گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمود صادقی: بایدن به برجام بازمی گردد/ او باید جدیت خود را در عمل نشان دهد

صادقی گفت: بایدن پیشتر در تبلیغات انتخاباتی خودش اعلام کرد به برجام برمی گردد. اما باید توجه داشت که او در خصوص مسائل دیگر مربوط به ایران به گفته خودش رویکرد سخت گیرانه ای خواهد داشت.
محمود صادقی

پایگاه خبری جماران: روز گذشته نتیجه نهایی انتخابات آمریکا مشخص و «جو بایدن» از حزب دموکرات به عنوان رئیس جمهور منتخب این کشور معرفی شد. با اینکه تحلیل های بسیاری از نوع رویکرد متفاوت او نسبت به ترامپ وجود دارد، اما برخی مسیر او را برای تغییر سیاست ها دشوار تلقی می کنند.

در همین رابطه، یک نماینده سابق مجلس معتقد است بایدن اگر اراده بازگشت به برجام را داشته باشد، این موضوع از دو جهت قابل تأمل است، یکی موانعی که در ساختار حاکمیت آمریکا و به طور ویژه در مجلس سنا با آنها مواجه است و دیگر رویکردهای حزب دموکرات است که معمولا بسیار پیچیده تر از جمهوری خواهان عمل می کنند. 

 

تغییرات سیاسی کشورهای دیگر در کشور ما موثر است

محمود صادقی در گفت و گو با جماران، گفت: تغییرات سیاسی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهایی که با ما سروکار دارند، به نحو اجتناب ناپذیری در وضعیت کشور ما اثر می گذارد. حتی اگر در پاکستان نیز انتخاباتی برگزار شود، ما از تاثیرات آن مصون نیستیم.

وی افزود: همچنین تحولات سیاسی در عراق و ترکیه و سایر کشورهای منطقه روی ایران تاثیر می گذارد. تغییرات در آمریکا نیز به این دلیل که 40 سال است به دلایل مختلف در حال چالش با آن هستیم، برای ما بدون تاثیر نخواهد بود. 

 

راهبرد آمریکا با پیروزی این حزب و آن حزب در انتخابات تغییر نمی کند

این نماینده سابق مجلس گفت: راهبرد آمریکا با پیروزی این حزب و آن حزب در انتخابات تغییر نمی کند. دموکرات ها و جمهوری خواهان به ویژه در خصوص سیاست خارجی تابع سیاست های کلانی هستند که با جابه جایی افراد، تغییر چندانی نمی کنند. بیشتر تغییر در سطح سیاست ها و تاکتیک ها خواهد بود. 

صادقی بیان کرد: به هرحال ترامپ راهبردها و سیاست هایی را در پیش گرفته بود که شاید بعضا با سیاست ها و راهبردهای کلان آمریکا و حتی با روش حزب جمهوری خواه هماهنگ نبود و او در حوزه های مختلف پیش بینی ناپذیر بود.

 

بایدن به برجام بازمی گردد

وی گفت: انتخابات اخیر در کل روابط بین الملل آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. به نظر می رسد آقای بایدن که سیاستمداری کهنه کار است در رابطه با اروپا، چین و همچنین تصمیمات دیگر بین المللی مانند خروج از معاهداتی نظیر معاهده آب و هوایی پاریس، یونسکو و...تغییرات و اصلاحاتی را اعمال کند.

صادقی افزود: در ارتباط با ایران نیز، بایدن پیشتر در تبلیغات انتخاباتی خودش اعلام کرد به برجام برمی گردد. اما باید توجه داشت که او در خصوص مسائل دیگر مربوط به ایران به گفته خودش رویکرد سخت گیرانه ای خواهد داشت. دو بحث مربوط به حقوق بشر و حمایت از «جبهه مقاومت از نگاه ما» که از نظر آمریکایی ها حمایت از تروریسم خوانده می شود، برای او بسیار مهم است.

 

چالش بزرگ بایدن

این حقوقدان ادامه داد: نکته دیگر اینکه اکثریت مجلس سنای آمریکا هنوز در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد. بنابراین بایدن حداقل در دو سال نخست ریاست جمهوری خود، اگر بخواهد تصمیماتی بگیرد که نیاز به مصوبه نمایندگان مجلس سنا داشته باشد طبیعتا با چالشی بزرگ روبرو خواهد شد. البته گمانه زنی هایی وجود دارد که اکثریت مجلس سنا نیز تغییر خواهد کرد و تحلیلگران به انتخابات دو سال بعد چشم دوخته اند.

