نشست خبری سه نفر از اعضای لیست حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ستاد مرکزی جوانان حزب کارگزاران سازندگی برگزار شد و به ارائه برنامه های خود برای حل مشکلات جوانان کشور پرداختند.

به گزارش خبرنگار جماران، محمد نبی ابراهیمی کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت :با توجه به این که تحولات سوریه پرده های آخر خود را طی می کند، سیاست منطقه ای ایران ،باید در جهت تشکیل ائتلافی قوی و هم افزا، با دولت های همسو باشد.از یاد نبریم تحولات سوریه عمق راهبردی کشور ما را تا دریای مدیترانه گسترش داده و روند تحولات آینده با توجه به مساله بازسازی سوریه می تواند نوید بخش شراکت در بازاری چند ده میلیونی برای کشورمان باشد.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: در مدیریت سیاست داخلی کشور مساله انتصاب استانداران و نحوه نظارت بر کار آنها به عنوان مهم ترین کارگزار سیاست داخلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.تا کنون استانداران طی یک پروسه توسط هیات دولت "تعیین" شده و وزارت کشور در این پروژه به صورت قانونی نقش محوری ندارد و فقط به عنوان یکی از اعضای هیئت دولت عمل می کند، این در حالی است که در رویه ،وزارت کشور مسئول نظارت بر عملکرد استانداران است در حالی که اختیاری در انتصاب آنها ندارد و متاسفانه لابی های قدرتمندی در حاشیه انتصاب استاندران وجود دارد که توالی فاسد سیاسی و امنیتی مخربی دارند. باید تلاش کنیم که قانونی تصویب شود، مساله نظارت بر عمکرد استانداران در کنار اختیار برای انتصاب آنها  به همراه مسئولیت پاسخگویی به عملکرد لحاظ شود.

 وی درباره بحران محیط زیست در ایران و راه حل برای حل مساله کم آبی در کشور گفت:متاسفانه دو جریان اساسی در وارونه سازی مشکل کم ابی کشور مقصرند.از یکسو نهاد های تصمیم ساز و مجری ساست های آبی کشور اعم از مجلس شورای اسلامی،شورای عالی آب و وزارت نیرو و ... و از سوی دیگر فعالان محیط زیستی که در قالب های متخصصین دانشگاهی، سلبریتیها و ... فعالان اساسی این حوزه هستند.این دو جریان یکدیگر را به عناوینی مختلف تا حد مافیا های فلان و فلان متهم می کنند و راه حل هایی شگفت آور برای حل مساله کم آبی در کشور ارائه کرده اند که تا کنون نیز جز تنش های جدید آبی ما شاهد پیشرفتی در این عرصه نبوده ایم.

در حالی که راه حل اساسی برای حل مشکل کم آبی، "حل مساله ارضی" در ایران است.توضیح این که به علت کمبود منابع آبی در کشور قبل از اصلاحات ارضی ، با توجه به اقتصاد معیشتی و غیر تجاری بودن محصولات کشاورزی اصولا زمین های زیر کشت در کشور در صد ناچیزی از زمین های قابل کشت را شامل می شد که آن نیز عمدتا به صورت دیم بوده است. اما بعد از اصلاحات ارضی و تقسیم زمین های بزرگ و فروپاشی بزرگ مالکی و نیاز به منابع آبی جدید برای بالا بردن راندمان  محصولات کشاورزی،ما شاهد رشد سرسام آور حفر چاه های های عمیق و نیمه عمیق و گسترش هر چه بیشتر سطح زیر کشت در کشور هستیم.

روند افزایشی حفر چاهها با توجه به مساله ارث و تقسیم شدن مضاعف زمین بعد از فوت صاحب زمین و گسترش خرده مالکی کار را به جایی رساند که اکنون رقم چاه های مجاز و غیرمجاز از 700 هزار تا 900 هزار حلقه برآورد می شود.از یاد نبریم که بحث خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی نیز بر این مساله تاثیر عمیقی گذاشته است.

با توجه به موارد پیش گفته تا زمانی که حرکت جدی به سمت کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی شروع نشود، مساله کم آبی در کشور به مراحل غیر قابل بازگشت نزدیک شده و راه حل های موقتی و مسکن مانند احداث آبخوان ها و پروژه های انتقال آب بین حوزه ای جز تشدید تنش های منطقه ای و قومی، نتیجه ملموسی برای حل این مشکل ندارند.

حرکت به سمت مکانیزاسیون و استفاده از روش های جدید آبیاری اعم از قطره ای، بارانی و... برای مدیریت منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب تنها راه حل مدیریت کم آبی در کشور است که این مهم با بازنگری در قوانین مربوط به اصلاحات ارضی و جلوگیری از کوچک شدن مساحت زمین های کشاورزی، کنترل خرده مالکی و حرکت به سمت بزرگ مالکی در قالب تعاونی های کشاورزی و دامداری برای توجیه اقتصادی سرمایه گذاری و افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی در جهت  مدیریت  موثر و کارآمد منابع آبی در جهت کاهش مصرف منابع آب  میسر خواهد شد.

ابوالفضل رباطی نیز در این نشست با اشاره به اینکه تحصیلات و حدود 17 سال سابقه کاری اش در زمینه مدیریت شهری است، گفت: در نظرسنجی ها شهروندان تهرانی دو عامل آلودگی و ترافیک را به عنوان مهمترین معضلات شهر عنوان کرده اند؛ من هم این دو موضوع را دنبال خواهم کرد. 18 دستگاه مسئول رفع آلودگی هوا هستند ولی متأسفانه پای کار نمی آیند.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مورد بعدی که من دنبال می کنم مطالبات جوانان است. جوانان دهه شصتی فشار جمعیتی و نبود امکانات را تجربه کرده اند. بخش عظیمی از آنها متخصص هستند و مشکل آنها بیکاری است. در هر خانواده یک یا دو جوان بیکار وجود دارد که طبیعتا حتی نمی توانند ازدواج کنند.

