آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در دیدار حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که ما در متن نظام رایج و متداول حوزه باید به امام بیش از این بپردازیم؛ هرچند که اکنون نیز آثار و سیره حضرت امام مورد توجه می باشد اما آنچه مهم است این است که ما باید در نظام رسمی حوزه نیز بیش از این ها به امام توجه کنیم.

به گزارش جماران؛ سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با آیت الله اعرافی مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور در نهم اسفند ماه جاری، در باره همکاری های دوجانبه دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این نشست آیت الله اعرافی با اشاره به ارادت خود به حضرت امام گفت: از کودکی با نام امام حضرت بزرگ شدم و مرحوم پدرم، فانی در امام بود و در شانزده سالگی در سال 1354 توسط شهربانی و ساواک، بخاطر پخش سخنرانی امام در باره جشن های 2500 ساله شاه، دستگیر شدم. عشق من به حضرت امام موجب می شود که بعنوان مبلغ و مروج کوچک چه در ایران و چه در خارج از کشور برای این نام بلند تبلیغ کنم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حضرت امام یک مکتب، یک اندیشه و یک فلسفه است که هنوز بطور کامل ناشناخته باقی ماند. وی افزود: حضرت امام از نظر جامعیت، به تنهایی به اندازه دها شخصیت تراز اول حوزه قرار دارد؛ از مبانی فقه، اصول، کلام، تفسیر، فلسفه، هنر ، قلم و بیان ایشان گرفته تا ابعاد مدیریتی و اوصاف روحی و شخصیتی در اوج قرار دارند؛ و به تصورم کسی نمی تواند به جامعیت امام دست پیدا کند و جذابیت جامعیت شخصیت امام وصف ناپذیر است.

مدیرحوزه های علمیه با اشاره به تراز اول بودن جامعیت حضرت امام تصریح کرد: این جامعیتی امام موجب می شود که فقه امام اکنون بعنوان یک مکتب مطرح باشد؛ اصول، رجال، تفسیر، فلسفه، عرفان، بعنوان یک مکتب مطرح باشد؛ و در گذر قرن ها نمی توان عالِمی را پیدا کرد که اینگونه شگفت انگیز جامعیت و جذابیت را در خود جمع کند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: حضرت امام بواسطه برخورداری از مراتب بالای علمی، روحی، اخلاقی و اجتماعی، گفتمان و معرفت جدید را به دنیا عرضه کرد و در برابر هجمه های سنگین قدرت ها ایستادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه بهترین تفسیر از امام توسط مقام معظم رهبری ارائه گردیده، تصریح کرد: حضرت امام از یک منظومه فکری جامع برخوردار است و هر کسی بخشی از این منظومه فکری را گرفته است. وی افزود: متحجرین مقدس مآب که افکار التقاطی دارند، نتوانستند جامعیت اندیشه امام را به خوبی دریابند.

 آیت الله اعرافی به اهمیت و ضرورت تسری فعالیت های مرتبط با امام در سطح بین الملل اشاره کرده و تصریح کرد: از آنجایی که سالهای متمادی با جهان در ارتباط هستم، مشاهده می کنم که عشق بی پایانی در دل جوان هایی خارجی که امام را ندیدند و تنها از ایشان نامی شنیده و تصویری دیده اند، وجود دارد.

وی تاکید کرد: قلوب برخی جوانان آسیا، اروپا، افریقا، امریکا و نقاط مختلف دیگر مالامال از عشق امام است و این عشق خدایی است که نسبت به امام در دلها وجود دارد و قلب ها که مالامال از این عشق است.

مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: اطلاع دارم که از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام آثار ایشان به زبانهای مختلف ترجمه شده است؛ اما بر این باورم که یک حرکت کلان تر و منسجم تر برای معرفی امام در سطح بین الملل لازم است و واقعا جای کار بیشتری دارد و ما با توجه با ظرفیت های بین المللی که در حوزه  وجود دارد حاضر به همکاری هستیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به طراحی درختواره 400 رشته ای در حوزه علمیه تصریح کرد: این طراحی برای نخستین بار انجام شده که به تدریج تحولی بزرگ و کلان در سطح حوزه اتفاق خواهد افتاد. وی افزود: در این درختواره رشته های متعددی در حوزه انقلاب اسلامی طراحی و پیش بینی شده که سرفصل هایی با موضوع امام و اندیشه امام طراحی شده و در این زمینه میتوان همکاری های مهم و مستمری انجام داد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به آثار حضرت امام در حوزه های علمیه تصریح کرد: نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که ما در متن نظام رایج و متداول حوزه باید به امام بیش از این بپردازیم؛ هرچند که اکنون نیز آثار و سیره حضرت امام مورد توجه می باشد اما آنچه مهم است این است که ما باید در نظام رسمی حوزه نیز بیش از این ها به امام توجه کنیم؛

