روحانی با بیان اینکه توهمات و محاسبات غلط» عامل نابودی صدام بود و امروز این حادثه دقیقا از سوی حاکمان کاخ سفید در حال تکرار است، تاکید کرد: «اینها نیز همانند صدام به هیچ کدام از اهدافشان نرسیده اند و در تمام محاسبات اشتباه کرده اند.»

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور «توهمات و محاسبات غلط» را عامل اصلی حمله رژیم صدام به ایران اسلامی خواند و تاکید کرد که صدام با این توهمات ومحاسبات غلط آمد، رسوا شد و خودش را نابود کرد و تک تک حامیان منطقه ای او نیز آمدند و ابراز پشیمانی کردند و امروز نیز دقیقا این حادثه از سوی حاکمان کاخ سفید در حال تکرار است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت که دولت ترامپ نیز از سال 97 با توهمات مشابه و محاسبات غلط، جنگ اقتصادی تمام عیاری را آغاز کرده است که نتیجه آن کاملا مشخص است.

رئیس جمهور افزود: همانطور که صدام متوهم، برگزاری جلسه ادامه مصاحبه آغاز جنگش با ایران را به هفته آینده در اهواز موکول کرده بود!، اعضای دولت آمریکا هم دقیقا با تکرار کار صدام، پس از پاره کردن برجام و تحمیل جنگ اقتصادی می گفتند چند ماه دیگر وارد تهران می شویم و اینها چهل سالگی انقلاب را نخواهند دید و چنین تخیلاتی داشتند.

دکتر روحانی گفت: اما اینها نیز همانند صدام به هیچ کدام از اهدافشان نرسیده اند و در تمام محاسبات اشتباه کرده اند.  همان توافق برجام و قطعنامه 2231 در برابر اینها ایستاد و در شورای امنیت مفتضح شدند.

رئیس جمهور اظهارداشت: در تاریخ آمریکا بی سابقه است که طرحی را پس از ماهها مقدمه چینی به شورای امنیت ببرند و شکست بخورند. اندونزی و نیجر، تونس و 13 کشور در شورای امنیت با شهامت در برابر آمریکا ایستادند و به این ترتیب ابهمت و هیمنه آمریکا فرو ریخت.

دکتر روحانی با مرور روزهای تلخ و شیرین دوران هشت ساله دفاع مقدس به اولین روز حمله رژیم بعثی به شهرهای ایران در 31 شهریورماه 59 اشاره کرد و گفت: بیانات کوتاه، قاطع و آرامش بخش امام راحل در شب حمله رژیم بعث به کشورمان و قدرت نمایی و ضربه قاطع 140 جنگنده ایرانی در اول مهرماه و تنها چند ساعت پس از حمله ارتش صدام، به دنیا نشان داد که تصورات آنها واهی بوده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در طول دوران دفاع مقدس روزهای مهم دیگری نیز در تاریخ افتخارات ملت ایران ثبت شده است که از آن جمله می‌توان به شکسته شدن حصر آبادان، عملیات فتح‌المبین و آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و زمانی که خرمشهر آزاد شد در سراسر کشور جشن و سرور برپا شد و مردم یکپارچه به خیابانها آمده و شادمانی کردند.

دکتر روحانی گفت: البته در دوران دفاع مقدس روزهای تلخی هم وجود داشت، وقتی که شهر دزفول هر روز توسط موشک و هواپیماهای عراقی بمباران می‌شد و زمانی که دشمن در سردشت و حلبچه سلاح شیمیایی استفاده کرد و انواع سلاح‌های مخرب را علیه رزمندگان به کار برد و روزی که هواپیمای مسافربری کشورمان توسط جنگنده‌های عراقی در اسفند سال 64 سرنگون شد از جمله روزهای تلخ دفاع مقدس بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس ایمان، انگیزه و ایستادگی رزمندگان و حضور مردم در صحنه هر روز بیش از پیش تقویت می‌شد.

دکتر روحانی با طرح این سوال که چرا دشمن در شهریور سال 59 به کشورمان حمله کرد، گفت: علت اصلی این حمله توهمات و محاسبات غلط دشمنان بود. آنان چنین محاسبه کرده بودند که در شرایط پس از انقلاب، ایران فاقد نیروهای هوایی است، ارتش در آن زمان برای جنگ آمادگی کامل ندارد، سپاه هم جمع کوچکی است که برای دفاع از انقلاب ماموریت داشت ضمن اینکه کشورهای منطقه هم به عراق وعده کمک مالی و حمایت داده بودند و همچنین در داخل کشور هم انشقاق و اختلاف وجود داشت لذا تصور کردند که با یک حمله برق آسا می‌توانند انقلاب را سرنگون کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه هدف اصلی صدام در حمله به ایران سرنگونی انقلاب و نظام بود، اظهار داشت: صدام در این تصور بود که اگر به این هدف خود نرسید حداقل بخشی از ایران را تصرف خواهد کرد و اگر در دستیابی به  این هدف نیز ناکام ماند معاهده موجود بین ایران و عراق را پاره می‌کند و بنابراین می‌تواند حاکمیت خود را بر اروندرود تثبیت کند.

