گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

نظر یک نماینده مجلس اول در مورد سخنان رئیس جمهور/ شورای نگهبان برای نشان دادن اقتدار و علاقه مردم ایران به انقلاب اسلامی فضا را برای ورود انسان های شایسته باز کند

بی تردید مردم اگر احساس کنند مجلسی قرار است تشکیل شود که صدا و سخن آنها را به گوش مسئولین می رساند و به دنبال منافع خودش نیست، مشارکتی بالا به عمل می آورند. البته نمایندگانی هم در این مجلس نظیر آقایان مطهری، صادقی، حیدری و... بودند که صدای مردم را رساندند و نمایندگان واقعی مردم بودند.

پایگاه خبری جماران: روز چهارشنبه رئیس جمهور روحانی در جلسه هیأت دولت  با اشاره به اینکه بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود، اظهار داشت: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت.

دکتر روحانی افزود: مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین ها را  انتخاب می‌کنند. بویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که عمدتاً محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتر می‌شناسند و انتخاب می‌کنند.

رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد در انتخابات آینده همه به نشاط سیاسی رسیده و با برگزاری انتخابات خوب بار دیگر آمریکا و دشمنان ملت ایران شکست حتمی بدهیم.

در همین زمینه یکی از نمایندگان دور اول مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، گفت: آقای روحانی که خود در مجلس اول حضور داشته، حرف درستی زده است. مجلس اول دربرگیرنده بسیاری از مبارزین قبل انقلاب و انسان های مخلصی بود که دنبال خدمت به مردم بودند نه چیز دیگر.

دکتر کاظم اکرمی یادآور شد: برای نمونه آقای دکتر صلواتی نماینده محترم اصفهان برای اینکه دوران نمایندگی را به اتمام برساند حتی مجبور شد از خودش برای خدمت به مردم هزینه کند آنهم نه به منظور ورود به مجلس بلکه در طول دوره نمایندگی. زیرا برای ورود به مجلس اصلا نیازی به پول خرج کردن نبود.

وی در ادامه گفت: در مثالی دیگر خانم گوهرالشریعه دستغیب و تعدادی دیگر از نماینده ها اصلا حقوقی از مجلس دریافت نمی کردند. از این رو, شورای نگهبان که آن زمان هم حضور داشت می بایست ویژگی های آن مجلس و نمایندگانش را احصاء می کرد و باعث می شد تا مجالس بعدی بهتر از آن دوره مجلس شوند. 

اکرمی ادامه داد: متاسفانه این نگاه در نظر اعضای محترم شورای نگهبان نبود که تلاش شود هر مجلسی بهتر از مجلس قبل باشد و شوربختانه ما مبتلا به مجالسی شدیم که بیشتر افرادی که وارد آن می شدند در حد نمایندگی مجلس نبودند و افرادی هم آمدند که با زد و بندها به دنبال منافع خود بودند.

عضو شورای بازنگری قانون اساسی گفت: اگر بخواهند که حضور در مجلس آینده با مشارکت هر چه بیشتر مردم همراه باشد، با توجه به صحبت های آقای رئیس جمهور، باید نظارت را به اندازه ای اعمال کنند که در دوره اول مجلس شورای اسلامی وجود داشت؛ یعنی یک نظارت حداقلی. وگرنه این نظارت استصوابی که به واسطه اش هر کس را که صلاح می بییند آورده و هرکس که صلاح نیست کنار می زنند، باعث می شود تا مردم علاقه کمتری برای حضور و مشارکت در انتخابات داشته باشند. 

