اگر بخواهیم اسوه کامل و نمونه والای نظامی پیرو خط امام را معرفی کنیم باید از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام ببریم که علیرغم گذر از فراز و نشیب های فراوان سیاسی در طول چهل سال گذشته و فراهم بودن زمینه برای همه نوع فعالیت سیاسی و توانایی بالای او در این فن که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور مقتدر روسیه را نیز وادار به جلسه گذاشتن با خود می کند، هرگز گرد فعالیت سیاسی و داخل شدن در احزاب و دستجات سیاسی نرفت و در همه دولت ها با گرایشات متفاوت سیاسی به کار نظامی گری خود با تاثیر گذاری بسیار بالا در سطح کشوری و جهانی پرداخته و وامدار هیچ شخص و جریانی نشد.

پایگاه خبری جماران: اگر بخواهیم اسوه کامل و نمونه والای نظامی پیرو خط امام را معرفی کنیم باید از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام ببریم هرگز گرد فعالیت سیاسی و داخل شدن در احزاب و دستجات سیاسی نرفت و در همه دولت ها با گرایشات متفاوت سیاسی به کار نظامی گری خود با تاثیر گذاری بسیار بالا در سطح کشوری و جهانی پرداخته و وامدار هیچ شخص و جریانی نشد.

حضرت امام از ابتدای ورود به صحنه وعظ و خطابه و تالیف و تدریس و درطول دوران مبارزه و انقلاب و علی الخصوص در دوران مدیریت و رهبری کشور، تذکرات و توصیه های فراوان اختصاصی و عمومی خطاب به اقشار مختلف داشته اند ولی به جرات می توان گفت: هیچ یک از توصیه های ایشان از نظر تعداد و تاکید و صراحت و غیر قابل تفسیر بودن به پای سفارش به "عدم ورود نظامیان در سیاست" نمی رسد. با نگاهی به صفحات مجموعه صحیفه امام و استماع بیانات و سخنرانی های ایشان که بحمدالله هردو در دسترس همگان هست خصوصا با امکانات رسانه ای امروز و همگانی و همه جایی بودن اینترنت این موضوع به وضوح روشن می شود.

برخی از توصیه های حضرت امام در خصوص پرهیز نظامیان از ورود به دسته بندی ها و احزاب سیاسی به این شرح است:

1. من عرض می کنم به همه این قوا و به فرماندهان این قوا که این افراد در هیچ یک از احزاب سیاسی، در هیچ یک از گروه ها وارد نشوند. اگر ارتش یا سپاه پاسدار یا سایر قوای مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز باید فاتحه، آن ارتش را خواند، در حزب وارد نشوید، در گروهها وارد نشوید، اصلا تکلیف الهی– شرعی همه شما این است که یا بروید حزب یا بیایید ارتش باشید، مختارید از ارتش کناره گیری کنید بروید در حزب، میل خودتان، اما هم ارتش و هم حزب معنایش این است که ارتشی باید از ارتش اش دست بردارد، بازیهای سیاسی باید توی ارتش هم وارد بشود، در هر گروهی که وارد هستید، باید از آن گروه جدا بشوید. ولو یک گروهی است که بسیار مردم خوبی هم هستند، ولو یک حزبی است که بسیار حزب خوبی هست. لکن اصل وارد شدن در حزب برای ارتش، برای سپاه پاسداران برای قوای نظامی و انتظامی وارد شدنش جایز نیست، به فساد می کشد اینها را و من عرض می کنم که کسانی که در راس ارتش هستند و کسانی که در راس سپاه پاسداران هستند، موظف هستند که ارتش را و سپاه را و سایر قوای مسلح را از احزاب کنار بزنند و اگر کسی در حزب هست، باید او را از ارتش بگیرید یا در آنجا یا در اینجا و همین طور سپاه پاسداران و همین طور سایر قوای مسلح باید وارد در جهات سیاسی نشوند تا انسجام پیدا بشود. اگر وارد بشود بالاخره به هم خواهید زد خودتان را و بالاخره در مقابل هم خواهید ایستاد و نظام را به هم خواهید زد و اسلام را تضعیف خواهید کرد، تکلیف همه شما این است که با هم باشید بدون اینکه در یک حزب یا در گروهی وارد شده باشید، هر گروهی می خواهد باشد، باید شما مستقل بدون اینکه پیوند به یک گروهی داشته باشید مستقل باشید و از حزب الله تعالی شانه. (صحیفه امام، جلد 16، ص 110 و 111 )

2. همه دنیا که دنبال این هستند که ارتششان از امور سیاسی کنار باشد آنها یک چیزی می فهمند که می گویند این را؛ ما که می خواهیم که سپاه و ارتش جند الله باشند و دسته بندی نداشته باشند و جهات سیاسی را کنار بگذارند برای اینکه اگر جهات سیاسی و مناقشات سیاسی در سپاه رفت و در ارتش رفت، باید فاتحه این سپاه و ارتش را ما بخوانیم. (همان، ج 19، ص 11)

