گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

قهرمانپور: سازوکاری برای بازگشت آمریکا به برجام وجود ندارد

حتی اگر آمریکا راه حلی حقوقی برای بازگشت به برجام بیابد، باید این موضوع را در شورای امنیت مطرح کند و قطعنامه ای در خصوص آن صادر شود زیرا همانطور که اشاره کردم در داخل برجام راهکار برای این مواقع تعیین نشده است.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریمهای تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

در همین رابطه، یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: صدور قطعنامه شورای امنیت درباره چنین موضوعی که تهدیدی عاجل برای امنیت نظام بین الملل محسوب نمی‌شود، کاری بسیار دشوار است. زیرا به طور حتم روسیه و چین همراهی نخواهند کرد و حتی اروپا نیز در این مقطع ممکن است همراهی مطلوب با آمریکا را نداشته باشد. بنابراین شورای امنیت مانعی جدی برسرراه آمریکا خواهد بود و به نظر نمی رسد که آمریکا بتواند در چنین حالتی مانع لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شود.

سازوکاری برای بازگشت آمریکا به برجام وجود ندارد

رحمن قهرمانپور در گفت و گو با جماران گفت: هنوز درباره اینکه آمریکا می خواهد چه کاری انجام دهد ابهام وجود دارد. زیرا در متن گزارش نیویورک تایمز واژه turn به کار برده شده نه retrun، بنابراین به نظر می رسد منظور «بازگشت به برجام» نباشد، بلکه توجه به ابزارهای موجود است. اما فارغ از اینکه آمریکا قرار است چه کاری انجام دهد، اگر هدفش جلوگیری از اتمام برخی تحریم های تسلیحاتی علیه ایران باشد، طبیعی است که در این مسیر، راهی دشواری پیش رو خواهد داشت.

وی افزود: به این دلیل که آمریکا رسما از برجام خارج شده و سازوکاری برای بازگشت این کشور به برجام در داخل این قرارداد وجود ندارد. بنابراین حتی اگر آمریکا همین فردا بگوید که به برجام بازمی گردد باید بداند که راهکار حقوقی روشنی برای این مساله وجود ندارد. بلکه این موضوع باید به بحث سیاسی گذاشته شده و تکلیفش در چانه زنی ها و لابی های سیاسی روشن شود.

 

به نظر نمی رسد که آمریکا بتواند مانع لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شود

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: حتی اگر آمریکا راه حلی حقوقی برای بازگشت به برجام بیابد، باید این موضوع را در شورای امنیت مطرح کند و قطعنامه ای در خصوص آن صادر شود زیرا همانطور که اشاره کردم در داخل برجام راهکار برای این مواقع تعیین نشده است. تنها موردی که به روشنی در برجام آمده این است که اگر ایران نقض برجام کرد، مکانیزم ماشه فعال خواهد شد و این مورد شامل مکانیزم ماشه نمی شود.

وی بیان کرد: صدور قطعنامه شورای امنیت درباره چنین موضوعی که تهدیدی عاجل برای امنیت نظام بین الملل محسوب نمی‌شود، کاری بسیار دشوار است. زیرا به طور حتم روسیه و چین همراهی نخواهند کرد و حتی اروپا نیز در این مقطع ممکن است همراهی مطلوب با آمریکا را نداشته باشد. بنابراین شورای امنیت مانعی جدی برسرراه آمریکا خواهد بود و به نظر نمی رسد که آمریکا بتواند در چنین حالتی مانع لغو تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شود.

سیاست فشارحداکثری آمریکا ناموفق بوده است

قهرمان‌پور با بیان اینکه آمریکا راه دشواری پیش رو دارد، گفت: آمریکا علاوه بر اینکه باید مسیری را در شورای امنیت طی کند با یک انتخابات هم روبه رو است. انتخاباتی که به مرحله حساسی در آینده خواهد رسید و بعید به نظر می رسد که دیگر دولت آمریکا انرژی و وقت لازم را برای طی این روند داشته باشد. شاید هم این کار در آستانه انتخابات نوامبر 2020،  به منظور متقاعد کردن پایگاه رای ترامپ باشد برای اینکه مردم دوباره به او رای دهند و احساس کنند که وی به وعده های خود عمل کرده است.

وی در پایان گفت: حتی اگر نگوییم که سیاست فشارحداکثری آمریکا شکست خورده، ولی می توان گفت که ناموفق بوده است. طی دو سال اخیر، می توانیم سردرگمی آمریکا را در سیاست های مربوط به خاورمیانه مشاهده کنیم. برای نمونه اگر به سیاست های این کشور در قبال سوریه، عراق و ایران نگاهی بیندازیم، متوجه تصمیمات متناقض و سیاست سردرگم آقای ترامپ در خصوص این کشورها خواهیم شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.