گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

جلال میرزایی: نباید توقع‌ها را از مجلس بالا ببریم/ حیدری: خیلی از کسانی که در لیست امید بودند به گونه دیگری رفتار کردند

دو عضو فراکسیون امید در گفت و گو با جماران، روایت خود را از دیدار با رئیس دولت اصلاحات بیان کردند.

پایگاه خبری جماران: دوشنبه هفته گذشته، تعدادی از اعضای فراکسیون امید مجلس با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدخاتمی دیدار کردند. رئیس دولت اصلاحات در این دیدار که مطابق سال‌های گذشته انجام شد، نکاتی را بیان کرد که دو عضو این فراکسیون در گفت و گویی که می خوانید، به آنها اشاره می‌کنند. 

باید تمرکزی روی انسجام نخبگان حاکم و غیرحاکم جامعه صورت گیرد

جلال میرزایی در گفت و گو با خبرنگار جماران، با اشاره به دیدار اخیر فراکسیون امید مجلس با سیدمحمدخاتمی و سخنان مطرح شده در آن، گفت: در شرایط سختی که ما قرار داریم، باید ببینیم چه کاری ضروری است و همان را انجام دهیم. آنچه در شرایط سخت و دشوار به ویژه در نظام هایی شبیه کشور ما، می‌تواند به مشکلات دامن بزند، افزایش اختلاف میان نخبگان جامعه اعم از حاکم و غیرحاکم است. به این دلیل که معمولاً در شرایط سخت که مشکلات بیشتر می شوند، افراد همدیگر را متهم می کنند و این احتمال می رود که بخشی از نخبگان حاکم از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده یا دیگران را متهم کنند.

وی افزود: این متهم کردن‌ها زمینه را برای ایجاد اختلاف و تردید در جامعه و به تبع آن تشدید نارضایتی ها فراهم می‌کند. بنابراین آنچه در چنین شرایطی با آن مواجهیم و امکان تشدید آن وجود دارد، همین مسأله است. لذا باید تمرکزی بر روی انسجام نخبگان حاکم و غیرحاکم در چارچوب نظام صورت گیرد. در همین راستا، نه مجلس و نه فراکسیون امید، ابزارهای لازم در اختیار ندارند.

نباید توقع‌ها را از مجلس و به ویژه فراکسیون امید بالا ببریم

عضو فراکسیون امید ادامه داد: تنها امکانی که در اختیار مجلس و فراکسیون‌های درون آن است، استفاده از تریبون مجلس برای گوشزد کردن موارد و نکات مهم و ضروری در کشور است. برای نمونه میتوان از تریبون مجلس استفاده کنیم و بگوییم که باید از حوادث 88 عبور کرد و به سمت انسجام بیشتر حرکت کنیم یا اینکه قوانینی که تشخیص می دهیم در راستای منافع کشور است را به تصویب برسانیم. بی تردید نمایندگان بیشتر از این ها کاری از دست‌شان برنمی آید.

وی با بیان اینکه تصمیمات باید از جای دیگری گرفته شود، گفت: نباید آنقدر توقع‌ها را از مجلس و به ویژه فراکسیون امید بالا ببریم که به موجب آن، مردم را مایوس کنیم. شرایط در کشور ما عادی نیست و آمریکا و برخی کشورهای منطقه در راستای بی اعتماد کردن مردم به نظام و نهادها برنامه‌هایی دارند و در این راستا بدشان نمی آید که حتی مردم را نسبت به سران اصلاح طلب هم بدبین و بی‌اعتماد کنند. از دشمن جز دشمنی انتظاری نیست، اما متاسفانه در داخل کشور نیز جریانی تلاش می‌کند تا مردم را نسبت به دولت و اصلاح طلبان بدبین کند.

عده‌ای تلاش می‌کنند بگویند مردم از رای دادن به آقای روحانی پشیمان شدند

میرزایی گفت: ادامه این اقدامات و کارشکنی‌ها در داخل می تواند مشکلات اساسی برای کشور به وجود آورد، زیرا مبنای استمرار و دوام نظام جمهوری اسلامی، بقای اعتماد مردم به دولت‌ها و نظام‌ها بوده است. اینکه یک عده در کشور بگویند حساب نظام از دولت جداست یا اینکه بخواهند خط کشی کرده و تقصیرات را به گردن کسانی بیندازند که در روی کار آمدن این دولت نقش داشتند و تَکرار کردند، کاری عقلانی نیست و به نظر می رسد این افراد که چنین تمایزهایی را مطرح کرده و به نوعی در تلاش برای مهندسی افکار عمومی به سمت بدبینی به دولت و اصلاح طلبان هستند، کار عاقلانه ای نمی‌کنند.

