سفیر ایران در مسکو پیرامون ترور شهید فخری زاده به شبکه تلویزیونی دولتی «روسیه 24» گفت: «افرادی که در صحنه جرم حضور داشتند الان تحت تحقیق هستند، برنامه عملیات ویژه همه جانبه بوده و در آن از امکانات زیادی استفاده شده است. این دستخط را به دفعات دیده ایم و همه آنها اثبات کننده این هستند که در حمله به محسن فخری زاده سرویس های ویژه دولتی دخیل بوده اند.»

به گزارش جماران؛ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت و گویی با شبکه تلویزیونی دولتی «روسیه 24» با موضوع «ترور دانشمند شهید فخری زاده» داشته که متن آن در پی می آید:

 آقای سفیر، سلام عرض می کنم و از اینکه برای انجام این مصاحبه زمانی را به ما اختصاص دادید، تشکر می کنم. متاسفانه موضوع دیدار حزن انگیز است، در ایران رئیس برنامه هسته ای کشور "محسن فخری زاده" به قتل رسید. امروز چه جزئیاتی در مورد حمله به وی مشخص شده است؟

ما یکی از سرمایه های بزرگ را از دست دادیم، او دانشمندی بزرگ و معاون وزیر دفاع بود. نقش وی در امنیت راهبردی ایران بسیار ارزشمند بود. عملیات تروریستی، جنایتکارانه ترین روش برای تسویه حساب با جامعه علمی کشور و حتی می توان گفت تمامی میراث بشریت است. متاسفانه او اولین هموطن ما نیست که شهید می شود. در فهرست اهداف تروریستی طی چهل سالی که پس از انقلاب اسلامی گذشت، رئیس جمهور، نخست وزیر، نمایندگان مجلس و قضات وجود داشتند.

حتی آیت الله خامنه ای رهبر ما نیز هدف عملیات تروریستی قرار گرفت که نتیجه آن را می توان بر روی دست جراحت دیده ایشان مشاهده کرد. در مجموع اینکه دشمنان ما از تروریسم علیه ایران استفاده می کنند، چیز جدیدی نیست. این در حالیست که بغیر از مقامات، صدها شهروند عادی دیگر نیز قربانی شدند. به خوبی می دانیم چه کسی و از جمله نمایندگان چه کشورهایی پشت تمامی اینها قرار دارند.

 

نقشه دشمنان از مدتها قبل و با دقت طراحی شده بود

 

 در حال حاضر اطلاعات متناقض زیادی در خصوص جزئیات این حمله وجود دارد. این عملیات به چه شکل سازماندهی شده بود؟ مشخص است آقای فخری زاده شخصیت محافظت شده و چهره مهمی در کشور بود. چطور این میسر شد که بدخواهان توانستند مسیر عبور وی را ردگیری کنند و به این خوبی برای انجام این قتل آماده شوند؟

البته خوب چند مطلب در این خصوص وجود دارد. یکی اینکه مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران علاقه ای ندارند از آنها به شدت محافظت شود، آنها می خواهند مثل مردم عادی زندگی کنند و این شرایط البته برخی گپ هایی را در رویکردها نسبت به مسئله امنیت ایجاد می کند.

نکته دوم اینکه مشخصا این ترور با کمک سرویس های اطلاعاتی خارج انجام گرفت که تا مفصل ترین جزئیات محسن فخری زاده را تعقیب می کردند. آنها می دانستند ایشان قصد داشت به دیدن پدرش برود و قدم به قدم وی را تعقیب می کردند و توانستند در سیستم محافظت وی رخنه ای را پیدا کنند. شایان ذکر است در نتیجه انفجار پست برق در آن منطقه، تمامی دوربین های مدار بسته در مسیر خانه این دانشمند قطع شده بود. نقشه دشمنان از مدتها قبل و با دقت طراحی شده بود. البته این چالش بزرگی برای سرویس های ویژه ما است.

