مراسم بزرگداشت مجازی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خسروشاهی عصر یکشنبه 5 بهمن ماه به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد و محمدجواد ظریف، سیدمحمود دعایی، حسن بلخاری از جمله سخنرانان این مراسم بودند.

مراسم بزرگداشت مجازی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خسروشاهی عصر امروز(یکشنبه 5 بهمن ماه) به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در ابتدای این مراسم گفت: کسی که عالم و واقف به مسائل مستحدثه شد، با درک دقیقی که از زمان دارد مسائل را پیگیری می کند. این افراد تفسیرهای جدید مبتنی بر حقیقت دین ارائه می دهند. آقای خسروشاهی از یک طرف بر رکن رکین سنت تکیه دارد و از سوی دیگر با ورود به دانشگاه عالم به زمان شد و مسیر خود را انتخاب کرد و در آن قدم برداشت.

وی تأکید کرد: آقای خسروشاهی عالمی است که به دنبال پرسش هایی از نوع حقیقت است و زمانی که در واتیکان بود سعی کرد از اختلافات اسلام و مسیحیت بکاهد و بعد از آن تلاش لطیفی برای ادامه مراودات فرهنگی با مصر داشت و این امر ایشان به عنوان یکی از چهره های برجسته عالم به زمان و مؤثر در این حوزه تمدنی معرفی کرد.

محمدجواد ظریف نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حدود یک سال از درگذشت مرحوم خسروشاهی می گذرد، گفت: صد حیف که مرحوم شیح هادی خسروشاهی در زمانی رفتند که امکان تقدیر حضوری مردم قدرشناس ما از زحمات ایشان وجود نداشت و این غمی است که در دل همه ما وجود دارد.

وزیر امور خارجه افزود: ایشان از همکاران خوب ما بود و با بینش عمیق و انقلابی وظیفه خود را انجام داد و سابقه درخشانی از خود بر جای گذاشت و از پیشگامان وحدت و نمونه تلاش برای وحدت اسلامی، هم در معرفی اسلام میان ملت ایران و هم در معرفی ایران اسلامی به همه علاقمندان، بود.

وی داشتن دین روشن و روشنگری را از ویژگی های مرحوم خسروشاهی ذکر کرد و اظهار داشت: ایشان از معدود افرادی بود که می توانست با گروه های مختلف جامعه اسلامی ارتباط برقرار کند و حتی کسانی که با سیاست های ایران همسو نبودند استاد خسروشاهی را به عنوان یک چهره انقلابی می شناختند. در واقع نام ایشان در جامعه علمی جهان اسلام همواره پر فروغ خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین سیدجمال الدین دین پرور، دبیرکل بنیاد بین المللی نهج البلاغه، نیز در این مراسم گفت: ما بیش از 50 سال با جناب خسروشاهی محشور بودیم و ایشان دلسوزانه در رابطه با فرهنگ اسلام تلاش می کردند. ایشان از آغاز جوانی علاوه بر درس و بحث و مباحثه، در رابطه با جهان اسلام و اتحاد مسلمین برنامه ریزی داشت و از تعصب ها و حرکت های غیر صحیح دوری می کرد و در مسیر اعتدال، میانه روی و توجه به سلیقه های مختلف قدم بر می داشت.

وی ادامه داد: آقای خسروشاهی با توجه به وضعیت جهان اسلام احصا می کرد که مسأله روز جهان اسلام چیست و در همان رابطه قلم می زد و منتظر نمی ماند تا تشکیلات و امکاناتی بیاید و خودش یک تنه کار را شروع می کرد تا دیگران بدانند الآن در چه موقعیتی هستند و چه وظیفه ای دارند.

دین پرور یادآور شد: ایشان همواره به ساماندهی در امور فرهنگی اعتقاد داشت و مجموعه ای از اسناد، آثار و کتاب ها را جمع آوری کرد که یکی از غنی ترین منابع فرهنگ ما است. من از مراجع و حوزه های علمیه تقاضا می کنم که زحمات ایشان را ادامه دهند. چون زحمات ایشان متعلق به فرد نیست و متعلق به حوزه است، باید آنها را به روز کنند و در اختیار افراد مختلف قرار دهند که موجب پیشرفت فرهنگی ما است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حجتی کرمانی نیز در این مراسم گفت: آقای خسروشاهی از نظر فرهنگی شهره خاص و عام ملت های مسلمان است و مراودات بی نظیری در جهان اسلام داشت و به الازهر، افغانستان و جاهای دیگر رفته بود و قطعا از رجل علمی جهان اسلام محسوب می شود. مجموعه خاطرات ایشان باید تنظیم و چاپ شود و من خودم حاضرم کمک کنم.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: آقای خسروشاهی از اعلام و مفاخر جهان اسلام است و از جمله شخصیت هایی که در زمینه تقریب مذاهب اسلامی سنگ تمام گذاشت و در جلوت و خلوت معتقد واقعی تقریب بود. لذا آقای خسروشاهی متعلق به جهان اسلام است و تنها متعلق به ایران نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی دیگر سخنران این مراسم بود و با بیان اینکه آقای خسروشاهی در حوزه علمیه منشأ برکات زیاد بود، گفت: ایشان از سال 42 در زمره فعالان مبارزاتی بود و همکاری را با کرمانی های حوزه آغاز کرد و بنا شد نشریه زیر زمینی و محرمانه و فعال در امر مبارزات راه اندازی کنند و نام آن را «بعثت» گذاشتند و من برای تایپ و تکثیر این نشریه انتخاب شدم. نشریه موفقی بود و طیفی که این نشریه را اداره می کردند علاقمندان به امام بودند.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات افزود: بعد از دستگیری و تبعید امام، ضرورت دفاع از خط امام اقتضا می کرد که جهت گیری نشریه تغییر کند و اختلافاتی به وجود آمد که باعث شد علاقمندان به خط امام نشریه «انتقام» را تشکیل بدهند.

