در پی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین که موجب بروز التهاب و اعتراضاتی در کشور شد مجمع نیروهای خط امام ضمن اظهار تأسف از کشته و مجروح شدن شماری از هموطنان و عرض تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این حوادث از دست داده‌اند، تأکید می‌کند که ایران عزیز و نظام برآمده از انقلاب اسلامی متعلق به همه فرزندان این سرزمین است و با توجه به اینکه دشمنان خارجی این ملت، سعی در آسیب رساندن به امنیت و منافع ملی ما دارند، باید مراقب بود که با خط ‌کشی‌های کاذب و تفرقه‌آمیز سیاسی، مذهبی، قومی و منطقه‌ای، وحدت و یکپارچگی ایران دچار خدشه نگردد.

به گزاش جماران،  متن کامل بیانیه به این شرح است . 

سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، در روزهای اخیر موجب بروز التهابات و اعتراضاتی در کشور شد که از جهات مختلف قابل بررسی و نقد است.

مجمع نیروهای خط امام(ره) اگرچه به فرآیند تصمیم‌سازی و اتخاذ این برنامه نقد جدی دارد، لکن به دلیل حمایت همه ارکان نظام و برای پرهیز از سوء برداشت‌های سیاسی از طرح آن‌ها اجتناب کرده و نکات دیگری را مورد اشاره قرار می‌دهد.

۱ – بی تردید نحوه اعلام و اجرای یکباره این تصمیم، تبعات زیانباری داشت که نشانه بی‌تدبیری و ساده‌انگاری مسئولان مربوطه بود. اطلاع‌رسانی دیرهنگام و عدم اقناع افکار عمومی از ضعف‌های اساسی دولت است که در سال‌های گذشته هیچ فکری برای آن نشده و در ماجرای اخیر به اوج خود رسید.

در چنین وضعیتی، رسانه صدا و سیما با وجود عضویت ریاست آن در شورای عالی هماهنگی سران قوا، از کمترین نقش‌آفرینی برای توجیه مخاطبان و تأثیر ایجابی برخوردار بود که یادآوری آن، همچون گذشته بی‌فایده است و فقط باید نگران آینده این سازمان  در رقابت با دیگر رسانه‌ها بود. رسانه‌هایی که روز به روز بر تنوع و جذابیت آن‌ها افزوده می‌شود و فاصله مخاطبان با رسانه ملی را بیشتر می‌کند.

۲ – اعتراض‌های مردمی اگرچه بعضاً با سوء استفاده آشوب‌گران همراه شد، لکن نباید همه معترضان را از این گروه دانست. در اینگونه قضایا احتمال ورود عناصر اخلالگر در میان مردم هست که عملکرد آنان نباید موجب نادیده گرفتن مطالبات مردم و بی‌توجهی به وضعیت طبقات محروم و مستضعف و سیاستگذاری‌های غلط شود. بنابراین، ضروریست میان مردمی که به دلیل فشارهای ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی به اعتراض پرداختند با آشوبگران تفاوت قائل شد. انتظار می‌رود دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی و انتظامی ترتیبی اتخاذ کنند تا مردم بیگناه هرچه سریعتر آزاد شده و به مشکلات آنان رسیدگی شود.

از سوی دیگر مسئولیت فقدان سازوکارهای قانونی برای اعتراضات، بیش از آنکه متوجه مردم باشد، متوجه مسئولان و نهادهایی است که تا کنون از کنار این مهم عبور کرده و آن را نادیده گرفته‌اند. تصریح قانون اساسی به حق مردم برای برپایی تجمعات اعتراضی و تشکیل سندیکاهای صنفی از ظرفیت‌هایی‌ است که تاکنون امکان تحقق نیافته و سه قوه موظفند هر چه سریعتر برای اجرای این اصول مغفول مانده در قانون اساسی چاره اندیشی کنند.

۳ – بیکاری، گسترش تبعیض، بی عدالتی، رانت و اختلاس‌ها، افزایش تورم و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، بیشترین فشار را بر اقشار محروم جامعه وارد کرده است. همان‌ها که امام راحل ولی نعمت خواندند و آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلان نظام در دهه نخست تشکیل جمهوری اسلامی، بیشتر با هدف خدمت به آن‌ها بود. مردمی که بیشترین هزینه دفاع از کشور و نظام در چهار دهه گذشته را پرداخته‌اند. متأسفانه با وجود تلاش‌هایی که به منظور کاهش فقر و رفع محرومیت‌ها صورت گرفته، همچنان فاصله‌ای عمیق با وضعیت مطلوب داریم و بخش وسیعی از هموطنان با فقر و محرومیت و نابرابری‌های ظالمانه دست و پنجه نرم می‌کنند. جا دارد به جای تغافل و گروکشی‌های سیاسی، مسئولیت این وضعیت را همه مسئولان در سه قوه پذیرفته و با هماهنگی و نگاه ملی برای حل آن‌ها اقدام لازم را به عمل آورند.

 مجمع نیروهای خط امام ضمن اظهار تأسف از کشته و مجروح شدن شماری از هموطنان و عرض تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این حوادث از دست داده‌اند، تأکید می‌کند که ایران عزیز و نظام برآمده از انقلاب اسلامی متعلق به همه فرزندان این سرزمین است و با توجه به اینکه دشمنان خارجی این ملت، سعی در آسیب رساندن به امنیت و منافع ملی ما دارند،  باید مراقب بود که با خط ‌کشی‌های کاذب و تفرقه‌آمیز سیاسی، مذهبی، قومی و منطقه‌ای، وحدت و یکپارچگی ایران دچار خدشه نگردد.

مجمع نیروهای خط امام (ره)

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.