رئیس جمهور تصریح کرد: این نکته مهم را خواهش می‌کنم توجه کنید جنگ اقتصادی در این 3 سال اتفاق افتاده است و آنچه در گذشته بوده، تحریم و نه جنگ اقتصادی بوده است. در آن شرایط تحریم دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می کرد و قیمت میانگین آن نیز بالای 100 دلار بود و در مقاطعی به 120 دلار هم رسید و بانک‌های ما نیز با شرایط امروز مواجه نبودند.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با قدردانی از رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که این وزارتخانه امروز با بر دوش داشتن مسوولیت سنگین تامین کالاهای اساسی و ضروری و پیشبرد روند تولید، در خط مقدم جنگ اقتصادی است و همه باید این وزارتخانه را یاری دهند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با برشمردن چهار مسوولیت اصلی امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اولین آن در بخش جهش تولید است که امسال همه ما مسئولیت داریم این شعار را محقق کنیم و باید امسال حرکت ما در عرصه تولید بهتر از سال‌های قبل باشد.

رئیس جمهور با اشاره به آمار 5 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اظهارداشت: باوجود شیوع بیماری کرونا، این آمار نشان دهنده رشد قابل ملاحظه بخشهای صنعتی کشور از جمله فولاد، پتروشیمی، لوازم خانگی و خودرو است.

دکتر روحانی گفت: این بسیار مهم است که مردم عزیز بدانند که علیرغم همه سختی‌ها و فشار تحریم بخش تولیدی ما در حوزه های کشاورزی، صنعت و بخش‌هایی از خدمات رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و امسال این جهش و رونق تولید، به عنوان یک وظیفه مضاعف بر دوش همه ماست.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع "صادرات غیرنفتی و اهمیت آن در دوران تحریم نفت" اشاره کرد و گفت: صادرات نفت  و گاز و میعانات نفتی در سالهای گذشته تامین کننده ارز مورد نیاز کشور بودند اما  اکنون که با مشکلاتی مواجه ایم این وظیفه بر دوش صادرات غیرنفتی است.

دکتر روحانی در همین ارتباط به برخی اظهارات در رسانه ها و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: برخی از دوستان می‌گویند قبل از این دولت هم تحریم بوده و حالا هم تحریم هست و شما قبلا می گفتید برخی از مشکلات به خاطر مدیریت است و حالا چه می گویید؟

رئیس جمهور تصریح کرد: این نکته مهم را خواهش می‌کنم توجه کنید جنگ اقتصادی در این 3 سال اتفاق افتاده است و آنچه در گذشته بوده، تحریم و نه جنگ اقتصادی بوده است. در آن شرایط تحریم دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می کرد و قیمت میانگین آن نیز بالای 100 دلار بود و در مقاطعی به 120 دلار هم رسید و بانک‌های ما نیز با شرایط امروز مواجه نبودند.

دکتر روحانی گفت: البته در دولت یازدهم ما از آن لیست سیاه FATF هم خارج شدیم و شرایط بهتر شد هر چند دو مرتبه مشکلاتی برای ما پیش آمد بخاطر اینکه به رغم تاکید دولت و جلسه سران سه قوه برای اجرایی شدن سریعتر لوایح 4 گانه، برخی از آنها دچار مشکل شد.

رئیس جمهور گفت: به هر صورت امروز بخش تأمین ارز مورد نیاز کشور عمدتاً بر دوش صادرات غیرنفتی در حوزه صنعت و تا حدودی کشاورزی و خدمات است.

دکتر روحانی تهیه کالاهای ضروری برای کشور را مسوولیت سوم حوزه وزارت صمت عنوان کرد و گفت: وزارت صمت دستگاهی است که به طور مداوم و ساعتی باید مراقب باشد چه کالایی در بازار وجود دارد، چه کالایی کم است و چه کالایی باید با اولویت خریداری و وارد شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تهیه کالاهای اساسی و ضروری برای ما بسیار مهم است و بحمدالله در شرایط سخت کرونا حرکت ما در تامین کالاهای بهداشتی و دارویی مورد نیاز مردم حرکت درستی بود.

