مراسم نامگذاری کتابخانه مرحوم روح الله رجایی برگزار شد. در این مراسم مهمانان حاضر ضمن بزرگداشت یاد و خاطره این فعال رسانه ای و خبرنگار جهادی، نامگذاری کتابخانه به نام وی را تکریم و بزرگداشت روحیه جهادی دانستند.

به گزارش جماران؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم نامگذاری کتابخانه خبرنگار جهادی زنده یاد روح الله رجایی با حضور خانواده مرحوم روح الله رجایی، حسین سروری معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری تهران، سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، محمدعلی قندهاری نیا مدیرعامل مؤسسه جام جم، حامد عسکری شاعر و نویسنده، هوتن والی نژاد سرپرست معاونت اداری و مالی و دستیار دبیرکل، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی، مهدی توکلیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، هادی امیری مدیرکل امور عمرانی، سیدباقر میرعبدالهی مدیرکل تأمین منابع، هادی آشتیانی مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی و محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار شد.

نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی (1)

رجایی روزنامه نگاری انقلابی فارغ از خط و خطوط سیاسی بود

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات با تقدیر از خدمات ارزشمند روح الله رجایی، ضمن قرائت آیه ۹۶ سوره مریم گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا، یعنی قطعاً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، به زودی خدای رحمان برای آنان در دل ها محبتی قرار خواهد داد. من سعادت همدمی با برادر عزیزم روح الله رجایی را نداشتم اما به واسطه همسایگی با روزنامه جام جم ایشان را گاهی هنگام برگزاری نمازهای جماعت همراه دیگر دوستان روزنامه جام جم درمسجد الغدیر میرداماد می دیدم و شاهد اخلاص، صداقت و صمیمیت شان بودم. او متواضع، خندان، صمیمی و بی‌آلایش بود و در هر پست و مقامی هم که قرار می‌گرفت جهت‌گیری مردمی، انقلابی و آرمانی داشت. او فارغ از تمام خط و خطوط عمل می‌کرد و همواره مردم برایش مهم بودند. مسلما پاداش کسی که مخلصانه تلاش می کند این است که به دل بنده صالح خدا محبتش سایه می اندازد و امروز شاهدیم که نام روح الله رجایی بر یکی از مهم ترین و مقدس ترین بناها که کتابخانه است مزین شده است.

وی در ادامه از دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور که در حوزه کتاب و کتابخوانی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور منشأ خدمات برای انقلاب و رهبری بوده است تقدیر کرد و گفت: این اقدام نهاد برای نامگذاری یک کتابخانه به نام روح‌الله رجایی کار بسیار خوبی بود. من افتخار می‌کنم که بگویم همکار آقای رجایی‌ام. امیدوارم پند بگیریم چرا که اگر صداقت داشته باشیم و راست بگوییم بعد از اینکه رفتیم، پاداش خیر به ما می‌دهند.

نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی (2)

دنیای اسلام دنیای دیگری بود اگر اطلاع رسانی دقیقی از واقعه غدیر می شد

همچنین در این مراسم سروری معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری تهران ضمن تبریک اعیاد ذی الحجه و روز خبرنگار از حسن تدبیر نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای نامگذاری به جا و به موقع کتابخانه به نام روح الله رجایی تقدیر کرد. وی در ادامه پیام فرماندار تهران را برای این مراسم قرائت کرد.

در بخشی از پیام عیسی فرهادی به این مراسم آمده است: امروزه اهمیت اطلاع رسانی دقیق از اخبار وقایع بر کسی پوشیده نیست و این مهم رسالت خبرنگاران را بسیار سنگین و حیطه فعالیت آنها را بدون هیچ مرز و محدودیتی نمایش می دهد. مصداق بارز این مهم می توان به واقعه غدیر خم اشاره داشت، اگر تمام آن چند ده هزار نفر که در آخرین حج پیامبر عظیم الشان اسلام، ایشان را همراهی می کردند و وظیفه اطلاع رسانی از آن واقعه بزرگ را کامل و جامع به عهده می گرفتند و واقعه غدیر خم را آن طور که دیدند و شنیدند انتشار می دادند، شاید امروز دنیای اسلام دنیای دیگری بود.

همچنین در بخش دیگری از این پیام آمده است: خبرنگاران خط مقدم اطلاع رسانی و جهت دهی افکار عمومی هستند که جامعه را با حقایق و واقعیت های موجود آشنا می کنند و می توانند به عنصر مؤثر در توسعه اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش اساسی ایفاد کنند.

فرهادی در پایان پیام خود به مناسبت نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی از مردم تهران برای توجه به بیشتر به کتابخوانی دعوت کرد. (متن کامل پیام را اینجا بخوانید)

نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی (4)

یادگاری های سردبیر جهادگر و انقلابی

همچنین در این مراسم محمدعلی قندهاری نیا مدیرعامل موسسه جام جم طی سخنانی با تسلیت درگذشت روح الله رجایی ابراز امیدواری کرد یاد وی همیشه پرفروغ باشد و جوانان عرصه رسانه بتوانند در مسیری که او گام بر می داشت گام بردارند.

وی در ادامه با اشاره به خدمات سردبیر فقید روزنامه جام جم گفت: یکی از یادگاری های روح الله رجایی در مدت کوتاه حضورش راه اندازی صفحه ای به نام همسایه است که موضوع آن توجه به محرومان و بازنمایی مشکلات محرومان و مستضعفان است تا با مشارکت خوانندگان روزنامه گرهی از مشکلات شان گشوده شود. خوشبختانه این صفحه بازخوردهای بسیار خوبی از زمان راه اندازی داشته و امیدواریم بتوانیم این صفحه را ادامه دهیم.