دکتر روحانی گفت: رژیم بعث عراق با ایستادگی ملت ایران رسوا و سرنگون شد و همه آنهایی که وعده حمایت از او را داده بودند پس از مدتی اظهار پشیمانی کردند.

رئیس جمهور گفت: محاسبات غلط صدام باعث ایجاد مشکل و دردسر برای ملت ایران شد و برای کشور خود نیز مشکلات فراوانی به وجود آورد.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز نیز دقیقا شاهد تکرار حادثه‌ای همانند توهم صدام در حمله و شکست ایران هستیم، گفت: آمریکا دو سال و نیم پیش جنگ اقتصادی را برمبنای توهمات و محاسبات غلط علیه کشورمان آغاز کرد، هدفشان هم این بود که تمام راه‌های اقتصادی را به روی ایران مسدود کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال 59 با تحریم اقتصادی مواجه بود اما جنگ اقتصادی از سال 97 علیه ایران شروع شد و آمریکا در این جنگ با تمام امکاناتش به میدان آمده است.

دکتر روحانی گفت: آمریکایی‌ها همانند صدام بر این تصور بودند که چند ماه پس از آغاز جنگ اقتصادی وارد تهران خواهند شد و در این توهم بودند که در فرودگاه مهر‌آباد و فرودگاه امام برای آنها فرش قرمز پهن خواهد شد و در این راستا ترامپ به سران اروپا گفته بود که فقط سه ماه صبر و تحمل کنند چرا که پس از سه ماه با تحمیل فشار اقتصادی دیگر نظام جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هدف نخست آمریکایی‌ها همانند صدام سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران و حداقل پاره کردن و از بین بردن توافق 2231 بود اما به هیچ کدام از اهداف خود نرسیدند.

دکتر روحانی افزود: توافقی که دو سال و نیم پیش اعلام کردند از بین رفته است امروز در برابر آنها ایستاده است و در شورای امنیت سازمان ملل آنها را مفتضح کرد و در تاریخ سازمان ملل بی سابقه بود که آمریکایی که با نگاه غضب‌آلود او دهها کشور عقب‌نشینی می‌کردند ولی در نقض بخشی از قطعنامه 2231 ناکام بماند و هیچ کس حتی کشورهای اروپایی با طرح آمریکا موافقت نکند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز ابهت آمریکا و هیمنه‌ای که فکر می‌کرد در دنیا دارد، فروریخته است. ملت ایران با ایستادگی طی 40 سال قبل، در هشت سال دفاع مقدس از لحاظ نظامی و دفاعی پیروزی بزرگ تاریخی را رقم زد و امروز هم موفقیت بزرگ سیاسی، حقوقی و دیپلماسی را بدست آورده است.

دکتر روحانی باور و ایستادگی مردم را علت پیروزی دیروز و امروز ملت ایران دانست و گفت: در چهل سال پیش مردم ایران باور کردند که به آنها ظلم و به کشورشان تجاوز شده است و ارتش خائنی به دستور اربابانش بدون هیچ دلیلی به ایران حمله کرده است لذا اولا خودِ جنگ برای مردم ملموس شد و در مرحله بعدی احساس کردند که بار جنگ بر دوش همه قرار دارد.

رئیس جمهور افزود: همه مردم به خوبی تشخیص دادند که این جنگ علیه منافع و شرف ملی است لذا مسوولیت جنگ را بر عهده خود احساس کرده و همه به میدان آمدند.

دکتر روحانی با اشاره به خاطره مشاهده دو فرزند مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله هاشمی در جبهه‌های جنوب کشور اظهارداشت: در دوران دفاع مقدس فرزندان روسای قوا و همه مسوولین در کنار مردم در صحنه جنگ و دفاع حضور داشتند و بی تردید با چنین روحیه‌ای شکست‌ وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: گوشه‌ای از مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس این بود که طرف مقابل را با انواع سلاح‌ها و امکانات نظامی تجهیز می‌کردند اما وقتی توپ پدافند ضدهوایی را که ساخت مشترک دو کشور اروپایی بود، به این کشورها ارسال کردیم نه تنها از تعمیر آن خودداری کردند بلکه حتی  آن را به ما پس ندادند در حالی که مطابق قرارداد موظف بودند آن را تعمیر کنند و این از جمله کارهایی بود که اروپا و غرب در برابر ملت ایران انجام داد و در مقابل هواپیماهایی در اختیار رژیم بعث قرار داد که کشتی‌ها و شهرهای ما را بمباران کنند اما ملت ایران روی پای خود ایستاد و خداوند پیروزی را نصیب این ملت کرد.

دکتر روحانی با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی گفت: امروز هم باید همه باور کنیم که در جنگ اقتصادی هستیم و مردم ایران بدانند که مسوولین اقتصادی و بسیاری از بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی در دو سال و نیم گذشته مشغول فداکاری هستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنگ شوخی بردار نیست، گفت: در جنگ حتی ممکن است پیامبر اسلام و امیرالمومنین(ع) مجروح و عده‌ای شهید شوند و میدان جنگ ممکن است هم پیروزی و هم شکست داشته باشد.

