گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

میرلوحی: تدارک چینی برای برگزاری انتخابات پرشور همین امروز هم دیر است/ وزیر کشور سلسله جلساتی با احزاب داشته باشد؛ ولو مجازی

هم آقای رئیس جمهور و دولت هم وزارت کشور و استانداران باید به طور جدی اقتضاء مشارکت حداکثری را فراهم کنند.

پایگاه خبری جماران: یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره ابراز نگرانی اخیر وزیر کشور از سردی فضای انتخابات گفت: وزیر کشور بهتر است سلسله جلساتی ولو مجازی با احزاب داشته باشد. این مساله در گذشته نیز مرسوم بوده و من زمانی که در وزارت کشور بودم معمولا در چنین فصلی رفت و آمدها بیشتر می شد و در استان ها نیز جلسات مختلفی برای پرشورتر کردن انتخابات برگزار می شد.

محمود میرلوحی در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: ساختار سیاسی و انتخابات در کشور ما با دنیا متفاوت است. در کشورهایی که ساختار حزبی دارند کار و فعالیت احزاب به صورت دائمی ادامه دارد، اما ما این گونه نیستیم و به دلیل اینکه ساختار حزبی نداریم، تنها 6 ماه مانده به انتخابات، فضای کشورمان انتخاباتی می شود.

روسای جمهور وابسته نبودن به احزاب را افتخار تلقی می کنند

وی افزود: روز گذشته مطلبی خواندم که رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا با ترامپ که هنوز چند روزی نیست که از ریاست جمهوری کنار رفته، جلسه ای داشته و درباره انتخابات 2022 مجلس نمایندگان مذاکره کرده است. آنها از حالا درباره 2 سال دیگر بحث می کنند و این همان شیوه ساختارهای حزبی است. اما در کشور ما این گونه نیست. متاسفانه  در اینجا یکی از افتخارات روسای جمهور این است که بگویند وامدار هیچ حزب و جناحی نیستند و  آنها با اینکه از احزاب همچون نردبانی برای رسیدن به قدرت استفاده می کنند، اما وابسته نبودن به احزاب را افتخار تلقی می کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: پس از انتخابات سال 98، همین فضای نیم بندی هم که در 6 ماهه منتهی به هر انتخاباتی ایجاد می شد، دیگر وجود ندارد. امروز می بینیم که 5 ماه مانده به انتخابات، اما هنوز نه کاندیداها مشخص شده اند و نه برآوردها و برنامه های جناح ها تعیین شده است. جریان اصلاحات هم پس از انتخابات 98 به دلیل بازگشت سخت گیری های مربوط به صلاحیت ها از جریان رقابت ها بازماند و شورای نگهبان نیز به نحو حداکثری نظارت استصوابی خود را پیش برد.

تدارک چینی برای برگزاری انتخابات پرشور همین امروز هم دیر است

میرلوحی گفت: متاسفانه رویه شورای نگهبان باعث می شود که تکلیف برای احزاب اصلاح طلب روشن نباشد. با توجه به توصیه وزیر کشور و آقای رئیس جمهور، به نظر می رسد که تدارک چینی برای برگزاری هرچه پرشورتر انتخابات همین امروز هم دیر است. با این که شورای نگهبان در انتخابات 98 اعتنایی به انتقادات رئیس جمهور و وزارت کشور نکرد اما این دلیل نمی شود که همین شیوه را برای انتخابات آتی نیز به کار گیرند.

میرلوحی اظهار کرد: تفاوت های محسوسی بین انتخابات آتی با انتخابات مجلس وجود دارد و نمی توانند از همین حالا کار را رها کنند. در واقع مشارکت حداکثری جزو لوازم این انتخابات است و نه تنها چهار سال بعد، بلکه آینده کشور منوط به مشارکت حداکثری در این انتخابات است.

امنیت، آینده، حیثیت و اعتبار کشور در گروی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است

او بیان کرد: با مسائلی که در سال های گذشته به وجود آمده و اعتراض های متعددی که شده، نمی توان به بحث مشارکت حداکثری در انتخابات آینده کم اعتنایی کرد. زیرا یکی از دلایل عمیق تر نشدن اعتراضات در سال های 96 الی 98 این بود که مردم احساس می کردند دولت آقای روحانی را خودشان برسر کار آورده اند. اگر چنین وضعیتی وجود نداشته باشد، هیچ قدرت و ظرفیت نظامی نمی تواند مطالبات و اعتراضات مردم را مهار کند. از این رو، امنیت، آینده، حیثیت و اعتبار کشور در مواجهه با چالش های داخلی و بین المللی در گروی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.

میرلوحی افزود: هیچ جناح و بخشی، قدرت این را ندارد که بخواهد به تنهایی با مشکلات و مسائل کشور به صورت تک ساحتی برخورد کند. حل ابرچالش های اشتغال، اقتصاد و تورم و نوسانات ارزی و... به صورت تک جناحی به نوعی خیالبافی است. حل این چالش ها باید مبتنی بر مشارکت حداکثری همه گروه ها و جناح ها باشد تا اجماع ملی در حل مسائل ایجاد شود و کشور بتواند چهارسال دیگر به سمت حل و فصل مشکلات پیش رود.

