روحانی رییس جمهوری با بیان اینکه برای من قابل درک نیست که چطور فردی می تواند ایرانی و مسلمان باشد اما از برداشتن تحریم ها علیه ملت ایران خوشحال نشود،گفت: هر زمان که ببینیم طرف مقابل ما آماده اجرای قانون و مقررات شده ، لحظه ای صبر نخواهیم کرد و وقتی ببینیم حق مردم را می توانیم بگیریم، یک لحظه صبر نمی کنیم، حال اگر عده ای ناراحت هستند، مهم نیست.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم های ضد انسانی و ظالمانه ترامپ در همه جا تاثیرگذار بوده است،گفت: عده‌ای با این موضوع آشنا نیستند و با تعیین درصد می‌گویند 30 درصد مشکلات بخاطر تحریم و 70 درصد بدلیل مشکل مدیریت است، درحالی که نمی‌دانند تاثیرات تحریم بر کشور چه میزان بوده و اگر نتوانیم مواد اولیه را وارد کنیم، تولید به طور کامل متوقف می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنچ شنبه درشصت و چهارمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: امروز از فرصت استفاده کرده و از وزارت امور خارجه و همه دستگاه‌هایی که در کنار وزارت خارجه در مذاکرات وین برای شکستن تحریم تلاش می کنند، تشکر و قدردانی می کنم.

دکتر روحانی با بیان اینکه برای من قابل درک نیست که چطور فردی می تواند ایرانی و مسلمان باشد اما از برداشتن تحریم ها علیه ملت ایران خوشحال نشود،گفت: هر زمان که ببینیم طرف مقابل ما آماده اجرای قانون و مقررات شده ، لحظه ای صبر نخواهیم کرد و وقتی ببینیم حق مردم را می توانیم بگیریم، یک لحظه صبر نمی کنیم، حال اگر عده ای ناراحت هستند، مهم نیست.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح طرح های ملی جهاد کشاورزی در کشور، افزود: یکی از اهداف ما از افتتاح طرح های ملی در طول بیش از یکسال گذشته این بود که به دنیا بفهمانیم ، تحریم ها وفشارها نمی تواند ملت ما را در مسیر رشد و توسعه متوقف کند.

دکتر روحانی از کشاورزی به عنوان یک بخش بسیار مهم و استراتژیک برای کشور نام برد و افزود: ماده اولیه بخشی از فعالیت‌های صنعتی از حوزه کشاورزی تامین می شود و کشاورزی در واقع هم یک بخش است و هم یک پایه برای بخش صنعت کشور.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بدون صنعت می توان با سختی زندگی کرد اما بدون کشاورزی اصلا نمی توان زندگی کرد، اظهار داشت: در 8 سال دولت تدبیر و امید برغم همه تحریم ها، مشکلات و حوادث، در کشاورزی توفیقات بسیار مهمی بدست آورده ایم.

دکتر روحانی تصریح کرد: همه تلاش دولت این بوده که در بخش کشاورزی تحولی ایجاد شود و با مقایسه آمار اقدامات انجام شده در 8 سال گذشته با دوره های قبل می توان این تحول را به خوبی مشاهده کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات انجام شده در بخش آبیاری تحت فشار و سامانه‌های مدرن آبیاری در هشت سال گذشته با کل تاریخ ایران قابل مقایسه است، اظهار داشت: اقدامات انجام شده در این بخش تاثیر بسیار زیادی در صرفه‌جویی در مصرف آب به همراه دارد.

دکتر روحانی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده اگر 260میلیون مترمکعب آب که به دشت سیستان انتقال یافته قرار بود با روش‌های سابق و قدیمی انتقال یابد، حدود 150میلیون مترمکعب آب هدر می‌رفت لذا هدف از راه‌اندازی این سیستم‌های نوین این است که از آب حفاظت شود ضمن اینکه در این دوره بهره‌وری نیز 6 درصد افزایش یافته و از 39 به 45 رسیده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تمام تلاش دولت ایجاد تحول در بخش کشاورزی بوده است، گفت: در هشت سال گذشته در بسیاری از زمینه‌های کشاورزی به خودکفایی و خوداتکایی رسیدیم و در تولید محصولاتی همچون گندم، دانه‌های روغنی و کلزا اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. همچنین کشت‌ گلخانه‌ای نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

