جلسه بررسی صلاحیت گزینه های پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت خانه های میراث فرهنگی و گردشگری و آموزش و پرورش از صبح امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز شده شده است.

در پایان جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی دولت، با رای اعتماد نمایندگان، محسن حاجی‌میرزایی به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش و علی‌اصغر مونسان به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شدند.

  حاجی‌میرزایی با ۱۹۹ رای موافق به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش و مونسان نیز با ۱۶۳ رای موافق به عنوان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتخاب شد.

به گزارش جماران، ابتدا صلاحیت محسن حاجی میرزایی(مشاهده سوابق در لینک زیر) در مجلس شورای اسلامی در دستور کار گرفت. 

 

  نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه 12 شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با وی، معلمی را شغل انبیا دانست و بر اهمیت این شغل تاکید کرد و گفت: اولین آیه ای که بر پیامبر (ص) نازل شد با "بخوان" آغاز شد و در همین زمینه نیز توصیه شده است "ز گهواره تا گور دانش بجوی".

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید شخصیتی ملی باشد، افزود: دولت ساده ترین گزینه خود را برای تصدی این وزارتخانه مهم معرفی کرده است و انتخابی دم دستی داشته که چوب حراج به فرهنگیان زده است.

وی با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش 20 سال است که از حوزه آموزش و پرورش دور بوده است، عنوان کرد: آیا گزینه ای از بدنه وزارت آموزش و پرورش برای معرفی به مجلس وجود نداشت؟

قاضی پور ادامه داد: بیش از یک میلیون پرسنل فرهنگی در انتظار معرفی وزیری بودند که با شرایط وزارتخانه آشنا باشد، اما حاجی میرزایی مدتها زمان می خواهد که فقط با مسائل این حوزه آشنا شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش اولویت دولت نیست و دولت در این زمینه وزیر متخصص معرفی نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا نیست، عنوان کرد: پرافتخارترین و مهمترین مسئولیت حاجی میرزایی دبیری هیات دولت بوده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان بارها اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش را مطالعه کرده و خود آن را تدوین کرده اند، اما در برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چیزی بالاتر از آن نبود.

قاضی پور اضافه کرد: آیا برای پرداخت مطالبات فرهنگیان با ارکان دولت و رئیس جمهور هماهنگی شده است؟ بدون آسیب شناسی نمی توان در این حوزه برنامه ارائه کرد.

وی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هیچ برنامه ای در مورد مدارس کانکسی، اجاره ای و فرسوده ندارد. آقای حاجی میرزایی؛ برنامه شما برای تثبیت جایگاه و منزلت فرهنگیان در جامعه چیست؟

نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: حاجی میرزایی چندین سال در نهضت سوادآموزی مسئولیت داشته، ولی ما پس از این همه سال، هنوز شاهد بیسواد در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مظلوم است، افزود: متاسفانه در برنامه های وزیر آموزش و پرورش با وجود حساسیت مراجع هیچ اشاره ای به نهی سند 2030 نشده است.

قاضی پور در پایان تاکید کرد: تمام دولت باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تامشکلات این حوزه برطرف شود./

 

 حمید بنایی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: آقای حاجی میرزایی در چند روز گذشته در کمیسیون و فراکسیون های مختلف برنامه های خوبی را برای حفظ جایگاه آموزش و پرورش ارائه دادند، نمایندگان نیز از وی خواستند تا آموزش و پرورش را درگیر مسائل سیاسی و حزبی نکند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش وزارتی متعلق به همه مردم و اقشار جامعه است، تصریح کرد: وجود تعداد بسیار دانش آموزان و یک میلیون فرهنگی دلیل بر اهمیت جایگاه این وزارتخانه است، از این رو آقای حاجی میرزایی بر حذف تنوع مدرسه و تاکید بر وجود دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی تاکید کرد.

وی افزود: ایشان همچنین در برنامه های خود به اجرای سند تحول بنیادین، نظام رتبه بندی فرهنگیان طبق برنامه ششم توسعه، پرهیز از نگاه سیاسی به آموزش و پرورش، پرداخت مطالبات به حق فرهنگیان و ورود معلمان به مدرسه از طریق دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.

بنایی یادآور شد: آقای حاجی میرزایی همچنین در توضیح برنامه های خود جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی در مدارس را مهم تلقی کرد و به حفظ شأن معلمان خارج از کشور نیز اشاره داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی صادق، نجیب، اهل تلاش و تدبیر و معتقد به ارتقاء جایگاه زنان با حفظ نگاه عقلانیت و احترام به مردم است که در برنامه های وی عدالت، انضباط و تحول و نوآوری به چشم می خورد.

وی ادامه داد: آقای حاجی میرزایی تاکید دارد که از تمامی ظرفیت ها براساس شایسته سالاری استفاده خواهد کرد، وی زبان آموزش و پرورش را می شناسد و سال ها جزء معاونان این وزارتخانه بوده است، همچنین در زمینه تحولات نظام آموزشی و نوآوری در آموزش برگزیده جهانی شده است.

بنایی با بیان اینکه حاجی میرزایی منش معلمی دارد و در عین حال مدیریت و جامعه شناسی می داند، گفت: اهم برنامه های ایشان بهبود راهبردی مدیریت آموزش و پرورش، کاهش تمرکز و تفویض اختیار از ستاد به منطقه است. وی واگذاری اختیار به مدرسه را موجب هویت یافتن و افزایش مشارکت معلمان و خانواده در اداره امور مدرسه می داند و فرهنگ مسئولیت پذیری را به عنوان شاخص های اصلی مدیریت به خوبی می شناسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در برنامه های خود به موضوع شفاف سازی نظام پرداخت ها و استفاده از ظرفیت نهادهای مدنی و خیرین مدرسه ساز به نفع معیشت معلمان و منزلت اجتماعی اشاره کرده است، همچنین در بحث ارتقاء بهره وری به عنوان حلقه مفقوده آموزش و پرورش تخصص دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: آقای حاجی میرزایی اجرای سند تحول بنیادین را از ماموریت های اصلی آموزش و پرورش بدون برخورد حزبی و سیاسی می داند

 سیده فاطمه ذوالقدر در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امروز که رئیس جمهوری، حاجی میرزایی را برای تصدی آموزش و پرورش معرفی کرد باید مطرح کنم که وی دارای سابقه طولانی در نظام آموزشی کشور است و با دولت همکاری داشته و عضو شورای معاونان و معلمان بوده است.

