روحانی با بیان اینکه قانون و مقررات برای برخورد با کسانی که بهداشت عمومی را به خطر می اندازند وجود دارد، گفت: متاسفانه سطح رعایت نکات بهداشتی زیر 60 درصد است درحالی که باید بالای 90درصد باشد، دو هفته پیش رو بسیار حساس است و چاره ای نداریم جز اینکه در زمینه مراقبت ها و نظارت ها اقدامات را تشدید کنیم.

به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت تشکیل تیم‌های ویژه نظارت برای افزایش مراقبت‌ها و رعایت کامل اصول بهداشتی، اظهار داشت: همه بخش‌هایی که به نوعی وظیفه نظارت دارند باید نظارت‌ها را تشدید کنند تا مراعات بهداشتی افزایش یابد در غیر اینصورت نمی‌توانیم از این موج عبور کنیم .

دکتر روحانی با بیان اینکه قانون و مقررات برای برخورد با کسانی که بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازند وجود دارد، گفت: متاسفانه سطح رعایت نکات بهداشتی زیر 60 درصد است درحالی که باید بالای 90درصد باشد، دو هفته پیش رو بسیار حساس است و چاره‌ای نداریم جز اینکه در زمینه مراقبت‌ها و نظارت‌ها اقدامات را تشدید کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به آخرین آمارها از وضعیت بیماری در استان‌ها افزود: متاسفانه آمار و ارقام‌ها امروز نشانگر این بود که بیشتر استان‌های ما هنوز در مسیر پیک این بیماری هستند و به قله پیک چهارم نرسیده‌اند. در 18 استان به طور ویژه شرایط مناسب نیست که 7 استان از میان آنها وضعیت بدتری دارند.

دکتر روحانی اظهارداشت: متاسفانه آمار گواه آن است که خود مردم آنچنان که باید دستورالعمل‌ها را مراعات نمی‌کنند و از مردم می‌خواهم که در این ماه مقدس و مبارک اجرای پروتکل‌ها را به عنوان یک وظیفه دینی و اخلاقی و وظیفه قانونی و همچنین وظیفه انسانی بدانند.

رئیس جمهور با بیان اینکه منشا نگرانی ما از آمار ارائه شده بر این مبناست که امکانات زیرساختی، بهداشتی و درمانی کشور نامحدود نیست، تصریح کرد: از آن مهم‌تر نیروی انسانی است که تلاش می‌کنند و توانمندی آنها به هر حال نامحدود نیست و باید با همه توان‌مان مراعات کنیم. البته مرز تحمل جامعه هم همیشه باید مدنظر باشد، مردم هم سطح تحمل‌شان یک سطح تحمل خاصی است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: هم دولت و هم مردم وظایفی دارند که دوشادوش هم باید این وظایف را اجرا کنند. دولت وظیفه تامین مایحتاج عمومی مردم را دارد و متاسفانه در هفته‌های گذشته دیدید که وقتی حتی یک مورد از مایحتاج عمومی مردم دچار مشکل شده بود، مردم چه سختی‌هایی کشیدند و چه صف‌هایی تشکیل شد که هم برای شیوع کرونا تشدیدکننده بود و هم خودِ مردم را دچار مشکل کرده بود.

رئیس جمهور با اشاره به کاهش شدید بارش‌ها در سالجاری و همزمان افزایش مصرف برق اضافه کرد: در شرایط خشکسالی مردم عزیز باید مراعات کنند و البته دولت هم باید همه توان خود را به کار گیرد. اگر یک روز برق، آب، تلفن یا اینترنت قطع شود چه مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود؟ از همه وزرا و کارگزارانی که نگذاشتند یک روز در این زمینه برای مردم مشکل حادی پیش بیاید و مردم در این شرایط سخت بیماری مشکلات مضاعفی داشته باشند، تشکر می‌کنم.

دکتر روحانی تامین امکانات بهداشتی و درمانی را از دیگر وظایف برعهده دولت عنوان کرد و  گفت: لازم می‌دانم نکاتی را برای مردم توضیح دهم چون متاسفانه مسائل به طور روشن برای مردم توضیح داده نمی‌شود و عده‌ای هم هستند که از هر فرصتی می‌خواهند سوء استفاده کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم عزیز بدانند ما برای اینکه بتوانیم یک نوع واکسن از سبد کوواکس تهیه کنیم نیاز به حداقل 178 میلیون دلار پول دارد، البته پول آن را داریم، اما مساله جابجایی این پول است. وقتی می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، بعضی‌ها باور نمی‌کنند. مثل اینکه خبر ندارند اداره کشور چگونه است.