دکتر روحانی گفت: امروز در وهله اول همه باید باور کنیم که در شرایط جنگ هستیم و دوم اینکه باور کنیم بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست و در این عرصه همه مسوولیت دارند و بی تردید اگر مردم باور کنند که در جنگ هستیم - که البته باور دارند - و همه مسوولین و قوا در کنار هم و دست به دست هم بدهیم، بدون تردید پیروز و موفق خواهیم شد و امروز به فضل الهی همه قوای سه گانه، نیروهای مسلح و تمام ارکان کشور یکصدا هستند.

رئیس جمهور در ادامه به وحدت و یکپارچگی همه ارکان کشور در مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: امروز موفقیت ما در مقابله با کرونا با کشورهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه است و از این موضوع خارج‌نشین‌ها و کانال‌های ضدانقلاب ناراحت هستند که چگونه با وجود کرونا فعالیت‌های اقتصادی و مناسک دینی و مذهبی در کشورمان برقرار است چرا که آنها علاقه داشتند که در فضای کرونا همه امور کشور تعطیل شود.

دکتر روحانی گفت: امروز به رغم همه مشکلاتی که وجود دارد کشاورزان با نشاط‌تر از هر سال خودشان را برای کشت آماده می‌کنند و دولت هم در کنار آنها و تسهیل کننده تلاش آنان است ضمن اینکه در جریان جنگ اقتصادی تمام طرح‌های توسعه‌ای خود را ادامه می‌دهیم و هیچ طرح اقتصادی را متوقف نکردیم و همه خارج‌نشین‌ها و کانال‌های ضدانقلاب بدانند که امسال متقاضی برای فعالیت صنعتی در شش ماهه گذشته نسبت به پارسال 33 درصد بیشتر شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیم دولت در تعیین 4 هزار تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم گفت: در نهاده‌های دامی نیز دولت علیرغم مشکلات در شش ماهه امسال 4.5 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی پرداخت کرده است و آن را ادامه خواهد داد. امروز به رغم وجود کرونا شاهد رشد در تولید خودرو، لوازم خانگی و در بسیاری از حوزه‌های صنعتی هستیم و این نشان‌دهنده تلاش و فداکاری تولیدگران و مردم است.

دکتر روحانی گفت: امروز می‌توانیم و آماده هستیم در جنگ اقتصادی به موفقیت برسیم البته ما آغازگر این جنگ نبودیم همچنان‌که در جنگ تحمیلی هشت ساله ایستادگی کردیم و به پیروزی رسیدیم در این جنگ نیز مقاومت و ایستادگی خواهیم کرد و به فضل الهی پیروز خواهیم شد و امیدوارم خداوند ملت ایران را در این جنگ که امتحان بزرگ الهی است به پیروزی برساند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در هفته دفاع مقدس هستیم و امروز بعد از 40 سال به همه ایثارگران و رزمندگان و مردم عزیز ایران که در برابر یک توطئه جهانی به خوبی مقاومت و ایستادگی کردند، احترام می گذاریم.

البته در دوران هشت سال دفاع مقدس روزهای تلخ و شیرینی را داشتیم. بعضی از روزها برای مردم ما بسیار غرورآفرین بود و جایگاه و ایستادگی ملت ما را به جهانیان به خوبی نشان می‌داد و تبیین می‌کرد. روزهایی هم بود که روزهای سختی برای ما بود.

روزی که بعد از 24 ساعت یا کمتر از 24 ساعت از حمله ارتش بعث به مرزهای غربی و جنوبی ما صبح اول مهر ماه سال 59، نیروی هوایی ما قدرت نمایی بزرگی در منطقه کرد و این روز به نام نیروی هوایی در اذهان مردم و در تاریخ دفاع مقدس ثبت شد.

عصر 31 شهریور هواپیماهای عراقی به شهرهای ما حمله کردند و نیروی زمینی‌ عراق وارد مرزهای ایران شد و 5 صبح فردا اول مهر ماه، 140 فروند هواپیمای ما وارد خاک عراق شد و به بسیاری از مواضع استراتژیک و مهم ارتش بعث عراق آن زمان ضربه بسیار قاطعی وارد کرد.

صبح روز اول مهر ماه وقتی وارد مجلس شورای اسلامی شدیم مقام معظم رهبری که آن زمان در مجلس بودند و نماینده امام در شورای عالی دفاع هم بودند، همان آغاز جلسه پشت تریبون قرار گرفت و این خبر بسیار خوش حمله 140 فروند هواپیما را اعلام کرد.

ممکن است شما بگویید این یک عملیاتی بوده که نیروی هوایی ما انجام داده، نه در آن مقطع، شرایط آن روز غروب 31 شهریور ایران را در نظر بگیرید و صبح فردای آن وقتی نیروی هوایی ما این قدرت نمایی را کرد برای مردم بسیار اهمیت داشت البته آنچه که برای مردم آرامش بخش بود سخنان کوتاه امام بود که امام کاملا برای مردم روشن کرد و فرمود، "کسی آمده سنگی را پرتاب کرده و ملت ما جواب آنها را خواهد داد".

آن استحکام و آن بیان قاطع از فرماندهی کل قوا و امام راحل‌مان و قدرت‌نمایی نیروی هوایی به همه ما نشان داد و به دنیا هم نشان داد که تصورات آنها تصورات واهی بوده، البته در سالهای بعد هم روزهای مهمی در تاریخ دفاع مقدس ما ثبت شد.