حاجی میرزایی یک معلم واقعی است نه فردی قدرت‌طلب

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حاجی میرزایی یک معلم واقعی است و نه قدرت طلب است و نه جاه طلب اما در توانمندی و پاکدستی‌اش شکی وجود ندارد، اظهار کرد: توسعه و ترویج فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در راستای تحکیم و تحقق اهداف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و هنری، ارتقاء سلامت، بهداشت و ایمنی دانش آموزان، توسعه و ترویج فعالیت تربیت بدنی، اشاعه فرهنگ اقامه نماز در مدارس و تقویت و توسعه و ترویج بازی‌های محلی از جمله موارد قابل توجه در برنامه‌های پیشنهادی حاجی میرزایی است.

وی در این راستا افزود: همچنین بازمهندسی برنامه درسی، تدوین برنامه جامع تأمین و بهسازی منابع انسانی، اصلاح نظام پرداخت بر اساس شایستگی‌ها، متناسب‌سازی منابع انسانی در چارچوب منابع درسی ملی و شرایط اقلیمی و اهداف سند تحول بنیادین، بازآموزی معلمان از طریق توسعه شبکه مدیریت دانش و استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، تأمین و تربیت سرمایه انسانی با محوریت دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و سایر دانشگاه‌ها از جمله رویکردهای برجسته برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

ذوالقدر یادآور شد: هر چند انتظارات نمایندگان برای پیشنهاد وزیر زن محقق نشد اما انتظار می‌رود حاجی میرزایی از توانمندی زنان در پست‌های مدیریتی، معاونت‌های حوزه وزارت و مدیرکل استان‌ها استفاده کند. همچنین دفتر امور زنان در ساختار وزارتخانه با توجه به اینکه 60درصد از کارکنان آموزش و پرورش زنان هستند، راه‌اندازی شود.

مبارزه با مافیای کنکور در دستور کار وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باشد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مبارزه با مافیای کنکور و جلوگیری از رشد قارچ‌گونه آموزشگاه‌های آزاد، برقراری عدالت آموزشی و توسعه هنرستان‌های حرفه‌ای باید از جمله اولویت‌های کاری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باشد، ادامه داد: توجه به دختران بازمانده از تحصیل خصوصاً رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان دختر، تعیین تکلیف حق‌التدریسی‌ها، نهضتی‌ها و خرید خدمتی‌ها و اجرای کامل طرح نظام رتبه‌بندی معلمان که سا‌ل‌ها مطرح است، باید در دستور کار وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید در جهت تکریم حقوق معلمان تلاش کند، خاطر نشان کرد: معلم با هر عنوانی هرگاه در کلاس حضور داشته باشد، باید دارای آرامش، رضایت و امنیت شغلی باشد که این امر باید از طریق تلاش وزیر پیشنهادی این وزارتخانه محقق شود.

 

محمود نگهبان سلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه 12 شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با وی، گفت: خداوند را شاهد میگیرم آنچه بیان می کنم از روی غرض شخصی نیست بلکه به عنوان متخصص و دکتری تعلیم و تربیت و با سابقه دو دوره حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات و بیش از 20 سال تجربه در حوزه آموزش و پرورش مطالب خود را بیان می کنم.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تمام دنیا آموزش و پرورش اولویت اصلی کشورهاست، اما بحث من با شخص رئیس جمهور است که آموزش و پرورش را نه تنها اولویت اول بلکه اولویت دهم خود نیز لحاظ نمی کند و اینگونه بزرگترین سرمایه کشور که همان نیروی انسانی است به ورطه فراموشی و نابودی سپرده می شود.

آموزش و پرورش دغدغه نخست رئیس جمهور نیست

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر وزرای دولت تدبیر و امید فقط وعده تحقق سند تحول بنیادین را داده اند، افزود: زمانی که آموزش و پرورش اولویت نخست رئیس جمهور و هیات دولت نباشد، چطور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می تواند دغدغه فرهنگیان را رفع کند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اضافه کرد: آقای حاجی میرزایی با توجه به اینکه دو دهه از حوزه آموزش و پرورش فاصله داشته اید، چقدر با این دغدغه ها آشنا هستید؟ من در برنامه پیشنهادی شما این دغدغه ها را ندیده ام. همچنین با نگاه به سابقه وزیر پیشنهادی متوجه می شویم که وی با تدریس در دانشگاه ها و فاصله دو دهه از آموزش و پرورش، نمی توان انتظار داشت که بتواند برای دغدغه فرهنگیان راه حلی پیدا کند.

نگهبان سلامی اظهار کرد: رئیس جمهور باید فردی را معرفی می کرد که دغدغه مطالبه گری داشته باشد، اما آقای حاجی میرزایی در همین سمت هایی که داشتند، چقدر توانسته به آموزش و پرورش کمک کند که امروز بتواند در جایگاه وزیر به این وزارتخانه و فرهنگیان یاری برساند؟

چرا رئیس جمهور فردی از بدنه آموزش و پرورش را برای تصدی وزارتخانه پیشنهاد نکرد؟

وی با انتقاد از اینکه چرا رئیس جمهور فردی را از جامعه آموزش و پرورش برای تصدی این سمت پیشنهاد نکرده است، گفت: در برنامه پیشنهادی آقای حاجی میرزایی، طرح کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت برای آموزش و پرورش دیده نمی شود. این در حالی است که مشکلات بازنشستگان فرهنگی، افزایش کیفیت مدارس دولتی، نابرابری مدارس دولتی و غیردولتی، فضای فرسوده مدارس، تجهیزات ناچیز ورزشی و دغدغه های مقام معظم رهبری نسبت به توسعه حوزه مهارتی و ... هیچیک در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده نمی شود.

رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی کارآمد و مستعد را زیربنا و امیدبخش کشور دانستند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری اینکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی کارآمد و مستعد را زیربنا و امیدبخش کشور دانستند، مطرح کرد: همچنین مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، دانش را آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور معرفی کرده اند، اما تمامی این مسائل تا چه میزان در برنامه آقای حاجی میرزایی تحقق و نموده پیدا کرده است؟

وی تصریح کرد: فردی که برای این مسئولیت انتخاب می شود در وهله اول باید تخصص داشته باشد، اما شخصاً هیچگونه کتاب و مقاله در حوزه آموزش و پرورش از آقای حاجی میرزایی ندیده ام.

نگهبان سلامی خبره بودن در تئوری و سابقه اجرایی متعدد را لازمه موفقیت در حوزه حساس آموزش و پرورش دانست و افزود: در این شرایط حساس، آموزش و پرورش به فردی متخصص و کارآمد نیاز دارد.

 

 محمداسماعیل سعیدی در نشست علنی امروز   مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه ایشان دارای سوابق انقلابی بوده و متدین است، گفت: مخالفت من نسبت به وی مربوط به نکاتی در برنامه های پیشنهادی است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه آیا با اختیارات کامل آمدید، افزود: وزرای سابق برنامه های جامعی را ارائه کردند اما چرا اجرا نشدند و در نقطه شروع به پایان رسیدند. 

