رییس جمهور کشورمان در گفت و گوی تلفنی با رییس جمهور ترکیه با بیان اینکه شهید فخری زاده در ماه های اخیر زندگی اش بیشتر وقت خود را صرف مبارزه با کرونا و تکمیل پژوهش ها برای ساخت کیت های تشخیص این بیماری نموده بود، اظهار داشت: ترور این دانشمند یک جنایت بزرگ و اقدام غیر انسانی بود.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور ترور دانشمند ایرانی توسط صهیونیست ها را یک جنایت بزرگ و غیر انسانی دانست و گفت: بدون تردید این حادثه تروریستی نشان از عجر و ناتوانی دشمنان قسم خورده ملت ایران در برابر حرکت های علمی و پژوهشی دانشمندان ما است و حق دولت ایران است که در زمان مناسب انتقام خون این شهید را از عوامل آن بگیرد.

حجت اسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج شنبه در گفت و گوی تلفنی با رئیس جمهور ترکیه، با قدردانی از ابراز همدردی این کشور با مردم ایران و همچنین محکومیت این  ترور توسط آنکارا، خاطرنشان کرد: برای ما کاملا مشخص است که این ترور توسط چه کسانی صورت گرفته است و شیوه ای که در این ترور استفاده شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه این دانشمند ایرانی در ماه های اخیر زندگی اش بیشتر وقت خود را صرف مبارزه با کرونا و تکمیل پژوهش ها  برای ساخت کیت های تشخیص این بیماری نموده بود، اظهار داشت: ترور این دانشمند یک جنایت بزرگ و اقدام غیر انسانی بود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس جمهور منتخب آمریکا درمورد بازگشت این کشور به توافق برجام، تصریح کرد: ما بارها بر این مسئله تاکید کرده ایم که اگر طرف های مقابل ما در این قرار داد به تعهدات خود عمل کنند ما هم  به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

  دکتر روحانی در ادامه با اشاره به روند همکاری های دو کشور ایران و ترکیه گفت: اراده هر دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بوده ولی متاسفانه تحریم آمریکا مانع این شده بود که ما بتوانیم به راحتی به تجارت و همکاری های اقتصادی و بانکی بین خود ادامه دهیم.

دکتر روحانی همچنین با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط با ترکیه در همه زمینه ها بر اجرایی و عملیاتی شدن توافقات ششمین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی  و کمیسیون های مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین ضرورت همکاری و همفکری ایران و ترکیه درخصوص مسائل بین المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای جلوگیری از رخنه دشمنان اسلام، ترمیم شکافی که در دنیای اسلام وجود دارد یک نیاز فوری است و ایران و ترکیه می توانند با مشورت و همکاری همدیگر  اختلافات جهان اسلام را کاهش داده و امت اسلامی را به وحدت دعوت کنند.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به ادامه بحران عالمگیر بیماری کرونا در جهان بر مشارکت و همکاری دو کشور در تامین نیازمندی های دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین تبادل تجربیات تاکید کرد.

 رئیس جمهور همچنین با اشاره به بحران قره باغ بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر ضرورت جلوگیری از نفوذ تروریست ها در منطقه و مشکلات ناشی از آن تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفت و گوی تلفنی با تسلیت شهادت دانشمند ایرانی شهید محسن فخری زاده به دولت ، ملت ایران و خانواده آن شهید، این اقدام تروریستی را بشدت محکوم کرد و گفت: بی تردید  این حمله تروریستی، صلح و آرامش منطقه ما را هدف قرار داده است .

"رجب طیب اردوغان" با ابراز امیدواری به اینکه عاملان این جنایت هرچه زودتر شناسایی و به دست عدالت سپرده شوند، گفت: امیدوارم امیدها و نقشه های محافل سیاهی که می خواهند منطقه ما رابه بی ثباتی بکشانند نقش بر آب شود.

 رئیس جمهور ترکیه با اشاره به شرایط جدید بین المللی و آغاز دوره جدید در دولت آمریکا، گفت: امیدوارم در دوره دولت جدید آمریکا ، ذهنیت مبنتی بر تهدید و تحریم جای خود را به گفت و گو و همکاری و تعامل با کشورها بدهد .

اردوغان در ادامه با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط ایران و ترکیه تاکید کرد که اجرا و عملیاتی شدن سریع مصوبات و توافقات شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور را از نزدیک پیگیری می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.