3. برای سپاهی ها جایز نیست که وارد بشوند به دسته بندی و آن طرفدار آن یکی، آن یکی طرفدار آن یکی، به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهی ها باز صحبت هست، خوب انتخابات در محل خودش دارد می شود، جریانی دارد، به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا بکنند، برای سپاه جایز نیست این، برای ارتش جایز نیست این. سپاهی را از آن تعهدی که دارد، از آن مطلبی که به عهده اوست باز می دارد و همین طور ارتش را. (همان، جلد 19، ص 12)

4. باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود، که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود، جهات نظامی آن از بین می رود، همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند. (همان، جلد 18، ص 45)

5. از امور مهمی که باید تمام نیروهای مسلح از آن پیروی کنند و اغماض از آن به هیچ وجه نمی توان کرد و باز هم تذکر داده ام، آن است که هیچ یک از افراد نیروهای مسلح، چه رده های بالا یا پایین در حزب و گروهی با هر اسم و عنوان نباید وارد شوند، هر چند آن حزب و گروه صد در صد و به جمهوری اسلامی وفادار باشند و هر کس در یک حزب و گروه وارد شد باید از ارتش و سپاه و سایر قوای انتظامی و نظامی و قوای مسلح خارج شود. و فرماندهان و مسئولان موظف هستند که هر کس در یکی از احزاب یا گروه های سیاسی یا دینی وارد شد به او تذکر دهند که از حزب و یا گروهها و یا سازمان خارج شود. و اگر تخلف کرد او را از ارتش یا دیگر قوای مسلح اخراج کنند، و همه افراد موظفند چنین اشخاصی را به فرماندهان معرفی نمایند. و باید توجه داشته باشند که ورود قوای مسلح در احزاب و گروهها و سازمانها، پایه قوای مسلح را متزلزل خواهد کرد و غفلت از این امر موجب پیگرد خواهد بود. (همان، جلد 16، ص 203)

 

امام خمینی همچنین در وصیت نامه خویش در بند مستقلی خطاب به قوای مسلح می‌گویند:

 

«وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان‌طور که از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروه‌ها و جبهه‌‌ها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند. در این صورت می‌‌توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند. و بر فرماندهان لازم است که افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند. و چون انقلاب از همه ملت و حفظ آن بر همگان است، دولت و ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفه شرعی و میهنی آنان است که اگر قوای مسلح، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد، برخلاف مصالح اسلام و کشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزاب وارد شوند که ـ بی‌‌اشکال به تباهی کشیده می‌‌شوند ـ و یا در بازی های سیاسی وارد شوند، از قدم اول با آن مخالفت کنند. و بر رهبر و شورای رهبری است که با قاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا کشور از آسیب در امان باشد».(همان، جلد 21، ص432)

گرچه برخی از این بزرگواران از فرمایش حضرت امام سرپیچی کرده و علی رغم کسوت نظامی گری دست از سیاست بازی و ورود به دسته بندی های سیاسی برنداشته اند. و آثار زیان بار این نافرمانی را همگان در طول این سال ها دیده و یا درحال تجربه کردن هستیم ولی انصافا باید اذعان داشت که بخش اعظمی از نیروهای مسلح ما اعم از ارتشیان و بسیجیان و پاسداران و سایر قوای انتظامی در طول این چهل سال خصوصا در طی سال های جنگ تحمیلی و ایام پس از رحلت حضرت امام به این سفارش با تاکید حضرت امام گوش فراداده و یکی از دوراه دخالت در سیاست یا نظامی بودن را برگزیده اند.

اگر بخواهیم اسوه کامل و نمونه والای نظامی پیرو خط امام را معرفی کنیم باید از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام ببریم که علیرغم گذر از فراز و نشیب های فراوان سیاسی در طول چهل سال گذشته و فراهم بودن زمینه برای همه نوع فعالیت سیاسی و توانایی بالای او در این فن که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور مقتدر روسیه را نیز وادار به جلسه گذاشتن با خود می کند ، هرگز گرد فعالیت سیاسی و داخل شدن در احزاب و دستجات سیاسی نرفت و در همه دولت ها با گرایشات متفاوت سیاسی به کار نظامی گری خود با تاثیر گذاری بسیار بالا در سطح کشوری و جهانی پرداخته و وامدار هیچ شخص و جریانی نشد.

در حالی که برخی از همکاران و دوستان نزدیکش در این مسیر وارد شده و لطمات جبران ناپذیری به مردم و کشور و نهاد خوشنام و خدوم و محبوب خود وارد کرده و می کنند. به راستی او را باید نگین سلیمانی یاران حضرت امام دانست.روحش شاد و یادش گرامی باد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.