وی بیان کرد: بایدن اگر اراده بازگشت به برجام را داشته باشد، این موضوع از دو جهت قابل تأمل است؛ یکی موانعی که در ساختار حاکمیت آمریکا و به طور ویژه در مجلس سنا با آنها مواجه است و دیگر رویکردهای حزب دموکرات است که معمولا بسیار پیچیده تر از جمهوری خواهان عمل می کنند. 

 

فکر می کنم زمینه ملحق شدن آمریکا به مجموعه 5+1 فراهم شود

صادقی اظهار کرد: در داخل نیز طبیعتا سیاست ایران از ابتدا به رغم بعضی اختلاف نظرهایی که وجود داشته بر این پایه استوار شده که تا آمریکا به برجام بازنگردد، مذاکره ای در کار نیست. در شهریور98 در سخنرانی رهبر انقلاب تصریح شد که اگر آمریکا توبه کند و به برجام بازگردد، می تواند در کنار 5+1 در مذاکرات و گفت و گوها حضور داشته باشد. اما اگر بازنگردد هیچ مذاکره ای درکار نیست.

وی ادامه داد: اگرچه بعدا با ترور سردار شهید سلیمانی ممکن است دیدگاه رهبری تغییر کرده باشد اگر اشتباه نکنم ایشان در یکی از خطبه هایش گفته که ما با این دولت«ترامپ» مذاکره ای نخواهیم کرد. باتوجه به اینکه دولت ترامپ تغییر کرده و به نظر می رسد بایدن نیز عزم جدی برای بازگشت به برجام دارد، فکر می کنم حداقل زمینه ملحق شدن آمریکا به مجموعه 5+1 فراهم شود. بدین ترتیب آمریکا نیز می تواند در چارچوب اعضای برجام وارد گفت و گوها شود.

 

بایدن باید جدیت خود را در عمل نشان دهد

صادقی گفت: بعضی از تصمیمات ترامپ اقدامات اجرایی و تصمیمات شخصی رئیس جمهور بوده و ربطی به کنگره نداشته است. آقای بایدن اگر در تصمیماتی که نیازی به مصوبه کنگره ندارد، جدی باشد باید این جدیت را در عرصه عمل نشان دهد. برای نمونه، او می تواند مشخصا تحریم های یک جانبه آمریکا را کاهش دهد و حسن نیت خود را در عمل نشان دهد نه شعار، ضمن اینکه باید دست از اقدامات مداخله جویانه در سیاست داخلی ایران بردارد. اگر چنین شود، می توان چشم انداز نسبتا مثبتی از این تغییر داشت.

نماینده سابق مجلس گفت: هنوز دو ماه باقیمانده که بایدن بتواند به کاخ سفید راه پیدا کند. طی این دو ماه نیز پیش بینی می شود که ترامپ اقدامات غیرمترقبه ای انجام دهد. اما با فرض اینکه بایدن به وعده های انتخاباتی خود عمل کند، از آنجا که اروپایی ها اراده این را داشته اند که گشایش هایی در مراودات بانکی با ایران انجام دهند، با آمدن بایدن برخی گره های ایجاد شده در این زمینه باز خواهد شد.

 

امید به گشایش در وضع مردم ایران

او بیان کرد: در گفت و گوهایی که شخصا با برخی از مخالفین برجام در مجلس تشخیص مصلحت نظام داشته ام، آنها یکی از دلایل به بن بست رسیدن تصویب لوایح fatf را وجود تحریم ها دانسته اند و معتقدند اگر با وجود این تحریم ها به لوایح fatf ملحق شویم، هیچ تغییری به وجود نمی آید اگر این حرف ها صادقانه بوده باشد می توان پیش بینی کرد چنانچه آمریکا تحریم هایی که در چارچوب برجام بوده را لغو کند، در قوای حاکمه ایران نیز تعدیل هایی مشخصا در بحث FATF صورت می گیرد.

وی در پایان با ابراز امیدواری در  زمینه ایجاد گشایش های بیشتر و کاهش رنج مردم گفت:  متاسفانه در سال های اخیر همه چیز دست به دست هم داد تا بخش هایی از جامعه ایران به درماندگی و استیصال کشیده شود. امید است با اصلاح سیاست‌های داخلی و گشایش در روابط بانکی و پولی و لغو تحریم ‌های ظالمانه گشایشی در وضعیت مردم به وجود آید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.