اگر بگوییم شورش ها تنها به خاطر فقر و گرسنگی و مشکلات مردم مطرح می شود، در واقع آدرس غلطی به مخاطب داده ایم؛ جامعه زمانی به برانگیختگی می رسد که در فضای یأس و ناامیدی باشد.

هجدهمین نشست تخصصی «اهداف جبهه غربی-عربی-عبری در مدیریت شورش ها در کشورهای مقاومت» صبح امروز (یکشنبه اول دی ماه 98) در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، محمد صادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در ابتدای این نشست با اشاره مشکلات امنیتی عراق از زمان سرنگونی صدام تا آغاز دولت عادل عبدالمهدی، گفت: بعد از جنگی که عراق با کویت  داشت، بسیاری از زیر ساخت های معیشتی این کشور نابود شد و قدرت خرید مردم کاهش یافت. از 2003 تا 2006 نیز عراق صحنه جنگ تمام عیار نیروهای مردمی با نیروهای آمریکایی بود و بعد آن گرایشات تکفیری در عراق پدیدار گشت که در نهایت اواخر سال  2017 گروه تروریستی داعش در عراق از بین رفت.

وی یادآور شد: عادل عبدالمهدی در زمانی به قدرت رسید که عراق بعد از مدت ها جنگ و درگیری توانسته بود یک سال اخیر خود را در فضای نسبتا آرام و بدون خشونت بگذراند. در دوران یک ساله عادل عبدالمهدی شاخص های معیشتی مردم به سطح خوبی نسبت به گذشته رسیده بود. به عنوان نمونه می توان به قطعی برق در عراق اشاره کرد که مسأله ای همیشگی در این کشور بوده و در دوران نخست وزیری عادل عبدالمهدی این قطعی به کمترین حد خود رسیده بود.

این استاد دانشگاه افزود: در طول یک سال نخست وزیری عبدالمهدی علاوه بر اینکه هیچ جنگ و حرکت های تروریستی رخ نداد، خدمات دولت او رفاه معیشتی بالایی برای مردم عراق به وجود آورده بود. در تشکیل دولت هم، دولت عادل عبدالمهدی در کمترین زمان ممکن تشکیل شد. نکته قابل توجه اینجاست که در چنین زمانی که بعد از مدت ها عراق آسایش را به خود دیده، شورش ها اتفاق می افتد. در 4 استان دیاله، صدرالدین، نینوا و الانبار که مورد تجاوز داعش قرار گرفته بودند و چیزی از آنها باقی نمانده بود، شورش و اعتراضی نبود و در مناطقی که دولت خدمات بهتری ارائه داده بود شورش ها شروع شد.

وی با بیان اینکه سعودی ها انتخاب سعد حریری را شکست سیاسی بزرگ خود در لبنان دانستند، اظهار داشت: در لبنان هم مانند عراق شاهد بودیم که دامنه اعتراضات از طیف فقیر و مستضعف لبنانی نبودند؛ بلکه قلب شورش ها از مناطق مرفه لبنان و در بیروت غربی بود و کسانی که در شورش ها شرکت می کنند کسانی هستند که سطح معیشتی خوبی دارند و این مسأله یک اتفاق طبیعی نیست، چرا که معمولا شورش های شهری زمانی اتفاق می افتد که ناکارآمدی بالایی در آن شهر رقم بخورد مردم آن جامعه به یأس و عدم تغییر از سرنوشت آن جامعه برسند.

کوشکی تأکید کرد: اگر بگوییم شورش ها تنها به خاطر فقر و گرسنگی و مشکلات مردم مطرح می شود، در واقع آدرس غلطی به مخاطب داده ایم؛ جامعه زمانی به برانگیختگی می رسد که در فضای یأس و ناامیدی باشد. اما در عراق و لبنان زمانی این شورش ها جان می گیرد که خبری از یأس و سرکوب نیست و داعش تا مرز نابودی پیش رفته است. اینکه مردم مطالباتی دارند امری طبیعی و برحق است ولی اینکه چه کسی و در چه زمانی این مطالبات را مطرح می کند امری مهم و قابل توجه است و می توانیم به این نتیجه برسیم که ناآرامی های اخیر این دو کشور سازمان دهی شده است.

وی یادآور شد: در جوار عراق دولت سعودی تمامیت خواه و دیکتاتور با جمعیت 27 میلیونی قرار دارد  که با فروش روزی 10 میلیون بشکه نفت، 5.5 میلیون نفر از جمعیت این کشور زیر خط فقر دارد! در قانون حاکم بر عراق برخلاف دولت سعودی فضای بازی برای فعالیت رسانه ای و اجتماعات مدنی وجود دارد و عراق نماد تمدن عربی است. اما تاریخ گواهی می دهد که سعودی ها همواره خواهان فرسایش در عراق بوده اند. چرا که می دانستند عراق ظرفیت تولید بیش از 10 میلیون بشکه نفت در روز را دارد و اگر عراق 4 تا 5 سال آرامش را تجربه کند، تبدیل به عراقی دموکراتیک، ثروتمند و رهبر جهان عرب می شود و موقعیت سعودی به خطر می افتد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دشمنان نگران ثبات کشور ما هستند، گفت: در 40 سالی که مردم پایگی را شروع کرده ایم، از دل هر دولت آنتی تز آن بیرون آمده است. ما از 40 سال پیش تا کنون هیچ کودتایی نداشته ایم و دولت ها بدون تنش در هر دوره انتخاب شدند. الآن بی شک قدرت اول منطقه خلیج فارس هستیم. یعنی آمریکا، انگلیس و متحدین آنها جرأت نمی کنند به آب های سرزمین ما نزدیک شوند.

