اینک زمان مناسبی برای تاریخ ­نگاری فراگیر و بی­ طرفانه رخدادهای جنگ تحمیلی با رویکردی علمی و تاریخی و بررسی همه­ جانبه وقایع آن دوران است. اکنون از زمان پایان جنگ به اندازه کافی فاصله گرفته ایم و سخن گفتن از آن به معنای تضعیف جبهه ­ها و روحیه رزمندگان و ظهور اختلاف میان نهادهای نظامی و سیاسی تفسیر نخواهد شد.

حزب مجمع ایثارگران با تأکید بر ضرورت تاریخ نگاری جنگ تحمیلی در بیانه ای به مناسبت هفته دفاع مقدس نوشت: اینک زمان مناسبی برای تاریخ ­نگاری فراگیر و بی­ طرفانه رخدادهای جنگ تحمیلی با رویکردی علمی و تاریخی و بررسی همه­ جانبه وقایع آن دوران است. اکنون از زمان پایان جنگ به اندازه کافی فاصله گرفته ایم و سخن گفتن از آن به معنای تضعیف جبهه ­ها و روحیه رزمندگان و ظهور اختلاف میان نهادهای نظامی و سیاسی تفسیر نخواهد شد.

به گزارش جماران، حزب مجمع ایثارگران در بیانیه ای به مناسبت هفته دفاع مقدس نوشت: تاریخ نگاری جنگ و فهم آن از زوایای مختلف، صرفاً با گشایش رویکردی متفاوت تر و نگاهی عالمانه و تخصصی تر اهمیت می یابد. یک سویه نگری، حرف های تکراری و ملال آور و مصادره نمودن جنگ، گسستگی بین خاطره و ذهنیت جامعه و مردم را در نسبت با اوزان و سنجش واقعیت ها ایجاد می نماید؛ و از طرفی برای پرهیز از انحراف یافتن حقایق جنگ و دفاع مقدس، ایجاب می کند تا نقاط قوت و ضعفش از بستر انتشار اسنادی که هنوز به دلیل تنگ نظری ها و انحصار طلبی ها، فرصت انتشار نیافته اند امکان تجزیه و تحلیل واقع بینانه بیابند.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: این تجربه گرانسنگ نباید در انحصار و مصادرت تفکر و جریانی خاص یا حاکم باقی بماند، به گونه ای که فهم درست از موضوع، برای اکنون و آینده نسل های بعدی از میان برود؛ در صورتی که تنقیح صحیح و علمی مسأله و پردازش منطقی تجارب ارزنده تاریخ گذشته ملتی در فراز و فرودهایش، توسط دلسوزان و پژوهشگران و در نتیجه فرصت تبیین آن، قطعاً باعث بهره برداری بهتر و مناسب تر برای نسل های آتی کشور خواهد بود.

حزب مجمع ایثارگران افزود: ما بر این باوریم که بازبینی و نو اندیشی در وقایع جنگ و دفاع مقدس، پاسخ دادن به چگونگی آغاز، تداوم و پایان یافتن آن، با پرهیز از بن مایه های صرف مقدس انگاری و یا سیاه نمایی، قابلیت تبیین برای نسل حاضر و آتی را دارد؛ می توان در کنار فضای عاطفی و احساسی، یا توجه کردن صرف به ارزش های هویتی برخاسته و کهنه، به نیازمندی افراد جامعه امروز توجه کرد و با قرائت قابل فهم از حوزه معرفتی و دانش روز به بیان ارزش های هویتی، معنوی و اخلاقی متکی بر حقیقت بهره مند شد.

این بیانیه با تأکید بر اینکه پیوند زدن تاریخ و دانش به قدرت به طور قطع دارای تاریخ مصرف کوتاهی خواهد بود، ادامه می دهد: تاریخ نگاری جنگ می بایست با اتکاء به دانش مبتنی بر حقایق باشد. نگاه به جنگ فراتر از دفاع مقدس، بخشی از پدیده جنگ و تجزیه و تحلیل آن فارغ از تعصب و مقدس مآبی راهگشای نگاه درست به آن است؛ چه اینکه باید مراقب بود مسأله تجربه تاریخی جنگ، مسأله فروکاسته و کاهنده به تاریخ شفاهی صرف نبوده و حلقه های دیگر اتصالی آن به دستگاه معرفتی متکی به واقعیت های ملی و نه برخاسته های مبتنی بر خودخواهی های متعصبانه، حقایق آن را استوارتر می نماید.

همچنین با اشاره به اینکه دفاع در برابر هجوم دژخیمان نزد هر ملتی مقدس است، آورده اند: جنگ فی نفسه و به خودی خود در آموزه های دینی مقدس نبوده و نحسی آن بر همگان آشکار است، مگر ملتی از سر ناگزیری بدان روی آورد؛ والا از سیاستمداران برقراری صلح و تمهید بستر توسعه و آبادانی و ایجاد زندگی مناسب معنوی و تعالی بخش انتظار می رود و این امر آرزوی دیرین همه افراد بشر بوده و خواهد بود.