وی ادامه داد: مواردی مانند رتبه بندی و مطالبات فرهنگیان، مشکلات نظام آموزشی و ده ها موضوع دیگر هیچ کدام عملیاتی نشدند و در برنامه های شما نیز ذکر شده اند، آیا دولت به جنابعالی اختیار داده یا نداده است؛ کاش رئیس جمهور در صحن حضور داشت و اظهارات مخالفان را می شنید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم یکی از مشکلات آموزش و پرورش را تمرکز اختیارات در تهران و وزارتخانه ها دانست و گفت: چرا این اختیارات را تفویض نمی کنند؛ وزرا باید بخشی از اختیارات را به استان ها واگذار کنند و اختیاراتی نیز به وزرا داده شود.

وزیر سابق قربانی عدم اجرای رتبه بندی معلمان شد

سعیدی با یادآوری اینکه وزیر سابق قربانی رتبه بندی معلمان و تعهداتی شد که هنگام رأی اعتماد داده بود، تصریح کرد: متاسفانه نتوانست از عهده تعهدات برآید البته امکانات و پول و بودجه در اختیار نداشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه فرهنگیان جزو دلسوزترین و موثرترین اقشار جامعه هستند، ادامه داد: همه ما مدیون آن ها هستیم؛ چرا وزرای آموزش و پرورش طی سالیان گذشته در آستانه ثبت نام دانش آموزان به صراحت اعلام کرد پول از والدین نگیرید اما در مدارس پول و شهریه گرفته می شود و این باعث شده حیثیت مدیران، معلمان و فرهنگیان زیر سوال برود زیرا سرانه ندارند.

خشکسالی از مدارس شروع شده است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خطاب به حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه خشکسالی از مدارس شروع شده، تصریح کرد: شما باید این تعهد را از آقای جهانگیری بگیرید و آن را به ترسالی تبدیل کنید.  

وی در مورد تصمیمات در وزارت آموزش و پرورش، گفت: شما در برنامه ها اعلام کردید که تصمیمات را از ستاد به صف سوق می دهید، برنامه های عملیاتی شما چیست. متاسفانه در مورد برنامه ها زیاد کلی گویی شده اما مشخص نیست گام های عملیاتی کی قرار است برداشته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ادامه داد: استعدادهای مختلف در استان ها و شهرستان ها در نظام آموزشی نادیده و پشت درهای بسته برای سیستان و بلوچستان و آذربایجان تصمیم گرفته می شود.

سعیدی با انتقاد از اینکه نظام آموزشی ما از مدرک گرایی رنج می برد، خطاب به حاجی میرزایی افزود: شما در برنامه هایتان ذکر کردید به سمت مهارت آموزی پیش می روید، چه برنامه ای دارید زیرا فارغ التحصیلان ما گرفتار این مشکل هستند؛ منزلت و شایسته سالاری و ده ها موضوع دیگر را باید در برنامه خود پیش بینی می کردید، متاسفانه به منزلت فرهنگیان و معلمان آسیب وارد شده و از نظر رضایت شغلی و معیشت با مشکل مواجه هستند، چه برنامه ای برای حل این مشکلات دارید.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه دارد: چرا آرامش فکری و آسایش روحی و روانی در آموزش و پرورش مختل شده؛ آیا بیکاری دوباره به سراغ جیب مردم بروید و با روش های پیشرفته باز هم جیب مردم را خالی کنید.

سیدتقی کبیری در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: آقای حاجی میرزایی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انتخاب شده است دارای سوابقی هستند که بر هیچ کس پوشیده نیست اما بر اساس وظیفه‌ای که قسم خورده‌ایم لازم است نکاتی در این موضوع و در راستای مخالفت با این پیشنهاد عرض کنم گرچه باید این نکته را متذکر شوم که متأسفانه رئیس جمهور محترم پیشنهاد وزارت را در دقیقه 90 مطرح کردند تا موضوع حساسیت زمان نیز مطرح شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوابق وزیر پیشنهادی نشان می‌دهد که ایشان حدود 18 سال است که از بدنه و فضای آموزشی کشور جدا بوده‌اند و قبل از آن نیز مدتی را در نهضت سوادآموزی حضور داشتند که قابل توجه است که این وضعیت حتی برای نهضت سوادآموزی نیز روشن نبوده که با توجه به اینکه چندین میلیون بی سواد در کشور داریم، نتوانسته اقدام قابل توجهی انجام دهد.

سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش لازم است، اما کافی نیست

وی افزود: البته برای ما روشن است که موضوع حضور در آموزش و پرورش و سوابقی که ایشان دارد، شرط لازم است ولی شرط کافی نیست که در ادامه شروط کافی را نیز بیان خواهم کرد.

کبیری گفت: برنامه پیشنهادی شما بسیار کلی و آرمانگرا می‌باشد و واقع‌گرایانه نیست، برنامه‌ای که می‌توانست برای هر وزیر دیگری نیز ارائه گردد که با توجه به سهم 4 درصدی از تولید ناخالص ملی در آموزش و پرورش و با حضور یک میلیون نفر معلم و 13 میلیون نفر دانش‌آموز شما در برنامه پیشنهادی‌تان، چه برنامه‌ای برای افزایش سهم 4 درصدی در تولید ناخالص ملی دارید.

تبدیل وضعیت نیروهای آموزش و پرورش باید مشخص شود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد تبدیل وضعیت نیروی انسانی، خرید خدمت‌ها، حق‌التدریسی‌ها، نهضتی‌ها و پیمانکاران ، در برنامه شما اجرایی شدن و عملیاتی شدن وجود ندارد علیرغم اینکه برنامه آرمانی خوبی ارائه کردید.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در برنامه شما رفع محرومیت‌زدایی و زدودن آن مشخص نشده است و همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان در کجای برنامه شما قرار دارد در حالی که برنامه رتبه‌بندی چندین سال است در لایحه دولت قرار داشته که شما به عنوان مسئول دفتر دولت از آن اطلاع داشته‌اید، پس چرا گذاشته‌اید که رتبه‌بندی معلمان یک سال در آنجا معطل بماند.

در برنامه پیشنهادی حاجی میرزایی جایی برای تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی وجود ندارد

وی افزود: در موضوع تبصره 10 ماده 17 در مورد حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها هنوز برنامه‌ای مشخص نشده است و حتی در برنامه‌های پیشنهادی شما، برنامه عملیاتی برای اجرای اصل 15 قانون اساسی مبنی بر تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی وجود ندارد در حالی که باید این برنامه‌ها مشخص شود اما رفتار شما نشان می‌دهد که اعتقادی به این موضوع ندارید.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در آخر ایشان باید مشخص کنند که چه مقدار حافظ مطالبات فرهنگیان و معلمان خواهند بود و آیا توان دارند که رئیس جمهور را برای حضور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش متقاعد کنند.