وی افزود: پروژه ای که به ویژه بعد از انتخابات سال 96 برای جریان مقابل دولت تعریف شد، این بود که با چند رسانه قوی  و استفاده از سپرده گذاران موسسات اعتباری  تلاش کنند بگویند که مردم از رای دادن به آقای روحانی پشیمان شدند، اما بعد از اینکه چنین پروژه ای شکست خورد، مدتی است که به پروژه «مقصرسازی» روی آوردند و این مقصرسازی را به سمت و سوی خود مردم بردند، یعنی می خواهند مردم را مقصر جلوه دهند. بنابراین از یک طرف القاء می‌کنند که دولت ناکارآمد بوده و تحرک کافی ندارد و از سوی دیگر همین که به انتخابات مجلس نزدیک می شویم در پی القای این مطلبند تا بگویند خود مردم مقصرند. در خلال انجام این کار، از طرف دیگر هم بزرگان اصلاح‌طلب را به سخره می گیرند و می گویند آنها مقصرند و دیگر نمی توانند تأثیرگذار باشند.

مجلس دهم تلاش کرده دست به اقدامات سطحی و شعاری نزند

این نماینده مجلس بیان کرد: کارنامه فراکسیون امید مشخص است، باید پرسید چه کار باید انجام می داده که انجام نداده؟ همچنین دولت چه کار عقلانی ای بوده که انجام نداده است؟ اینکه در این میان ترامپ روی کار آمد و به صورت غیرمنطقی عمل کرده و به برجام پشت پا زد یا به حالت دیوانه واری به اقدام علیه ایران روی آورد، مقصرش آقای روحانی و مجلس نیستند. بنابراین در اینجا به نظرم عملکرد دولت خوب بوده است. چه بسا اگر حمایت و رای مردم به اکثریت نمایندگان حامی دولت نبود، شرایط ما در عرصه بین المللی بدتر از این می شد.

وی ادامه داد: یادمان نرفته که آقای احمدی نژاد با طرح موضوعاتی غیرمرتبط و غیرضروری نظیر «نفی هولوکاست» چه هزینه ای برای کشور ایجاد کردند. موضوعی که به نفع رژیم اشغالگر اسرائیل و به ضرر کشور خودمان تمام شد. فراموش نکنیم که پروژه ها  باید برای ضربه زدن به دشمن و  نه ضربه زدن به خودمان باشد. بنابراین مجلس دهم تلاش کرده تا حاشیه نرود و دست به اقدامات سطحی و شعاری نزند و همچنین سعی کرده تا در رویکردها و جهت گیری های دولت به آن کمک کند. این را هم می دانیم که ترامپ پیش از انتخابات آمریکا هم گفته بود که از برجام خارج می شود و مردم این را متوجه می شوند، اما می توان با روشنگری از توطئه یک عده که در اتاق های فکر به دنبال مهندسی افکار عمومی هستند و می خواهند اقدامات ترامپ را به حساب دولت و فراکسیون امید بگذارند، عبور کرد.

با تداوم روند حذفی نمی‌توان مخالف و منتقد را به موافق تبدیل کرد

میرزایی با اشاره به هشدار سیدمحمد خاتمی در دیدار اخیرش با فراکسیون امید مجلس که گفته بود با تداوم روند حذفی نمی توان مخالف و منتقد را به موافق تبدیل کرد، اظهار داشت: می توان از این قسمت از صحبت های آقای خاتمی دو برداشت کرد؛ یک برداشت این است که چنین شرایطی می تواند فرصتی باشد برای بازنگری در برخی جهت گیری ها توسط بعضی مراکز و این هشداری است نسبت به جهت گیری هایی که در متن جامعه وجود داشته و از خارج هم تمایلی برای دامن زدن به آن وجود دارد. لذا این موضوع می تواند فرصتی باشد برای تعامل بیشتر اصلاح‌طلبان با بخشی از حاکمیت که من خودم به آن باور دارم. اما یک برداشت دیگر هم وجود دارد و آن اینکه شاید اصلاح طلبان به این سمت روند و برخی مراکز به اتخاذ رویکردهای محدودکننده برای آنها روی بیاورند و مشکلاتی به وجود آورند که آقای خاتمی نسبت به آنها هشدار می دهد.

