گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

میانجیگری عمران خان میان ایران و عربستان به روایت ربیعی/ نیازی نمی ‌بینیم به نیابت از یمنی‌ها یا در غیاب آن ‌ها وارد گفت‌ و گو با عربستان شویم

«آنچه به‌ عنوان سخنگوی دولت بیان کردم، کاملاً دقیق بوده است. وزیر خارجه عربستان مشخص نکرده که چه بخشی از مواضع من «غیردقیق» بوده اما ظاهراً، درصدد تکذیب ارسال پیام ‌های سعودی‌ ها به ایران بوده است.»

پایگاه خبری جماران، کیاوش حافظی: در آستانه سفر عمران خان به ایران، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با جماران میانجیگری پاکستان میان ایران و عربستان را روایت کرد.

چندی پیش خبرنگار جماران در نشست خبری سخنگوی دولت، از ربیعی در ارتباط با پیام های ریاض به تهران و ابراز تمایل ظاهری آنها به اتخاذ راهکار سیاسی به جای نظامی پرسید. ربیعی پاسخ داده بود: «این خبر درست است. عربستان برای آقای روحانی پیغام هایی آورده بود. اما ما باید علائم آن را کاملا مشاهده کنیم. اولین علامت عدم حمله به یمن و کشتار یمنی هاست».

ربیعی همچنین گفته بود: «اگر عربستان واقعا دنبال تغییر رفتار خود باشد ما استقبال می کنیم. صرف نظر از مباحثی که امروز گفتند اگر واقعا صادق باشند و دنبال تغییر رفتار باشند ما استقبال می کنیم».

دو روز بعد، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی این اظهارات را «غیردقیق» خواند.

پس از این سخن، خبرنگار جماران در ارتباط با جزئیات پیام های ریاض به تهران پرسید.

علی ربیعی پاسخ داد: «آنچه به‌ عنوان سخنگوی دولت بیان کردم، کاملاً دقیق بوده است. وزیر خارجه عربستان مشخص نکرده که چه بخشی از مواضع من «غیردقیق» بوده اما ظاهراً، درصدد تکذیب ارسال پیام ‌های سعودی‌ ها به ایران بوده است.»

ربیعی در پاسخ به این سوال که کدام کشورها میانجی تهران و ریاض شده اند گفت: کشورهای متعددی با حسن نیت، کوشیده‌ اند میانجی تنش ‌زدایی تهران – ریاض شوند و برخی از آن‌ها حامل پیام سعودی‌ها هم بوده‌ اند. در سطح رسانه‌ ای، حداقل، نخست‌ وزیر پاکستان به ‌طور رسمی اعلام کرد که ولیعهد عربستان از وی خواسته تا با رئیس‌ جمهور ایران درباره سعودی‌ ها مذاکره کند. همچنین وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرده است، «درباره آنچه سخنگوی دولت ایران درباره صلح در یمن گفت، پادشاهی سعودی درباره یمن با ایران صحبت نکرده و نخواهد کرد. مسئله یمن، کاملاً به یمنی‌ ها مربوط است».

سخنگوی دولت افزود: این بخش از سخنان وی هم بیانگر انتقال نادرست و غیردقیق مواضع ایران به وزیر خارجه عربستان است. زیرا من در سخنان خود که مورد اشاره وی قرار گرفته، مستقیم و غیرمستقیم، موضعی بیان نکرده‌ ام که بر ضرورت مذاکره سعودی‌ ها با ایران درباره یمن دلالت داشته باشد و اصولاً، چنین موضوعی، مطالبه و موضع جمهوری اسلامی نیست.

ربیعی در پایان گفت: ما نیازی نمی ‌بینیم به نیابت از یمنی‌ها یا در غیاب آن ‌ها وارد گفت‌ و گو با عربستان شویم؛ زیرا یقین داریم یمنی‌ ها از توانمندی و تسلط لازم برای دفاع از حق خود در مذاکرات دیپلماتیک با سایر کشورها برخوردارند. علاوه براین، ایران از همان ابتدا تأکید داشته و دارد راهکار برقراری صلح در یمن، انجام گفت ‌و گوهای یمنی – یمنی است اما از وزیر خارجه عربستان که تأکید کرده «مسئله یمن، کاملاً به یمنی‌ها مربوط است» باید پرسید با این موضع، تهاجم نظامیان سعودی و سایر کشورهای عضو ائتلافشان به یمن را چگونه می‌ توان توجیه کرد؟ چرا در مسئله‌ ای که مربوط به خود یمنی‌ هاست، ورود کرده‌ اند و جنگ مرگباری به یمنی‌ ها تحمیل کرده‌ اند؟

به گزارش جماران، عمران خان فردا با هدف پیگیری ابتکار میانجیگری به تهران می آید و باید دید که در این راستا چه تحولی در روابط ایران و عربستان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.