دکتر روحانی در ادامه به افزایش تولید در حوزه آبزیان اشاره کرد و افزود: در زمینه آبزیان، ماهی و میگو نیز شاهد تحرکات بسیار خوبی هستیم به گونه‌ای که در سال 92 محصول برداشت شده از یک هکتار، حدود 2.6تن بوده است که امروز این میزان به 4.2 تن افزایش یافته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی، صادرات و خودکفایی در بسیاری از محصولات استراتژیک، بسیار حائز اهمیت است. از این رو این هفته تصمیم گرفتیم جایزه هزار تومانی برای گندم‌کاران در نظر بگیریم و این یک هدیه کوچکی از طرف دولت به کشاورزان عزیز است. امسال با وجود خشکسالی، گندم تولید شده برای خوراک مردم کفایت می‌کند و نیازهای بخش صنعتی را نیز خریداری می‌کنیم.

دکتر روحانی با قدردانی از تلاش های بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: امروز یکی از بخش‌هایی که برای تولید واکسن تلاش می‌کند بخش کشاورزی است و سرم‌سازی رازی مشغول تولید واکسن برای کرونا می‌باشد و از جمله واکسن‌هایی است که به ثمر خواهد نشست.

دکتر روحانی همچنین  در ابتدای سخنان خود در این مراسم، ماه مبارک رمضان را روز دعا و گرفتن حاجات از خداوند بزرگ دانست و اظهار امیدواری کرد دست ظالمان از روی مردم قطع و تحریم‌ها برداشته شود و ویروس کرونا نیز به دست پزشکان و پرستاران و با رعایت مردم مهار گردد.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک و مقدس رمضان ‌المبارک، ماه عبادت، ماه قیام، ماه صیام، ماه تلاوت قرآن و ماه دعا و ماه گرفتن همه حاجات از خداوند بزرگ است انشاءالله امیدوارم خداوند این ماه را برای ما در همه زمینه‌ها مبارک قرار بدهد و خداوند به ما توفیق دهد و حاجات مردم از بحث کرونا گرفته تا بحث تحریم، معیشت مردم، تولید و ساماندهی به طرح‌هایی که باید در این روزهای پیش رو تکمیل شود، مستجاب باشد و انشاءالله دست ظالمین به روی مردم ما قطع شود و تحریم از روی مردم ما برداشته شود و ویروس کرونا انشاءالله به دست توانمند پزشکان و پرستاران و با مراعات مردم بسیار خوب و عزیز این سرزمین، مهار شود.

امروز شصت و چهارمین پنجشنبه افتتاح بود که از آغاز سال 99 شروع شده است و انشاءالله اگر زنده ماندیم و خدا توفیق داد تا هفته پایانی این دولت ادامه پیدا می‌کند. یکی از اهداف ما از این طرح ها این بود که به دنیا بفهمانیم که تحریم و فشار نمی‌تواند ملت ما را در مسیر رشد و توسعه متوقف کند در سال 99 و در آغاز سال 1400، هم تحریم شدید را داشتیم و هم موضوع کرونا به آن اضافه شد اما در عین حال طرح‌های مهم تولیدی ادامه پیدا کرد و امروز یکی از افتتاح‌هایی که در هفته‌های سال قبل هم داشتیم ، در بخش کشاورزی است.

بخش کشاورزی برای ما بسیار اهمیت دارد و بخش استراتژیک است ، می‌دانید حتی ماده اولیه بخشی از صنعت مخصوصا در نساجی، در کیف و کفش و کارخانه‌های روغن و روغن‌کشی و لبنیات و صدها نوع فعالیت دیگر صنعتی است این نوع فعالیت صنعتی به کشاورزی وابسته است یعنی کشاورزی ما هم یک بخش است و هم یک پایه برای صنعت است.

البته متقابل هم هست، صنعت هم  در بخش‌هایی به کشاورزی کمک می‌کند. ماشین‌آلات  و بخشی از سمومی که مورد نیاز است، در بخش صنعت تولید می‌شود.

