آیت‌الله جلالی‌خمینی به‌واسطه پدر بزرگوارشان با امام خمینی آشنا شده و از محضر ایشان کسب فیض کردند. آن مرحوم در مبارزات نهضت اسلامی نیز پیشگام بوده و خاطرات جالبی از آن روزها دارد.

به گزارش جماران؛ به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی از یاران دیرین امام خمینی و از مبارزان نهضت اسلامی، دعوت حق را لبیک گفت.

آن مرحوم در مدت ۱۶ سال حضور در حوزه علمیه قم، از محضر اساتیدی چون حضرات آیات بروجردی، امام خمینی، سبحانی و علامه طباطبائی بهره‌های فراوان برد. مرحوم جلالی خمینی همچنین در دوران حیات، بخشی از خاطرات و یادمانده‌های خود را در مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط کرد.

آیت‌الله جلالی‌خمینی به‌واسطه پدر بزرگوارشان با امام خمینی آشنا شده و از محضر ایشان کسب فیض کردند. آن مرحوم در مبارزات نهضت اسلامی نیز پیشگام بوده و خاطرات جالبی از آن روزها دارد. در بخشی از خاطرات آیت‌الله جلالی‌خمینی آمده است: «روزی می‌خواستیم مسجدی را افتتاح کنیم. آن موقع امام در نجف بودند و ساواک نیز در آن هنگام حساسیت زیادی روی اسم «خمینی» داشت.

در جریان افتتاح مسجد، کسی بلند شد و گفت: «برای سلامتی‌ حضرت‌ آیت‌الله العظمی‌ خمینی‌ صلوات!» خلاصه [ماموران رژیم] آمدند و هیئت‌ مدیره‌ مسجد را گرفتند. روز بعد چند نفر آمدند جلوی من را گرفتند و گفتند: آقای‌ جلالی‌خمینی‌ شما هستید؟ گفتم‌ بله! کارت‌ را نشان‌ داد، دیدم کارت‌ ساواک‌ است. گفت‌ ما با شما چند جمله‌ خصوصی‌ صحبت‌ داریم‌. گفتم‌ بفرمایید.

گفت‌: آقا دیشب‌ این‌ مسائل‌ چه‌ بود؟ شما بانی‌ این‌ مسائل‌ بودید و تمام‌ این‌ مسائل‌ هم‌ از ناحیه‌ شما بوده است. و این شعار [برای] آیت‌الله خمینی [چیست؟] من خندیدم و گفتم: آخر شما می‌دانید من‌ کجایی‌ هستم‌؟ من‌ خمینی (اهل خمین)‌ هستم‌! بنده‌ این‌ مسجد را درست‌ کرده‌ام‌ و حالا کسی‌ هم‌ بلند شده و‌ شعاری‌ داده‌، من‌ هم‌ خمینی‌ هستم‌، مگر شما نمی‌دانید؟ گفت:‌ عجب‌! پس‌ این‌جوری‌ است‌؟ گفتم‌: بله!‌ مسئله‌ این‌جوری‌ است.‌ بعد هم رفتند و کسانی را که بازداشت کرده بودند آزاد کردند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.