گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

هاشمی طبا: مخالفین FATF استدلالی قوی ندارند

کار برخی افراد از هجمه به توهین رسیده و وقتی به دادگاه هم شکایتی در این خصوص می شود، اقدام به جمع آوری طومار می کنند و با اینکه دادگاه بسیاری از آنها را تبرئه می کند ولی بازهم سروصدا راه می اندازند.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: مهرماه امسال، کارگروه ویژه اقدام مالی موسوم به «FATF» مهلت نهایی ایران برای پیروی از معیارهای بین‌المللی را تا فوریه ۲۰۲۰ تمدید کرد. این درحالی است که صف‌آرایی موافقان و مخالفان پیوستن ایران به این لوایح همچنان ادامه دارد و با اینکه برخی تحلیلگران معتقدند که این موضوع تبدیل به بهانه ای برای گروهی در کشور شده تا با استفاده از تریبون‌های عمومی، اقدامات دولت را مخالف «مصالح عمومی» نشان دهند، اما نمی‌توان انکار کرد که عده ای نیز بدون سوءنیت و صرفا به دلیل برخی تبلیغات با تصویب نهایی لوایح FATF مخالف هستند.

با این حال، از آنجا که عده‌ای تریبون‌های عمومی کشور را تبدیل به کانون طعنه و کنایه به دولت کرده‌اند، برخی کارشناسان بر این باورند که معطل ماندن لوایح FATF، دیگر بیشتر جنبه‌ای سیاسی پیدا کرده و در راستای ناکارآمد جلوه دادن دولت روحانی تلقی می‌شود. چرا که بیشتر مخالفان امروزی این لوایح در دولت‌های پیشین، موافق و پیگیر تصویب آن بوده‌اند. بنابراین به نظر می رسد که برخی افراد، این لوایح را بهانه‌ای برای حمله و انتقاد شدید به دولت قرار داده‌اند تا تنها آن را مسئول وضع کنونی کشور جلوه دهند.

در همین راستا، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که اگر ما لوایح FATF را تصویب نکنیم و در لیست سیاه آن قرار بگیریم، اولین کسانی که از این ماجرا خوشحال خواهند شد، ترامپ و نتانیاهو خواهند بود و به نظر می‌رسد که در صورت عدم تصویب این لوایح، ارتباط ما با چندبانکی هم که با آنها مبادله پولی داشتیم، قطع خواهد شد.

 

سیدمصطفی هاشمی‌طبا در گفت و گو با خبرنگار جماران در پاسخ به این سوال که علت مخالفت ها با لوایح FATF  در مقطع فعلی چه می‌تواند باشد، گفت: علت ظاهری که در بحث مخالفین وجود دارد این است که اگر ما لوایح FATF را تصویب کنیم، باید حاج قاسم سلیمانی را تسلیم کرده و اطلاعات بانک مرکزی را در اختیار آمریکا قرار دهیم و از همه بالاتر باید هرچه آنها می‌خواهند انجام دهیم، در حالی که به هیچ وجه چنین نیست. اما اینکه علت واقعی این مخالفت‌ها چیست، نمی‌دانم.

 

در صورت عدم تصویب FATF، ارتباط ما با چندبانکی هم که با آنها مبادله پولی داشتیم قطع خواهد شد

وی افزود: معتقدم که اگر ما این لوایح را تصویب نکنیم و در لیست سیاه FATF قرار بگیریم، اولین کسانی که از این ماجرا خوشحال خواهند شد ترامپ و نتانیاهو خواهند بود. چون با این کار تقریبا رابطه بانکی ما با بیشتر کشورهای دنیا قطع می شود. من نمی‌دانم اگر عده ای بر این باورند که ما باید با دنیا قطع رابطه بانکی کنیم، خب بهتر است از نظر سیاسی نیز قطع رابطه کنیم. به نحوی که از سازمان ملل هم خارج شویم و دلیل مان این باشد که چون در آنجا 6 قطعنامه علیه کشور تصویب شده، باید خارج شویم. قطعنامه‌هایی که حتی بعضا اجازه تجاوز نظامی به کشور ما می‌داد.