دکتر روحانی اولویت اول دولت در این مقطع را  تامین و خرید واکسن دانست و تاکید کرد: به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم و گفتم اولویت اول تامین ارز را به خرید واکسن اختصاص دهند. هیچ اولویتی بالاتر از این نیست. همه در حال تلاش شبانه روزی برای تامین واکسن هستند و اگر امکان بر روی کاغذ آوردن این تلاش‌های شبانه روزی مقدور بود، مردم می‌دیدند که چه زحماتی کشیده می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران اتفاق افتاده، اظهار داشت: متاسفانه یک عده در باندبازی‌های خودشان تلاش می کنند همه تقصیرها را به گردن دولت بیاندازند و حاضر نیستند بفهمند که تحریم چه مشکلاتی برای اداره کشور ایجاد کرده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: با وجود همه این مشکلات تامین واکسن اولویت اصلی و اول دولت است و به امید خدا با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، از اواخر اردیبهشت ماه شرایط واکسیناسیون تغییر کرده و وضعیت بهتر خواهد شد. وزارت بهداشت نیز باید سامانه‌ای را راه اندازی کند که تمام اطلاعات واکسیناسیون بر روی آن در دسترس همگانی باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با نهایت توان از تولید واکسن در داخل تا رسیدن به نتیجه نهایی حمایت خواهد کرد، ادامه داد: ویروس کرونا هنوز ناشناخته است و معلوم نیست چند مدت دیگر زندگی بشر را تحت تاثیر قرار دهد و شاید مثل ویروس آنفلوآنزا هر از گاهی با یک جهش جدید گریبانگیر بشر باشد. لذا تولید واکسن در داخل می‌تواند یک پشتوانه و اطمینانی برای مقابله موفق با شیوع کرونا ایجاد کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت از روز اول احراز ورود ویروس کرونا به کشور تمام توان خود را برای مقابله با آن به کار گرفته است، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی و اساسی در مقابله با شیوع کرونا بر عهده مردم است که با مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی تاثیر تلاش‌های دولت در مقابله با این معضل را افزایش دهند. انجام واکسیناسیون همگانی و رایگان بر عهده دولت است و حتما این کار انجام خواهد شد، اما حتی بعد از آن نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری و لازم است.

رئیس جمهور گفت: اولا باید زمان تشخیص کرونا هر چه بیشتر کاهش یابد و پس از محرز شدن ابتلای یک فرد، باید این موضوع سریعا علاوه بر خود او، به خانواده و محل کارش نیز اعلام شود، چون متاسفانه بعضی‌ها خودشان مراعات نمی‌کنند. بارها این موضوع مهم را تکرار کرده‌ایم اما هنوز متاسفانه این کار انجام نمی‌شود.

دکتر روحانی همچنین با ابراز نگرانی از شیوع نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا در هند، اظهار داشت: باید به طور جدی مراقبت کنیم تا ویروس جهش یافته هندی به کشور وارد نشده و گرفتاری جدیدی برای مردم ایجاد نکند.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که بهتر است در شرایط قرمز کرونایی، یک خط قرمزی هم برای حاشیه‌سازی داشته باشیم و مدتی حاشیه‌سازی را کنار بگذاریم تا با همیاری و همکاری یکدیگر بتوانیم از وضعیت دشوار فعلی عبور کنیم.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

امروز شصت و ششمین ستاد ملی کرونا را داشتیم و متاسفانه آمارها و ارقام‌ها نشانگر این بود که بیشتر استان‌های ما هنوز در مسیر پیک این بیماری هستند و به پیک نهایی بیماری‌ نرسیده اند. از 18 استان به طور ویژه نام برده شد که شرایط آنها شرایط مناسبی نیست، مخصوصا 7 استانی که در میان این 18 استان وضع آنها بدتر است.

