گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

جوادی آملی: سردار سلیمانی بانگ می زد و همه را در مسیر وحدت امت اسلامی قرار می داد/ «وحدت کلمه» امام سرلوحه مسیر سردار سلیمانی بود/ سردار فراتر از جناح‌ها و جریان‌ها قرار داشت

سردار سلیمانی در عین حالی که برای نظام و جامعه‌اسلامی قد برافراشته بود، اما برای وحدت کلمه تلاش می‌کرد و این مسأله یکی از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی بود.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: یک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که در زمینه ترور شهید سردار سلیمانی، قدرت‌های استعماری و صهیونیستی تشخیص داده‌ بودند که او تنها یک افسر نظامی نیست، بلکه شخصیت ممتازی است که با عقلانیت، درایت، تدبیر و فرزانگی‌اش گام برمی‌دارد و ضمن دارا بودن قاطعیت نظامی، میزان تاثیرگذاری بالایی در وحدت امت اسلامی و همچنین وحدت دو ملت ایران و عراق دارد.

دلیل اقدام وقیحانه‌ آمریکا، اثرگذاری سردار سلیمانی بود

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره اقدام تروریستی اخیر آمریکا گفت: سانحه تلخ و ناگوار شهادت یک افسر رشید اسلام که از هر جهت می‌توانست برای جامعه و امت اسلامی مفید و موثر باشد و فراتر از یک افسر نظامی می توانست به عنوان انسانی شایسته در عرصه بین الملل و در جهات مختلف با تعاملی سازنده در عین قدرت و قاطعیت مسائل منطقه خاورمیانه را پیش ببرد، برای امت اسلامی مایه تاسف بسیار است.

وی افزود: به نظرم وقتی همه اقشار جامعه از حوزویان و دانشگاهیان تا مراجع عظام و شخصیت های ممتاز کشوری به میدان آمدند و نگرانی و اندوه خود را ابراز داشتند، نشان از شخصیت جامع و ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی دارد. به نظر می‌رسد عاملی که باعث شد چنین اقدام وقیحانه‌ای از سوی آمریکا صورت گیرد، اثرگذاری ایشان بود و صرف مباحث نظامی در این رابطه نقش نداشت. دشمنان کاملا از جایگاه شهید سردار سلیمانی هم به لحاظ درایت و تدبیرش هم به جهت قدرت و قاطعیتش در هراس بودند.

 

قدرت‌های استعماری تشخیص دادند که سردار سلیمانی تنها یک افسر نظامی نیست

جوادی آملی ادامه داد: یکی از القاب رسول گرامی اسلام(ص)، «منصور بالرُّعب» بود. ایشان هم به گونه‌ای بود که دشمنان ترس او را در دل داشته و هرگز نمی‌توانستند خود را در کنار نام او ببینند. جناب بارزانی هم در اظهاراتش گفته بود که وقتی سردار سلیمانی آمد اربیل در آستانه سقوط بود اما دشمنان به محض اینکه شنیدند که سردار به منطقه آمده، پا به فرار گذاشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یک منطقه را فقط مباحث نظامی و امنیتی پوشش نمی‌دهد، بلکه فراتر از آن مسائلی چون قدرت، صبوری و انسانیت بوده و یکی از جهات آنها نظامی است. قدرت‌های استعماری و صهیونیستی تشخیص داده‌ بودند که سردار سلیمانی تنها یک افسر نظامی نیست، بلکه شخصیت ممتازی است که با عقلانیت، درایت، تدبیر و فرزانگی‌اش گام برمی دارد و ضمن دارا بودن قاطعیت نظامی، میزان تاثیرگذاری بالایی در وحدت امت اسلامی و همچنین وحدت دو ملت ایران و عراق دارد.

 

سردار فراتر از جناح‌ها و جریان‌ها قرار داشت

جوادی آملی ادامه داد: اتحاد، همدلی و همگرایی بین دو ملت ایران و عراق که داشت توسط سردار رشید قاسم سلیمانی ایجاد می‌شد برای استکبار جهانی گوارا نبود و از این جهت آنها تصمیم گرفتند ایشان را ترور کنند.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های ممتازی نظیر سردار سلیمانی که در این سطح قرار دارند، فراتر از جناح‌ها و جریان‌ها هستند، گفت: خداوند متعال وقتی در سوره مبارکه فتح به ویژگی پیامبر گرامی اسلام و همراهانش اشاره می‌کند و می فرماید: آنها دو ویژگی بارز دارند. یکی اینکه نسبت به دشمنان خدا و رسالت و وحی و نبوت «أَشِدّاء» هستند و نسبت به دوستان و مومنان از «رُحَماء» بوده و از مهر و محبت برخوردارند.

 

سردار سلیمانی برای وحدت کلمه تلاش می‌کرد

جوادی آملی ادامه داد: شهید سردار سلیمانی از مصادیق بارز این آیه«أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» بود و فراتر از جریان های سیاسی داخل کشور قرار داشت. در واقع او بانگ می زد و همه را در مسیر وحدت امت اسلامی قرار می داد و سعی می کرد همه کسانی که در حوزه اسلام می اندیشند چه در جریان های چپ چه جریان های راست، در مسیر وحدت امت اسلامی گردهم آورد. آنچه در این مسیر به عنوان سرلوحه‌اش قرار داشت، فرمایشات بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) درباره وحدت کلمه بود.

وی بیان کرد: سردار سلیمانی هرگز خود را در دامن سیاست‌هایی که آلودگی هایی پیدا می‌کنند، قرار نداد و همواره با بزرگان و صاحبان نام این نظام همراهی و همدلی داشت و هرگز خودش را وابسته به جریان‌ها نکرد. در عین حالی که برای نظام و جامعه‌اسلامی قد برافراشته بود، اما برای وحدت کلمه تلاش می‌کرد و این مسأله یکی از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی بود.

 

سردار به دنبال رضایت الهی بود

جوادی آملی گفت: در همان آیه‌ای که قرائت کردم، ویژگی‌های انسان‌هایی که حول محور رسول گرامی اسلام(ص) طواف می کردند مشخص شده است. آنها به هر طرف که روند چه در حال رکوع باشند چه سجده، در هرحال که باشند دنبال رضایت الهی هستند. رضایت این و آن را نمی‌جویند چون تمام توجه‌شان به رضایت رب العالمین است. در این آیه خداوند به پیامبرش می فرماید که چنین شخصیت هایی در هر حالی یا در هر مقام و منصبی که باشند به القاب ظاهری خود توجه نمی کنند و عناوینی چون سردار یا شهید زنده را عناوینی ظاهری می‌دانند. این افراد نه تنها دنبال تفضل الهی بلکه دنبال رضوان خدا هستند.

وی در پایان درباره دلیل محبوبیت سردار سلیمانی در میان ایرانیان و مردم کشورهای منطقه گفت: انسانی که به دنبال رضایت الهی است از آنجا که رضایت الهی محور همه رضایت‌هاست، طبعا کسی که به دنبال این رضایت است دل‌ها را نیز متوجه خودش می‌کند و از جایگاه وجود حقانی، همگان او را محبوب و مورد علاقه خودشان قرار می دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.