دکتر روحانی اظهارداشت: البته نیازمندی های ارزی همه دستگاه‌های ما با آنچه که تامین می شود، یک مقدار فاصله دارد و شرایط ما شرایطی است که موجب شده این فاصله ایجاد شود و این همان نکته ای است که من می‌گویم در بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریم باید آدرس درست به مردم بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد.

وی افزود: همیشه ممکن است مشکلات ساختاری قدیمی و مدیریتی باشد اما درصد آن چقدر است؟ در این شرایط جنگ باز نروند مقایسه کنند با شرایط تحریم، ما در شرایط جنگ هستیم جنگ از سال 97 شروع شده است، واقعیت‌های جامعه را تحریف نکنیم و همانطور که رهبری فرمود در دفاع 8 ساله نباید واقعیت‌ها تحریف شود امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود.

دکتر روحانی گفت:  واقعیت‌ها را باید به همان صورتی که هست برای مردم تبیین کنیم. تحریم قبل و سال‌های پیش بوده ولی جنگ اقتصادی از سال 97 شروع شده است. آدرس و تاریخ اشتباه ندهیم و تحریف نکنیم و واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم که البته این بدان معنا نیست که ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیده و عقب‌نشینی کرده ایم و یا مشکل داریم،‌ اما شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است و همه باید این واقعیت‌ها را بدانند و روی آن دقت کنند.

رئیس جمهور چهارمین وظیفه وزارتخانه صمت را نظارت بر بازار عنوان کرد و گفت: بسیار مهم است در شرایط جنگ، بازار، انبارها و گمرکات را مراقبت کنیم.

دکتر روحانی گفت: در جلسه اخیر دولت الکترونیک تصمیم گرفتیم در جلسه آینده که در چند هفته دیگر تشکیل می‌شود، موضوع بحث ما سامانه‌ای باشد که از ثبت سفارش شروع و تا مراحل  تخصیص و تأمین ارز، سفارش کالا، زمان تهیه کالا، حمل آن در کشتی، زمان رسیدن به بندر و تخلیه آن، انتقال به انبار و توزیع در فروشگاه ها ذکر و رصد می شود که این کار می تواند نظارت را هم آسانتر کند.

رئیس جمهور گفت: گاهی وقت‌ها بعضی از حرف‌ها زده می‌شود که باید توضیح داده شود تا مردم واقعیت آن را بدانند. می‌گویند اشکال این دولت این است که نگاهش به بیرون است و اگر نگاهش به داخل بود این مشکلات را نداشتیم!

دکتر روحانی افزود: ما در حقیقت هر پنجشنبه با افتتاح گسترده طرحها، به این سوال و شبهه پاسخ می دهیم. همین دیروز 3 هزار و  500 میلیارد تومان پروژه برق افتتاح شده است. با افزایش تولید برق و نیروگاه های تولید برق و رساندن میزان تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن، خودکفایی در بنزین، گازوئیل، گاز، گندم، فولاد،الومینیم، پتروشیمی و عمده محصولات، می توان گفت که نگاه ما به خارج است و به داخل نیست؟!

رئیس جمهور تصریح کرد: پس این حرف نادرست، ناصحیح، غلط و تحریف کننده را تکرار نکنید و نگویید نگاه دولت به بیرون است. بله نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد، هزار بار دیگر هم تکرار می‌کنیم. ما گفتیم تعامل سازنده مقام معظم رهبری تصحیح کرده و فرمود "تعامل گسترده سازنده" و باید تعامل گسترده و سازنده با دنیا داشته باشیم.

وی با اشاره به رشد شتابان شرکتهای دانش بنیان و شتاب دهنده تولید، گفت: 5 هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان داریم که آغاز دولت 55 مورد بوده و به عبارتی 95 برابر شده است. این همه شرکت دانش‌بنیانی که در داخل درست شده، اینها نگاه به داخل است یا نگاه به بیرون است، نگاه به جوان‌ها و نگاه به دانشگاه است، نگاه به جوانان تحصیلکرده این جامعه است.