آیت الله اعرافی افزود: محور دیگری که دارای اهمیت است، توجه خاص حوزه در برنامه ریزی های آینده و آموزش های فوق برنامه، و مراجعه بیشتر به آراء و اندیشه های امام است. در فوق برنامه ها، ما یک نظام اندیشه اسلامی با محوریت ده متفکر اسلامی داریم؛ ده متفکری که راس شان امام است و شبیه طرح ولایت است که به نام نظام جامع اندیشه اسلامی که امام، شهید صدر، شهید مطهری و... کار شده و بطور آزمایشی نیز چند دوره اجرا شده است. در این برنامه ها امام کاملا مطرح است؛ چراکه مثلا در سطح یک حوزه، در طول شش سال باید این کتاب را بخوانند و بر اساس آن آشنایی کلان با اندیشه امام پیدا کنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت پایان نامه ها، پیشنهاد می شود که بررسی جامع در زمینه پایان نامه های مرتبط با امام صورت پذیرد و حمایت لازم از آنها صورت گیرد.

آیت الله اعرافی افزود: در بخش کتاب سال در سال های گذشته فصل ویژه ای برای انقلاب اسلامی ایجاد کرده ایم که متاسفانه آثار قوی ارائه نشده است و این از ضعف های حوزه محسوب می شود. امسال هم برگزیده نداشتیم؛ پیشنهاد می شود یک بخش با عنوان "انقلاب و امام" و یا "انقلاب، امام و رهبری" ایجاد گردد، تا آثار ارزشمند گردآوری شود. وی افزود:  پیشنهاد می کنم از سال آینده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)،  بخش امام و انقلاب را راه اندازی کرده و منظومه سخنان امام در ارتباط با حوزه و روحانیت جمع شود.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: جشنواره علامه حلی نیز از ظرفیت بالایی برخوردار است که با آن می شود موضوعات مرتبط با امام را برجسته تر کرد.

 وی تصریح کرد: شبکه  هجرت، که از شبکه های تبلیغی فعال در مدارس امین است نیز از ظرفیت های بالایی در جهت ترویج اندیشه حضرت امام برخوردار است وموسسه می تواند از این امکان استفاده کند. بخصوص در بخش های آموزش، پژوهش، تبلیغ و بین الملل همکاری های متعددی می توان انجام داد.

 آیت الله اعرافی با اشاره به ایجاد تزلزل در جامعیت اندیشه امام تصریح کرد: اکنون زمان آن فرارسیده است که یک بازبینی و بازنگری از نقاط قوت و تقویت صورت پذیرد تا بهترین روش ها برای ترویج اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد. برنامه های پنج ساله حوزه  که از ابتدای سال 1400 آغاز می شود بستری مهم برای ترویج اندیشه های امام است.

 حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری نیز در این نشست با استقبال از پیشنهاد دوازده گانه آیت الله اعرافی تاکید کرد: برگزاری نشست های دوجانبه در سطح مدیران به پیشبرد اهداف مشترک دو مجموعه و عملی ساختن پیشنهادات با انعقاد تفاهم نامه های همکاری دو جانبه کمک خواهد کرد.

وی افزود: حضور موثر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در برنامه کتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلی مغتنم است و موسسه آمادگی اهداء جوایز ویژه به نویسندگان و پژوهشگران حوزه اندیشه امام را دارد. 

کمساری با ارائه گزارشی از نقد های غیر واقعی از موسسه اظهار داشت:  موسسه نیز به مانند هر دستگاه دیگری طبیعتا در معرض نقد قرار دارد؛ که متاسفانه اغلب نقد ها غیر واقعی و از خاستگاه غرض ورزی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.