استان‌هایی که تقریبا می‌شود گفت به نقطه پیک رسیدند و اگر مراقبت کنند ممکن است شرایط بهتری داشته باشند، حدود 10، 12 استان هستند و بقیه هنوز شرایط بسیار سختی را دارند و همه آمارها چه از لحاظ ابتلا و چه از لحاظ تعداد بستری‌ها و چه تعداد فوتی‌ها، همه اینها نشان می‌دهد که شرایط همچنان نگران کننده است و باید مراقبت بیشتری کنیم.

هیچ راهی نداریم و باید در هفته‌‌ای که در آن قرار داریم و احتمالا هفته آینده تمام توان خود را به کار بگیریم، متولیان نظارت باید نظارت خود را تشدید کنند. چه در بخش‌هایی که قرمز است و چه آنجاهایی که نارنجی است. از قرارگاه می‌خواهم که تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و مراقبت‌ها را بالا ببرند. نیروهایی که باید مراقبت کنند، اعم از نیروهای ناجا، بسیج، هلال احمر، اتحادیه‌ها، اصناف، همه اینها و همه آنهایی که به نوعی نظارت و مراقبت داشته باشند، چه در ادارات، چه در جاهای دیگر باید تشدید کنند والا به این راحتی نمی‌توانیم از این موج چهارم خلاص شویم.

البته خودِ مردم عزیز هم باید مراعات خود را بالا ببرند. باز امروز آمار و ارقام نشان می‌داد آنچنان که باید خودِ مردم هم مراقبت نمی‌کنند و در مجموع مراقبت‌ها سرجمع به طور متوسط زیر 60 درصد است، در حالی که باید مراقبت‌ها را به بالای 80 و 90 برسانیم تا بتوانیم از این موج خلاص شویم.

مردم عزیز در این ماه مقدس و مبارک اجرای پروتکل‌ها را به عنوان یک وظیفه دینی و اخلاقی و وظیفه قانونی و همچنین وظیفه انسانی بدانند. آ‌نهایی که بهداشت عمومی را در خطر قرار می‌دهند، اقدامی علیه بهداشت عمومی کردند که قانون و مقررات هم برای اقدام علیه بهداشت عمومی وجود دارد و قوه قضاییه می‌تواند در این زمینه‌ها وارد عمل شود. در مجموع این دوهفته پیش رو، دو هفته بسیار حساسی است و چاره‌ای نداریم که هم نظارت را افزایش دهیم و هم خودِ مردم رعایت ها را تشدید کنند.

آمارها و ارقامی که امروز می‌گوییم نگران کننده است، بر این مبناست که امکانات زیرساختی، بهداشتی و درمانی ما امکانات نامحدودی نیست، این امکانات محدود است و توان محدود در اختیار دارند. از آن مهم‌تر نیروی انسانی است که تلاش می‌کنند. به هرحال توانمندی آنها نامحدود نیست و باید با همه توان‌مان مراعات کنیم. البته مرز تحمل جامعه هم همیشه باید مدنظر ما باشد، مردم هم سطح تحمل‌شان یک سطح تحمل خاصی است.

در این زمینه به اعتقاد من هم دولت و هم مردم وظایفی دارند که باید دوشادوش هم این وظایف را اجرا کنند و به پیش بروند. دولت وظیفه دارد که مایحتاج عمومی مردم را تامین کند و در هفته‌های گذشته دیدید که وقتی حتی یک مورد از مایحتاج عمومی مردم دچار مشکل شده بود، مردم چه سختی‌هایی کشیدند و چه صف‌هایی تشکیل شد که هم برای بیماری تشدیدکننده بود و هم خودِ مردم را دچار مشکل کرده بود. زیرساخت‌های اصلی شهری را دولت باید با همه توان مراقبت کند. امسال شرایط آب و برق ما نسبت به پارسال متفاوت است. اتفاقا آماری که چند روز پیش می‌دیدم نشان می داد که مصرف برق هم نسبت به پارسال خیلی بالاتر رفته است، هم مصرف بالا رفته، هم توانمندی ما. در برق و آب با شرایطی که امسال در خشکسالی هستیم مردم عزیز باید مراعات کنند و دولت هم باید همه توان خود را به کار گیرد.

مردم می‌دانند اگر یک روز برق، آب، تلفن، اینترنت و اینها که نیازمندی‌های اساسی و روزمره و ساعتی مردم است، قطع شود، چه مشکلاتی ایجاد می‌شود. اینها وظایف دولت در این زمینه است که باید انجام وظیفه کنیم. من تشکر می‌کنم از همه وزرا و همه کارگزارانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، در این یک سال و چند ماه نگذاشتند واقعا یک مشکل حادی برای مردم پیش بیاید و مردم در این شرایط سخت بیماری یک مشکلات مضاعفی را داشته باشند.