رئیس جمهور افزود: مشکلات را بگوییم اما کارهایی هم که انجام شده را برای مردم توضیح دهیم و بگوییم که مردم واقعیت‌ها را بدانند که در چه شرایطی هستیم. اگر کسی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت است، این حرف اشتباه، غلط و نادرست است. همه امروز بار سنگین بر دوش داریم این بار سنگین را قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و مردم عزیز ما باید تحمل کنیم و به مقصد برسانیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه" مدیران ما را دلسرد نکنید"، اظهارداشت: کار را باید به مردم واگذار کنیم. می‌گوییم سهام شرکت‌ها و کارخانجات به مردم واگذار و سیاست‌های اصل 44 اجرا و پیاده شود و اگر یک موردی در واگذاری اگر اشکالی دارد، اشکالش را رفع کنیم و اصل واگذاری را زیر سوال نبریم. تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسایل ما حل نمی‌شود و باید رقابت را آزاد کنیم باید مردم به صحنه بیایند.

رئیس جمهور در ادامه به اهمیت جذب سرمایه خارجی و ایرانیان مقیم خارج اشاره کرد و گفت: با دادن امنیت شخصی و امنیت به سرمایه هایشان، سرمایه زیادی وارد کشور داخل شود که این به نفع آنها و مردم و کشور است.

دکتر روحانی با بیان تلاش آمریکا برای توطئه چینی علیه ایران گفت: البته خود آمریکایی‌ها در یک شرایط بسیار سختی گرفتار شده اند. دیشب اگر مناظره را بعضی از مردم ما دیده باشند یا امروز در فضاهای مطبوعاتی و مجازی بخوانند، می‌بینند آنها چه وضعی دارند و در چه اوضاعی گرفتار شده اند از یک طرف بدترین مدیریت در کرونا داشتند، بدترین میزان بیکاری امروز دامن آنها را گرفته است و از یک طرف ناآرامی داخلی در داخل آمریکا از شرایط قبل بدتر است از طرف دیگر در سیاست خارجی هیچ پیروزی به دست نیاوردند. در سیاست خارجی هم ناموفق بودند و نه تنها نسبت به ایران، نسبت به منطقه و پاسفیک و اروپا و نفتا ناموفق بودند. در سیاست خارجی همه جا ناموفق بودند.

رئیس جمهور افزود: یک کشوری که این همه مشکلات دارد، طبیعی است این مشکلات را می‌خواهد به دنیای بیرون آمریکا منتقل کند. آن وقت علیه ایران توطئه و تلاش می‌کند. البته تا ما اسم آمریکا را می‌بریم که آمریکا جنایت می‌کند، کانال‌های خارج‌نشین آنچنان ماتم می‌گیرند و عزادار می‌شوند، می‌گویند نه اینجوری نیست چرا دولت می‌گوید آدرس واشنگتن دی سی است. یک عده هم در کنار و گوشه دنبال آنها را می‌گیرند اما این یک واقعیت است چه بپسندید و چه نپسندید.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز خصمانه‌ترین و جنایتکارترین سیاست‌ها و تروریستی‌ترین سیاست‌ها را آمریکا علیه ملت ایران و این 84 میلیون جمعیت بکار گرفته است و شما در همه زمینه‌ها دارید می‌بینید که امروز با این مشکلات مواجه هستیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با این مشکلات وحدت، اتحاد و دست در دست یکدیگر دادن است، گفت: باید به این تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته، احترام بگذاریم و سخنی به نفع مردم و در مسیر اتحاد بگوییم. اگر در این مسیر باشیم که هر کدام بخواهیم رقابت‌های حزبی و جناحی را پیش بکشیم، مسلماً ما به آن اهدافی که امروز داریم نخواهیم رسید.