محمدحسین فرهنگی  در موافقت با محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش،گفت: اینجانب با آقای حاجی میرزایی از روزهای نخست انقلاب اسلامی آشنایی داریم، وی در تبریز بوده و مسئولیت نهضت سوادآموزی را در استان آذربایجان برعهده داشت و شخصا شاهد تلاش های ارزشمند و انقلابی وی در حوزه های کاری بودم.

تقدیر شهید آیت الله مدنی از حاجی میرزایی در خطبه های نماز جمعه

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعدها نیز شهید انقلاب آیت‌الله مدنی در خطبه های نماز جمعه از آقای حاجی میرزایی تقدیر کرده و شنیده‌ام در جلسات خصوصی احترام ویژه‌ای برای وی قائل بودند.

وی افزود: توجه همکاران، فرهنگیان و عموم ملت را به یک نقطه علمی بسیار مهم جلب می‌کنم؛ در هرم های سازمانی با نزدیک شدن به رأس، تعداد افراد کمتر و هرچه به بدنه نزدیک‌تر، حجم افراد بیشتر می‌شود، همچنین مهارت مدیران در این حوزه‌ها دسته‌بندی می شود، درواقع مدیران باید مهارت‌های فنی، انسانی و ادراکی داشته باشند اما هرچه به رأس نزدیک‌تر می‌شویم مهارت‌های ادراکی اهمیت پیدا می‌کنند.

اهمیت مهارت ادراکی برای مدیران در رأس

فرهنگی در توضیح مهارت های ادراکی در مدیران، گفت: مهارت ادراکی به معنای قدرت تصمیم‌گیری، اعمال سیاست های پیش‌بینی شده، داشتن قدرت بالای هماهنگی با سیستم و خارج از سیستم است در حالی که در رده های میانی مهارت های انسانی برای مدیران اهمیت دارد و در قاعده مهارت‌های فنی حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: در تاریخ انقلاب وزرایی داشتیم که در وزارتخانه‌های مختلف همچون جهاد کشاورزی، نفت و نیرو سمت داشته و کارنامه‌شان نیز قابل‌توجه است، چراکه مهارت ادراکی آن‍‌ها بالا بوده و در مقابل آموزش و پرورش به خود دیده که از ابتدا در این وزارتخانه فعالیت داشته اما منشأ آثار گسترده مفیدی نشده اند.

حاجی میرزایی در مخالفت با اجرای سند 2030 تاکید دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: با توجه به شناختی که از آقای حاجی میرزایی دارم معتقدم به دلیل داشتن مهارت ادراکی بالا می‌تواند بنای تحولات مختلف را در آموزش و پرورش گذارد، این در حالی است که وی به اجرای سند تحول بنیادین و مخالفت با سند 2030 تاکید دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان محترم پیشنهاداتی ارائه داده‌اند که می توان آن ها را در فرصت های دیگر و پس از رأی اعتماد مطرح کرد اما آنچه که امروز اهمیت دارد تعیین تکلیف وزارتخانه مهم آموزش و پرورش و سپردن سکان آن به دست فردی است که به نظر می رسد شاخص های یک مدیر سطح بالا را دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بتواند در ادامه راه آنچه ازسوی مجلس تعیین تکلیف شده را اجرا و از طرف مجلس و دولت مورد حمایت قرار گیرد.

 

 محمدرضا منصوری  در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی گفت: امروز روز مهمی است، چرا که می خواهیم برای مهمترین وزارتخانه کشور تصمیم گیری کنیم که سرنوشت کشور در انتظار این وزارتخانه خواهد بود.

وی با بیان اینکه 12 سال طول می کشد تا برنامه ها و تصمیمات در این وزارتخانه به بار بنشیند، افزود: تمام مشکلات اقتصادی و صنعتی امروز کشور مربوط به تصمیماتی است که سال ها قبل در این وزارتخانه گرفته شده است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس اظهار کرد: امروز آموزش و پرورش ما با تصمیمات 40 سال گذشته اداره می شود و نباید با این وضعیت شرایط را طوری رقم بزنیم که آموزش و پرورش به روزمرگی بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه آموزش و پرورش به صورت سنتی اداره می شود، بر استفاده از راهکارهای نوین آموزشی در این وزارتخانه تاکید کرد و گفت: نظام آموزشی ما همچون 50 سال گذشته فارغ التحصیلانی را به جامعه معرفی می کند که مهارت کافی برای ورود به صنعت و حوزه های دیگر را ندارند.

منصوری یادآور شد: همانطور که وزیر پیشنهادی برنامه هایی در حوزه پیش دبستانی و دبستانی ارائه داده است باید عنوان کرد چه اشکالی دارد که ما در کشور دیپلم فرش داشته باشیم و دانش آموز از همان دوران دبستان و راهنمایی با همان دروسی که در این زمینه است، آشنا شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز تکنولوژی حرف اصلی را در حوزه صنعت می زند، عنوان کرد: در این شرایط آموزش ها نیز باید بر همین مبنا پیشرفت داشته باشد.

وی با طرح این سوال که چرا باید امروز 700 هزار نفر در رشته علوم تجربی برای کنکور رقابت داشته باشند، افزود: اگر ما یک آشپز خوب داشته باشیم، بهتر از آن است که پزشک بیکار تربیت کرده باشیم. همه این موارد به دلیل وجود یک وزارتخانه سنتی و قدیمی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه امروز فرهنگیان در سخت ترین شرایط زندگی می کنند، گفت: بنده فرزند یک خانواده فرهنگی هستم و خود نیز سال ها شغل معلمی را داشته ام و شرایط این حوزه را به خوبی درک می کنم، اگر معلمان زندگی خوبی داشته باشند و اگر آموزش و پرورش ما درست و دقیق باشد، تولید و صادرات ما نیز در آینده بهبود خواهد یافت.

وی با بیان اینکه باید به سمت آموزش هایی برویم که محصول آن صادرات محور باشد، افزود: آموزش و پرورش ما نیز ساختاری دارد که براساس خلاقیت، طرح ریزی نشده و در واقع آموزش و پرورش هم به نوعی متکی به فروش نفت است. امروز وزیری می خواهیم که تسلط خوبی بر حوزه آموزش و پرورش داشته باشد تا بتواند نخبگان را در رشته های مختلف از جمله رشته های هنری و مهارتی تربیت کند.

منصوری با انتقاد از نگاه روزمره آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان عنوان کرد: متاسفانه این سیستم فقط دانش آموزان را به سمت آموزش عالی و اخذ مدرک فوق لیسانس و دکتری فوق می دهد، به همین جهت از وزیر پیشنهادی تقاضا داریم که همانطور که در برنامه هایش وجود دارد، لایحه ای برای انقلاب در حوزه آموزش و پرورش به مجلس ارائه کند.

