گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو جامعه کلیمیان ایران: معامله قرن توهین به یهودیان است/ارائه این طرح تو سط ترامپ و دامادش شبیه جوک است

در اسرائیل هم از طرف مردم یهودی، مقاومت‌های زیادی نسبت به معامله قرن صورت گرفته است. معتقدم فراتر از کشورهای عربی منطقه، تمام دنیا باید به این مسأله واکنش نشان دهد.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن در جریان یک کنفرانس خبری در حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جزئیات طرح خود را برای حل مناقشه میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را تشریح کرد.

در همین رابطه، یک عضو جامعه کلیمیان ایران گفت: ترامپ آنقدر عجیب و غریب عمل کند که حتی شائبه انگیزه انتخاباتی داشتن خود را زیر سوال می‌برد.

هارون یشایایی در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: دوقلوهای به هم چسبیده ترامپ و نتانیاهو خیال می‌کنند هر باوری که خودشان دارند مردم دنیا نیز همانگونه فکر می‌کنند. بسیار جالب است که نام این طرح را هم «معامله» گذاشته‌اند. از این رو، به نظر میرسد آنها ملک دیگری را بدون اجازه مالک معامله کرده و قیمتش را هم خودشان تعیین کرده‌اند.

 

اینکه ترامپ و دامادش با کمک نتانیاهو چنین طرحی را ارائه کنند بیشتر شبیه جوک است

وی افزود: این طرح بسیار مضحک است. ترامپ و نتانیاهو فکر می‌کنند غیرخودشان هیچ انسان باهوشی در دنیا وجود ندارد. در حالی که به نظرم این طرح علاوه بر توهین به ملت فلسطین توهین به یهودیان است. اینکه ترامپ و دامادش با کمک نتانیاهو چنین طرحی را ارائه کنند بیشتر شبیه جوک است تا واقعیت.

یشایایی ادامه  داد: همانطور که در خبرها نیز آمده در اسرائیل هم از طرف مردم یهودی، مقاومت‌های زیادی نسبت به این طرح صورت گرفته است. معتقدم فراتر از کشورهای عربی منطقه، تمام دنیا باید به این مسأله واکنش نشان دهد. زیرا طبق قوانین بین المللی اسرائیل به موجب قطعنامه سازمان ملل تشکیل شده، اما آقایان حتی به یکی از موافقت نامه های 1967 در شورای امنیت عمل نمی کنند.

 

ترامپ با چه حقی این کار را می‌کند؟ 

وی گفت: در این میان، فردی چون ترامپ می گوید به رغم همه قراردادهای جوامع بین المللی، پایتخت اسرائیل را به اورشلیم می برد یا اینکه ارتفاعات جولان را به اسرائیل می بخشد. باید پرسید او با چه حقی این کار را می‌کند؟ من به عنوان یک کلیمی از رفتارهای او آزرده هستم.

هارون یشایایی با اشاره به وجود جریان مخالف این رفتارها حتی در درون یهودیان ساکن در سرزمین های اشغالی و قدرت اندک آنها، افزود: این جناح با اینکه حضور دارد و منسجم است ولی صدایش کمتر شنیده می‌شود. 

 

برای داشتن انگیزه انتخاباتی نمی‌توان شعارهای نژادپرستانه سرداد

وی گفت: ترامپ آنقدر عجیب و غریب عمل کند که حتی شائبه انگیزه انتخاباتی داشتن خود را زیر سوال می‌برد. به عبارتی دیگر، اقداماتش ورای این مسائل شده است. برای داشتن انگیزه انتخاباتی نمی‌توان شعارهای نژادپرستانه سرداد. او که حتی در دوره پیشین انتخابات از انتخابش اطمینان نداشت امروز پا را فراتر گذاشته و اقداماتی انجام می دهد که جنبه‌ای افراطی دارد.

یشایایی گفت: واقعیت این است که جدایی غزه از فلسطین نیز تئوری اسرائیلی‌ها بود. آنها بعد از قرارداد اسلو تلاش کردند تا جایی که ممکن است میان فلسطینی‌ها نفاق بیندازند. امیدوارم با مسأله ای که به وجود آمده فلسطینی ها این درک را پیدا کنند که در ادامه مبارزات خود به نیرویی منسجم و متشکل تبدیل شوند.  

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.