 ولی کشاورزی بسیار مهم و استراتژیک است. بی‌صنعت می‌شود با سختی زندگی کرد ولی بی کشاورزی اصلا نمی‌شود زندگی کرد به طور کلی حیات و زندگی متوقف به بخش کشاورزی است چون تمام مواد غذایی که مورد نیاز است ریشه آن در بخش کشاورزی است.

خداوند بزرگ را شاکریم که در این هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم برغم همه فرازونشیب‌ها و تحریم‌ها و مشکلات و حوادثی مثل کرونا باز هم در کشاورزی توفیقات بسیار مهمی را بدست آوردیم آبیاری تحت فشار و سامانه‌های مدرن آبیاری در این هشت سال را می توان با کل تاریخ ایران مقایسه ‌کنیم. اگر آنچه در رژیم گذشته و از اول انقلاب تا حالا هرچه که بوده همه را که کنار هم قرار دهیم به اندازه همان و کمی بیشتر در این هشت سال انجام گرفته است. این کارِ بسیار بزرگ و عظیمی است که انجام گرفته است.

این کار باعث می‌شود در مساله سموم ، در مساله کیفیت محصولات و مهم‌تر از آن در مصرف آب، صرفه‌جویی شود در کشوری هستیم که در شرایط خشکسالی قرار داریم، باید در استفاده از آب حداکثر مراعات را انجام دهیم و یکی از راههای آن همین است.

امروز گزارش شد که 260میلیون مترمکعب آب را به دشت سیستان منتقل کردیم که اگر این سیستم نبود و سیستم نقل و انتقال آب از طریق لوله نبود و از طریق انهار و مثل سابق انجام می دادیم 150میلیون مترمکعب آب از بین می‌رفت، پس خیلی مهم است. سیستم‌های نوینی که انجام می‌گیرد برای این است که بتوانیم از آب حفاظت و حراست کنیم و به بهترین وجه استفاده کنیم.

آماری هم اعلام شد که بهره‌وری  6 درصد بالا رفته است و این مهم است که بهره‌وری از 39 به 45 رسیده است.

در یک سال گذشته سال خشکی داشتیم یعنی سال آبی خودمان را که تا پایان شهریور ادامه پیدا می‌کند در این سال آبی نسبت به سال آبی قبل 50 درصد کاهش بارندگی داریم . سیستان و بلوچستان و هرمزگان جزو آنهایی است که بارندگی بسیار کمی داشتند و اصلا قابل ذکر نیست و نشان می‌دهد که استان‌ها در مشکلات هستند لذا‌ برای آب آنها باید فکر کنیم، برای آب آشامیدن و کشاورزی آنها در تابستان باید فکر کنیم.

همه تلاش دولت بر این بوده که در بخش کشاورزی شاهد یک تحول بزرگ باشیم. مردم بیایند آمار این هشت سال را با هشت سال قبل، با 16 سال قبل، با 24سال قبل مقایسه کنند، ببینند در چه زمینه‌هایی توانستیم به خودکفایی و خوداتکایی برسیم؟ در بحث گندم ، روغن و دانه‌های روغنی پیشرفت و حرکت بسیار خوبی انجام گرفت، در کلزا تولیدات به سه برابر رسید، کشت‌های گلخانه‌ای پیشرفت بسیار خوبی پیدا کرد و امروز در گزارش‌ها بود که در زمینه آبزیان، ماهی، میگو که تولید می‌شود، هم کیفیت تولید و هم بهداشت آن بالا رفته است.

این آمار قابل توجه بود که در یک هکتار در سال 92 آنچه استفاده می‌کردیم 2.6 تن در هکتار بوده و الان به 4.2 تن در هکتار رسیده است معلوم است یک پیشرفت بسیار خوب و قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده ایم. میگو جزو آنهایی است که جزو محصولات صادراتی است و خوب صادر می‌شود و زمینه بسیار خوبی برای صادرات دارد، برای مصرف داخلی هم بسیار حائز اهمیت است.