 آیا اطلاعات در خصوص اینکه این حمله از راه دور و با کمک ردگیری ماهواره ای صورت گرفته تایید می شوند و آیا اصلا تروریستی در محل جنایت حضور داشته است؟

بله افرادی که در صحنه جرم حضور داشتند الان تحت تحقیق هستند، برنامه عملیات ویژه همه جانبه بوده و در آن از امکانات زیادی استفاده شده است. این دستخط را به دفعات دیده ایم و همه آنها اثبات کننده این هستند که در حمله به محسن فخری زاده سرویس های ویژه دولتی دخیل بوده اند. 

 

سرویس های ویژه ما در حال باز کردن این کلاف سردرگم هستند

 

 بله من جهتگیری فکری شما را درک می کنم ولی می خواهم این را روشن کنم که آیا در خصوص این پرونده در حال حاضر کسی دستگیر شده است و آیا کسی یا عاملی مظنون می باشد؟

علی الظاهر شواهدی را بدست آورده اند، شما می دانید که ما دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی قوی داریم، رئیس سرویس اطلاعاتی و وزیر اطلاعات ایران در مصاحبه های خود در این خصوص صحبت کرده است. الان سرویس های ویژه ما در حال باز کردن این کلاف سردرگم هستند و تنها بعد از دستیابی به نتیجه اطلاعات مرتبط را اعلام خواهند کرد.

 شما در خصوص شواهد و گپ هایی در کار سرویس های ویژه صحبت کردید. یعنی در سرویس های ویژه ممکن است خائنی وجود داشته باشد؟

من این را نمی دانم و اطلاعی در مورد آن ندارم. فعلا تنها مالک خودرویی که در نتیجه انفجار آن پست برق از کار افتاده است، مشخص شده است، همچنین شاهدان به این نکته توجه کردند که برخی چهره های مشکوک را شناسایی کردند.

 

رژیم اسرائیل دائما ما را تهدید می کند

 

 شما از اصطلاح تروریسم دولتی استفاده کردید. آیا پیش بینی دارید که چه کشوری می تواند در پس این عملیات تروریستی قرار داشته باشد؟

بله آن چیزی که ما حدس می زنیم و بسیاری از شواهد و قرائن نشان می دهد و در گذشته هم آنرا انجام داده اند، رژیم اسرائیل را نشان می دهد. هرچند که باید این را بگویم که آمریکایی ها، منظورم دولت ترامپ است، به این امر علاقمند بودند. ضمن اینکه ما در گذشته هم یک چنین حادثه ای را داشتیم. در آغاز سال جاری میلادی در نتیجه یک عملیات تروریستی گسترده سردار سلیمانی به شهادت رسید. این در حالیست که این عملیات زمانی رخ داد که وی در قالب سفر رسمی به کشور همسایه عراق رفته بود، اما این مانع امریکایی ها نشد. الان هم دانشمند برجسته ما شهید شد. رژیم اسرائیل دائما ما را تهدید می کند، بعد از حادثه قبلی رئیس سابق سرویس امنیت اسرائیل عملا به این امر اعتراف کرد. یکبار دیگر تکرار می کنم که چنین عملیاتی را نمی توان بدست افراد عادی اجرا کرد. 

 من درک می کنم. شما به شواهد و مدارک اشاره کردید. شما می خواهید با آنها چکار کنید؟ آیا شما آنها را در اختیار جامعه جهانی قرار خواهید داد؟ مدارک دست داشتن اسرائیل!

ما حتما ما باید شواهد و مدارک جدیدی را پیدا کنیم که سرویس های ویژه ما روی آن کار می کنند و زمانی که نتایج حاصل شوند، این اطلاعات در اختیار جامعه جهانی قرار خواهند گرفت.