تامین همه وسایل مربوط به بهداشت و درمان جزو وظایف دولت است، چه اضافه کردن تخت‌ها، چه اضافه کردن تخت‌های ویژه، چه وارد کردن دارو، چه وارد کردن تجهیزاتی که مورد نظر است، یا باید در داخل تولید شود و تامین ریال و ارز مورد نیاز، اینها جزو وظایف سنگین دولت است که باید انجام بدهد.

در اینجا لازم می‌دانم برای مردم مقداری توضیح دهم، چون متاسفانه به طور روشن برای مردم مسائل توضیح داده نمی‌شود و عده‌ای هم هستند که از هر فرصتی می‌خواهند سوءاستفاده کنند.

مردم عزیز بدانند، ما برای اینکه یک نوع واکسن از سبد کوواکس بتوانیم استفاده کنیم که یک مرجع ما بوده است، 178 میلیون دلار پول می‌خواهد. حالا پول آن مهم نیست، داریم، جابجایی پول مهم است. یعنی وقتی می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، مثل اینکه بعضی‌ها باور نمی‌کنند، مثل اینکه خبر ندارند اداره کشور چگونه است، نمی‌دانند که در این کشور برای اینکه مرغ را پرورش دهیم و گوشت مرغ در اختیار مردم قرار بگیرد، عمدتا نگهداری و آب آن داخلی است، تمام نهاده‌ها از خارج می‌آید، تمام نهاده‌هایی که مصرف می‌شود از ذرت، کنجاله، جو گرفته، تمام اینها، بخش بزرگی از واکسن‌ها، همه اینها از خارج می‌آید. حتی مرغ اجداد و مرغ لاین همه از خارج می‌آید.

در تحریم برای ما مشکل درست کردند و در داخل یک مقداری با شرایطی که داریم تولید می‌کنیم. یکی از اولویت‌های بزرگ دولت در این مقطع واکسن است. من به رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دستور دادم و گفتم اولویت یک برای تامین ارز، واکسن است. هیچ اولویتی بالاتر از این اولویت نیست و حتی در جلسه قبل ستاد به او دستور دادم 100 میلیون دلار پول کنار بگذارید با هر مشکلاتی که برای جابجا کردن این پول‌ها هست.

الان واکسن خریداری کردیم، خریداری می‌کنیم و پول آن را این روزها تامین می‌کنیم. وزارت خارجه ما، بانک مرکزی ما، وزرای محترمی که در کمیسیون مشترک برخی از کشورها هستند، شبانه روز تلاش می‌کنند. اگر یکی از این تلاش‌ها را در 24 ساعت روی کاغذ بیاوریم تا مردم ببینند برای اینکه ما پول واکسن فلان کشور، شرقی یا غربی، هر کجا که هست، می‌خواهیم تامین و پرداخت کنیم و این پول را جابجا کنیم، چه گرفتاری دارد.

واقعا تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران رخ داده و متاسفانه عده‌ای روی باندبازی‌های سیاسی برای اینکه همه مشکلات را به دوش دولت بیندازند، حاضر نیستند مساله را فهم کنند. حاضر نیستند بفهمند که برای اینکه واکسن وارد کنیم حداقل یک و نیم میلیارد دلار پول می‌خواهیم. حداقل باید یک و نیم میلیارد دلار پول مصرف شود، برای اینکه واکسن بیاید.‌ جابجایی این پول، تامین این پول، خرید اینها از کشورهای مختلف، بخش خصوصی هم آزاد شده که برود و بیاورد، البته زیرنظر وزارت بهداشت و درمان، حتی نیازمندی‌های خودِ وزارت بهداشت و درمان هم اگر بخش خصوصی توانست تامین کند، انجام بدهد، این کار آسان و ساده نیست. حمل و نقل آن، جابجایی آن، نظارت آن، امنیت واکسن‌ها همه اینها مطرح است.