امروز آبیاری مدرن در 72 هزار هکتار زمین تحقق پیدا کرد و این نشانِ از یک حرکت بزرگ هست و در طول یک سال هم گفتند که حدود 100هزار هکتار آبیاری مدرن در سال پیش رو بیش از این آبیاری مدرن انجام می‌گیرد و این کارِ بسیار عظیم و بزرگی است که بحمدالله در کشور در حال پیشرفت است.

بنابراین در بخش کشاورزی به عنوان امنیت غذایی، به عنوان صادرات محصول و به عنوان خودکفایی در بسیاری از زمینه‌هایی که می‌توانیم واقعا خودکفا شویم برای ما اهمیت دارد.

یک کشور چهار فصل هستیم، کشوری نیست که در یک فصلی مثلا بتوانیم کاشت و برداشت انجام دهیم، قسمت‌های مختلف کشور با آب و هوای متنوع است و لذا از اول فروردین میوه‌‌ها از گرمسیری می‌آید و وارد بازار می‌شود تا آخر پاییز از مناطق سردسیری همه همینطور به طور متناوب و در طول سال میوه و محصولات کشاورزی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

این هفته تصمیم گرفتیم یک جایزه هزار تومانی هم برای گندمکاران عزیز در نظر بگیریم، گندم کیلویی 4هزار تومان بود یک هزار تومان هم به عنوان جایزه برای آنهایی که سریع این گندم‌ها را تحویل می‌دهند مدنظر قرار دادیم بنابراین این یک هدیه‌ای از طرف دولت به کشاورزان و گندم‌کاران عزیز بود، دست آنها درد نکند دست آنها را می‌بوسیم و این هدیه کوچک را تقدیم آنها می‌کنیم برای اینکه آنها هستند که کشور ما را خودکفا می‌کنند و پای خودمان می‌ایستیم.

در محصول گندم ، ممکن است بخاطر خشکسالی در بخش هایی هنوز نیازمند باشیم در این سال‌ها وارد کنیم البته سال‌هایی هم در این دولت بود که صادر هم کردیم. اما در عین حال به اندازه خوراک مردم باز هم گندم ما کفایت می‌کند منتها در بخش‌های صنعتی نیازهایی برای گندم داریم که باید آن بخش‌ها را اضافه کنیم و خریداری آن گندم‌ها هم شروع شده است.

خداوند زمین پرنعمتی در اختیار ما قرار داده است بعضا فکر می‌کنیم خاک چیز مهمی نیست، خاک خیلی مهم است، آب خیلی مهم است، به اندازه آب، خاک هم مهم است که این خاک در اثر تحولات در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده و در اختیار ماست. خاک و آب بسیار ارزشمند است و از هر دو ارزشمندتر تلاش و کار کشاورز است و از هر سه مهم‌تر کارِ خداوند است. کسی که زراعت را به وجود آورد خداوند و اراده خداوند است اوست که این قانون و فرمان را گذاشته که چطور بذر را بیافشانیم و بعد چطور تبدیل به محصول شود و یک دانه گندم گاهی 700 دانه گندم و یا بیشتر شود اینها همه فرمان و دستور خداوند است.

من سپاسگزاری و تشکر می‌کنم از همه بخش‌های کشاورزی، از وزارت جهاد کشاورزی، از وزیر محترم و این نکته آخر را هم اضافه می‌کنم،  یکی از بخش‌هایی که امروز برای تولید واکسن تلاش می‌کند وزارت کشاورزی است . در بخش سرم‌سازی رازی که بخشی هم واکسن‌سازی است در بخش‌های مختلف مشغول تولید واکسن برای کرونا هستند و یکی از واکسن‌هایی است که انشاءالله به ثمر خواهد نشست، تلاش زیادی انجام می‌دهند بنابراین از این دیدگاه هم از این وزارتخانه تشکر می‌‌کنیم و برای همه آنها آرزوی توفیق می‌کنیم.

 مخصوصا درود می‌فرستیم به کشاورزان بسیار عزیز که در همه مقاطع پشتیبان ملت و دولت و نظام خود بودند و برای آنها و برای محصولات آنها از خداوند برکت آرزو می‌کنیم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکات

حجم ویدیو: 2.37M | مدت زمان ویدیو: 00:01:18
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.