وی با بیان اینکه اعتراضات آبان ماه با هیچ یک از اعتراضات دوره های قبل قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: دولت مدعی است که از محل افزایش قیمت بنزین سالیانه 30 هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت. اما در دو روز اول این شورش ها 20 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شد. این ربطی به مردم ندارد و مردم اصلا روحیه چنین کارهایی ندارند. این مجموعه اتفاقات این فرضیه را تقویت می کند که این شورش ها طرح ریزی شده است.

محمدحسن قدیری ابیانه، دیپلمات اسبق وزارت امور خارجه نیز در این نشست با بیان اینکه اتفاقات عراق و لبنان بخشی از استراتژی استکبار است، گفت: در یکی از سایت های معتبر آمریکایی بدهی دولت فدرال آمریکا را بیش از 23 تریلیون دلار اعلام کرده است. اگر این آمار را با درآمد نفتی سالیانه ایران مقایسه کنیم، در می یابیم که بدهی دولت فدرال آمریکا معادل 460 سال درآمد نفت ایران است. همچنین این سایت بدهی کل آمریکا را 74 تریلیون دلار اعلام کرده است، یعنی به طور متوسط هر خانواده آمریکایی بیش از 11 میلیارد تومان بدهی دارد. هم اکنون در آمریکا بیش از 40 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند و نیم میلیون نفر نیز کارتون خواب هستند و بحران بدهی آمریکا یک تهدید است.

وی افزود: آمریکا با وجود تمام هزینه های تسلیحاتی و نظامی خود در منطقه، نتوانسته به اهداف خود برسد؛ تا جایی که مقامات آمریکایی مخفیانه به عراق سفر می کنند. یکی از نشریات معتبر آمریکایی نیز اذعان کرده است که دیگر هژمونی آمریکا وجود خارجی ندارد. ترامپ هم در عرصه سیاست خارجی بسیاری از هم پیمانانش را از دست داده و به دلیل تحریم های ایجاد شده از سوی آمریکا، بسیاری از کشورها به دنبال ارز جایگزین دلار در مبادلات خود هستند. آمریکا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از چند قطبی شدن جهان به کار گرفته تا مانع از افول هژمونی بزرگ خود شود.

قدیری ابیانه تأکید کرد: جهان اسلام با محوریت ایران در حال شکل گیری است و استراتژیست های دوست و دشمن اذعان کرده اند که آمریکا نمی خواهد این را تحمل کند. آمریکا نمی تواند با قدرت های در حال شکل گیری وارد جنگ شود. اما اگر بتواند بر نفت دنیا مسلط شود می تواند هژمونی خود را تقویت کند. بخش عمده نفت هم در خلیج فارس است. البته نفت منطقه ما به تنهایی کفایت نمی کند و توطئه ونزوئلا هم به این دلیل است.

وی با بیان اینکه ایران مهمترین مانع آمریکا برای رسیدن به این هدف است، ادامه داد: آمریکا اگر بتواند جمهوری اسلامی را ساقط کند برای تسلط بر نفت خلیج فارس نیاز به لشکرکشی هم ندارد. فتح عراق مقدمه فتح ایران بود. الآن ترامپ می گوید اشتباه ما این بود که نفت عراق را نگرفتیم؛ در حالی که به خاطر قدرت مرجعیت شیعه نتوانستند این کار را انجام دهند.

این استاد دانشگاه مذاکره با آمریکا را اشتباه دولت دانست و تصریح کرد: تعامل با آمریکا خیال باطلی است که متأسفانه دولت ما هنوز دست از این تخیل و توهم برنداشته است. از نظر بنده تجزیه ایران جزو اهداف قطعی آمریکا است. این را بعضی از عناصر ضد انقلاب علاقمند به ماندن تمامیت ارضی ایران هم فهمیده اند. اما هنوز عده ای در داخل این را متوجه نشده اند.

وی در پایان اظهار داشت: با هر انتخابات در ایران ضربه ای به سعودی ها می خورد و لذا تلاش می کنند که آن را تضعیف کنند. اگر در ایران و یا عراق دموکراسی به پیروزی برسد مردم عربستان هم ممکن است خواهان دموکراسی شوند. بنابر این عربستان هم با همه امکانات وارد شده که در کل منطقه بتواند این ضربه را بزند. البته او هم راه به جایی نخواهد برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.