دولت عربستان که طی از آغاز بحران سوریه یکی از کشورهای اصلی تشکیل، تسلیح و حمایت مالی از گروه های تروریستی در این کشور بود و همواره بر لزوم سرنگونی دولت قانونی بشار اسد تاکید می کرد ، طی ماه های اخیر و به ویژه بعد از کسب پیروزی های ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور از مواضع پیشین خود عقب نشینی کرده است.

به گزارش جماران؛ 'عادل الجبیر' وزیر امور خارجه عربستان که کشورش پیش تر از سقوط دولت قانونی سوریه با استفاده از حمله نظامی غرب و گروه های تروریستی حمایت می کرد، در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب اذعان کرد که بحران سوریه تنها از راه سیاسی امکان پذیر است.

حساب کاربری وزارت امور خارجه عربستان در توئیتر به نقل از وی نوشت: عربستان برای هماهنگ کردن مواضع معارضین سوری به منظور نشستن بر سر میز مذاکره در مقابل نظام سوریه با هدف دستیابی به حل سیاسی تنش تلاش می کند.

عربستان دو بار در دسامبر 2015 و نوامبر 2017 میزبان گروه های معارض سوری بود تا از میان آنها هیاتی را برای مذاکرات صلح سوریه در ژنو انتخاب کند.

الجبیر که در یکصد و پنجاهمین نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره سخن می گفت ، ادعا کرد: ریاض قصد دارد تا ثبات، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را بدون دخالت بیگانگان با التزام به قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد تامین کند.

سخنان وزیر خارجه سعودی در اتحادیه عرب درحالی بیان می شود که این اتحادیه نوامبر سال 2011، همزمان با فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجی امارات 17 خردادماه امسال در مصاحبه ای به اشتباه بودن تصمیم برای اخراج سوریه از اتحادیه عرب اعتراف و اذعان کرد: فکر می‌کنم بیرون انداختن سوریه از اتحادیه عرب اشتباه بود و به معنی آن بود که ما از هیچ اهرم سیاسی و هیچ کانال برخوردار نخواهیم بود و نمی‌توانیم یک برنامه عربی برای حل مسئله سوریه ارائه دهیم. 

دولت عربستان که طی از آغاز بحران سوریه یکی از کشورهای اصلی تشکیل، تسلیح و حمایت مالی از گروه های تروریستی در این کشور بود و همواره بر لزوم سرنگونی دولت قانونی بشار اسد تاکید می کرد ، طی ماه های اخیر و به ویژه بعد از کسب پیروزی های ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور از مواضع پیشین خود عقب نشینی کرده است .

پیش از این 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان فروردین ماه گذشته در گفت وگو با مجله 'تایم' اعتراف کرد که برکناری اسد از قدرت غیرممکن است.

او در عین حال اظهار داشت:به نفع اسد نیست که ایرانی‌ها را به حال خود رها کند تا هرچه می‌خواهند در سوریه انجام دهند.

اظهارات ولیعهد سعودی درحالی است که اولویت ایران به عنوان یکی از متحدین دمشق، از ابتدای بحران، حل وفصل سیاسی آن و به حداقل رساندن آسیب های انسانی است و برای رسیدن به این هدف نهایت تلاش خود را انجام می دهد.

در راستای این سیاست جمعه گذشته اجلاس سه جانبه تهران با حضور رئیسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد.

رئیسان جمهوری ایران،روسیه و ترکیه در بیانیه پایانی نشست بر پایبندی خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید و تصریح کردند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود.

روحانی، پوتین و اردوغان در پایان نشست سه جانبه صلح سوریه در تهران بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری برای نابودی گروه های تروریستی تاکید کرده و با اعلام رضایت از دستاوردهای روند آستانه تنها راه حل بحران سوریه را فرآیند سیاسی و مذاکره دانستند. 

در پایان این اجلاس بیانیه مشترک 12 ماده ای درخصوص تحولات سوریه و همکاری سه کشور برای پایان دادن به بحران جنگ داخلی در این کشور منتشر شد.

نشست تهران سومین اجلاس میان سه کشور محسوب می شود. نشست های پیشین در سوچی و آنکارا برگزار شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.