وی حاجی میرزایی را فردی پاکدست خواند و عنوان کرد: وزیر توانمند و برنامه محور می تواند وزارت آموزش و پرورش را به مسیر اصلی خود بازگرداند و ما از این وزیر حمایت خواهیم کرد. البته این حمایت ها تا زمانی خواهد بود که ایشان در کار خود موفق باشد، در غیر این صورت از ابزار سوال و استیضاح استفاده خواهیم کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عملکرد حاجی میرزایی در گذشته و برنامه های وی برای آینده را بسیار مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: البته نباید انتظار بالایی از وزیر آموزش و پرورش داشت، چرا که بیش از 95 درصد بودجه این وزارتخانه صرف حقوق و مزایای کارمندان می شود.

وی در پایان عنوان کرد: نباید بیش از این وزارتخانه مهم آموزش و پرورش را معطل گذاشت و از نمایندگان درخواست دارم که به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی مثبت دهند.

قوه مقننه پشتوانه تعلیم و تربیت است

 محسن حاجی میرزایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: در گام نخست باید از تمام همکاران عزیز فرهنگی که خود را برای برگزاری آغاز سال تحصیلی آماده می‌کنند، تقدیر کرده و به آنها خدا قوت بگویم. این مسئله کاملا روشن است که ما به آینده نمی‌رویم بلکه ما آینده را می‌سازیم، قطعاً اگر خودمان این اقدام را انجام ندهیم، دیگران خواهند ساخت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: تجهیزات گران قیمت، فن آوری‌های نو، سرمایه‌های اقتصادی و منابع نفتی برای کشور قطعاً مهم است اما مهمتر از این مسئله انسان‌ها هستند که آینده را می‌سازند، همان‌هایی که روی نیمکت مدارس به عنوان دانش‌آموز مشغول به فعالیت هستند.

ماندگارترین و ارزان‌ترین راه برای بهبود جوامع و ایجاد رفاه در زندگی مردم مسیر آموزش و پرورش است

وی با بیان اینکه ماندگارترین و ارزان‌ترین راه برای بهبود جوامع و ایجاد رفاه در زندگی مردم مسیر آموزش و پرورش است، گفت: رهبری بارها فرموده‌اند که اگر منابع فراوانی داشته باشیم اما نیروی انسانی لازم در اختیار نباشد، این منابع و ظرفیت‌ها هیچ فایده‌ای نخواهد داشت از این رو هزینه در آموزش و پرورش، هزینه محسوب نشده بلکه سرمایه‌گذاری بی‌نظیر، اصیل و قابل اعتنا برای آینده کشور است.

حاجی میرزایی ادامه داد: انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با افتخار پشت سر گذاشت و در شرایط کنونی گام دوم را برای پیشرفت و تعالی بیشتر و میدان‌داری به نیروهای جوان آغاز کرده و در این مسیر من قطعاً در جهت تحقق رهنمودهای رهبری و مجموعه سیاست‌ها و قوانین توسعه‌ای کشور اقدام خواهم کرد البته خوشبختانه آموزش و پرورش از اسناد خوب برای توسعه برخوردار است، این سند میثاق ملی برای ساختن انسانی شرافتمند است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در تمامی دهه‌های گذشته اقداماتی در وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته، حال این سوال پیش می‌آید که ما در این عرصه چه کرده‌ایم و چه انسان‌هایی در این فضا تربیت شده‌اند، آیا همه فرزندان ما در تمام ساحت‌های اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری و فن‌آوری و زیستی به بهره رسیده‌اند؟ آیا آموزش و پرورش، شهروندان مستقل و مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در پاسخ باید بگویم علیرغم اینکه چتر و گستره آموزش و پرورش به خوبی در کشور گسترش یافته اما آن طور که شایسته فرهنگ غنی و ظرفیت‌های این کشور است، زمینه‌های پیشرفت فرزندانمان فراهم نشده است، از طرف دیگر آموزش حافظه‌محور فربه شده و پرورش تمام ساعتی نحیف است. بنیان‌های آموزشی ما آنچنان که باید باشد، نیست. آموزش‌های حافظه‌محور و انواع مهارت‌ها از جمله مهارت زندگی مستقل، مهارت یادگیری، مهارت حل مسئله و مهارت انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است.

محتوای برنامه‌های درسی ما و بسته‌های آموزشی جامعیت لازم ندارد

حاجی میرزایی گفت: محتوای برنامه‌های درسی ما و بسته‌های آموزشی جامعیت لازم ندارد، از طرفی کتب درسی ما باید در جهت دستیابی به اهداف غنی‌تر نظام تعلیم و تربیت، بازنگری و تولید شود. روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش‌آموزان باشد، این مسئله به جای هیجان و شوق یادگیری در دل و ذهن فرزندان ما رخنه کرده است. اضطراب در مدرسه، علاقمندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد، درخت تنومند تربیت در چنین فضای مسمومی رشد می‌کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: قطعاً ما نیازمند محیط آرامی در این حوزه هستیم، نیازمند محیطی امن برای معلم و دانش‌آموز هستیم، افزایش شادی و نشاط در مدارس و آموزش آداب و مهارت‌های زندگی از برنامه‌های جدی و فوری من است. گسترش فعالیت‌های پرورشی و تربیتی برای تحکیم باورهای دینی، استمرار ارزش‌های دینی و اخلاقی، تشویق و ترغیب نهادینه‌سازی عمل به احکام عبادی به ویژه مداومت در امر نماز و نیایش در صدر برنامه‌های بنده خواهد بود و در این راستا از ظرفیت کانون پرورش فکری برای کمک به این مدارس استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: من ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای را در کنار آموزش و پرورش قرار خواهم داد تا در کنار آموزش و پرورش برای توسعه مهارت‌ها از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت تخصصی اقدام صورت گیرد. از طرف دیگر توانایی کسب معاش حلال، توانایی افراد برای اینکه بتوانند اقتصاد ساده‌ای را پایه‌ریزی کنند و زندگی خودشان را شکل داده و از انزوا و استیصال بیرون بیایند، نیازمند توسعه مهارت‌ها است.

ضرورت آشتی ملی بین مدرسه و جامعه

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: برنامه منظم برای تقویت و تربیت بدنه سلامت و توسعه دانش آموزان به ویژه دختران طراحی کردیم تا توسعه تربیت بدنی در مدارس تقویت شود و نسبت به نهادینه کردن فعالیت های سالم بدنی بپردازیم تا در تمام عمر این افراد به ورزش ادامه دهند. هزاران میلیارد از هزینه های درمان به موجب این طرح کاسته و سلامت نسل تامین می شود، از این رو هماهنگی لازم با وزارت ورزش و جوانان و بهداشت و درمان را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی در توضیح بحث عدالت به عنوان یکی از موضوعات مورد تاکید نمایندگان گفت: توسعه عدالت آموزشی و برابری فرصت های یادگیری، رکن کلیدی کاهش نابرابری های عدالت اجتماعی است. همه نابرابری هایی که در سطوح قدرت شکل می گیرد، ریشه در فرصت های کیفی یادگیری ایجاد می کند.