رئیس جمهور تاکید کرد: دشمنان ما در این 3 سال ناموفق و ان‌شاء الله در این ماه‌های آخر هم ناموفق خواهند بود و شرایط این چنین نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد و اگر بایستیم و متحد باشیم و صدای ما واحد باشد و عمل ما در کنار هم باشد، از این مشکلات می‌توانیم به خوبی عبور کنیم.

 دکتر روحانی گفت: راه هم‌افزایی، همکاری و وحدت زبانی و وحدت عملی است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در آغاز لازم می‌دانم از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بابت رأی قاطع‌شان به وزیر پیشنهادی صمت، در شرایط فعلی، تشکر کنم. یکی از مسئولیت‌های بسیار مهمی که چند ماه از طریق سرپرستی اداره می‌شد، الحمدالله با این رأی از امروز وزیر مشخص شده و در مسئولیت سنگینی حضور دارد و بار مسئولیت را به دوش گرفته است.

وزارت صمت یکی از وزارتخانه‌هایی است که در خط مقدم مبارزه در شرایط تحریم است و بار مسئولیت تأمین کالاهای اساسی و کالاهای ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را بر دوش دارد. البته وزارت جهادکشاورزی و وزارتخانه‌های دیگر هم مسئولیت تولید را در بخش خودشان بر عهده دارند.

4 مسأله به عنوان مسئولیت‌های اصلی امروز در وزارت صمت متمرکز است. در حکمی که دیروز در پیوست حکم وزیر جدید صمت صادر کردم، سیاست‌هایی که وزارت صمت باید دنبال کند و خط مشی و برنامه‌هایی را که باید مدنظر قرار دهد، ابلاغ کردم.

اولین آن مسئولیت‌ها، در بخش جهش تولید است که امسال همه مسئولیت داریم این شعار را محقق کنیم و در زمینه تولید حرکت کشور امسال بهتر از سال‌های قبل باشد. البته با وجود مسأله کرونا و مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده، آماری که از تولید در 4، 5 ماه اول امسال داده شده، نسبت به سال گذشته در بسیاری از بخش‌های صنعتی شاهد رشد تولید هستیم.

18 درصد، 8 درصد، 12 درصد، کالاهای مختلف و متنوع از کالاهای مهم تولیدی مثل فولاد، پتروشیمی گرفته تا کالاهای مورد نیاز مردم مثل لوازم خانگی، خودرو همه اینها امسال تولیدش نسبت به تولید 5 ماهه پارسال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و این بسیار مهم است که مردم عزیز بدانند علیرغم همه سختی‌ها و فشار تحریم که درباره آن در همین صحبت بیشتر اشاره می‌کنم، بخش تولیدی کشور هم در کشاورزی و هم در صنعت و هم در بخش‌هایی از خدمات، البته بخشی از خدمات عقب است، اما در هر سه بخش بحمدالله شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای هستیم و این جهش تولید و رونق تولید امسال به عنوان یک وظیفه مضاعف بر دوش همه است.

نکته دوم صادرات کالاست. با شرایط تحریمی که برای کشور بوجود آمده است، بار اصلی تأمین ارز در سال‌های قبل و گذشته از محل درآمدهای نفت و میعانات، گاز بود و امسال در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم، شرایط، شرایط سابق نیست. بعضی از دوستانی که در فضای مجازی اشاره می‌کنند می‌گویند که قبل از این دولت هم تحریم بوده و حالا هم تحریم هست، قبل از این دولت شما می‌گفتید برخی از مشکلات بخاطر تحریم است، برخی بخاطر مدیریت است و امروز چه می‌گویید.

