پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دکتر فاطمه طباطبایی در مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) در ژاپن:

فتح قلب از کشورگشایی با اهمیت تر است/ امام بر قلب های مردم حکومت کردند

مراسم بیست و هفتمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن شامگاه روز سه شنبه یازدهم خرداد با سخنرانی دکتر فاطمه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این مراسم دکتر فاطمه طباطبایی عروس گرامی حضرت امام، ضمن تسلیت به شرکت‌کنندگان به فرازی از وصیت نامه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اشاره کرد و گفت: «با قلبی آرام و دلی مطمئن به رحمت الهی از خدمت شما خواهران و برادران مرخص می شوم»، آرزوی هر فردی رسیدن به آرامش و یقین است. زیرا شک انسان را مضطرب می کند، گام های انسان شکاک لرزان است و نمی تواند او را به آرامش مطلوب برساند. طمانینه و سکینه از اصطلاحات عرفان عملی است، از منازلی است که در عرفان باید پیموده شود و سالکی که قصد رسیدن به منزل توحید را دارد و خواهان موحد شدن و رسیدن به آرامش و راحتی است باید این منازل را بپیماید، چنین مقامی با ریاضت، تمرین و ممارست و از همه مهمتر با کنترل نفس حاصل شدنی است.
وی افزود: اولین ضرر افسارگسیختگی نفس، سلب آرامش از انسان است. نفس چون حیوانی سرکش است که در صورت عدم کنترل صاحبش را نیز بر زمین می زند. نیرویی که می تواند این لجام گسیختگی را از نفس انسان بستاند و او را رام کند "عقل" است. اینجاست که نقش عقل در سلوک مطرح می شود. اما همین عقل هنگامی می تواند انسان را به کمال نهایی برساند که تابع و تسلیم قوه دیگری به نام "قلب" شود. اگر عقل تسلیم قلب شود عشق متولد می شود و بقیه راه‌های کمال و تعالی با عشق پیموده می شود. عشقی که فراتر و برتر از عقل است از اینرو امام خمینی در شرح «چهل حدیث» بحث نفس و قوای آن را مطرح کرده اند و توصیه می کنند انسان برای ظهور انسانیتش باید با "تفکر " بیدار شود و عزم و اراده کند و قوای ظاهری و باطنی خود را تحت مدیریت عقل قرار دهد تا بتواند انسان بالفعل شود و سپس داده ها و آموخته های عقل را به قلب بسپرد تا شاکله وجودیش شود و توسعه وجودی پیدا کند در چنین مسیری امکان رسیدن به آرامش و طمانینه وجود دارد.
دکتر طباطبایی گفت: به نظر من، هدف امام از تالیف کتاب در عرفان نظری و عملی و ورود به سیاست و تاسیس حکومت همه و همه برای این بوده که بتوانند بستر مناسبی برای سیر انسان به سوی تعالی او فراهم کنند تا همگان از لذت رسیدن به آرامش و یقین برخوردار شوند.

عروس گرامی حضرت امام در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه خودسازی و تربیت نفس، افزودند: امام خمینی رفق و مدارا را از جلوه های عقل و لشگر عقل معرفی می کنند و در شرح «حدیث جنود عقل و جهل» متذکر می شوند که رفق و مدارا و رعایت آن چه در امور فردی و خودسازی و چه در باب معاشرت با مردم و نیز هدایت و ارشاد دیگران لازم و ضروری است. بنابراین انسان باید در درجه اول با مدارای با نفس آنرا رام کند تا از عصیانگری باز ماند و مطیع عقل شود.
دکتر طباطبایی متذکر شد: امام در مسئله ارشاد و هدایت مردم نیز، به نقش مهم قلب توجه می دهند و می گویند قلب افراد تنها با دوستی و مهربانی گشوده می شود. فتح قلب و گشایش آن از کشورگشایی با اهمیت تر است. حضرت امام به قول خداوند استناد می کنند، در زمانی که فرعون عصیان کرده بود و ادعای خدایی داشت و بیم آن می رفت که مردم را به گمراهی بکشاند؛ خداوند به حضرت موسی و برادرش هارون علیهما السلام دستور داد که به نزد فرعون بروند و با قول نرم و ملایم با او سخن بگویند. یعنی هم با او سخن بگویند و هم با ملایمت و نرمی سخن بگویند و او را از عاقبت سختی که در روز جزا خواهد داشت بترسانند.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی در باب امر به نیکی و نهی از بدی به نکته زیبای روان شناختی اشاره می کنند و آن اینکه جنس امر و نهی در ذائقه انسان تلخ و ناخوشایند است، افزود: پس باید راهکاری اندیشیده شود که این تلخی را از بین ببرد. راهکار پیشنهادی امام که از شریعت و قرآن اخذ کرده اند رفق و مدارا و کلام نیک و خلق خوش است.
رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی افزود: آرمان امام خمینی برپایی حکومت عدل الهی در سراسر گیتی و حکومتی بر مبنای خرد و عدالت و ایجاد شرایطی است که همه انسان ها بتوانند در آن به آرامش و آسایش برسند و بدیهی است این امر با زور و سرنیزه انجام شدنی نیست بلکه با درک و فهم و منطق و سخن نرم و نیک تحقق یافتنی است. همان شیوه ای که امام خمینی به کار بردند و بر قلب های مردم حکومت کردند و در برابر جنگ نابرابری که دولت عراق با کمک استکبار جهانی به ایران تحمیل کرد جوانان برومند کشورمان اعم از مسلمان و شیعه و ارمنی و مسیحی و ترک و کرد و بلوچ جان خود را بر کف دست گرفتند و از خاک میهن اسلامی دفاع کردند.
سپس سخنان دکتر طباطبایی با ذکر خاطراتی درباره برخورد امام با مخالفان انقلاب و مدارای با آنان و نیز مدارای بانفس در خودسازی و نمونه هایی از آرامش و طمانیئه امام در شرایط بحرانی چه قبل و چه بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی به پایان رسید.
در ابتدای این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، دکتر رضا نظر آهاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو ضمن خیرمقدم به خانم دکتر طباطبایی، از نقش حضرت امام خمینی در سربلندی و استقلال امروزه ایران تجلیل به عمل آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.