حاجی میرزایی تاکید کرد: دسترسی به فرصت های برابر و باکیفیت حق همه شهروندان است، از این رو توسعه مدارس دولتی را جزو سیاست های اصلی خود می دانم، البته با مدارس غیردولتی مخالفتی ندارم، اما به عنوان عضوی از دولت وظیفه دارم تا نسبت به ارتقای کیفی مدارس دولتی تلاش کنم، زیرا مردم حق انتخاب دارند و حق انتخاب برای آموزش شرط اول آزادی بشر و توسعه است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما باید با جبر جغرافیایی در آموزش مقابله و برای بسط عدالت آموزشی باید امکان انتخاب دانش آموزان را افزایش دهیم. متاسفانه دانش آموزان مدارس دولتی گرفتار جبر جغرافیایی هستند و نمی توانند در مدرسه مورد نظر خود به دلیل محدودیت های منطقه ای ثبت نام کنند. در فرهنگ دینی ما حق تربیت،حق والدین است و والدین باید امکان انتخاب برای تعیین مدرسه فرزندان خود را داشته باشند. لذا قطع به اصلاح این موضوع خواهم پرداخت.

وی با بیان اینکه بهره مندی از بودجه دولت حق طبیعی دانش آموزان است، ادامه داد: در درجه نخست باید بپذیریم که تک تک دانش آموزان مدارس دولتی حق دارند از سرانه عمومی آموزش بهره مند شوند، لذا با مشارکت تیمی از اقتصاددانان توانمند و جوان برای فعالسازی تعاونی های معلمان در مدیریت مدارس طرحی را تهیه کردیم تا رقابت تنظیم شده میان مدارس دولتی با هدف بهبود کیفیت آموزش ایجاد شود.

حاجی میرزایی افزود: مجموعه مناسبات در نظام تعلیم و تربیت به نوعی به شکست انگیزه و کیفیت منجر شده، لذا برای ارتقای کیفیت باید از ظرفیت ابزارهای آموزشی و فناوری های نو استفاده کنیم. آموزش و پرورش باید از آموزش فضای مجازی به صورت اختصاصی و رایگان به کمک رسانه ها و با مشارکت برترین معلمان برخوردار شود تا امکان دسترسی به آموزش رایگان باکیفیت در همه مناطق فراهم گردد. امروز به مدد تکنولوژی های جدید دانش آموزان مناطق محروم می توانند توانمندی معلمان برتر بهره مند شوند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: معلم، کارمند نیست؛ بلکه معلم مهمترین رکن تعلیم و تربیت و جانشین همه نداشتن هاست. اگر در تجهیزات و امکانات آموزشی نقصی وجود داشته باشد، به کمک معلم می توان همه نواقص را رفع کرد. به همین موجب هیچ کشوری از سقف اندیشه های معلمان فراتر نمی رود، از این روز با دولت هماهنگ کردیم تا به کمک نمایندگان لایحه خاص معلمان با هدف ارتقای جایگاه و منزلت آنها تدوین شود.

وی معتقد است کیفیت بخشی به دوران دبستان و به ویژه پیش دبستانی باید جزو برنامه های اصلی آموزش و پرورش باشد و با توجه به شناسایی استعدادها و توسعه مهارت ها، زمینه یادگیری حداقل یک مهارت برای دانش آموزان طبق سند تحول بنیادین فراهم شود.از سوی دیگر توجه به توسعه کیفی و کمی هنرستان ها نیز طبق این سند باید توجه قرار گیرد.

حاجی میزرایی یادآور شد: آشتی ملی بین مدرسه و جامعه باید اتفاق بیفتد و دیوار حائل بین مدرسه و خانواده از بین برود، زیرا والدین نقش مهمی در مدارس دارند. همچنین باید از ظریت خالی مدارس در ساعاتی که استفاده نمی شود، با هماهنگی انجمن ها و نهادهای غیردولتی برای افزایش مهارت آموزی استفاده شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مدرسه باید کانون یادگیری، تعاملات آموزشی و روانشناختی باشد، اظهار کرد: من یک پدر هستم و همواره دغدغه داشتم فرزندانم به لحاظ اخلاقی در سطحی تقویت شوند که انتظار دارم از این رو درک می‌کنم نگرانی خانواده‌ها در خصوص سوء رفتارهای فرزندانشان و حتی سوء مصرف مواد مخدر و سایر مسائلی که این روزها مطرح است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از نارضایتی‌ها در بین کارکنان آموزش و پرورش همواره شیوه انتخاب مدیران و مدیران کل استان‌ها بوده است و این در حالی است که ستاد آموزش و پرورش نیاز به جوانگرایی و استفاده از ظرفیت‌های درونی است؛ بنابراین در سال‌های آینده شاهد نسل جدید مدیریتی خواهیم بود.

وی در این راستا افزود: آموزش و پرورش از زنان توانمندی برخوردار است و این امر در حالی است که  50 درصد دانش آموزان، دختران هستند لذا باید نسبت مدیران زن به همین نسبت افزایش یابد تا ظرافت‌های تعلیم و تربیت دختران را مادرانه در مدارس اجرایی کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه توجه به حقوق اقوام و اقلیت‌ها امری مهم محسوب می‌شود، تصریح کرد: باید به سمتی گام برداریم که ضمن حفظ میراث فرهنگی و بومی و محلی، تسلط بر زبان فارسی در حد مطلوب برای افراد در این مناطق ایجاد شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شخصاً ضامن اجرای اصل 15 قانون اساسی خواهم بود، گفت: تحقق اهداف بلند آموزش و پرورش نیازمند توجه به واقعیت‌های موجود است، از این رو مسائل زیادی در این وزارتخانه وجود دارد که روی زمین مانده که یکی از آنها اقتصاد آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

برای رهایی از کسری بودجه در آموزش و پرورش باید به سمت تدوین بودجه واقع‌بینانه گام برداریم

وی با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش همواره با یک سوم کسری مواجه بوده است، ادامه داد: به طور مستمر هزینه‌های حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمتی‌ها و ...یک سوم از بودجه آموزش و پرورش را به خود جذب کرده است و این در حالی است که باید بودجه آموزش و پرورش برای رهایی از کسری بر مبنای واقعیت و عملکرد تدوین و بسته شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در مذاکراتی با رئیس جمهور توجه به معوقات و مطالبات فرهنگیان مورد بررسی قرار گرفته است، از این رو در آینده نزدیک این امر سامان داده خواهد شد، گفت: البته این امر باید ریشه‌ای حل شود و رفع آن نیازمند تدوین بودجه واقع‌بینانه است. همچنین باید حقوق معلمان به صورت منظم پرداخت شود زیرا وقتی تعویقی در پرداخت‌ها صورت می‌گیرد معیشت این افراد به خطر افتاده و اقتدار و منزلت نظام آموزشی نیز مورد خدشه قرار می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برای حل مشکل معلمان برنامه داریم و همچنین برای افزایش برخورداری این قشر از جامعه از مسکن با وزارت راه و شهرسازی و استفاده از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان اقداماتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اقتصاد بزرگ آموزش و پرورش اظهار کرد: 15 هزار میلیارد تومان هزینه در قالب کتب کمک آموزشی، کلاس‌های کنکور و خصوصی و ... صورت می‌گیرد که این حجم از نقدینگی به آموزش و پرورش کمک نکرده و صرفاً موجب شده دانش‌آموزان تست‌زن بار بیایند و همواره با اضطراب روبه‌رو باشند.