این نکته مهم را خواهش می‌کنم توجه کنید، در این 3 سال جنگ اقتصادی اتفاق افتاده است. آنچه در گذشته بوده تحریم بوده و نه جنگ. در شرایط قبل از این دولت و در سخت‌ترین روزها، دولت حداقل یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کرده، آن هم نفت با قیمت 120 دلار، آن روزهایی که قیمت آمده بود پایین، اوایل سال 92 شده بود 104 دلار، قیمت بالای  100 دلار بوده در همان شرایط تحریم و صادرات نفت حدود یک میلیون بشکه بوده و بانک‌های کشور در شرایطی که امروز هستند، نبودند. شرایط بهتری را داشتند.

در دولت یازدهم شرایط بهتر شد، از آن لیست سیاه FATF هم خارج شدیم، شرایط بهتری شد، اما دو مرتبه مشکلاتی پیش آمد، بخاطر اینکه آن لوایح 4 گانه‌ای که دولت دنبالش بود، برخی از آنها دچار مشکل شد، با وجود آنکه هم مورد تأکید دولت و هم جلسه سران سه قوه بود که سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

حالا که امروز در بخش‌های صادرات نفت و اینها با مشکلات بزرگتری مواجه هستیم، صادرات کالاهای دیگر باید جبران کند و این صادرات یک بخش بزرگ‌اش مربوط به وزارت صمت است.

اگر روی پتروشیمی و فولاد به عنوان دو بخش اصلی حساب کنیم، البته امسال مس و موارد دیگر را هم باید در کنار آنها ببینیم. امروز تأمین ارز مورد نیاز کشور عمدتاً بر دوش صادرات غیرنفتی است، البته کشاورزی و خدمات هم هست، برق هم ممکن است صادر کنیم ولی بار اصلی در بخش صادرات بر دوش صنعت است.

صنعت و معدن بار اصلی را بر دوش دارد و امروز صادرات کالاهای تولیدی بسیار حائز اهمیت است.

مسأله سوم، تهیه کالاهای ضروری برای کشور است. وزارت صمت دستگاهی است که به طور مداوم و ساعتی باید مراقب باشد چه کالایی در بازار وجود دارد، چه کالایی کم است و چه کالایی باید وارد شود و چه باید خریداری شود و چه کالایی خریداری‌اش اولویت دارد.

بحمدالله با وجود کرونا و تحریم در کالاهای اساسی دچار مشکل نبودیم. این کالا به موقع وارد شده و وارد بازار شده و در قیمت‌ها ممکن است اشکالاتی بوده که می‌گویم، بخش بعدی قصه است.

تهیه کالاهای اساسی و ضروری بسیار مهم است و بحمدالله در شرایط سخت کرونا مسیر حرکت تامین کالاهای بهداشتی و دارویی که مورد نیاز مردم بود، مسیر درستی بوده است. البته همه دستگاه‌ها نیازمندی‌شان با آنچه امروز در ارز برای آنها تأمین می‌شود یک مقدار فاصله دارد. شرایط، شرایطی است که موجب شده این فاصله ایجاد شود. این همان است که می‌گویم در بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه داریم باید آدرس درست به مردم بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد.

همیشه ممکن است مشکلات ساختاری قدیمی و مدیریتی باشد که درصد آن چقدر است؟ این شرایط جنگ را با شرایط تحریم مقایسه نکنند. در شرایط جنگ هستیم که از سال 97 شروع شده است.

واقعیت‌های جامعه را تحریف نکنیم و همانطور که رهبری فرموند در دفاع 8 ساله نباید واقعیت‌ها تحریف شود، امروز هم نباید در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها تحریف شود و مبدأ، تاریخ و مقدار واقعیت‌ها را به همان صورت برای مردم تبیین کنیم. مثل اینکه کسی مثال بزند این 8 سال جنگی که با عراق داشتید در قبل هم بوده و در سال های 51 و 52 با عراق جنگ بود که آن وقت درگیری‌های کوچک مرزی و در 2 تا 3 نقطه  بود و یک چند نفر هم کشته و اسیر شدند. این درگیری کوچک را با جنگ مقایسه می‌کنید؟ این هم همین است و سال‌های پیش تحریم بوده و گاهی بیشتر و کمتر شده ولی جنگ اقتصادی از سال 97 شروع شده است. آدرس و تاریخ اشتباه ندهیم و واقعیت‌ها را تحریف نکنیم و برای مردم بیان کنیم.

