گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ایزدی: دولت آمریکا کوچکترین دغدغه ای نسبت به مردم ایران و جان انسان ها ندارد/ وزارت امور خارجه باید جنایت آمریکا را علیه ملت ایران برجسته کند

دبیران کل سازمان ملل و بهداشت جهانی و سایر نهادهای حقوق بشری باید علیه تحریم‌های ایران شروع به فعالیت و مصاحبه کنند.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: در روزهای اخیر، محمدجواد ظریف در یک پیام ویدئویی به مناسبت فرارسیدن نوروز گفت: آمریکا می‌کوشد از طریق افزایش مستمر لایه‌ها و عمق تحریم‌ها، در نهایت کشورمان را به یک جزیره محصور در اقیانوسی از تهدیدها و رنج‌ها تبدیل کند؛ در مقابل؛ نوروزِ پیروز الهام‌بخش ایران است؛ ایران باز می‌آید و برمی‌خیزد و دوباره قفل زندان تحریم را می‌شکند.(اینجا ببینید)

در همین رابطه یک تحلیل گر مسائل بین المللی گفت: اگر دولتی کاری انجام دهد که کشور درگیر با بیماری نتواند در حد نیاز با ویروس مقابله کند و ویروس در آن کشور بیش از معمول منتشر شود، این اقدام تنها کشور تحریم شده را تحت تاثیر بیماری قرار نمی‌دهد، بلکه کشورهای همسایه را نیز دچار خواهد کرد و به تدریج ویروس در نقاطی منتشر خواهد شد که تحریم نبوده است.

 

دولت آمریکا کوچکترین دغدغه ای نسبت به مردم ایران و حتی جان انسان ها ندارد

فواد ایزدی در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: متاسفانه نه تنها به دلیل ویروس کرونا تحریم های ایران برداشته نشده بلکه در روزهای اخیر تحریم‌های تازه ای نیز در حوزه پتروشیمی علیه کشور وضع شده است. به نظر می‌رسد این فرصت خوبی باشد برای اینکه ثابت شود که ادعاهای دولت آمریکا در راستای کمک به مردم ایران تا چه اندازه واقعی بوده است.

وی افزود: زمانی که عموم مردم متاثر از ویروس کرونا هستند دولت آمریکا نه تنها به طور موقت تحریم ها را کاهش نداده بلکه تحریمی هم به تحریم های سابق اضافه کرده است. علت آن هم این است که نگاه دولت آمریکا به ویروس کرونا یک فرصت برای رسیدن به اهدافی است که در گذشته برای رسیدن به آن ناکام بودند. هدف آمریکایی‌ها سرنگونی حکومت ایران است. آنها احساس می کنند اقداماتی که می‌خواستند از طریق تحریم انجام دهند و چندان موفق نبوده، امروز با استفاده از فرصت کرونا می تواند انجام گیرد.

این تحلیل‌گر مسائل بین المللی ادامه داد: حتی رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی در آمریکا نیز گفته که ویروس کرونا فرصتی است تا کارهایی را که تحریم ها علیه ایران نتوانست انجام دهد، انجام شود. بنابراین مشخص شده که دولت آمریکا کوچکترین دغدغه ای نسبت به مردم ایران و حتی جان انسان ها ندارد. از این رو، آمریکا تحریم ها را برنخواهد داشت تا به باور خود با استفاده از فرصت به وجود آمده به بعضی از اهداف خود برسد.

 

وزارت امور خارجه ایران باید جنایت آمریکا را علیه ملت ایران برجسته کند

وی بیان کرد: به تدریج سیستمی در داخل کشورها برای مقابله با ویروس در حال شکل گیری است. در این میان اگر دولتی کاری انجام دهد که کشور درگیر با بیماری نتواند در حد نیاز با ویروس مقابله کند و ویروس در آن کشور بیش از معمول منتشر شود، این اقدام تنها کشور تحریم شده را تحت تاثیر بیماری قرار نمی‌دهد، بلکه کشورهای همسایه را نیز دچار خواهد کرد و به تدریج ویروس در نقاطی منتشر خواهد شد که تحریم نبوده است. بنابراین ایجاد محدودیت برای دولت ایران در مبارزه با ویروس کرونا، در عمل سایر نقاط دنیا من جمله خود آمریکا را متاثر از خود خواهد کرد.