در سال بعد باز هم در مهر ماه یک عملیات بسیار مهمی در سال 60 انجام گرفت و حصر آبادان شکسته شد و این عملیات که عملیات ثامن‌الحجج و یا ثامن‌الائمه بود بسیار مهم بود. یعنی دشمن فکر می‌کرد آبادان سقوط می‌کند و امام فرموده بود که حصر آبادان باید شکسته شود و ارتش و سپاه آن پیروزی بزرگ را آفریدند.

در منطقه جنوب البته بعد از آن باز هم عملیات بستان را داشتیم و تا فروردین 61 که عملیات بسیار مهم فتح‌المبین انجام شد و در خرداد هم بهترین روز دفاع مقدس ما بود، وقتی خرمشهر آزاد شد و سراسر کشور ما جشن و سرور شد. روز سوم خرداد سال 61 وقتی ساعت 2 صدا و سیما اعلام کرد که خرمشهر آزاد شد یکپارچه در سراسر ایران همه مردم به خیابانها ریختند و شادمانی کردند و شیرینی پخش کردند. آن بهترین روز ما در دفاع مقدس بود.

البته ما روزهای تلخی هم داشتیم، آن وقتی که مردم عزیز و بی دفاع ما در دزفول هر روز توسط موشک های عراقی و هواپیماهای آنها بمباران می‌شدند و شهرهای دیگر ما. آن روز که دشمن از سلاح شیمیایی بر علیه مردم در سردشت و حلبچه استفاده کرد. آن روزی که دشمنان ما از انواع سلاح‌های مخرب علیه رزمندگان ما استفاده کردند و کمک هایی که دیگران به آنها انجام دادند آن روزی که هواپیمای مسافربری ما توسط جنگنده عراقی سرنگون شد و در آن هواپیما خون همه عزیزان با هم مخلوط شد، از نمایندگان مجلس، از مسوولین اجرایی، از مسوولین قوه قضاییه و از مسوولین نظامی همه در کنار هم در آن هواپیما در اسفند سال 64 به شهادت رسیدند.

هم روزهای خیلی تلخ و هم روزهای بسیار شیرین داشتیم اما در طول هشت سال دفاع مقدس ایمان و انگیزه رزمندگان ما، ایستادگی آنها و حضور مردم در صحنه کاملا نمایان بود.

اینجا می‌خواهم یک نکته‌ای بگویم که هم برای دیروز و هم برای امروز ما نکته ای اساسی است. چرا دشمن در 31 شهریور 59 به ما حمله کرد؟ به چه دلیل؟ به دلیل توهمات و به دلیل محاسبات غلط. عراق یک محاسبه‌ای کرده بود و گفته بود در این شرایط ایران که اصلا نیروی هوایی ندارد، برای اینکه وقتی  آمریکا قطع رابطه کرده و ایران را تحریم کرده، نیروی هوایی که باید به طور مداوم قطعه به آنها برسد و ارسال قطعه‌ها متوقف شده، اینها نیروی هوایی ندارند. وضع ارتش در شرایطی که آن زمان بود یادتان هست یک آمادگی برای جنگ ندارد، سپاه هم که آن زمان به صورت یک نیروی انتظامی و یک جمع کوچک برای دفاع از انقلاب بود.

آن محاسباتی که آنها کرده و گفته بودند آمریکا که با ایران قطع رابطه کرده و دشمنی بیش از گذشته شروع شده، شرق هم که معلوم است آن زمان طرفدار عراق و حزب بعث بود، کشورهای منطقه هم که چون از کنفرانس طائف این جنگ را تصمیم گرفتند، قول حمایت به صدام دادند و گفتند پول جنگ را ما تامین می‌کنیم. یک سری حوادث از روز اول پیروزی انقلاب حزب بعث عراق در کردستان و خوزستان درست کرده بود، همان حوادثی که یادتان هست به وجود آورده بود، زمینه‌هایش درست در داخل کشور هم متاسفانه آن زمان در سال 59 یک انشقاق‌ها و اختلافاتی بود.       

گفتند داخل که اینطور هست، نیروهای مسلح اینها که اینطوری هست، اینها که حامی خارجی ندارند، همه حامی ما هستند پس با یک حمله برق‌آسا کرده و انقلاب را سرنگون می‌کنیم. هدف صدام این بود و آن را در همان مصاحبه اولش گفت. هدف صدام در قدم اول سرنگونی انقلاب و نظام بود.

صدام گفت اگر بر فرض به این هدف نرسیدم بخشی از خاک ایران را تصرف می‌کنم یعنی تمامیت ارضی ایران را زیر سوال قرار می‌دهم اگر هم برفرض این نشد دیگر سومی قطعی است و آن اینکه یک معاهده‌ای که بین ایران و عراق است آن را جلوی تلویزیون پاره می‌کنم و این معاهده دیگر برنمی‌گردد و بنابراین حاکمیت خودم را بر اروندرود به اصطلاح خودش تثبیت می‌کنم. یک چنین تصوراتی داشتند و چنین محاسباتی کردند و آمدند و رسوا و سرنگون شدند و همه آنهایی هم که از اینها حمایت کرده بودند یک روزی آمدند و اظهار پشیمانی کردند.