شما ببینید یک واکسن از آن زمانی که سفارش داده می‌شود، تا آن کشور طرف معامله ما موافقت کند، تا قرارداد آماده شود، تا خریداری شود، تا آن مقداری که می‌توانند به ما بدهند، مشخص شود، الان واکسن هم جزو کالاهایی نیست که آنقدر وفور داشته باشد که هر کجا هر مقدار بخواهیم در دسترس ما باشد. تا تایید شود، تا حمل شود، تا بیاید وارد کشور شود، به مراکز واکسیناسیون برود، این کار انجام بگیرد، این کار ساده و آسان نیست و ما این کار بزرگ را انجام می‌دهیم.

متاسفانه از روز اول تا امروز گرفتار تحریم بودیم. یعنی همین امروز هم که پول را جابجا می‌کنیم گرفتار تحریم هستیم وقتی از یک کشوری به کشور دیگر می‌خواهیم پول جابجا کنیم. حتی پول ما در عراق، کشور همسایه ما است و می‌خواهیم از عراق این پول را مثلا به روسیه منتقل کنیم که از آنجا واکسن بیاوریم، چه دردسری، چقدر تلفن و تماس تا یک مورد این جابجایی انجام بگیرد.

پس مردم عزیز ما بدانند برای ما خرید واکسن یک اولویت است. پول این واکسن را تامین خواهیم کرد، این واکسن را به اندازه کافی وارد می‌کنیم و انشاءالله شرایط ما در واکسیناسیون حتما از اواخر همین ماه اردیبهشت یک شرایط خیلی بهتری خواهد بود و از وزارت بهداشت و درمان که بار بسیار سنگینی بر دوش این عزیزان است، خواهش می کنم، در بخش واکسن هم در یک سامانه‌ای به خوبی برای مردم توضیح دهند که چند دوز واکسن وارد شده، چند میلیون وارد شده، کجاها این واکسیناسیون انجام گرفته، چه افرادی تزریق شدند، تا همه مردم اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشند.

نکته دومی که در همین بحث واکسن می‌خواهم تاکید کنم، این است که دولت خودش را متعهد می‌داند که واکسن خارجی را بیاورد، تا زمانی که واکسن‌های داخلی ما بتواند به بازار بیاید. اگر هم به بازار آمد، نیاز خارجی داشته باشیم، باز هم تامین می‌کنیم. همه توان را هم برای تولید واکسن داخلی به کار می گیریم. یکی از این دستگاه‌هایی که تولید واکسن را دنبال می‌کند، آمده بود و گله‌ای داشت، به او گفتیم ریال چقدر؟ ما می‌خواهیم زودتر تولید کنیم، بگویید ریال چقدر، ارز چقدر؟ در همین جلسه بگویید تا تامین کنیم. بگویید وزارت بهداشت و درمان باید برای شما چه کار کند؟

با همه توان پشت سر تولید واکسن داخلی هستیم برای اینکه ممکن است این ویروس جزو ویروس‌هایی باشد که سالها گرفتار آن باشیم و نمی‌دانیم چه وقت تمام می‌شود. مثلا سال 1400 تمام می‌شود یا 1401 هم گرفتار آن هستیم یا این چیزی مثل آنفلوانزاست؟ سالها ممکن است موتاسیون پیدا کند و هر سال واکسن بخواهیم، هنوز نمی‌دانیم چون این ویروس ناشناخته‌ای است و قدم به قدم با آن آشنا می‌شویم.

بنابراین دولت به سهم خود، ممکن است دولت قصور یا تقصیری داشته باشد، دولت را معصوم نمی‌دانیم، ولی دولت از روز اول یعنی از روز اولی که در سال 98 ورود این ویروس برای ما محرز شد، همه توان خود را به کار گرفته برای هر چه که نیاز بوده، هر دارویی که نیاز بوده، هر امکاناتی که برای بیمارستان‌های ما مورد نیاز بوده و چه تلاش عظیم و بزرگی در این مدت انجام گرفته است. چه برای کیت‌های تشخیص، چه برای وسایل بهداشتی، چه برای ماسک، چه برای ونتیلاتور، تمام امکاناتی که نیاز داشتیم برای بیمارستان، برای افراد، واقعا بخش تولید ما با همه وجود پای کار بوده است.