قندهاری نیا در پایان با ذکر خاطره ای از روح الله رجایی گفت: در کنار خدمات عام المنفعه و فعالیت های جهادی او در عرصه رسانه خاطرات مختلفی از علاقه و خدمتش به خانواده و فرزندان شنیده ام و این علاقه نشان از صداقت در گفتار و اعمال در زندگی اش است.

نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی (5)

با اینکه مرگ فرزند برای پدر سخت است اما باید به دامان اهل بیت چنگ بزنیم

در این مراسم پدر روح الله رجایی ضمن تشکر از مسئولان نهاد، حجت الاسلام دعایی و همه دوستان و همراهان روح الله رجایی ضمن بیان روایت غدیر گفت: تاریخ اسلام پر از حوادث و اتفاقاتی است که باید از آنها درس بگیریم. یکی از این وقایع تولد و شهادت امام علی(ع) است. امیرالمومنین که در خانه خدا زاده شده و در خانه خدا به شهادت رسید زمانی که این خبر در بین مردم پیچید، که امام علی(ع) را در محراب ضربت زدند، مردم گفتند: مگر علی نماز می‌خواند؟ این ها نشانه ای از تحریف وقایع و اطلاع رسانی ناقص در روزگار این امام بزرگوار و دردانه بشریت است.

وی افزود: مرگ فرزند برای پدر سخت است. اما هر زمان که ما دردی داریم باید خودمان را با تاریخ عاشورا تطبیق دهیم. علی اکبر(ع) فرزند رشید امام حسین (ع) و اولین شهید بنی هاشم جلوی روی پدر به شهادت رسید و بدنش را اربا اربا به خیمه آوردند. داغ ما در برابر داغ امام حسین (ع) ناچیز است و ما هر جا که درد و مشکلی داریم به دامان اهل بیت (ع) چنگ می زنیم. ما که روح الله را نشناختیم اما این تکیه کلامش را باید چراغ راهمان کنیم که: هر جا دلت گرفت بگو جان بگو حسین.

نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی (6)

منش و روش روح الله رجایی باید تکثیر شود

در این مراسم مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد ضمن خوش آمدگویی به مهمانان حاضر در مراسم و تبریک اعیاد ذی الحجه و عید غدیر خم گفت: آقای مختارپور دبیرکل محترم نهاد از روز اولی که ایده نامگذاری کتابخانه پیش آمد به جد پی گیر اجرای آن و علاقه مند به حضور در این جلسه بود و متأسفانه به دلیل اینکه کاری پیش آمد، از عدم حضور در این جلسه ابراز حسرت کرد.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی گفت: او را به عنوان رفیقی امام حسینی می شناختیم و در نقطه گذاری هایی که در مراسم های ایشان می شود جالب است که همه با اهل بیت پیوند دارد. از زمان ابتلا به کرونا و روضه گرفتن های دوستانش تا زمان مرگ و نامگذاری کتابخانه و حتی اربعین اش به شکل عجیبی با اهل بیت(ع)  و امام حسین(ع) گره خورده است.

رمضانی با اشاره به اینکه کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه های فرهنگی و خدمات اجتماعی مشغول ارائه خدمات هستند تصریح کرد: تلاش کردیم در منطقه ای با خوی و علاقه ای که روح الله رجایی پی گیر آن بوده است کتابخانه انتخاب شود و ان شاء الله متعهد خواهیم بود منش و روشی که او در زندگی داشت، تکثیر کنیم و به کار ببنیدیم.

وی افزود: بعضی از شخصیت ها به خاطر باطن پاک، سلوک شخصی و محبتی که از جانب اهل بیت (ع) شامل حال شان شده، وجودشان یک برکت دارد و فقدان شان برکتی دیگر که مصداق صدقه جاریه است. ان شاء الله این خیر و برکت جاری خواهد بود و به روح او خواهد رسید.

نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی (3)

نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی تکریم و بزرگداشت روحیه جهادی است

در این مراسم محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران ضمن خوش آمدگویی و تبریک اعیاد ذی الحجه گفت: آنچه موجب نامگذاری کتابخانه به نام زنده یاد روح الله رجایی شد فراتر از شخصیت او، تکریم و بزرگداشت روحیه جهادی، جریان‌های خیرخواهانه به نفع محرومان و دستگیری از احوال مستضعفان است که در وجود مختلف شخصیتی آن مرحوم متجلی شده بود.

وی افزود: وظیفه ما است که این جریان را تکریم کنیم و این کتابخانه به نام فعال رسانه ای زنده یاد روح الله رجایی مزین می شود که مشهور و معروف به نوکری اهل بیت(ع) به خصوص سالار شهیدان کربلا امام حسین(ع) بود. ان شاء الله فعالیت های فرهنگی کتابخانه پس از این رنگ و بوی دیگری خواهد داشت و ما نیز با جدیت بیشتری فعالیت های خود را در راستای ترویج گفتمان امام خمینی(ره)، انقلاب و فرهنگ عاشورایی ادامه خواهیم داد.

نامگذاری کتابخانه به نام روح الله رجایی (7)

همچنین در این مراسم حامد عسکری نویسنده کتاب های «خال سیاه عربی» و «پری دخت» شعری که برای روح الله رجایی سروده بود را قرائت کرد. (شعر را از اینجا دریافت کنید)

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور خانواده رجایی و مهمانان حاضر از یادمان روح الله رجایی رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.