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه مسئله کنکور باید سامان یابد، تصریح کرد: سالها است مدیریت دارایی‌های آموزش و پرورش به عنوان اهرم قرار دادن در راستای حل مسائل این وزارتخانه و حل مسائل کیفی مورد استفاده قرار گرفته است از این رو در صورت کسب نظر مثبت نمایندگان حتماً از اقتصاددانان تحول‌خواه برای سامان دادن اقتصاد آموزش و پرورش به کارگیری خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه قوه مقننه پشتوانه تعلیم و تربیت است و این موضوع در جلسات تشریح برنامه‌های پیشنهادی کاملاً مشهود بوده است، گفت: از تمام ظرفیت‌های شخصی‌ام که در زمان تصدی دبیری دولت و ارتباط با دستگاه‌ای اجرایی به دست آورده‌ام برای آموزش و پرورش استفاده خواهم کرد.

وی خاطر نشان کرد: مطالبات حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمتی‌ها و همچنین موضوع استخدام این افراد بر اساس قانون مصوب مجلس تا قبل از مهرماه در دولت تصویب و مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی

برخی آثار باستانی در زمان مسئولیت مونسان به مرغداری و دامداری تبدیل شده‌اند

 

جلال محمودزاده  در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با مونسان، وزیر پیشنهاد صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت بالای کشورمان در جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و صنایع دستی گفت: کشوری با قدمت و سابقه تاریخی و فرهنگی چرا باید منابع مالی آن وابسته به نفت باشد و در اثر تحریم‌های ناعادلانه با مشکل مواجه شوند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل ضعف سازمان میراث فرهنگی، تعدادی از کشورهای اطراف از جمله ترکیه موارد زیادی از میراث فرهنگی و تاریخی را به نفع خود مصادره کرده‌اند؛ تعداد گردشگران خروجی دو برابر گردشگران ورودی است یعنی سالانه حدود 9 میلیون نفر به خارج از کشور سفر می‌کنند.

وی خطاب به مونسان با انتقاد از اینکه به دلیل ناکارآمدی مجموعه شما تعداد گردشگران ایرانی از پتانسیل گردشگری کشور کمترین اطلاعات را دارند، ادامه داد: در زمان مسئولیت شما بر اساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اصل 90 مجلس بدترین رتبه ایران در بین مولفه‌های شاخص، رقابت‌پذیری، سفر و گردشگری در سال 2017 مربوط به پایداری محیطی و پس از اولویت‌بخشی سفر و گردشگری و زیرساخت‌ها بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود شدید نیرو در سازمان گفت: به ازای هر 5 کارشناس یک مدیر وجود دارد در حالی که اعتبارات سازمان طی10 سال گذشته 4 برابر و اعتبارات تملکی دو برابر شده است و متأسفانه ضعف در جذب افراد متخصص و عدم تعیین تکلیف وضعیت نیروهای قراردادی، یگان حفاظت و میراث فرهنگی و همچنین عدم امکان تجهیز آنها، استفاده بهینه از نیروها، آموزش آنها و عدم تناسب پاداش با ارزش آثار، نبود منابع مالی برای اقدامات اولیه ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی، تخریب بافت‌های تاریخی به بهانه‌های مختلف، عدم توانایی در جلوگیری از تخریب آثار، توانایی در تأمین منابع برای مرمت آثار، به دست آمده از مشکلات موجود است.

محمودزاده با انتقاد از اینکه برخی آثار باستانی به مرغداری و دامداری تبدیل شده‌اند، یادآور شد: افزایش سرقت آثار و عدم اقدام قاطع در اجرای قانون مجازات سارقان فرهنگی و آثار باستانی، سهل انگاری در صدور مجوزهای معادن در جوار آثار تاریخی که آلایندگی آنها می‌تواند آثار مخرب بر آثار باستانی داشته باشد، عدم تدوین برنامه‌های مدون و هماهنگی میان دستگاه‌ها، فقدان تخریب آثار، عدم استفاده مطلوب از فضای مجازی برای گردشگران، تبادل اطلاعات میان استان‌ها، بهره‌مند نشدن از نیروهای مرتبط با حوزه گردشگری و سردرگمی گردشگران، کمبود شدید راهنمایان گردشگری، ضعف گسترده در ارائه اقدامات حمایتی و تهیه بانک اطلاعاتی قابل اعتماد، فقدان برنامه‌ریزی در تبلیغ به هنگام گردشگری کشور، عدم آموزش موثر کارکنان سازمان در راستای ارتقاء کیفیت از مشکلات موجود در دوران مسئولیت مونسان است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از عدم به کارگیری راهکارهای درآمدزا به جای بودجه‌خواری، گفت: عدم توجه به مقوله برندسازی، حمایت از سرمایه‌گذاران، وجود نمایشگاه ثابت برای ارائه صنایع دستی در شهرستان‌ها، جداسازی صنایعی همچون فرش دستباف از فهرست صنایع دستی و ورود صنایع خارجی بی‌کیفیت، عدم رعایت حقوق انجمن‌ها از مشکلات دوران مونسان است.

 

سیدمرتضی خاتمی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در مخالفت با وی، گفت: مسائل مورد نظر بنده و استدلال بیشتر روی برنامه عملکرد و سبقه ایشان است که در این بخش طی دو سالی که گذشته است ما یک نگاه غیرجامع در جهت صیانت و حفظ میراث فرهنگی داشته ایم، به طوری که بخش عظیمی از این میراث فرهنگی و ارزشمند در شُرُف نابودی است و برخی از آثاری که در گذشته از کشور خارج شده است، تلاش موثری برای بازگرداندن آنها در این دوره انجام نشده است.