تمام کشورهای منطقه‌ای که به صدام کمک کرده بودند، بعد آمدند اظهار پشیمانی کردند زمانی که صدام به کویت حمله کرد همه‌شان آمدند اظهار پشیمانی کردند و تک تک گفتند چقدر پول به صدام دادیم. در عراق در جنگ چه کمک‌هایی به ارتش صدام کردیم.

این محاسبات غلط باعث شد که صدام برای ما دردسر و مشکلات به وجود آورد خودش را هم نابود کرد و کشور خود را هم با مشکلات فراوان مواجه کرد. این محاسبات غلط بود و امروز دقیقا این حادثه تکرار شده است. دو سال و نیم پیش که آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما شروع کرد آن هم بر مبنای توهم و محاسبات غلطش بود، آن هم محاسباتش این بود و آمدند اظهار کردند نه اینکه ما تحلیل کنیم هدفشان هم این بود که تمام راههای اقتصادی را به روی ایران ببندند.

من این نکته را گفتم و تصریح می‌کنم، ملت بزرگ ما دقت کنند. ما از سال 59  تحریم اقتصادی داشتیم، اما جنگ اقتصادی از سال 97 علیه ما شروع شد. امروز بحث تحریم نیست ما در یک جنگ اقتصادی هستیم در یک جنگ اقتصادی که آمریکا با با تمام امکاناتی که دارد، با دلارش، با روابط بانکی‌اش، با رابطه اقتصادی‌اش، با شرکت‌های چند ملیتی‌اش و  از لحاظ اقتصادی وارد جنگ با ایران شده است. آمریکایی‌ها تصمیم‌شان این بود همانطور که صدام مصاحبه‌ای که در بغداد کرد به خبرنگارها گفت ادامه این مصاحبه را هفته آینده در اهواز انجام می‌دهم. یک چنین تصوراتی در ذهن‌شان بود.

آمریکایی‌ها هم همینطور، وقتی این جنگ را در سال 97 علیه ما تحمیل کردند، گفتند چند ماه دیگر ما وارد تهران می‌شویم اصلا اینها که چهل سالگی پیروزی انقلاب را نخواهند دید ما وارد تهران می‌شویم. آنها فکر کردند برای آنها در فرودگاه مهرآباد یا در فرودگاه امام فرش قرمز پهن شده، یک چنین تخیلاتی داشتند به رهبران اروپا گفته بودند فقط سه ماه به ما مهلت بدهید، ترامپ به رهبران اروپا گفته بود دو تا از رهبران اروپا به خودِ من گفتند فقط شما سه ماه صبر کنید با این فشار اقتصادی که ما آوردیم شما هم به ایران کمک نکنید تمام است، سه ماه دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

یک چنین تصور غلطی، این هم توهم بود. این هم محاسبه غلط بود، هدف صدام سرنگونی نظام بود، ضربه بر کشور و حداقل پاره کردن یک عهدنامه بود. اینها هم همین‌ بودند، اینها هم خواستند اول نظام را سرنگون کنند اگر نشد یک بلوای بزرگ در داخل درست کنند و حداقل یک توافق را از بین ببرند. خودشان پاره کردند و گفتند خود به خود این توافق از بین رفت اما به هیچ‌کدام از اهداف خود نرسیدند.

در تمام این محاسبات اشتباه کردند همان توافقی که آنها دو سال و نیم پیش گفتند ما آن را از بین بردیم، همان توافق و همان قطعنامه 2231 در برابر اینها ایستاد و در شورای امنیت اینها را مفتضح کرد و دیدید که 13 کشور مخالفت کردند، این در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است که آمریکا چند نوبت به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند، اینها شورای امنیت را مال خودشان می‌دانستند و حیاط خلوت خودشان بود و فکر می‌کردند هر کاری می‌توانند انجام دهند.

اینها بیایند طرحی را مطرح و ماه‌ها مقدمه‌چینی کنند وزیر خارجه آنها در منطقه و جهان گدایی را آغاز کند برای اینکه افکار را آماده کنند و بروند در شورای امنیت برای اینکه قطعنامه‌ای علیه ما بیاورند که در آن قطعنامه بخشی از 2231 را نقض کنند و بگویند تحریم تسلیحاتی ایران در پایان مهرماه امسال برداشته نمی‌شود اما هیچ‌کس بهشان جواب نداد. این آمریکا با این همه بالا و پایین یک دومینیکن بهش رأی داد و موافقت کرد. 13 عضو با آن مخالفت کردند.

کشورهای اروپایی که از لحاظ سنتی با آمریکا در رابطه‌اند در برابر آمریکا ایستادند، روسیه و چین در برابر آمریکا ایستادند و کشورهای دیگری که عضو شورا بودند روبروی آمریکا ایستادند. اندونزی با شهامت روبروی آمریکا ایستاد و در مرحله بعدی نیجر با شهامت در برابر آمریکا ایستاد.

کی آمریکا تصور می‌کرد؟ ابهت آمریکا و آن هیمنه‌ای که آنها فکر می‌کردند در دنیا دارند و آمریکا یک نگاه غضب‌آلود می‌کرد 20 کشور عقب‌نشینی می‌کردند، فرو ریخت.