البته این به معنای این نیست که در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیدیم و عقب‌نشینی کردیم یا مشکل داریم،‌ اما شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است و همه باید این واقعیت‌ها را بدانند و روی آن دقت کنند.

نظارت بر بازار چهارمین وظیفه‌ای است که این وزارتخانه بر عهده دارد. بسیار مهم است در شرایط جنگ بازار، انبارها و گمرکات را مراقبت کنیم. تصمیمات مهمی در روزهای اخیر گرفته شد برای اینکه بانک مرکزی و گمرک کمک کنند تا بتوانیم 8 میلیون تن کالای دپو شده که شامل 3.5 میلیون تن کالاهای اساسی و بقیه کالاها است را آزاد کنیم.

امروز کالایی که خریداری و حمل شده، با کشتی به بندر آمده و پیاده شده و آنجا انبار شده نمی‌تواند از گمرک خارج شود. البته برخی کالاها مشکلاتی دارد و باید حل و فصل شود، منتها باید به این کار سرعت ببخشیم تا وزارت صمت بتواند این نظارت دقیق را بر بازار و انبارها به خوبی داشته باشد.

در جلسه اخیر دولت الکترونیک تصمیم گرفتیم تا زمان برگزاری جلسه آینده که چند هفته دیگر تشکیل می‌شود، سامانه‌ای ایجاد شده باشد که از ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز، سفارش کالا و زمانی که کالا تهیه و حمل می‌شود و روی کشتی است، در آن ثبت شده باشد و مشخص باشد که این کالا چه زمانی به بندر می‌رسد، چه زمانی تخلیه و از بندر خارج می‌شود و در کدام انبار قرار می‌گیرد و بعد در چه فروشگاه‌هایی توزیع می‌شود که تمام این چرخه در داخل سامانه بیاید و اگر این سامانه و همه اطلاعات را در کنار هم جمع کنیم آن وقت نظارت آسان‌تر می‌شود.

البته در کنار وزارت صمت، همه، وزارت دادگستری، تعزیرات حکومتی، قوه قضائیه همه باید در کنار هم باشیم تا این مشکل حل و فصل شود و بتوانیم به نتیجه برسیم.

در اینجا می‌خواهم نکته‌ای را محضر مردم عزیز عرض کنم. گاهی وقت‌ها در رسانه‌ها بعضی از حرف‌ها زده می‌شود که باید توضیح داده شود و مردم واقعیت را بدانند. می‌گویند اشکال این دولت این است که نگاهش به بیرون است و اگر نگاهش به داخل بود این مشکلات را نداشتیم. پاسخ این حرف در روزهای پنج‌شنبه است. هر پنج‌شنبه به این حرف پاسخ می‌دهیم. خیر. نگاه ما به داخل است و نگاه اصلی ما به تولید داخلی است و این افتتاح‌هایی که پنج‌شنبه‌ها به عنوان نمونه انجام می‌شود و هر روز افتتاح انجام می‌گیرد، پاسخ این حرف‌هاست.

همین دیروز 3 هزار و  500 میلیارد تومان پروژه برق افتتاح شده است. معمولاً در دولت‌های قبل در طول هر سال 1600 الی 1700 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شد، اما در این دولت در این 5 ماه، یک هزار 610 مگاوات ظرفیت تولید برق افتتاح کرده‌ایم و همین‌گونه تا پایان سال ادامه دارد و نیروگاه‌های متعددی است که 10 واحد نیروگاه دیگر تا پایان سال افتتاح می‌شود. نگاه‌ این دولت به بیرون است یا به داخل؟

تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن رسیده است، این نگاه به داخل است یا به خارج است؟ در بنزین، گازوئیل، گاز، گندم و حتی در بعضی از محصولات نزدیک به خودکفایی شدیم و خودکفا شدیم، نگاه به داخل بوده یا نگاه به خارج بوده است؟

نگاه‌مان به داخل است. اینکه در تولید گاز از 600 میلیون متر مکعب در روز به 1000 میلیون مترمکعب رسیده است، نگاه به داخل بوده است.