تکرار راهبرد انتخابات98 کشور را متحمل هزینه ای سنگین خواهد کرد

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه وزیر کشور کم کاری می کند، گفت: هم آقای رئیس جمهور و دولت هم وزارت کشور و استانداران باید به طور جدی اقتضاء مشارکت حداکثری را فراهم کنند و حتی شورای نگهبان را وادار به اظهارنظر کنند. اگر قرار است میزان مشارکت مشابه سال 98 باشد امروز آثار عدم مشارکت مردم را مشاهده می کنیم. لذا تکرار راهبرد سال 98 که تضمین برنده شده یک عده خاص تلقی می شود، اگر در انتخابات سال آینده نیز تکرار شود، کشور را متحمل هزینه ای سنگین خواهد کرد که دود آن به چشم نظام، مردم و آینده کشور خواهد رفت.

وی بیان کرد: آقای رئیس جمهور هفته قبل گفت که نظر مقام معظم رهبری مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است و پیروز انتخابات هر جناحی باشد تفاوتی ندارد. به نظرم باید روی این نکته کار شود و صداوسیما نیز از وضعیتی که ایجاد کرده فاصله گیرد و به جای دعوت از افراد ناشناس یا وابسته به یک جریان خاص، از کارشناسان مجرب و دیدگاه های مختلف بیشتر استفاده کند تا دیگر شاهد توهین و تهمت به مسئولین به ویژه رئیس جمهور نباشیم.

وزیر کشور سلسله جلساتی ولو مجازی با احزاب داشته باشد

میرلوحی گفت: اگر فکر می کنند مانند دوره های پیشین یک ماه قبل از انتخابات شور و هیجانی بالا برای حضور در انتخابات ایجاد می شود، تصوری اشتباه است. فضای مجازی مرجعیت صداوسیما را به شدت کاهش داده و اگر قرار است تغییر روشی صورت گیرد باید از همین ایام شروع شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: وزیر کشور بهتر است سلسله جلساتی ولو مجازی با احزاب داشته باشد. این مساله در گذشته نیز مرسوم بوده و من زمانی که در وزارت کشور بودم معمولا در چنین فصلی رفت و آمدها بیشتر می شد و در استان ها نیز جلسات مختلفی برای پرشورتر کردن انتخابات برگزار می شد. مگر می شود انتخاباتی با این میزان اهمیتی که دارد این طور خاموش برگزار شود.

امروز در برخی قوانین حتی از دهه اول انقلاب نیز عقب تر هستیم

او گفت: ممکن است یک عده بگویند که قانون اساسی کمبودهای زیادی دارد ولی به واقع این قانون، مجلس و ساختار انتخاباتی در شرایطی تدوین شدند که نیمی از اروپا هنوز درگیر نظام های کمونیستی و دیکتاتوری بود و مابقی نیز وضعیت چندان مناسبی نداشتند. در واقع این قانون و نهادهای انتخاباتی در مقطعی پیش بینی شدند که حاکمیت دیکتاتورها در جهان غالب بود و از 200 کشور دنیا تنها 40 کشور انتخابات داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در آن مقطع حتی کشورهایی نظیر اسپانیا، یونان و پرتغال توسط برخی نظامیان اداره می شدند. اندونزی، مالزی و پاکستان و ترکیه و... نیز وضعیتی مشابه داشتند. لذا این قانون اساسی در کشور ما در چنین شرایطی در کشور ما مستقر شد. متاسفانه قانون انتخابات، قانون شوراها، قانون مطبوعات و جرم سیاسی در دهه های اخیر پیشرفتی نکرده و باید گفت که امروز حتی از دهه اول انقلاب نیز عقب تر هستیم. در صداوسیما نیز وضع این گونه است و حتی گفته می شود که این رسانه حاضر نیست فیلم های دهه اول انقلاب را پخش کند.

صداوسیما به بلندگوی عده ای خاص و جمع محدودی تبدیل شده است

میرلوحی گفت: ما در رسانه متوقف هستیم و در حالی که اصل 44 قانون اساسی پیش بینی کرده بود که مشابه مابقی بخش های اقتصادی، رسانه هم تحول پیدا کند ولی ما درجا زده ایم. انحصار رسانه با اینکه در دهه اول انقلاب هم وجود داشت اما به غلظت امروز نبود. می بینید در آن مقطع حضرت امام می گفتند تصاویر مرا نشان ندهید و حتی دیدیم که وقتی به ایشان توهین شد موضع شان چه بود. این شیوه ای که رسانه ملی در سال99 عمل می کند، شبیه اش را در کشورهای عربی و آفریقایی نیز پیدا نمی کنید.

وی افزود: همین کشور امیرنشین قطر رسانه قوی ای چون «الجزیره» را دارد. به نظرم این رسانه به بلندگوی عده ای خاص و جمع محدودی تبدیل شده که در زمره اکثریت نیستند. در چنین شرایطی معلوم است که به راحتی در صداوسیما به دیگران توهین می کنند و نامش را انقلابی گری می گذارند و تلاش می کنند خود را افرادی معرفی کنند که پیگیر خواست و مطالبه مردم هستند. تا زمانی که این انحصار وجود دارد و صداوسیما نپذیرد که به همه اقشار تعلق دارد، وضع همین خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.