وی اظهار داشت: 30 سال آینده کشور ایران به یک کشور کهنسال تبدیل می شود و امکانات کشور جوابگوی این موضوع نیست. ما باید قوانینی برای 30 سال آینده خودمان تصویب کنیم. این آفت بزرگی است که نرخ باروری دارد به سمت منفی می رود. من در صورتی که با رأی مردم به مجلس بروم این موارد را هم پیگیری خواهم کرد.

رباطی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اخیرا بیانیه گام دوم را ایراد فرمودند و در این بیانیه در رابطه با جوانان مواردی را مطرح کردند که باید در تمام عرصه ها قدرت به جوانان واگذار شود. حزب کارگزاران به جهت اهتمام به این بیانیه این جسارت را داشت که در لیست خود 9 نفر جوان را بیاورد. قطعا مدیران ما باید به کادرسازی روی بیاورند و باید انتقال قدرت صورت بگیرد. خیلی زودتر باید این اتفاق می افتاد ولی همین راه هم به فال نیک می گیریم.

محمدهادی انتشاری نیز در این نشست گفت: من به چهار دلیل اصلی کاندیدا شده ام. دلیل اول عدم وجود قوانین حمایتی برای جوانان است. تنها قانون مرتبط با جوانان، «قانون تسهیل ازدواج جوانان» است که تفاوت فاحشی با وضع موجود دارد. اگر مجلس بحث نظارت را تقویت کند هیچ گاه قوانین به حاشیه نمی روند.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما حدود 36 میلیون نفر جوان دارد، تأکید کرد: تنها راه حمایت از جوانان حمایت از کسب و کارهای نوپا است. اگر نتوانیم جوانان را وارد بازار کار کنیم، قطعا مشکلات جوانان تبدیل به مشکلات جامعه می شود. یکی از مسائلی که می تواند در این زمینه به ما کمک کند دولت الکترونیک است. تحقق دولت الکترونیک باعث می شود رانت های اطلاعاتی و فسادهای چرخه معیوب ما از بین برود. مجلس حتما باید به این بحث ورود و نظارتش را دقیق تر کند. کشورهای پیشرفته دولت الکترونیک را پیگیری و فساد را در نطفه خفه کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در مجلس فعلی ما تعداد اندکی نماینده جوان حضور دارند، افزود: اگر جوانان پای صندوق بیایند و به جوانان رأی دهند، قطعا ضرر نخواهند کرد؛ چون ادبیاتشان مشترک است و زبان همدیگر را بهتر می فهمند. اگر مجلس ما جوان نداشته باشد یعنی انرژی و ایده ندارد. از طرف دیگر مجلس نمی تواند با آزمون و خطا پیش برود. پس یک مجلس جوان و تجربه محور باید داشته باشیم.

انتشاری در پاسخ به سؤالی در خصوص راه ایجاد انگیزه برای جوانان گفت: جوانان به یک صدا و تریبون در مجلس نیاز دارند. اگر آنها مطمئن باشند صدای آنها به گوش مسئولین می رسد در عرصه حضور پیدا خواهند کرد. پس بهتر است به جوانان اطمینان دهیم که حتما صدای آنها خواهیم بود.

ابراهیمی در پاسخ به سؤالی در خصوص لیست های مختلفی که در این انتخابات مطرح شده اند، اظهار داشت: جریانی که خودش را در قالب جبهه نیروهای انقلاب اسلامی معرفی کرده هشت تا نه لیست ارائه داده که نشان از تشتت، تفرقه و سهم خواهی از قدرت است. روز گذشته خیلی مبهم به لیستی رسیدند و بخشی از افراد مورد اختلاف را حذف کردند. این یعنی جریان رقیب از توجه مردم به اصلاح طلبان احساس خطر کرده است.

وی با اشاره به اینکه لیست حزب کارگزاران با لیست احزاب اصلاح طلب دیگر 20 کاندیدای مشترک دارد، ادامه داد: تقابل دو لیست دارد نمایان می شود. اما جریان عدالت خواه متأسفانه در قالب نقدهای بنیادکن دنبال پروپاگاندایی است که نتیجه آن را قبلا دیده ایم. من اتفاقا نزدیک شدن آنها را به خاطر ترس از شکست می دانم و اصلاح طلبی با کاندیداهای مشترکی که دارد شانس بیشتری خواهد داشت.

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد کار قوه قضائیه است. مجلس هم از ابزار تحقیق و تفحص برخوردار است. اما متأسفانه تحقیق و تفحص ها به دلیل رابطه ها به نتیجه نرسیده است. اگر نماینده انگیزه و پشت کار داشته باشد این بحث ها به نتیجه می رسد. اما متأسفانه روابط ناسالم یک فاجعه است. وقتی شورای نگهبان نزدیک به یک سوم نمایندگان مجلس را به خاطر مسائل اقتصادی رد صلاحیت می کند، بیانگر این است که نباید تأیید صلاحیت ها صرفا سیاسی باشد.

وی تأکید کرد: ما یکی از منسجم ترین قوانین دنیا در مبارزه با فساد را داریم. اگر اراده ای برای اجرای آن باشد، ما در مبارزه با فساد تورم قوانین داریم و به قانون جدیدی نیاز نداریم.

انتشاری نیز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر می خواهید مشکلات کشور را حل کنید اول مشکل جوانان را حل کنید. حتی برای بازنشستگان مشکل جوانان اولویت دارد؛ پس به آنها بها دهیم. اگر نتوانیم تخصص گرایی را به بدنه دولت بیاوریم قطعا جوانان سرخورده خواهند شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.