یکی از کاندیداهای اصلاح طلب انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب و کشور ما در حال عبور از یک پیچ مهم است، گفت: حتی دریافت پول همین مقدار محدودی که نفت می فروشیم با مشکل مواجه است. دشمنان ما مدام رصد می کنند که همه معبرهای مبادلات اقتصادی وعملیات بانکی ما را مسدود کنند. در این  وضعیت یک راه این است که بقیه سرمایه گذاری های دولت را بفروشیم و پولش را خرج هزینه های جاری کنیم و بعد از چند وقت ببینیم که کشور به ورشکستگی رسیده است. راه دوم این است که از پتانسیل جوانان تحصیل کرده استفاده کنیم و اینها را در مشاغل تولیدی به کار بگیریم.

به گزارش خبرگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در مسجد جامع نارمک طی سخنانی گفت: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این بوده و هست که نظام متکی بر رأی مردم و حضور مردم در صحنه بوده و حضور مردم از ابتدا تا امروز همیشه بن بست شکن بوده است؛ چه در دوران انقلاب که حضور آنها معجزه پیروزی نهضت را در برابر رژیم ستمشاهی خلق کرد و چه در دوران دفاع مقدس که حضور بی نظیر مردم کشور را از تجزیه و ایران را از تفرقه و چند پاره شدن نجات دادند، در طول 40 سال گذشته هر جایی که مردم در صحنه بودند معجزه آفریدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در کنار حضور گسترده مردم، در همایش هایی مثل 22 بهمن، روز قدس، نمازهای جمعه، دیگر همایش ها به صورت استثنایی پیش می آید که آخرین آنها تشییع پیکر سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی بود. عرصه های رسمی و حقوقی در حضور مردم در صحنه داریم که مهمترین آنها انتخابات است و همه ارکان نظام ما با رأی مستقیم مردم و حضور آنان شکل می گیرد.

وی تأکید کرد: مجلس در نظام ما نقش برجسته ای دارد و باید داشته باشد. به همین سبب، قانون اساسی اختیارات وسیعی برای وضع قانون و ریل گذاری اداره کشور در همه عرصه ها و زمینه ها را در اختیار نمایندگان گذاشته است. همچنین ابزار کارآمدی برای اعمال نظارت بر دستگاه های مختلف در اختیار نمایندگان گذاشته است. یعنی مجلس شورای اسلامی می تواند به نمایندگی از آحاد جامعه بر اداره امور کشور نظارت کند.

انصاری ادامه داد: اگر مجلس به درستی شکل بگیرد و فراگیر همه سلایق باشد، و افرادی توانا با  شاخص های قانونی و شرعی و با روح شجاعت و صراحت و همچنین تعقل گرایی و کار جمعی در مجلس گردهم بیایند، هم می توانند مشکلات مردم، اداره بهتر کشور، ساماندهی امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روابط بین الملل را انجام دهند، و هم می توانند مسئولین اجرایی را اعم از دولت و غیر دولت و دیگر نهادها را با قانونگذاری درست و تصویب برنامه ها و بودجه های صحیح عقلانی به سمت و سویی ببرند که منافع مردم تأمین و تضمین شود. البته مشروط بر این است که مدام مجلس خود را آسیب شناسی، روش های کهنه گذشته را نوسازی کند، از تجربه دیگر کشورها بهره بگیرد و دچار روزمرگی، مشاجرات حاشیه ای و یا پرداختن به فروع و مسائل پیش پا افتاده نشود و به سمت برنامه های اساسی پیش برود.

وی با اشاره به سابقه چهار دوره حضور خود در مجلس شورای اسلامی و جاهای دیگر از جمله مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: در این دوره انتخابات بنا بر شرایط خاص کشور از تهران کاندیدای نمایندگی مجلس شدم. بنده بر اساس تجربه ای که اشاره کردم هم شناخت کافی از مجلس و توانایی های مجلس دارم وهم از آسیب ها و مشکلاتی که مجلس با آن مواجه است. از سوی دیگر مسائل و مشکلات کشور کاملا روشن است. انقلاب و کشور ما در حال عبور از یک پیچ مهم است؛ که رهبر معظم انقلاب اسم این مرحله را گام دوم نهاده اند.