حزب مجمع ایثارگران در خصوص تاریخ نگاری جنگ تحمیلی نیز در این بیاینه نوشت: اینک زمان مناسبی برای تاریخ ­نگاری فراگیر و بی­ طرفانه رخدادهای جنگ تحمیلی با رویکردی علمی و تاریخی و بررسی همه­ جانبه وقایع آن دوران است. اکنون از زمان پایان جنگ به اندازه کافی فاصله گرفته ایم و سخن گفتن از آن به معنای تضعیف جبهه ­ها و روحیه رزمندگان و ظهور اختلاف میان نهادهای نظامی و سیاسی تفسیر نخواهد شد. از سوی دیگر بسیاری از فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی آن دوران در سنین بالای عمر خود قرار گرفته ­اند و با رفتن آنان، امکان بهره­ گیری محققان و نویسندگان از بسیاری اسناد زنده دفاع مقدس از میان خواهد رفت و چه بسا انبان سیاسیون کشور در مواجهه با یک تهدید مشابه، خالی بماند و نتوانند از آن تجارب برای جلوگیری از وقوع یک جنگ جدید یا اداره بهینه روند تحولات بهره بگیرند. 

در ادامه این بیانیه با اشاره به ضرورت خارج کردن عمده اسناد و مدارک جنگ از حالت محرمانه دارد، تصریح شده است: در بسیاری از کشورها، گذشت  30سال زمان مناسبی برای علنی کردن اسناد رسمی است و طبعا ما هم باید اسناد مرتبط با جنگ تحمیلی را بعد از گذشت 32 سال در دسترس همگان قرار دهیم تا امکان بررسی مستقل آنها ایجاد شود. اینک دولت صدام وجود ندارد و موضع حکومت جدید عراق در قبال جمهوری اسلامی تغییرات جدی کرده است و بنابراین با آزادی عمل بیشتری می توانیم درباره انتشار اسناد دفاع مقدس تصمیم بگیریم.

 

در بخش دیگری از این بیانیه تأکید شده است: یکی از بدترین اتفاقات مرتبط با تاریخ ­نگاری جنگ تحمیلی، تحریف آگاهانه و جعل عامدانه رخدادهای جنگ با هدف خاص سیاسی است که متأسفانه از سوی یک جریان خاص در قدرت رخ داده است. آنان به دلیل دشمنی سیاسی با شخصیت ­های خدوم کشور از جمله آیت­الله هاشمی رفسنجانی و مهندس میرحسین موسوی، سعی دارند تاریخ جنگ را به شکلی بنگارند که خدمات این بزرگان محو شود و حتی به نوعی این یاران امام را به خیانت متهم کنند. این شکل از تاریخ ­نویسی در واقع تحریف عامدانه تاریخ جنگ برای رسیدن به اهداف سیاسی جاری است.

حزب مجمع ایثارگران با تأکید بر نقش مردم در پیروزی های دفاع مقدس نوشته است: حضور وسیع و داوطلبانه مردم در عرصه دفاع مقدس، چه در قالب رزمنده و چه در شکل حامی مالی و تدارکاتی جبهه و چه به عنوان حامی روحی و روانی رزمندگان و چه در صبوری زایدالوصف خانواده ­ها در مقابل بمباران­ ها و تخریب ­ها و شهید دادن­ ها، اصلی­ ترین وجه تمایز دفاع مقدس با همه جنگ­هایی بود که پیشتر شاهد آن بودیم. شایسته نیست که مورخان، این بعد مهم جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را نادیده بگیرند یا در حد واقعی به آن نپردازند و جنگ را در تصمیمات فرماندهان نظامی و سیاسی و تحولات میدانی آن خلاصه کنند.

در بخش پایانی این بیانیه نیز با اشاره به اینکه بسیاری از فرماندهان جنگ تحمیلی در حال تدوین خاطرات و تجارب خود از آن سال های حماسه و خون هستند، آمده است: به جا است از همه فرماندهان و تصمیم­سازان دوران دفاع مقدس درخواست کنیم که در این زمینه اقدام کنند و خاطرات حضورشان در جبهه را با همراه کردن تحلیل درست و اسناد و مدارک معتبر، تدوین کنند. در عین حال از همه این عزیزان می ­خواهیم که تدوین تاریخ جنگ را با خاطره­ نویسی همسان نپندارند و روایت شخصی خودشان را عین تاریخ تصور نکنند. تاریخ­ نگاری جنگ یک کار جمعی و گروهی است و باید همه زوایای جنگ تحمیل در کنار هم دیده شود و این در حالی است که در خاطره­ نویسی تنها از منظر یک فرد به حوادث نگریسته می ­شود. چه بسا فهم هر فرد از منظر خودش درست جلوه کند اما از نگاه کلان و از بالا و در یک بررسی همه ­جانبه، نارسا باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.