ایزدی گفت: متاسفانه دولتمردان آمریکا نه به فکر جان مردم ایران بوده و نه جان سایر مردم دنیا، بنابراین ممکن است سیاستمداران آنجا ژست بشردوستی به خود بگیرند و بگویند که از مردم خود حفاظت می‌کنند ولی در عمل فهم این مساله پیچیده نیست که وقتی دولتی در روند مبارزه با ویروس از سوی کشور دیگر اخلال ایجاد می کند، جز آن کشور سایر نقاط دنیا نیز متاثر خواهند شد.

وی بیان کرد: در این مقطع وزارت امور خارجه ایران باید جنایت آمریکا را علیه ملت ایران برجسته کند. البته با اینکه کارهایی در این خصوص انجام داده اما در باب کفایت آن بحث وجود دارد و در این مقال نمی گنجد. باید همین کارها را ادامه دهد. آنچه روشن است دیگر امیدی به کشورهای عضو برجام نیست و بهتر است دیگر از برجام نامبرده نشود. زیرا یکی از دلایل مشکلات این است که وقت ما چندین سال صرف برجام شد. متاسفانه یک عده بعد از شکست برجام منتظر برجام اروپایی شدند. امروز نیز می بینیم عده ای منتظرند جوبایدن رئیس جمهور آمریکا شود و برجام را زنده کند.

 

امروز دارو، تجهیزات پزشکی و همچنین مواد غذایی تحریم است

ایزدی اظهار کرد: دبیران کل سازمان ملل و بهداشت جهانی و سایر نهادهای حقوق بشری باید علیه تحریم‌های ایران شروع به فعالیت و مصاحبه کنند. متاسفانه امروز چنین روندی را مشاهده نمی‌کنیم. از طرفی دیگر سطح تبلیغاتی هم که از سوی وزارت امور خارجه ایران و مسئولین سیاست خارجی صورت می‌گیرد می‌تواند بیشتر از این باشد. ما نیاز داشتیم که شبکه ای از نهادهای مردمی در نقاط مختلف دنیا ایجاد کنیم که در شرایط فعلی گوشزد کنند نباید کشوری که مورد هجوم ویروس قرار گرفته، تحریم باشد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه می بینیم که برخلاف ادعاها، امروز دارو، تجهیزات پزشکی و همچنین مواد غذایی تحریم است. از این جهت نهادها و سازمان های بین المللی باید فعال باشند. یکی از دلایلی که آنها فعال نیستند فشارهایی از سوی آمریکا وجود دارد و به نظر می رسد اگر از سوی ایران نیز فشارهایی به آنها وارد شود بتوانند تصمیم صحیحی بگیرند.

این تحلیل‌گر مسائل بین الملل گفت: در چنین شرایطی، اظهارنظر درباره تصویب نشدن لوایحی نظیر FATF و دعواهای داخلی دیگر از سوی مسئولین وزارت خارجه اصلا صحیح نیست. زیرا در شرایط فعلی که درصدی از جمعیت کشور ما جان خود را از دست می‌دهند و درصدی هم در بیمارستان ها بستری هستند، نیاز به استفاده از ادبیاتی در راستای «اجماع ملی» است نه اظهارنظر درباره موضوعاتی که مشابه برجام هستند.

ایزدی ابراز عقیده کردک اگر برجام به درد ایران خورد FATF نیز به درد می‌خورد. متاسفانه دوستانی که در وزارت امور خارجه هستند سالیان سال است که کشور را با چنین موضوعاتی معطل کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.