 

جمهوری اسلامی ایران چند پاسخ خواهد داشت

 

 ایران اعلام کرد که به قتل محسن فخری زاده پاسخ خواهد داد. صحبت از چه چیزی است و این پاسخ به چه شکلی می تواند باشد؟

جمهوری اسلامی ایران چند پاسخ خواهد داشت. اولین پاسخ این خواهد بود که اراده برای ادامه مسیر در بین ما تضعیف نخواهد شد. علیرغم عملیات های تروریستی مشابه طی 41 سال گذشته هیچوقت اراده ما تضعیف نشده است، آنها الان هم به این هدف نخواهند رسید. شک نکنید جدیت دانشمندان ما برای دسترسی به اهداف مشخص بیشتر خواهد شد. من فکر می کنم طی 41 سال همه باید این را می فهمیدند که از طریق قتل، ترور و تحریم، تهدید و زور نمی توان با جمهوری اسلامی و ملت ما صحبت کرد. در طول تاریخ بشری چنین سابقه ای وجود نداشته که علیه یک کشور این میزان تحریم اعمال شود، من نمی خواهم بگویم که این تحریم ها بر زندگی ما تاثیری نداشته است، ولی به یک چیز قطعا می توان اذعان کرد: اراده ما ضعیف نشده است. ما به یک نوعی برای دشمنان خود متاسف هستیم. زیرا آنها به هیچ وجه نمی توانند ملت ایران را درک کنند و نمی توانند مفهوم انقلاب اسلامی را درک کنند و به مسیر اشتباه خود ادامه می دهند. شما می دانید در مفاهیم دینی ما مفهوم شهادت وجود دارد. دشمنان ما نمی فهمند که چرا مقامات و نظامیان ما و نمایندگان سایر ساختار های قدرت در ایران دعا می کنند که به شهادت برسند. آنها نمی توانند این را تصور کنند که محسن فخری زاده و ژنرال سلیمانی چنین آرزویی داشتند.

 الان می توان‌ گفت مقامات جمهوری اسلامی با این خطر روبرو هستند که آنها را می توانند تعقیب کنند و بکشند. چه اقدامات امنیتی در این راستا تشدید خواهد یافت؟

ضریب امنیت ما در ایران بالا است و سرویس های امنیتی ما بسیار قوی هستند. دشمنان ما می بایست بیش از حد تلاش کنند تا چنین عملیات هایی را صورت دهند. مطمئنم آن گپ هایی که بواسطه آنها این قتل امکان پذیر شد، حذف خواهند شد. در این امر اصلا نباید تردید داشت. 

 

سیاست ما با توجه به روسای جمهور ایالات متحده تغییر نکرده و نخواهد کرد

 

 با به قدرت رسیدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده جایگاه ایران و روابط ایران با غرب چه تغییری خواهد نمود؟ این مسئله به چه شکل می تواند بر چشم انداز بازسازی معامله هسته ای و سایر مسائل حاد تاثیر بگذارد؟

سوال خیلی خوبی است. شاید الان در روسیه افرادی باشند که بگویند با سر کار آمدن جو بایدن ایران بار دیگر به سمت غرب متمایل خواهد شد. چنین تفکراتی تنها در نتیجه عدم شناخت ایران می تواند شکل بگیرد. سیاست ما با توجه به روسای جمهور ایالات متحده تغییر نکرده و نخواهد کرد. این سیاست امریکایی که زیر میز مذاکره چاقوی تیز نگه دارد، بار دیگر شکست خواهد کرد و ملت ما مدتها است به این نیرنگ پی برده است و همانطور که رهبر معظم ما فرمودند تلاش آمریکا برای دراز کردن دست چدنی با دستکش مخملی به سمت ما به هیچ جایی نخواهد رسید. شما می توانید این سوال را بپرسید که پس چرا ما با دولت اوباما مذاکره کردیم؟ علت این است که خود رئیس جمهور امریکا چندین بار نامه نوشت و در آنها اعلام کرد وی حقوق هسته ای ایران را به رسمیت خواهد شناخت و پس از آن لزوم برگزاری مذاکره یک روند پر مخاطب جهانی شد.