نماینده اسبق تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در گام اول انقلاب افتخارات و موفقیت های داشته ایم؛ البته مشکلات و ضعف هایی هم داشته ایم. شرط موفقیت در این است که در گام دوم عوامل موفقیت را شناسایی و تقویت کنیم و عوامل ضعف و مشکل ساز را شناسایی و برطرف کنیم. در گام دوم انقلاب سریع تر، متین تر و مطمئن تر برای دستیابی به اهداف و آرمان های امام خمینی(س)، انقلاب اسلامی، شعارهایی که مردم داشتند و خواسته هایی که مردم امروز دارند، به ویژه نسل جوان که اکثریت جمعیت ایران را تشکیل می دهند، حتما باید گام های استوار را برداریم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در این میان نقش حساسی دارد؛ چون ریل گذاری و قانونگذاری، برنامه ریزی و تعیین مسئولین اجرایی مناسب را مجلس انجام می دهد. از سوی دیگر مجلس باید از طرف مردم رصد و نظارت کند که این برنامه ها درست انجام شود و مجریان درست عمل کنند و اگر در جایی خطا و انحرافی هست را به مسیر صحیح برگردانند.

انصاری تأکید کرد: من فکر می کنم مهمترین مسأله ای که امروز کشور با آن مواجه هست، مسائل اقتصادی است. با این توضیح که کشور جمعیتی بزرگ و هزینه های سنگینی دارد و هم جمعیت جوان امروز نیازمند شغل مناسب تحصیلاتش هست، هم مسکن مناسب و هم امکان ازواج و تشکیل خانواده دارد. متأسفانه از نظر رشد جمعیت کشور دچار آسیب شده و اگر با برنامه ریزی درست و ایجاد امکان ازدواج در کشور فکری نشود، طبق مطالعاتی که ما در مجمع تشخیص مصلت نظام کرده ایم جمعیت کشور به شدت دچار فرسایش خواهد شد و خدای ناکرده این نقطه قوت کشور که جمعیت جوان پویا و بانشاط بوده، از دست خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه ایران در معرض انواع فشارها و دشمنی ها است، تصریح کرد: پا به پای توفیقات انقلاب، دشمنی آمریکا، اسرائیل و همدستان آنها تشدید شده است. مردم با مشکلات معیشتی مواجه هستند. مسأله اشتغال موضوع بسیار مهمی است. کمتر خانواده ای هست که جوان بیکار و یا در آستانه انتظار شغل نداشته باشد. یک راه ایجاد اشتغال این است که بگوییم دولت همه را استخدام کند.همین الآن دستگاه اداری ما دو برابر استانداردهای جهانی نیروی حقوق بگیر دارد. البته همه نوعا مشکل دارند و سطح حقوق ها مناسب نیست. راه مناسب این است که سرمایه گذاری و در کشور اشتغال ایجاد شود. سرمایه گذاری هم جز در فضای آرام و مرتبط با اقتصاد جهانی، اما با تکیه بر توان داخلی، شکل نمی گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز انبارهای ما پر است ولی راهی به بازارهای جهانی وجود ندارد. هر روز هم دشمنان ما سعی می کنند این راه ها را تنگ و تنگ تر کنند. مسیر مبادلات بانکی ما را هم بسته اند و وارد کردن پول در کشور با مشکل مواجه است. حتی دریافت پول همین مقدار محدودی که نفت می فروشیم با مشکل مواجه است. دشمنان ما مدام رصد می کنند که همه معبرهای مبادلات اقتصادی وعملیات بانکی ما را مسدود کنند. در این  وضعیت یک راه این است که بقیه سرمایه گذاری های دولت را بفروشیم و پولش را خرج هزینه های جاری کنیم و بعد از چند وقت ببینیم که کشور به ورشکستگی رسیده است. راه دوم این است که از پتانسیل جوانان تحصیل کرده استفاده کنیم و اینها را در مشاغل تولیدی به کار بگیریم.

وی تأکید کرد: ما با آمریکا در ستیز هستیم چون آمریکا با ما در ستیز است؛ و الا هم امام و هم مقام معظم رهبری فرموده اند که اگر آمریکا دست از دشمنی با ملت ایران بردارد و بخواهد با ما عادی برخورد کند، مردم ایران نه اهل جنگ و نه اهل جدال و بر هم زدن نظم جهانی هستند. مردم ایران می خواهند مستقل باشند؛ چون شعار محوری انقلابشان بوده است. دوم اینکه می خواهند عزیز باشند وزیر بار ذلت نروند؛ سوم اینکه می خواهند با عدالت در دنیا زندگی کنند. با این وضع ایران می تواند با همه جامعه جهانی، غیر از رژیم جعلی اسرائیل، تعامل  داشته باشد.

انصاری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید معبر را به سوی بقیه دنیا باز کند، افزود: ما نباید بگذاریم دوباره جامعه اروپا پشت  سر آمریکا قرار بگیرد. زحمت کشیده شد تا این قطعنامه ها برداشته شد و بین آمریکا و اتحادیه اروپا در رابطه با ایران شکاف ایجاد شد. اجماع جهانی علیه ایران شکسته شده است. مجلس نباید اجازه دهد مجددا اجماع جهانی علیه ملت ایران شکل بگیرد. مجلس باید راه های دیپلماسی اقتصادی و غیر اقتصادی را برای توسعه ارتباطات با همسایه ها، کشورهای منطقه، خاور دور و کل جهان را فراهم کند.