فراکسیون امید با شعار حمایت از دولت آقای روحانی روی کار آمد

وی افزود: اگر بخواهیم با برداشت هایی که برخی رسانه های خاص از این صحبت ها داشتند و به نوعی با توهم توطئه به آن نگریستند، نگاه کنیم این می تواند مشکلات را بیشتر کند. ولی طرح مسأله توسط آقای خاتمی می تواند فرصتی را برای مجموعه ای  در برخی نهادها به وجود آورد که عاقلانه با مسائل برخورد کنند و نحوه برخورد با نگرانی ای که آقای خاتمی دارند اگر معقول باشد، می تواند مانع وقوع احتمالاتی شود که ممکن است در آینده رخ دهد.

این نماینده مجلس بیان کرد: امروز بیشتر مطالبات مردم اقتصادی هستند و بنابراین ما نمی توانیم در چنین شرایطی درمورد عملکرد دوسال گذشته فراکسیون امید داوری کنیم. این فراکسیون با شعار حمایت از دولت آقای روحانی روی کار آمد و با همین شعار و برنامه وارد مجلس شد. لذا بر همین مبنا تلاش شد تا از سیاست‌ها و رویکردهای دولت آقای روحانی حمایت شود. در ارتباط با برخی از معاهدات و الحاق به بعضی کنوانسیون‌های بین‌المللی، سیاست فراکسیون امید مشخص بوده و چه بسا اگر این فراکسیون نبود آن لوایح به دلیل فشارهایی که وجود داشت در همین مجلس رد می شد. در ارتباط با انتخابات‌ها نیز فراکسیون تلاش کرد کسانی وارد هیأت مرکزی نظارت شوند که از حق انتخاب مردم دفاع کنند.

عملکرد فراکسیون امید در مجموع خوب بوده است

وی در پایان گفت: در بسیاری از موارد، رویکرد فراکسیون امید مشخص بوده، اما این را نیز باید بدانیم که علت عدم موفقیت در برخی موارد به این دلیل است که فراکسیون امید، اکثریت مجلس دهم را تشکیل نمی دهد و تقریباً نزدیک به یک سوم مجلس عضو این فراکسیون هستند که ما باید متناسب با این نسبت از فراکسیون امید انتظار داشته باشیم و بر اساس آن داوری کنیم. به نظرم عملکرد این فراکسیون با توجه به زحماتی که هیأت رئیسه کشیده و جلساتی که با مسئولین مختلف داشته، در مجموع خوب بوده است.

امید و اعتماد مردم به عوامل مختلف بستگی دارد

غلامرضا حیدری نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، اظهار داشت: معلوم نیست که چنین چیزی باشد. امید و اعتماد مردم به عوامل مختلف بستگی دارد و در تحلیل هایی که انجام می‌دهیم باید همه عوامل را در کنار هم ببینیم و نمی توانیم با نگاه یک سویه این مسائل را تحلیل کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بازگشت امید به مردم به عملکرد مجموعه قوای مختلف و نهادهای مختلف نظام بر می گردد، گفت: مجلس یک بخشی از این نظام است و داخل مجلس هم نمایندگان و فراکسیون مختلف تا یک حدی می توانند نقش داشته باشند. ولی در کلیت باید به میزان نقش و تأثیرگذاری مجلس در تصمیم گیری های کلان کشور نگاه کنیم؛ که الآن فرصت کافی برای آن وجود ندارد.

در بررسی عملکرد مجلس باید به تصمیم‌گیری‌های کلان کشور نگاه کنیم

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم، یادآور شد: این درست است که اکثریت قاطع رأی مردم در انتخابات مجلس دهم با لیست امید بوده و در شهر تهران تمامی نمایندگان مجلس از لیست امید هستند، ولی خیلی از کسانی که در لیست امید قرار گرفته بودند و رأی آوردند به گونه دیگری رفتار کردند. بنابر این اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، ما الآن نمی توانیم عملکرد همه کسانی که در لیست امید بودند را پای فراکسیون امید بگذاریم.

حیدری تأکید کرد: در بررسی عملکرد مجلس نیز باید به تصمیم گیری های کلان کشور و نقش و تأثیر مجلس در این تصمیم گیری های کلان نگاه کنیم. به همین نسبت، چون در میان نمایندگان مجلس نیز فراکسیون های مختلف وجود دارد باید نقش و تأثیر هر کدام از این فراکسیون ها را در نظر داشته باشیم و با توجه به آن عملکرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.