اصلا تصور نمی کردند که اندونزی ، نیجر و تونس و 13 کشور روبروی آنها بایستند. این پیروزی و موفقیتی که ملت بزرگ ایران با ایستادگی‌اش در 40 سال قبل و در 8 سال دفاع مقدس، از لحاظ نظامی، دفاعی آن موفقیت بزرگ تاریخی را به دست آورد، امروز هم بعد از 40 سال این موفقیت بزرگ سیاسی و حقوقی و دیپلماسی را در سازمان ملل به دست آورد.

علتش چه بود، علت پیروزی آن روز ما چه بود و علت پیروزی امروز ما چیست. فقط باور و ایستادگی مردم.

در چهل سال پیش مردم دیدند و باور کردند که به ما ظلم و تجاوز شده است و ما مظلومیم. یک ارتش خائنی به دستور اربابانش بدون هیچ دلیلی به کشور ما و تمامیت ارضی و منافع ملی ما حمله کرده است. مردم جنگ را باور کردند و دیدند و با چشم و گوش‌شان برایشان ملموس شد که جنگ است، دوم احساس کردند بار جنگ بر دوش همه است، نه فقط بر دوش نیروهای مسلح. مردم از روز اول به خوبی تشخیص دادند که این جنگ، جنگ علیه منافع ملی، تمامیت ارضی، شرف ملی و افتخار ملی است.

چون مردم این را لمس کردند و بار جنگ را بر دوش خودشان حس کردند. نگفتند، ارتش، سپاه تو برو بجنگ. ما اینجا نشستیم و نگاه می‌کنیم اگر اشکالی و ایرادی بود در رادیو و تلویزیون می‌گوییم آقای سپاه و ارتش اینجا شما اشکال داشتید و اگر اینجوری می‌کردید بهتر بود، نه. مردم حس کردند این جنگ تحمیلی بر علیه خودشان آغاز شده است و لذا همه به میدان آمدند، یک نفر نبود که در میدان جنگ نباشد.

یک بار گفتم در یک عملیاتی در جنوب که خیلی خوشحال شدم و برای من خیلی جالب بود آن وقت مقام معظم رهبری رئیس جمهور بود. من 2 تا از پسرهای آقا را در جبهه دیدم، آن وقت آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس و فرمانده جنگ بود. 2 تا از بچه‌هایش را در جنگ دیدم. در همان عملیات عده‌ای از مقامات قضایی بچه‌هایشان را در جنگ دیدم. گفتم این جنگ، امکان ندارد شکست بخورد.

 جنگی که فرزندان روسای قوا، جنگی که همه مردم در هر سمتی هستند، از روستایی و شهری، سنی و شیعه، مسلمان و ارمنی، همه هستند و همه آمده‌اند، این جنگ شکست نمی‌خورد، اگر ارتش بخواهد بجنگد ممکن است پیروز شود و ممکن است شکست بخورد سپاه بخواهد بجنگد ممکن است پیروز شود ممکن است شکست بخورد. اما اگر ملت ایران ایستاد حتماً پیروز است. اینجا جای تردید نیست یک ملت در برابر یک قدرت شکست نمی‌خورد. ولو همه قدرت‌های بیرونی هم پشتیبان آنها باشند.

به آنها همه چیز می‌دادند. هر روز هواپیما، هلی‌کوپتر، توپ، تانک و نفربر، موشک و شیمیایی می‌دادند و مظلومیت ما این بود ما یک توپ پدافند ضدهوایی. برای دفاع از شهر و روستا داشتیم که این توپ ساخت مشترک 2 کشور اروپایی بود این توپ تعمیر می‌خواست، توپ اورلیکن بود. اینها را فرستادیم به آن کشور که تعمیر کنند، طبق قرارداد متعهد بودند که تعمیر کنند. فرستادیم و بعد از یک مدت گفتیم چی شد گفتند که ما نمی‌توانیم تعمیر کنیم شما در حال جنگ هستید. بله قرارداد داریم ولی این شرایط جنگ است و ما نمی‌توانیم.

گفتیم خوب، اگر نمی‌توانید به ما پس بدهید. گفتند نمی‌توانیم به شما پس بدهیم این وسیله، وسیله نظامی است. گفتیم این توپ پدافند هوایی است این برای دفاع است پدافند شهر است. گفتند نمی‌توانیم.

شما ببینید این اروپا، این غرب در برابر ملت ما چه کرد. البته می‌دانیم چه هواپیماهایی دادند به آنها که کشتی و شهرهای ما را بزنند. از این طرف هم می‌دانستیم هیچ چیز به ما ندادند اما اینکه قرارداد خودشان، توپ پدافند ما آنجا برود، حالا تعمیر هم نکنند به ما پس بدهند گفتند نمی‌شود به شما پس بدهیم. ما روی پای خودمان ایستادیم. یک ملت روی پای خودش ایستاد و خداوند آن پیروزی‌ها را نصیب ما کرد.

آن رهبری امام، آن ایستادگی ملت، آن فداکاری همه در صحنه، خداوند آن پیروزی را برای ما نازل کرد با همه سختی‌هایی که مردم در 8 سال دفاع مقدس تحمل کردند.

