آیت الله جلالی خمینی به دیار باقی شتافت. آن مرحوم از نمایندگان امام خمینی در حج، در سال ۱۳۶۰ بود.

به گزارش جماران؛ آیت الله جلالی خمینی به دیار باقی شتافت.

آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی در سال ۱۳۱۱ در خمین متولد شد. ایشان از نمایندگان امام خمینی در حج، در سال ۱۳۶۰ بوده است. از دیگر سمت‌های ایشان،  امامت جمعه شهر خمین (۱۳۶۲ش) و از فعالیت‌های او پایه‌گذاری حوزه علمیه در خمین و تأسیس مجتمع فقهی پژوهشی در تهران است.

شفقنا نوشته: او دروس عالی دینی را در قم، نزد آیت الله سید حسین بروجردی، امام خمینی و علامه سید محمدحسین طباطبایی آموخت.

 فعالیت های تحصیلی و علمی آیت الله جلالی

عزیمت به شهر قم

آیت الله جلالی خمینی تحصیلات ابتدایی خود را در شهر خمین گذرانده و مقداری از دروس مقدماتی حوزه را در آن شهر به اتمام رساندند. ایشان پس از اینکه مقدمات تحصیلی خود را در شهر خمین گذراندند به اتفاق پدر مرحوم آیت الله غلامرضا رضوانی (ره) که بعدها از اعضای فقهای شورای نگهبان قانون اساسی شد، ایشان را از خمین به شهر مقدس قم آوردند و از همان ابتدا او را به خدمت امام خمینی (ره) برده و به ایشان معرفی نمودند.

امام (ره) بواسطه آنکه آیت الله جلالی خمینی و آیت الله رضوانی اهل خمین بودند و خانواده آنان را از نزدیک به خوبی می شناختند، همواره آنها را مورد لطف و محبت خود قرار می دادند.

این دیدار کوتاه که آیت الله جلالی خمینی هنوز هم آن را یکی از موهبت های خداوند به خود می داند، نقطه آغاز امام (ره) با یکی از نزدیک ترین و فعال ترین شاگردانش در راه پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. پس از این دیدار، امام خمینی (ره)، آیت الله جلالی را برای پیشرفت در درس حوزوی با فرزند ارشدش حاج آقا مصطفی (ره) آشنا کرده تا زمینه های آشنایی و نزدیکی این عالم مبارز با بیت امام (ره) در همان سنین نوجوانی فراهم شود.

تحصیلات در قم

آیت الله جلالی خمینی در مدت ۱۶ سال حضورش در حوزه علمیه قم در محضر استادانی چون آیت الله العظمی بروجردی (ره)، امام خمینی (ره)، آیت العظمی سبحانی، علامه طباطبائی (ره) بهره های فراوانی بردند. همچنین آیت الله جلالی خمینی دروس سطح و معالم را خدمت آیت الله العظمی سبحانی، مطول را خدمت آیت الله العظمی تبریزی (ره)، مکاسب را نزد آیت الله العظمی مشکینی (ره) ورسائل را خدمت آیت الله شیخ اسدالله اصفهانی و کفایتین را نزد مرحوم آیت الله سلطانی (ره) خواندند. همچنین آیت الله جلالی خمینی منظومه سبزواری را خدمت آیت الله حاج آقا رضا صدر و قوانین را در خدمت اخوی ایشان آقای موسی صدر تلمذ نمودند.

ایشان پس از پایان دوره سطح در درس خارج فقه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) مرجع عالیقدر شیعه به مدت سه سال شرکت نمودند و امتحان خارج هم در درس آیت الله بروجردی دادند. چون در آن زمان هنگامی که می خواستند به طلبه ها شهریه ای بدهند از طلبه هایی که در درس ایشان شرکت می کردند، امتحانی می گرفتند تا ببینند طلبه ها درس ایشان را متوجه می شوند یا نه. ایشان با شرکت در امتحان فوق و قبولی در آن امتحان شهریه ای برای وی مقرر گردید. آیت الله جلالی خمینی هم زمان با حضور در درس آیت الله بروجردی (ره) در درس فقه و اصول حضرت امام خمینی (ره) شرکت نموده و هم چنین در دروس فلسفه علامه طباطبائی کتاب (اسفار و شفاء) شرکت نمودند و تعدادی از دروس سطح را در شهر مقدس قم تدریس فرمودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.