گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

غلامرضا حیدری: این نقصی قانونی است که مردم نتوانند از وزارت کشور درخواست تجمع قانونی کنند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ضمن اینکه هرگونه آتش زدن و تخریب اموال از سوی هرکس که می خواهد باشد، محکوم است. ولی نسبت دادن همه اعتراضات به ضدانقلاب و منافقین نیز امری بسیار مشکوک است. قطعا ضدانقلاب و منافقین قصد سوءاستفاده از این اعتراضات دارند ولی این هم نقص بزرگی است که چنین وانمود شود، ضدانقلاب می تواند چنین شورش بزرگی را در کشور به راه بیندازد.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی‌آرا: شامگاه پنجشنبه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ایران اعلام کرد که از آغاز روز جمعه ۲۴ آبان سهمیه‌بندی بنزین آغاز شده و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان است.

در پی این تصمیم، اعتراضاتی در گوشه و کنار جامعه اتفاق افتاد که حوادث تلخی برای کشور رقم زد. در همین راستا، یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است این یک نقص قانونی است که مردمی که عضو هیچ گروه یا حزبی نیستند، نتوانند از وزارت کشور درخواست تجمع قانونی کنند. آنها در چنین حالتی چگونه بتوانند صف خود را از تخریب گران جدا کنند؟

غلامرضا حیدری در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره طرح افزایش قیمت بنزین و اعتراضات پس از آن گفت: چندی قبل بحث افزایش نرخ بنزین در مجلس با سناریوهای مختلف قیمتی مطرح شد ولی هیچکدام رای نیاورد. یعنی مجلس به افزایش قیمت بنزین در هیچ سطحی رای نداد. پس از آن مشخص شد این موضوع با موافقت در جلسه هماهنگی سران قوا مطرح و در آنجا مورد تایید قرار گرفته است.

وی افزود: آنچه نمایندگان مجلس می‌توانند بگویند این است که در نحوه اجرای این طرح بی‌تدبیری زیادی صورت گرفته است. چرا که اجرای طرح افزایش نرخ بنزین بدون اطلاع‌رسانی و غافل‌گیرانه انجام شد و با اینکه من در مقامی نیستم که بخواهم کسی را متهم کنم، ولی چنین شیوه‌ای به نظر مشکوک می‌آید. زیرا نمایندگان پیشتر با این تصمیم مخالفت کرده بودند و رئیس مجلس موظف بود این نظر مخالف را به سایر سران قوا در آن جلسه منتقل کند و نمی‌دانم که آقای لاریجانی این موضوع را مطرح کرده است یا نه؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ضمن اینکه هرگونه آتش زدن و تخریب اموال از سوی هرکس که می خواهد باشد، محکوم است. ولی نسبت دادن همه اعتراضات به ضدانقلاب و منافقین نیز امری بسیار مشکوک است. قطعا ضدانقلاب و منافقین قصد سوءاستفاده از این اعتراضات دارند ولی این هم نقص بزرگی  است که چنین وانمود شود، ضدانقلاب می تواند چنین شورش بزرگی را در کشور به راه بیندازد.

وی بیان کرد: به طور حتم اعتراضات به گرانی بنزین مردمی بوده، ضمن اینکه تخریب هایی هم در کنار آن رخ داده است. باید ابراز شرمندگی کنیم که در طول 40سال اخیر، کشور را به گونه ای اداره کردیم که 75 درصد خانوارها نیازمند کمک هستند و باید به آنها یارانه تعلق گیرد. این نکته ای مهم است که باید به آن توجه کرد و مابقی مسائل معلول درجه چندم هستند.

حیدری گفت: برای توجیه افزایش قیمت بنزین، قیمت فوب خلیج فارس را مثال می زنند و قیمت آن نیز بنابر نرخ دلار است که آن هم در نوسان است. اغلب اقتصاددانان حتی اقتصاددانان بازار آزاد معتقدند که مهم ترین تاثیر بر قیمت دلار عوامل غیراقتصادی است. یعنی عوامل سیاسی بیشترین تاثیر را بر نرخ ارز می گذارد و پارامتر تاثیرگذار بر این عوامل نیز، بحث روابط بین الملل ماست. تا زمانی که ما در یک تعامل مثبت با دنیا قرار نگیریم، تجربه نشان داده که وضع چنین خواهد بود.

وی افزود: بازهم می گویم کشوری که تا این اندازه روی منابع عظیم خدادادی خوابیده، بسیار بد است که وضعی چنین داشته باشد و این ناتوانی ما را در اداره کشور نشان می دهد که 75 درصد خانوارها نیازمند دریافت یارانه باشند.

نماینده عضو فراکسیون امید مجلس گفت: این یک نقص قانونی است که مردمی که عضو هیچ گروه یا حزبی نیستند، نتوانند از وزارت کشور درخواست تجمع قانونی کنند. آنها در چنین حالتی چگونه بتوانند صف خود را از تخریب گران جدا کنند؟ ما در قانون احزاب پیش بینی هایی در خصوص تجمعات و اعتراضات مردمی کرده بودیم، ولی این مسأله همچنان بلاتکلیف مانده است. مصوبه شورای شهر تهران نیز در خصوص اختصاص برخی اماکن ویژه اعتراض شهروندان از سوی فرمانداری تهران باطل اعلام شده است و به اعضای شورا گفته شده که این مسأله به آنها ربطی ندارد.

وی گفت: ما وقتی در یک فرآیند قانونی، بستر برای اعتراضات مردمی فراهم نمی کنیم چنین بلبشوهایی به وجود می آید. در صورتی که قانون اساسی ما برای این مسأله صراحت لازم را دارد و مردم می توانند بر مبنای آن تجمعات و اعتراضاتی داشته باشند. از این‌رو، مجلس نیز سازوکار تحقق این اصل قانون اساسی را در قالب قانون احزاب تهیه کرد که هنوز میان شورای نگهبان و مجلس بلاتکلیف مانده است. راهکار اصلی این است که طرح ها و مصوبات یک مرجع قانونی از سوی مراجع دیگر بلاتکلیف و مسکوت نماند.

حیدری اظهار داشت: آنچه ما نمایندگان مجلس می توانیم در چنین شرایطی انجام دهیم، این است که از مقامات امنیتی کشور و  از آنهایی که واقعا اختیار دارند،  تقاضا کنیم که عموم معترضان را با یک چشم نگاه نکنند و همه را با یک چوب نرانند. یا به بیان دیگر، با بکاربردن واژه هایی چون «سلطنت طلب» و «منافق» برای معترضینی که صف خود را از تخریب گران جدا کرده اند، عقده ایجاد نکنند. باید گفت که با سرکوب و بگیروببند، اعتراضات مردمی تبدیل به آتش زیرخاکستر خواهد شد و مسئولین امنیتی باید از راهکارهایی غیر از بگیر و ببند استفاده کنند.

وی در پایان با اشاره به بازداشتی های اعتراضات اخیر در کشور گفت: نمایندگان مجلس در این خصوص پیگیری های لازم را انجام و تذاکرات لازم را می دهند. آنها با مسئولان امنیتی در حال ارتباط تلفنی و حضوری هستند و امیدواریم که این پیگیری ها نتیجه بخش باشد.  

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.