وی در خصوص مرحوم خسروشاهی اظهار داشت: گرایش و علاقمندی ویژه ایشان به مرحوم شریعتمداری قابل درک بود اما در مواقع حساس به دلیل خلوص در نیت گاهی مواضعی می گرفتند که از دید مخالفانش منطقی تلقی نمی شد. آقای خسروشاهی جهت گیری راه امام و در مسیر خط امام را به طور روشن بیان می کرد.

دعایی با بیان اینکه آقای خسروشاهی به عنوان یک شخصیت عزیز و مورد احترام امام تلقی می شد، افزود: ایشان مسئولیت سفارت ایران در واتیکان را بر عهده گرفتند که ارتباطات ارزشمندی داشت و منشأ برکات زیاد شد. بعد از آن سفیر ایران در مصر بود و رژیم مصر حساسیتی در رابطه با ارتباطات ایشان داشت و به اعتقاد من اینکه ما امینی آنجا داشته باشیم خیلی خوب بود اما حساسیت هایی را ایجاد کرد.

وی گفت: در زمانی که سفیر ما در مصر بودند پیغامی را برای امام آوردند مبنی بر اینکه شاه در مصر دفن است و خانواده او هر سال بر سر قبرش می آیند و ما می توانیم آنها را از بین ببریم. امام می گوید ما ترور و قتل بدون حکم دادگاه را محکوم می کنیم و قبول نداریم. معروف است که آقای خلخالی عصبانی شده و گفته بود چرا به من نگفتی و من به عنوان حاکم شرع حکم آن را می دادم.

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات تأکید کرد: من در دوران فعالیت های مبارزاتی، اجتماعی و سیاسی خیلی از ایشان آموختم و از تسلط ایشان به تشکل های جهان اسلام خیلی آموختم. فقدان ایشان خسارت بزرگی برای حوزه و برای جامعه روشن فکری ما سنگین بود. هم خودش و هم خاندانش از شخصیت های برجسته جهان اسلام بودند.

محمدمهدی جعفری، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: حدود 60 سال از آشنایی، دوستی و برادری ما می گذرد. حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی طرفدار تقریب مذاهب اسلامی بود و در این راه بسیار کوشید و مسافرت کرد. خواستار وحدت حوزه و دانشگاه بود و اولین کسی بود که به عنوان «دانشجوی حوزه علمیه» امضا می کرد و می خواست بگوید ما معتقد به یکی بودن با دانشگاه هستیم؛ که عنوان درستی هم بود.

وی ادامه داد: در همه حال از دکتر شریعتی در مقابل منتقدان دفاع  می کرد و در جریان مخالفت شهید مطهری، هم از مواضع دکتر مطهری و هم از دکتر شریعتی دفاع می کرد و تقصیر را گردن مسئولین حسینیه ارشاد می دانست. ابعاد وجودی ایشان بسیار گسترده بود.

سیدمحمود خسروشاهی، فرزند مرحوم خسروشاهی و رئیس مرکز بررسی های اسلامی، آخرین سخنران این مراسم بود و گفت: مرحوم پدر از سال 1333 کار فرهنگی و نوشتن را شروع کرد و بعد از آن کارهای تحقیقی را ادامه داد و همزمان در دروس علما شرکت داشت و در حدود 30 سالگی از علما اجازه اجتهاد گرفت اما وظیفه خود را در این دید که فعالیت های فرهنگی خود را گسترش دهد و محدود به حوزه علمیه نباشد. بالغ بر 220 کتاب تألیف و ترجمه در ایران، مصر، انگلستان، لبنان و جاهای دیگر از ایشان چاپ های متعدد شده است.

به گزارش جماران، در پایان این مراسم از کتاب زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خسروشاهی، که در انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چاپ شده، رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.