وی گفت: اگر شورای نگهبان به این نتیجه برسد که برای نشان دادن اقتدار و علاقه مردم ایران به انقلاب اسلامی باید فضا را برای ورود انسان های صالح و شایسته باز کند، بسیار پسندیده است. مشکل اینجاست که شاخصه ای برای ارائه به مردم جهت انتخاب افراد وجود ندارد. مجلس باید از افراد معتقد، متخصص و کارشناس تشکیل شود؛ کسانی که سابقه پاکدامنی دارند و برای نماینده شدن هزینه ای نمی پردازند. این کافی نیست که بگویند چون کسی از نظر دستگاه امنیتی و قضایی کشور مشکلی ندارد می تواند وارد مجلس شود. بلکه این جزو حداقل هاست. باید گفت بسیاری افراد از این نظر مشکلی ندارند اما پس صلاحیت علمی، تخصصی و تقوایی چه می شود؟

اکرمی ادامه داد: بی تردید مردم اگر احساس کنند مجلسی قرار است تشکیل شود که صدا و سخن آنها را به گوش مسئولین می رساند و به دنبال منافع خودش نیست، مشارکتی بالا به عمل می آورند. البته نمایندگانی هم در این مجلس نظیر آقایان مطهری، صادقی، حیدری و... بودند که صدای مردم را رساندند و نمایندگان واقعی مردم بودند. 

وی بیان کرد: بنابراین تخصص، کارشناسی، دیانت، تقوا و همچنین صداقت و درستی از شاخصه هایی هستند که اگر وجود داشته باشد، مردم در انتخابات حضوری پرشور به هم می رسانند. وگرنه اگر مانند دوره های اخیر به فرد بگویند که چون از لحاظ امنیتی و قضایی مشکلی نداری کاندیدا شو، ممکن است کسانی به مجلس راه پیدا کنند که نه شایستگی نمایندگی را دارند نه می توانند برای مردم کاری انجام دهند. 

اکرمی با اشاره به این گفته رئیس جمهور که گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی مردم و رئیس جمهور، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود، اظهار داشت: این حرفی بسیار درست است که بسیاری گروه ها نظیر نهضت آزادی ایران و بعضی گروه های دیگری که پیش از  انقلاب حضور داشتند با اینکه ممکن است با برخی نظرات آنها موافق نباشیم، در مجلس اول حضور داشتند و عملکرد خوبی هم داشتند. بسیاری از اعضای این گروه ها انسان های سالم و خوبی بوده و هستند. بنابراین اگر فضا را باز کنیم که صاحبان همه نگرش ها بتوانند وارد مجلس شوند، بی تردید آمار مشارکت بسیار بالا خواهد رفت. 

وی افزود: فضا نباید محدود به حضور عده ای گردد که «انقلابی» خوانده می شوند یا اینکه تنها جمع اندکی آنها را انقلابی می شناسند.

کاظم اکرمی درباره این بخش از سخنان رئیس جمهور که گفته «نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار آوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت» گفت: فیلترهایی که در چند دوره اخیر وجود داشته بسیار محدود کننده است. می دانم بعضی از نمایندگان محترم مجلس خبرگان اول قانون اساسی که امروز دیگر نیستند و به عالم بقا پیوسته اند؛ مانند مرحوم رشیدیان یکی از نمایندگان محترم مردم خوزستان بعدها در دوره ای با رد صلاحیت مواجه شدند. او با اینکه انسان بسیار متدین و خوبی بود، تنها گناهش این بود که از شرایط موجود انتقاد می کرد و به همین خاطر رد صلاحیت شد.

وی بیان کرد: اگر این طور باشد که هرکس که منتقد است رد صلاحیت شود مردم نیز مشارکت کمتری خواهند کرد ولی اگر از افرادی که نقد درست و عالمانه و به نفع جمهوری اسلامی می کنند استقبال کنند شرکت مردم نیز بیشتر خواهد شد.

اکرمی در پایان گفت: باید همه کسانی که دست اندر کار انتخابات هستند تلاش کنند تا مردم احساس کنند می توانند افرادی را که دارای شایستگی ها و ویژگی های لازم هستند وارد مجلس کرده و با میل و رغبت در انتخابات شرکت کنند. بنابراین باید شرایط را برای شرکت هرچه تمام تر مردم در انتخابات مهیا کرد تا انقلاب در برابر دشمنان قسم خورده ما بیمه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.