ما در قالب سه کشور اروپایی مذاکره کردیم، بعد روسیه و چین به ترکیب آن اضافه شدند و بعد این پنج کشور اعلام کردند بد نیست ایالات متحده نیز به این ترکیب اضافه شود. و در ان زمان مذاکرات ما در قالب 5+1 آغاز شد. بعد اتفاقاتی صورت گرفت که نشان داد اراده یک کشور خلاف میل تمامی کشورهای دیگر است، منظورم خروج آمریکا از برجام است. توافق هسته ای آسیب دید. اگر در آن زمان سه کشور اروپایی با روسیه و چین، علیرغم اقدام آمریکا همبستگی نشان می دادند، ممکن بود برجام را حفظ کرد. شایان ذکر است راهبرد ایالات متحده در خصوص ایران بستگی به روسای جمهور آمریکا ندارد، تنها روش آنها تغییر می کند. ما فقط این تغییر را می بینیم که یکسری روسای جمهور آمریکا سیاست سخت آمریکا را پشت کلمات زیبا و میز مذاکره پنهان می کنند و بعضی ها این کار را نمی کنند. چنین هیپنوتیزمی بر ملت ایران تاثیر نمی گذارد. آمریکایی ها تمامی حربه های خود را علیه ما استفاده کرده اند و به نظر می رسد چیز دیگری بعنوان جایگزین ندارند. 

 

ما روسیه را متحد خود می دانیم

 

 18 اکتبر سال ۲۰۲۰ تاریخ اعتبار تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به پایان رسید. در روابط ایران با سایر کشورها در این زمینه چه تغییری رخ داد؟

خب شما دیدید این اتفاق افتاد که آمریکایی ها خیلی تلاش کردند قطعنامه 2231 اجرایی نشود، اما همه با آن مقابله کردند، روسیه نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفاء کرد و می توان گفت که این کشور روند آن را مدیریت کرد. چین نیز نقش مهمی را ایفاء کرد و بواسطه همین امر حتی دوستان سنتی آمریکا، یعنی بریتانیا، آلمان و فرانسه این بار با آن همراهی نکردند. رای گیری نشان داد که اقدامات یکجانبه آمریکا شکست خورد و الان ایران می تواند آزادانه تسلیحات خود را بفروشد و در خارج از کشور تسلیحاتی که برای امنیت خود نیاز دارد را خریداری نماید.

 و سوال آخر. در راستای حوادث اخیر شما چه حمایتی را از روسیه انتظار دارید؟

ما روسیه را متحد خود می دانیم. در دهه های اخیر روابط ما فقط بهتر شده است، ما اشتراکات بسیاری در عرصه سیاسی داریم و هر دو کشور با اقدامات یکجانبه مقابله می کنیم. به همین دلیل از نظر تاکتیکی در یک جبهه قرار داریم. در سالهای اخیر روسیه احترام مطلق به معیار های حقوق بین المللی را نشان داده است. در زمینه مبارزه با تروریسم هم روسیه بسیار جدی عمل کرده است و جمهوری اسلامی ایران نیز دقیقا همین عملکرد را داشته است و دلیل اثبات کننده این امر اقدامات ما در جمهوری عربی سوریه است. اگر ایران و روسیه نبودند، در سوریه شرایط به مراتب بدتر از لیبی بود. متاسفانه کشورهایی که خارج از این منطقه قرار دارند، می خواستند تمامی تروریستها را در این منطقه جمع کنند. ما این را ارزشمند می دانیم که روسیه در تمامی عرصه های بین المللی اقدامات تروریستی علیه ایران را محکوم کرد. ما با هم اجازه نخواهیم داد تروریسم دولتی منطقه ما را مدیریت کند و در یک جبهه واحد علیه آن مبارزه خواهیم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.