در این شرایط سخت که می‌بینیم آب، برق، تلفن، اینترنت هست، ارز واکسن تامین می‌شود و وارد می‌شود و واکسیناسیون انجام می‌گیرد، امکانات بیمارستانی تهیه می‌شود همه این امکانات و نیازمندی‌های مردم تهیه می‌شود. البته با کمک بخش خصوصی، با کمک مردم، با کمک همه بخش‌های تولید. نگاه کنیم نسبت به کشورهای دیگر، ما که در تحریم هستیم و هیچ وقت نیامدیم این تحریم را برای مردم توضیح دهیم که تحریم یعنی چه؟ تک تک موارد را انگشت بگذاریم بگوییم تحریم یعنی چه؟ در این مورد خاص تحریم یعنی چه؟ می‌بینید وقتی به کسی می‌گویید فلان موضوع هم به تحریم مربوط می‌شود، به آسمان نگاه می‌کند.

معنایش این است که مردم اطلاعات کافی ندارند، نمی‌دانند چه مشکلاتی ایجاد می‌کند، نمی‌دانند برای جابجایی 100 میلیون دلار از یک کشور به یک شرکتی که از او مواد اولیه، واکسن، دارو و کالای اساسی می‌خریم، چقدر وقت صرف می‌شود، چقدر هزینه صرف می شود، آخر هم وقتی منتقل می‌کنیم 10درصد، 15درصد گران‌تر درمی‌آید. یعنی تحریم هم مانع و سد ایجاد می‌کند، هم آ‌نجایی که از مشکلات عبور می‌کنیم، هزینه به ما تحمیل می‌کند.

این در بخش دولت که توان‌مان را به کار گرفتیم و به کار می‌گیریم برای همه مواردی که مورد نیاز هست. البته همزمان هم برای توسعه کشور همه تلاش‌های خودمان را برای پایان یافتن و تکمیل و افتتاح بخش‌ها و اقدامات زیرساختی که در این مدت انجام گرفته به کار می‌گیریم.

در کنار این بخشی که دولت تلاش می‌کند، مردم هم باید هم‌وزن آن به صحنه بیایند تا بتوانیم از این ویروس عبور کنیم. تخت به عهده بیمارستان است، دارو، واکسن، واکسیناسیون، امنیت به عهده دولت است، همه اینها با دولت است، ولی کار بزرگ به عهده مردم است و آن مراعات همه پروتکل‌هاست. همه اینها را انجام دهیم اصلا دارو، تخت و مواد غذایی هم باشد، آب و برق و همه چیز روبه راه باشد، اما خدای ناکرده مردم همراهی نکنند، اصلا کار پیش نمی‌رود.

حتی اگر واکسن هم به اندازه کافی وارد شود و واکسیناسیون هم انجام بگیرد، معنایش این نیست که با تزریق واکسن کاملا خیال ما راحت باشد و پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذاریم. همچنان باید مراعات کنیم. اصلا آثار این واکسن‌ها هنوز 100درصد برای ما روشن نیست، گرچه تزریق واکسن یک ضرورت است و باید این کار انجام بگیرد و ما نسبت به همه مردم این تکلیف را داریم. واکسیناسیون برای همه مردم به صورت رایگان انجام خواهد شد.

بخش خصوصی هم اگر در جایی واکسنی بیاورد، ما نسبت به کل مردم ایران متعهد هستیم. واکسن وارد می‌کنیم و به صورت رایگان انشاءالله واکسیناسیون انجام خواهد گرفت. پس مردم هم باید در مراعات پروتکل‌ها کنار دولت بیایند.

از این مهم‌تر آن جایی است که یک نفر به این ویروس مبتلا می‌شود چگونه باید ابتلای او را اولا سریع‌تر بفهمیم. یک نفر آمد الان تست داد، چند ساعت بعد می‌فهمیم که نتیجه آن مثبت بود یا غیرمثبت؟ این ساعات را باید کم کنیم. الان نمی‌دانم چقدر طول می‌کشد، 48 ساعت، 72 ساعت، هر چه که طول می‌کشد این زمان را باید کوتاه کنیم. یعنی از آن زمانی که شخص می‌رود و این تست را می‌دهد تا زمانی که به او، به محل کارش و به خانواده‌اش به هر سه باید اطلاع دهند.