هاشمی طبا ادامه داد: البته خوشبختانه آن قطعنامه ها به واسطه برجام از بین رفتند و شورای امنیت نیز تصویب کرد که آن قطعنامه ها «کأن لم یکن» تلقی شوند، ولی انگار ما امروز برخلاف معمول به دنبال این هستیم که علیه خود «قطعنامه‌ای بانکی» تصویب کنیم. اگر چنین شود دیگر هیچ کدام از بانک های دنیا نمی‌توانند ارتباطی با ما داشته باشند. حتی به نظر می‌رسد که در صورت عدم تصویب این لوایح، ارتباط ما با چندبانکی هم که با آنها مبادله پولی داشتیم، قطع خواهد شد.

 

تعداد مخالفین FATF زیاد نیست فقط سروصدایشان بلند است

وی بیان کرد: به نظرم ضمن اینکه ممکن است تصویب این لوایح توأم با برخی نکات منفی باشد، ولی اگر بخواهیم این‌گونه برداشت کنیم پس حضور ما در سازمان ملل نیز با فاصله تنها چند صندلی از نمایندگان اسرائیل می‌تواند تبعات منفی داشته باشد. در حالیکه ترجیح دادیم تبعات مثبت حضورمان در سازمان ملل نسبت به وجوه منفی‌اش بیشتر باشد و در آنجا حضور داشته باشیم. یا اینکه اگر بخواهیم چنین برداشتی از لوایح FATF داشته باشیم باید با همه کشورهایی که با اسرائیل رابطه دارند نیز قطع رابطه کنیم. زیرا جاسوسان اسرائیلی می‌توانند در آن کشورها به راحتی رفت و آمد کرده و سفارتخانه‌های ما را تحت نظر داشته باشند. ولی می‌بینیم که چنین تصمیمی گرفته نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که منافع ملی در نگاه مخالفین لوایح FATF چه جایگاهی دارد، گفت: به نظرم مخالفین این لوایح تعداد زیادی نیستند و فقط سروصدایشان زیاد است. به دلیل اینکه اگر چنین نبود وقتی رئیس‌جمهور صحبت از رفراندوم می‌کند، با چنین پیشنهادی مخالفت نمی‌کردند. زیرا اصولا کسانی که اطمینان دارند مردم موافق یا مخالف مسأله ای هستند، نباید با رفراندوم مخالفت کنند. بنابراین از آنجا که حرف آنها خریداری ندارد و اکثریت جامعه با آنها موافق نیست، نتیجه هر رفراندومی نیز به ضررشان تمام می‌شود.

آقایان اگر مدعی هستند که دولت باید اقداماتی برای بهبود اوضاع انجام دهد، به جای کلی گویی، آن اقدامات را تشریح کنند. متاسفانه مخالفین دولت به جای اینکه بگویند دولت باید چه کاری انجام دهد، تنها به پرسیدن این سوال بسنده می‌کنند که دولت چرا ضعیف است؟

عدم تصویب لوایح FATF ما را دچار مشکلات مضاعف می‌کند

وی گفت: مخالفین FATF استدلال قوی ندارند و تنها با «بلندگو» صحبت می‌کنند. مانند بسیاری از این رادیوهای خارجی که دوساعت وقت در طول شبانه روز اجاره می‌کنند و نام خود را «صدای ایران در کل دنیا» می‌گذارند و با یک میکروفون اجاره ای برای ساعاتی حرف‌های شخصی خود را می‌زنند.

هاشمی‌طبا با بیان اینکه عدم تصویب لوایح FATF ما را دچار مشکلات مضاعف می‌کند، گفت: در این حالت، رهبران آمریکا و اسرائیل بیشتر خوشحال می‌شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این پرسش که شکل و شیوه هجمه هایی را که به دولت می شود چگونه ارزیابی می کنید، گفت: متاسفانه کار برخی افراد از هجمه به توهین رسیده و وقتی به دادگاه شکایتی در این خصوص می‌شود، اقدام به جمع آوری طومار می‌کنند و با اینکه دادگاه بسیاری از آنها را تبرئه می‌کند ولی بازهم سروصدا راه می اندازند. برخی از حرف‌هایی که تحت عنوان انتقاد مطرح می شوند، انتقاد نیستند و توهین محسوب می‌شوند. این حرف بیراهی نیست اگر بگوییم که مخالفین به جای زدن حرف حساب هوچی گری می کنند.