آخرین پیروزی بزرگ ما هم مرصاد بود. اولین پیروزی ما اول مهرماه 59 با حمله 140 فروند هواپیما است. آخرین پیروزی جنگ ما هم در مرصاد است. که آنها را در هم شکستیم عراقی‌ها، مزدوران، آدم‌های کثیفی که به ظاهر و به نام ایرانی بودند و از پشت به ملت ایران خنجر زدند کاری که در مرصاد شد، ارتش و سپاه و نیروی هوایی، هوانیروز و بسیج همه به صحنه آمدند و آن موفقیت و پیروزی را به دست آوردیم.

پس مردم باور کردند که جنگ است، مردم باور کردند بار این جنگ بر دوش همه است. خدا پیروزی را نازل کرد. امروز اگر کسی باور نکند که ما در جنگ هستیم و آن را شوخی بداند، ما در جنگ‌ایم ما در جنگ اقتصادی هستیم 2.5 سال است شبانه‌روز می‌جنگیم. مردم ما بدانند مسئولین اقتصادی کشور و بسیاری از بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی، در این 2.5 سال فداکاری کردند و امروز هم فداکاری می‌کنند.

یک کسی ممکن است بگوید این یکی کم است و آن یکی. بله جنگ است و دارد.

"إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ بله" جنگ جنگ است پیغمبر اسلام هم ممکن است مجروح شود. پیغمبر اسلام هم در جنگ احد مجروح شد و دندان مبارکش شکسته شد. جنگ است ممکن است امیرالمؤمنین مجروح شود، سر و فرق مبارکش در جنگ خندق شکافته شود. عده‌ای کشته شوند حمزه سید الشهداء شهید بشود. جنگ شوخی ندارد. کسی بگوید این جنگ حق علیه باطل است پس ما نباید صدمه ببینیم و شکست نباید بخوریم. هم پیروزی است و هم شکست است.

امیر المؤمنین فرمود یک روز در جنگ ما پیروز می‌شدیم یک وقتی هم دشمن پیروز می‌شد. میدان جنگ است.

امروز اول باید باور کنیم که در جنگ هستیم دوم اینکه باید باور کنیم بار این جنگ بر دوش تنها دولت نیست. عده‌ای کنار ننشینند بگویند ما اینجا نشستیم و شما آنجا می‌رفتید بهتر بود و اینجوری می‌زدید بهتر بود. اینجا اگر می‌ایستادید بهتر بود. نه این جنگ تنها بر دوش دولت نیست بر دوش همه است.

ما در یک جنگ بزرگ وارد شده ایم و پیروز هم می‌شویم. اگر ملت ما باور کند در جنگیم که ملت ما باور کرده. اگر تمام مسئولین بیایند در این جنگ مثل جنگ تحمیلی همه بیایند و همه کمر ببندند و همه در کنار هم باشیم ما پیروز و موفق می‌شویم.

امروز بحمدالله این شرایط را کم‌کم می‌بینیم امروز قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و همه ارکان کشور یک صدا هستند، همان‌جور که در برابر کرونا، توانستیم بایستیم با این همه فشاری که کرونا بود و الان هم دارد.

رهبر معظم انقلاب ایستاد، همه مردم آمدند و همه در کنار هم قرار گرفتیم همه بهم کمک کردیم. ان‌شاء الله در نهایت موفق و پیروز می‌شویم و موفقیت ما در کرونا با کشورهای پیشرفته دنیا قابل مقایسه است. عده‌ای خارج‌نشین‌ها خیلی ناراحت هستند از اینکه ما هم با کرونا مبارزه می‌کنیم و هم فعالیت اقتصادی و فرهنگی می‌کنیم و هم مناسک دینی را انجام می‌دهیم.

 خیلی عصبی و ناراحت هستند.دلشان می‌خواسته کشور تعطیل شود و در فضای کرونا همه چیز خاموش شود و بهم بریزد. از عصبانیت آنها پیداست که در چه فکرهایی بودند.

امروز بحمدالله علیرغم همه فشارها و همه مشکلاتی که داریم، می‌بینیم که کشاورزان ما با نشاط‌تر از هر سال دیگر برای کشت، خودشان را آماده می‌کنند، دولت هم در کنار آنهاست، دولت آنجایی که باید سم و کود، ماشین‌آلات، بذر را در اختیار بگذارد، هر کاری که دولت باید انجام دهد، زمین را تجهیز کند آبیاری قطره‌ای را باید سامان دهد، سدها را به پا کند برای اینکه آب‌ها را تأمین کند، آنجایی که دولت باید وارد شود دولت وارد شده و دولت تلاش می‌کند، کاری که دولت در این چند سال برای احیاء زمین‌های کشاورزی و آماده‌سازی و تجهیز زمین انجام داده کمتر سابقه دارد.

400 هزار هکتار را تا امروز آماده کرده ایم، حدود 300 هزار هکتار در خوزستان و ایلام، حدود 77 هزار هکتار در غرب کشور که البته ادامه دارد، 50، 60 هزار هکتار دیگر ان‌شاء الله به دنباله‌اش خواهد آمد، 46 هزار هکتار در سیستان و بلوچستان، کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

در حال جنگ اقتصادی هم ما طرح‌های توسعه‌ای خودمان را ادامه می‌دهیم. هیچ طرح توسعه‌ای مهم را متوقف نکردیم امید مردم هم از بین نرفته است. همه خارج‌نشینان و کانال‌های ضدانقلاب بفهمند امسال متقاضی برای گرفتن جواز در فعالیت صنعتی 33 درصد در این 6 ماه از پارسال بیشتر شده است.