من اینقدر این را در ستاد ملی گفتم خسته شدم. هنوز هم انجام نمی‌شود، یعنی شخص تست می‌دهد، به زور به خودش بعد از 72 ساعت ممکن است بگویند تست او مثبت بود. باز به محل کار او و خانواده او نمی‌گویند! این یکی از نظارت‌هایی است که باید به طور جدی انجام شود. حال یک نفر مثبت است، بعضی‌ها نمی‌گویند، بعضی‌ها مثبت هستند به اداره و خانواده و دوستان خود نمی‌گویند. این کار را باید انجام دهیم تا حداقل هر کس مثبت است به خود او، به محل کار او، به مسئول و رئیس خانواده، به این سه جا باید بلافاصله گفته شود.

باید کاری کنیم که زمان اعلام نتیجه تست هم 72 ساعت نشود، کم کم 48 ساعت بشود، کم‌کم 24 ساعت بشود، کم کم کمتر از 24 ساعت شود، چرا این را می‌گویم؟ برای اینکه شخص تست می‌دهد، بعد از اینکه تست می‌دهد که قرنطینه نمی‌رود، تست می‌دهد راحت به اداره می‌رود، راحت داخل خانواده می‌رود، 48 ساعت بعد مشخص می‌شود که مثبت بوده و در تمام این مدت 48 ساعت همه را آلوده کرده است.

پس سرعت عمل یکی از ضرورت‌هایی است که باید انجام بگیرد. بعد از اینکه فهمید، متاسفانه افرادی که مثبت می‌شوند در مراعات قرنطینه و اینکه از خانه خارج نشوند، خودشان را برای 14 روز در یک اتاقی قرنطینه کنند، متاسفانه عده‌ای مراعات نمی‌کنند. به خیابان می‌آیند، به فروشگاه می‌روند، برخورد با این افراد از ضرورت‌هاست و باید با اینها برخورد شدید شود، چون اینها کل جامعه را آلوده می‌کنند.

امروز با یک مساله جدیدی مواجه هستیم که در جلسه ستاد هم بحث شد. خوب است مردم هم اطلاع داشته باشند و آن اینکه تا مدتی پیش مثلا تا اواخر سال 99 گرفتار ویروس ووهان بودیم و از اواخر 99 گرفتار یک ویروس جدیدی شدیم. البته همان ویروس است، موتاسیون یافته آن به نام کرونای انگلیسی، گرفتار آن شدیم. از یک استان شروع شد و کم کم همه کشور را گرفتار کرد.

امروز یک خطر دیگر پیش روی ماست و آن ویروس هندی است که از انگلیسی هم بدتر است، از برزیلی و آفریقای جنوبی هم بدتر است. از همه اینها بدتر است و اگر این ویروس دومرتبه وارد کشور شود ما یک مشکل بزرگ پیدا می‌کنیم.

خواهش می‌کنیم از همه استاندارهای شرقی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان حتی استان‌های دیگری که هم مرز هستند مثل کرمان، هرمزگان، اینها همه مراعات کنند و بدانند یک تکلیف بزرگی به عهده آنها هست که خدای ناکرده این ویروس خطرناک وارد کشور نشود. نیروهای مسلح، نیروهای مرزبانی، استانداری‌ها، هلال احمر، وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه، همه دستگاه‌ها.

امروز بعدازظهر در این زمینه انشاءالله جلسه قرارگاه تشکیل می‌شود و چارچوبی تصویب می‌شود برای همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها، انشاءالله نیروهای مسلح هم کمک می‌کنند برای اینکه مردم دچار گرفتاری مجدد نشوند. همه تلاش ما این است که انشاالله بتوانیم از این موج چهارمی که الان ایجاد شده سریع‌تر عبور کنیم و یک مقدار آرامش، هم برای کادر درمان و هم برای مردم ما بوجود بیاید.

من خواهش می‌کنم در این شرایط بسیار سخت برای اداره کشور، لطفا حاشیه سازی‌ها را همانطور که وضعیت کرونایی قرمز است، این حاشیه‌سازی را اگر می‌شد قرمز شود، اینها هم دست بردارند، حاشیه‌سازی‌ها را کنار بگذاریم، همه همدیگر را یاری و کمک کنیم. همه با لسان اخلاقی و زبان اسلامی و انسانی همه با هم حرف بزنیم و صحبت و تبلیغ کنیم و با یاری همدیگر انشاءالله از این موج بتوانیم عبور کنیم.

مردم ما مطمئن باشند دولت برای ساخت واکسن داخلی، برای وارد کردن واکسن خارجی به عنوان اولویت اول همه توان و اهتمام خود را به کار گرفته و خواهد گرفت.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.