این حرکتی که امروز شاهد آن هستیم و تولید فولاد نسبت به سال 92، نزدیک به 2 برابر شده است، در آلومینیوم 70 درصد تولید اضافه شده است و در بقیه امور در پتروشیمی حرکتی در جهش دوم و سوم ایجاد شده است، پس این حرف نادرست، ناصحیح، غلط و تحریف کننده را تکرار نکنید و نگویید نگاه دولت به بیرون است. بله نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد و هزار بار دیگر هم تکرار می‌کنیم که تعامل و گفتیم تعامل سازنده و مقام معظم رهبری تصحیح کردند و فرمودند تعامل گسترده سازنده که باید تعامل سازنده و تعامل گسترده با دنیا داشته باشیم.

واردات و صادرات داریم و جنس وارد و صادر می‌کنیم، نگاه به بیرون است یا نگاه به داخل؟ شما امروز می‌بینید که در شرکت‌های دانش‌بنیان، 350 شرکت شتاب‌دهنده داریم و در روز اول این دولت یکی هم نداشتیم و الان 350 شرکت شده است و 5 هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان داریم که در آغاز دولت 55 شرکت بود و شرکت‌های دانش‌بنیان 95 برابر شده است. این همه شرکت دانش‌بنیانی که در داخل درست شده اینها نگاه به داخل است یا نگاه به بیرون؟ نگاه به جوان‌ها، به دانشگاه و به جوانان تحصیلکرده این جامعه است.

واقعیت‌ها را برای مردم بگوییم و مشکلات را بگوییم اما کارهایی هم که انجام شده را برای مردم توضیح دهیم و بگوییم که مردم واقعیت‌ها را بدانند که در چه شرایطی هستیم. اگر کسی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت است، این حرف اشتباه، غلط و نادرست است. همه امروز بار سنگین بر دوش داریم و باید قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و مردم عزیز این بار سنگین را تحمل کنیم و به مقصد برسانیم.

باید کار را به مردم واگذار کنیم و باید سهام و  شرکت‌ها و کارخانجات به مردم واگذار شود و سیاست‌های اصل 44 باید اجرا و پیاده شود.

 مدیران را دلسرد نکنید. اگر در واگذاری یک موردی یا اشکالی است، اشکال آن را رفع کنیم و اصل واگذاری را زیر سوال نبریم. کار باید به مردم واگذار شود.

یک چیزهایی مثل امور زیرساختی است که باید دولت آن را به عهده بگیرد، کارخانه‌های تولیدات مهم و مادر و صنایع مادر است که ممکن است دولت به عهده بگیرد و سرمایه‌گذاری در یک جاهایی در مناطق محروم است که باید دولتی باشد و مردم عادی نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و برای آن ها ‌صرفه ندارد که باید دولت به عهده بگیرد، اما باید بقیه امور را به مردم واگذار کنیم و باید تسهیل کنیم که مردم بیایند و یک شرکت واگذار شود.

 اینقدر اما و اگر گفته می‌شود که 10 شرکت در نوبت است که دیگر نمی‌آیند. تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسایل حل نمی‌شود و باید رقابت را آزاد کنیم و مردم به صحنه بیایند و باید سرمایه ایرانیان و خارجی‌ها را جذب و امنیت ایجاد کنیم. اگر به ایرانی‌های خارج از کشور امنیت بدهیم، سرمایه زیادی در خارج است که اینها در داخل می‌آید و این به نفع آنها، مردم و کشور است.