وی تأکید کرد: همه شاخص های توسعه نشان می دهد که در دولت دوم اصلاحات شاخص های اجتماعی، اقتصادی و ارتباط بین المللی در ایران در رأس بوده است. با اینکه منابع درآمدی نفت بسیار پایین تر از سال های  بعد بود. به مردم اعتماد شد و با دنیا وارد گفت و گو شدیم. آرامش و نشاط داخلی و اعتماد بین المللی باعث شد که حرکت کنیم. ما معتقد هستیم دلیل ندارد سفارت عربستان را آتش بزنیم و امروز با یک کشور بزرگ اسلامی منطقه در تخاصم باشیم. گرچه البته آمریکا سهم تحریک گری دارد. ولی ما نباید در دشمن سازی پیش قدم باشیم. ما باید چهره ای رحمانی و در عین حال پر صلابت از ایران انقلابی در دنیا برای تأمین منافع مردم به نمایش بگذاریم.

این کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث سال 88 گفت: در حوادث آن وقت افراد مختلفی مقصر بودند و ای کاش بار برای همیشه سازمان یا دستگاهی مسئول می شد و یا صدا و سیما برنامه ای می گذاشت که همه اطراف قضیه توضیح بدهند تا معلوم شود ریشه کار کجا بود. از دید من ریشه کار از بد اخلاقی های انتخابات شروع شد و بعد هم ادامه پیدا کرد. در آن جریان همه مقصر بودند و حادثه بسیار تلخی بود و ای کاش که به موقع رسیدگی و سهم همه مقصران مشخص می شد. امروز هم عدالت اقتضا می  کند که یک بار عادلانه به آن موضوع و عوامل پشت پرده و عوامل اصلی پرداخته شود. اینکه در آن حادثه یک جریان و افرادی متهم باشند و 10 سال در تریبون ها یک طرفه کوبیده شوند و عده ای که از دید من ریشه قضیه بودند آزاد بگردند، شرط عدالت نیست.

وی در پاسخ به سؤالی با تأکید بر اینکه وکیل مدافع دولت نیست، افزود: من در مسائلی مثل بنزین به دولت انتقاد دارم ولی زحمات بسیاری هم کشیده و کارهایی هم کرده است. من در دولت عضو نیستم، ولی به عنوان یک فرد مطلع که در دولت یازدهم بوده ام، دولت کارهای بزرگی کرده و کارهای بزرگ نکرده فراوانی هم دارد. در نحوه اداره امور، استفاده از افراد و استفاده از مدیران اشکالات اساسی وجود دارد. ولی نباید از این نکته دریغ کرد که در ارزیابی ها انصاف را رعایت کنیم. دولت کنونی در شرایطی مسئولیت را بر عهده گرفته که شدیدترین تحریم های از اول انقلاب تا کنون بر کشور هموار شده است.

انصاری تأکید کرد: هر تصمیمی می گیریم باید هزینه این تصمیم را برای مردم توضیح دهیم. مثلا ما می خواهیم به پالرمو و سی.اف.تی نپیوندیم. بعضی ها شروع به پیامک تهدیدآمیز به من کردند. آقای جهانگیری و اعضای دولت به رهبری نامه نوشته اند که نپیوستن به اف ای تی اف چه تبعاتی برای کشور دارد. من هم با صدای بلند گفته ام که پیوستن به اف ای تی اف مشکلات فعلی را کم نمی کند؛ ولی نپیوستن مشکلات فعلی را بسیار زیاد می کند. این را به مردم بگوییم تا مردم اگر انتخاب کردند که نپیوندیم بدانند که مشکلات بعدی هم چیست. البته ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش نهادی داده ایم تا بلکه مهلت ما تمدید شود؛ ولی اگر تمدید نشد و ما نپیوستیم و در لیست سیاه قرار گرفتیم، بعدا نباید فحش آن را به دولت داد که چرا بانک ها قفل شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری روی نامه هایی که مسئولین نوشته اند، به آیت الله آملی لاریجانی نوشته اند که «در مجمع تشخیص مصلحت امعان نظر شود و طبق مصلحت تصمیم بگیرید». آقای  لاریجانی و محسن رضایی از ایشان سؤال کردند که شما خودتان نظر خاصی دارید؟ ایشان فرموده بودند «من در این موضوع به نظر خاص نرسیده ام. خودتان هرچه مصلحت می دانید را تصمیم گیری کنید». ما داریم بحث می کنیم و هنوز هم رأی گیری نهایی نشده است. ولی اگر تشخیص دادیم که مصلحت کشور هست دیگر نباید تهدید شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.