پس مردم به کار امید دارند. اینکه مجوز می‌گیرد برای فعالیت اقتصادی. کشاورز ما امید دارد. دولت هم در کنار کشاورز، صنعتگر، صادرکننده و واردکننده است. همه آنهایی که دلسوز ملت هستند و برای ملت تلاش می‌کنند.

دولت اولاً برای قیمت تضمینی گندم دیروز تصمیم مهمی را اتخاذ و اعلام کرد. روزی که می‌خواستیم دولت را شروع کنیم یعنی در سال 92، اوایل سال، قیمت گندم کیلویی 400 تومان بوده این آمد 700 الی 2000 تومان شد و امروز 4000 تومان شده است، قیمت تضمینی حدود 10 برابر شده است. برای چه، برای خودکفایی، برای اینکه روی پای خودمان بایستیم. برای اینکه کشاورز ما بداند دولت پشتیبان اوست.

وقتی گندم را از کشاورز می‌خریدیم برای اینکه پول را پرداخت کنیم یک قسط اول و یک قسطی آخر پاییز، گاهی تا اوایل زمستان، امروز بحمدالله بلافاصله که گندم را می‌خریم پول را پرداخت می‌کنیم الان تمام اقساط گندم جز چند درصد، بقیه پول‌ها را پرداخت می کنیم. کمک دولت، هم قیمت تضمینی است و هم آماده‌ کردن وسایل و نهاده‌های مورد نیاز است و هم به موقع پرداخت کردن پول، این کمک دولت است.

درمورد نهاده‌ها هم علیرغم مشکلات، بانک مرکزی ما در 6 ماهه امسال 4.5 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی را پرداخت کرده است و بعد از این هم ادامه دارد.

علیرغم اینکه اینقدر به ما فشار آوردند و فکر می‌کردند صادرات و واردات ما متوقف می‌شود، الحمدالله با حرکتی که الان شروع شده، امروز در بسیاری از تولیدات صنعتی رشد قابل ملاحظه ای داریم. در فولاد، پتروشیمی، خودرو. همین امروز آماری که وزارت صمت اعلام کرد در خودروسازی می‌گوید 18.5 درصد، لوازم خانگی 42.5 درصد، شمش آلومینیوم 50 درصد، فولاد خام 8 درصد، سیمان 15 درصد، همه‌اش در این 6 ماه نسبت به پارسال رشد داشته است علیرغم اینکه کرونا داشتیم می‌بایست همه اینها پایین می‌آمد. معلوم است مردم ما فداکاری می‌کنند و حس می‌کنند علیرغم کرونا و مشکلات و می‌دانند که ما در یک جنگ در برابر یک قلدر و زورگو هستیم ، قلدری که به حرف هیچ‌کس گوش نمی‌کند شما در این حوادث یک ماه اخیر دیدید همه دنیا مخالفت کردند او باز هم قلدری کرد.

الحمدالله امروز خودش هم فهمید که موفق نشده بعد از اینکه این همه تبلیغات و پیش‌نویس و سازمان ملل و بالا و پایین و از واشنگتن آمدند نیویورک و از نیویورک آمدند واشنگتن و برگشتند، درنهایت آمدند 2، 3 آدم و شرکت را تحریم کردند این شد نتیجه کار این 5، 6 ماهه‌ای که این همه بالا و پایین کردند.

پس ما امروز می‌توانیم و آماده‌ایم برای اینکه در این جنگ هم به موفقیت برسیم. البته همیشه گفتیم، ما آغازگر این جنگ نبودیم ما در جنگ تحمیلی آغازگر نبودیم و در این جنگ هم آغازگر نبودیم. ما در آن جنگ ایستادیم و پیروز شدیم در این جنگ هم ایستاده ایم و ان‌شاء الله پیروز می‌شویم.

دولت هم امکانات لازم را در بخش اقتصادی برای رفع موانع تولید اختصاص داده و الان معاون اول مسئول شده برای موانع تولید و مشکلاتی که هست را رفع کند.

برای تسویه حساب تسهیلات ارزی که شرکت‌ها گرفتند راه را باز کرده ایم و هر شرکتی که تسهیلات ارزی گرفته چه از صندوق توسعه و چه بانک‌ها می‌تواند با ریال تسویه کند. یعنی مشکلات مردم برای ما مد نظر بوده و برای آنها راه‌حل در نظر گرفتیم.

امیدوارم ان‌شاء الله خداوند ما را در این جنگ هم که یک امتحان بزرگ است به پیروزی و موفقیت بزرگ برساند به روح بلند امام و به روح همه شهیدان‌مان درود می فرستیم و برای همه خانواده‌های عزیزشان آرزوی صبر می‌کنیم. برای جانبازان آرزوی شفا می‌کنیم و برای آزادگان آرزوی توفیق می‌کنیم ان‌شاء الله امیدواریم ادامه‌دهنده راه رزمندگان و شهدایمان باشیم و خداوند هم ان‌شاء الله پیروزی نهایی را نصیب ما کند که ان‌شاء الله کسی که در راه خدا قدم بر می‌دارد پیروزی الهی را هم خواهد دید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.