 

حرف‌های مخالفین در این‌باره که اعتراض آنها مبتنی بر نظر رهبری است، هیچ پایه و مبنایی ندارد

وی بیان کرد: جریان مخالف دولت ممکن است در همه قوا وجود داشته باشد. حتی در خود دولت هم ممکن است افرادی وجود داشته باشند که به نوعی مخالفت با دولت را انجام دهند. من نمی‌خواهم بگویم همه اقدامات دولت خوب است، ولی این نوع برخورد با دولتی که هم رأی مردم و هم تنفیذ رهبری را دارد، کار درستی نیست. به نظرم کسانی که به دولت اهانت می کنند و برخوردهای این گونه می‌کنند، به رهبری اعتقادی ندارند و به بیانی دیگر، افرادی در سایه مخالفت با دولت وجود دارند که رهبری را قبول ندارند.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که استناد برخی مخالفین دولت به پاره‌ای از فرمایشات رهبری در مخالفت با اقدامات دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: استنادهای این چنینی به هیچ وجه دقیق نیست. مقام معظم رهبری شخصیتی بسیار هوشیار، توانا و عاقلی هستند و با هیچ‌کس رودربایسی ندارند. لذا اگر موردی به نظرشان برسد صریح بازگو کرده و تکلیف را روشن می‌کنند. حرف‌های مخالفین در این‌باره که اعتراض آنها مبتنی بر نظر رهبری است، هیچ پایه و مبنایی ندارد. رهبر انقلاب بسیار صریح‌اللهجه هستند و حرف‌هایشان نیاز به تفسیر ندارد. در جاهایی هم که احتیاجی به حرف زدن نیست، عمل می‌کنند. حتی افراد را نیز مورد خطاب قرار می‌دهند. لذا تفسیر حرف‌های فردی که الحمدالله سالم و زنده است، معنا ندارد.

 

عده‌ای تنها می گویند که چرا دولت ضعیف است؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به وضع فعلی کشور و تحریم های ظالمانه آمریکا، تخریب و تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن دولت اقدامی در جهت تضعیف پایه های کشور به حساب نمی‌آید، گفت: رفتارهای مخالفین دولت همانطور که گفتم در راستای خوشحال کردن دشمنان کشور است. اصطلاحا هروقت این افراد دست به اقدامات تخریبی علیه دولت می زنند، «دشمنان کشور با دُم‌ خود گردو می شکنند» هنوز مشخص نیست چرا این افراد دست به کارهایی می‌زنند که دشمنان خوشحال شوند؟

هاشمی طبا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واقعا طبق تبلیغاتی که در برخی نشریات و روزنامه ها می شود، مشکل در عملکرد دولت است یا به تعبیر آنها بی عُرضگی برخی مسئولین دولتی کار را به اینجا رسانده، گفت: کسانی که چنین انتقادهایی می‌کنند، تنها حرف می زنند. اگر راست می گویند راهکار ارائه دهند و به عنوان مثال بگویند آقای دولت! شما می‌توانید از این طرح ها برای خروج از بحران استفاده کنید. بنابراین، آنها به جای اینکه بگویند دولت ضعیف است یا توان ندارد، باید راه حل ارائه کنند. دولت تابع بودجه مصوب مجلس بوده و مجلس است که می گوید دولت چه کاری انجام دهد. آقایان اگر مدعی هستند که دولت باید اقداماتی برای بهبود اوضاع انجام دهد، به جای کلی گویی، آن اقدامات را تشریح کنند. متاسفانه مخالفین دولت به جای اینکه بگویند دولت باید چه کاری انجام دهد، تنها به پرسیدن این سوال بسنده می‌کنند که «دولت چرا ضعیف است؟»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.