورت صحت این ارقام و دستکاری های صورت گرفته، سهل انگاری نکرده و زیر بار چنین بدعتی نرود و این امید وجود دارد که مصوبه اصلی مجلس را بدون تغییرات ملاک خود قرار دهد.

 

اگر تخلفی رخ داده باشد مجلس باید پیگیری های لازم را به عمل آورد

 

نماینده مجلس دهم ادامه داد: ممکن است جدول منتشر شده، جدول مقایسه لایحه پیشنهادی دولت و متن مصوب کمیسیون تلفیق و مجلس باشد. اگر چنین باشد و جابه جایی هایی بر مبنای نظر نمایندگان صورت گرفته باشد از نظر شکلی اشکالی ندارد. اما اگر جدول منتشر شده نشان دهنده جابه جایی ارقام بودجه پس از تصویب در مجلس باشد، این اتفاقی بسیار ناخوشایند بوده و تخلفی آشکار را نشان می دهد. 

او بیان کرد: اگر تخلفی رخ داده باشد مجلس باید پیگیری های لازم را به عمل آورد و این موضوع از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و همینطور مرجع قضایی قابل پیگیری است.

 

نمایندگان دغدغه اقتصادی و معیشتی مردم را دارند، اما هنوز تجربه لازم را ندارند

 

وی درباره دغدغه اقتصادی نمایندگان مجلس گفت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم امروز نمایندگان دغدغه اقتصادی و معیشتی مردم را دارند و مصوباتشان نیز همین را نشان می دهد، اما هنوز تجربه لازم را ندارند که بدانند چه مصوبه ای می تواند منجر به بهبود وضعیت مردم شود. 

 

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بعید است که به انتخابات پیش رو برسد

 

صادقی افزود: اخیرا دیدیم که طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی نمایندگان با ایرادات متعدد شورای نگهبان روبه رو شد و به مجلس بازگشت. نمایندگان چند هفته از وقت خود را صرف آن کردند اما بعید است که به انتخابات پیش رو برسد و ضمن اینکه اگر هم نهایی شود چندان راهگشا نیست.  از این رو، می بینیم که مصوبه های برگشت خورده از سوی شورای نگهبان در این دوره زیاد است و با اینکه مجلس عنوان انقلابی را یدک می کشد و با شورای نگهبان نیز همسوتر است اما از نظر تکنیکی و فن قانون گذاری دچار ضعف های جدی است. ضمن اینکه به نظر می رسد نمایندگان هنوز وجوه سیاسی را  بر وجوه اقتصادی مصوبات ترجیح می دهند. 

 

طرح مجلس در محرومیت ۱۰ ساله وزرا از خدمت پس از دریافت سه کارت زرد خلاف قانون است

 

وی در خصوص طرح تازه مجلس در محرومیت ۱۰ ساله وزرا از خدمت پس از دریافت سه کارت زرد نیز گفت: این طرحی بسیار عجیب است. چنین طرحی خلاف قانون است و بی تردید از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد. نمایندگان نمی توانند در خصوص عدم پاسخگویی وزرا به سوالات آنها اقدام به جرم انگاری کنند. بر مبنای قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس نمی تواند افراد را از حقوق اجتماعی خودشان به صرف عدم پاسخگویی به سوالات نمایندگان محروم کند.

صادقی گفت: همین که نمایندگان می توانند کارت زرد دهند و دست به استیضاح بزنند و در صورت لزوم رای عدم اعتماد دهند، شیوه های مناسبی است که در قانون پیش بینی شده است. اینکه نمایندگان فراتر از اختیارات قانونی خود افراد را مجازات کنند با اصل قانونی بودن جرم و مجازات و حقوق اجتماعی و اساسی افراد در تضاد است و به گونه ای مغایر اصل تعامل و هماهنگی میان قوا است.

این نماینده مجلس دهم در ادامه گفت: راهکارهای پیش روی نمایندگان را قانون از قبل پیش بینی کرده است. اصلی به نام تناسب جرم و مجازات وجود دارد که طرح مذکور با آن در تناقض است. لذا بعید به نظر می رسد که شورای نگهبان این طرح را نیز تایید کند. ولی باید گفت که بدعت بسیار عجیبی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.