هم باید امنیت شخصی به آنها دهیم و هم امنیت به سرمایه‌ آنها بدهیم. کسی که سرمایه می‌آورد، اگر روزی خواست ارز آن را خارج کند، باید به راحتی خارج کند. بنابراین در این زمینه کاملاً نظر دولت بر این است که باید تولید و اقتصاد را جز در یک امور خارجی که باید دولت به عهده داشته باشد، به مردم واگذار شود تا بتوانیم حرکت‌مان را در سال جهش تولید تسریع کنیم. البته الان در یک شرایطی هستیم که هر روز آمریکایی‌ها دنبال یک توطئه جدیدی هستند که انجام دهند.

آمریکایی‌ها در یک شرایط بسیار سختی گرفتار شدند. اگر بعضی از مردم مناظره دیشب را دیده باشند یا امروز در فضاهای مطبوعاتی و مجازی بخوانند، می‌بینند آنها چه وضعی دارند و در چه اوضاعی گرفتار شدند. از یک طرف بدترین مدیریت را در کرونا داشتند، بدترین بیکاری امروز دامن آنها را گرفته است، ناآرامی در داخل آمریکا از قبل بدتر است و از طرف دیگر در سیاست خارجی هیچ پیروزی‌ به دست نیاوردند و در سیاست خارجی‌شان نه تنها نسبت به ایران بلکه در منطقه، پاسفیک، اروپا و نفتا ناموفق بودند و در همه جا ناموفق بودند.

یک کشوری که این همه مشکلات دارد، طبیعی است این مشکلات را می‌خواهد به دنیای بیرون آمریکا منتقل کند. آن وقت علیه ایران توطئه و تلاش می‌کند. البته تا اسم آمریکا را می‌بریم که آمریکا جنایت می‌کند، کانال‌های خارج‌نشین آنچنان ماتم می‌گیرند و عزادار می‌شوند و می‌گویند اینجوری نیست و چرا دولت می‌گوید آدرس واشنگتن دی سی است و یک عده هم در گوشه و کنار دنبال آنها را می‌گیرند که این یک واقعیت است، چه بپسندید و چه نپسندید.

امروز آمریکا خصمانه‌ترین، جنایتکارترین و تروریستی‌ترین سیاست‌ها را علیه ملت ایران و این 84 میلیون جمعیت بکار گرفته است و شما در همه زمینه‌ها دارید می‌بینید که امروز با این مشکلات مواجه هستیم.

راه در برابر این مشکلات چیست؟ جز وحدت، اتحاد، دست هم را گرفتن و جز اینکه به این تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته است، احترام بگذاریم و سخنی به نفع مردم و در مسیر اتحاد بگوییم. در کنار آن وصیت مولای ما امیر المؤمنین(ع) که فرمود «علیکم بالتواصل و التباذل و ایاکم و التدابر و التقاطع» که فرموند مردم، اگر می‌خواهید در جامعه، زندگی و آخرت موفق و پیروز شوید، در دنیا بهم نزدیک‌تر شوید، به یکدیگر کمک کنید و دست یاری به سوی همدیگر دراز کنید و از نقشه کشیدن علیه همدیگر که تقاطع، جدایی و فاصله است، فاصله بگیرید.

اگر در مسیر جدایی باشیم و در مسیر این باشیم که هر کدام بخواهیم رقابت‌های حزبی و جناحی را پیش بکشیم به جای اینکه مسایل مردم را مدنظر قرار دهیم، مسلماً به اهداف نمیرسیم. دشمنان که در این 3 سال ناموفق بودند، ان‌شاء الله در این ماه‌های آخر هم ناموفق خواهند بود و شرایط این چنین نخواهد بود و تغییر خواهد کرد.

اگر بایستیم و متحد باشیم، صدای ما واحد باشد و عمل ما در کنار هم باشد، از این مشکلات می‌توانیم به خوبی عبور کنیم و راه هم‌افزایی و همکاری و وحدت زبانی و وحدت عملی است.

ان‌شاء الله خدا همه را موفق کند تا مشکلات را پشت سر بگذاریم و آنچه که اهداف ملی ماست آنها را به ثمر برسانیم.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.