فقدان ثبات مدیریت، عامل ضعف در سازمان گردشگری کشور

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این دوره آنچنان نگاه ما غیرجامع و محدود بوده است که ما حتی در زمینه تثبیت نشانگان و علایم مربوط به نقاط گردشگری، کوتاهی های بسیاری کرده ایم و نکته دیگر اشکال در ساختار مدیریتی این بخش است که می توان از فقدان ثبات مدیریتی در ستاد سازمانی که وجود داشته و همچنین ضعف عدم طبقه بندی و اولویت بندی آثار و همچنین عدم هدفگذاری بر اساس اهمیت میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: جلسات استانها، جلسات غیرهدفمند و غیرموثر است و حتی در زمینه تحقق اهداف بالادستی حرکت های موثری اتفاق نیفتاده است. طبق سندی که مرکز پژوهش ها منتشر کرده فقط 50 درصد جهتگیری های این سازمان در جهت اهداف بالادستی بوده است.

این نماینده مجلس در دوره دهم بیان کرد: این روزها وزیر محترم پیشنهادی بیشتر تکیه بر آمار دارد. این آمار ناشی از عملکرد خوب این سازمان نیست، بلکه با توجه به نوسانات ارزی و با توجه به کاهش مسافرت های خارج از کشور و شرایطی که امروز داریم، رویکرد مسافرت به داخل بیشتر شده است، ضمن اینکه رشد آمار ما برای گردشگری از یک سیر طبیعی در طول سال های مختلف تبعیت می کند و ما در آمار باید به مردم بگوییم چند درصد از اهداف پوشش داده شده است؟ صرف تکیه بر آمار مشکلی را حل نمی کند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در منطقه با اتکا به درآمدهای غیرنفتی چقدر مورد هدفگیری بوده است؟ به چه میزان ایشان توانسته اند نظر هیات دولت را به این بخش جلب کنند؟ اولاً توجه به سرمایه گذاری های خصوصی وجود ندارد و در کنار آن تصرف در کنار واگذاری ها وجود دارد، چون بسیاری از آثار فاخر در لیست اولویت های این سازمان نبوده است. ثانیاً عدم تبلیغات صحیح وعدم جهتگیری ها در این زمینه جلب توجه می کند.

سهم ناچیز گردشگری ایران در برابر سایر کشورهای دنیا

وی افزود: هنر این بخش باید بیشتر مصروف شناساندن آثار مهم متروک و مهجور باشد. این بخش باید وسیله تسهیل ارز، ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به نفت باشد، در حالی که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی در کشور ما 2.8 درصد شده که فاصله معناداری با حالت جهانی دارد و بسیاری از برنامه هایی که قابل تحقق نخواهد بود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این سازمان با نظر نمایندگان مجلس تبدیل به وزارتخانه شده است، بنابراین ایشان باید بگویند که تا چه میزان می توانند نسبت به اقدامات خود در مقابل نمایندگان پاسخگو باشند؟

 در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در موافقت با وی، گفت: سال گذشته تمامی منابع اختصاص یافته به سازمان میراث فرهنگی ۶۰۰ میلیارد تومان بود و البته اطلاع ندارم که تمامی این مبلغ به طور کامل تخصیص داده شده یا خیر، اما آقای مونسان هر آنچه از دستش برمی‌آمده با این منابع انجام داده است، همچنین  ازسوی دیگر ما حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته‌ایم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا به لحاظ دارا بودن جذابیت‌های تاریخی و گردشگری  قرار گرفته‌ایم.

رتبه سوم صنعت گردشگری در اقتصاد دنیا

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز صنعت گردشگری رتبه سوم را در اقتصاد دنیا دارد به همین دلیل در گام نخست این سازمان را به وزارتخانه تبدیل کردیم و حال باید شرح وظایف برای این وزارتخانه نیز تغییراتی پیدا کند، چه کسی با تجربه‌تر از آقای مونسان می‌تواند در این راه به ما کمک کنند؟

درآمد ارزی حدود ۱۱ میلیارد دلاری میراث فرهنگی در سال ۹۸

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ سازمان میراث فرهنگی حدود۱۱ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته است هرچند برخی می گویند؛ این درآمد ناشی از نوسانات ارزی است اما باید شرایط سیاسی حاکم در کشور را نیز در نشر گرفت بنابراین همگی افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران را قبول دارند.

افزایش 52 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور

لاهوتی با بیان اینکه حدود ۵۲ درصد ورود گردشگران خارجی به کشور در سال 97 افزایش یافت که حاصل تلاش آقای مونسان است، اضافه کرد: از دیگر اقدامات مثبت مونسان حذف روادید برای کشورهای چین و عمان است که امیدوارم پس از انتخاب آقای مونسان به عنوان وزیر این اقدام برای برخی از کشورهای دیگر نیز محقق شود، آقای مونسان تجربه کافی را برای تصدی این وزارتخانه دارند.

واگذاری بسیاری از وظایف حاکمیتی به بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس همچنین با بیان اینکه خروج مردم از کشور در سال جاری حدود 31 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: مونسان توانسته است بسیاری از وظاف حاکمیتی را نیز به بخش خصوص واگذار کند.

وی همچنین انتخاب ایران به عنوان 5 کشور ساحلی دریای خزر را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: 28 هتل 4 و 5 ستاره در زمان تصدی مونسان بر سازمان میراث فرهنگی افتتاح شده است.

وزیر پیشنهادی وزارتخانه میراث فرهنگی تعهد، تخصص و تجربه لازم را دارند

این نماینده مجلس افزود: مونسان به استان‌های بسیاری سفر کرده و به دنبال مرتفع ساختن دغدغه‌ها مردم و نمایندگان آن‌ها در مجلس است، وزیر پیشنهادی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعهد، تخصص و تجربه لازم را دارند و این مهم در کارنامه عملی و تحصیلات وی نمایان است.

 

 حسن نوروزی در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی در مخالفت با علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: کشور ایران با داشتن 15 کشور همسایه در شرایطی قرار گرفته که دولت های بسیاری به دنبال ارتباط دوستی و گردشگری با ما هستند لذا با تقویت حوزه میراث فرهنگی می توانیم این صنعت را در کشور ارتقاء دهیم.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از راه های مقابله با تحریم و اقتصاد مقاومتی تقویت صنعت توریسم در حوزه های گوناگون است، همچنین تقویت این صنعت به مقابله با اقدامات آمریکا کمک می کند بنابراین به تبلیغات مناسب و ایجاد خدمات شهری، حل مشکلات داد و ستد و ارزی و حل اینترنت پرسرعت برای کمک به گردشگران نیاز است.

وی در ادامه به طرح سوالاتی از آقای مونسان پرداخت و افزود: براساس اسناد بالادستی چه اقدام عملی در اجرای بند 2 ماده 98 قانون برنامه ششم مبنی بر مستثنی بودن سند گردشگری از نظام صنفی انجام داده اید، همچنین درباره تهیه سند راهبردی گردشگری توضیح دهید.

نوروزی ادامه داد: جهت تهیه طرح های توسعه ملی و تصویب آئین نامه های داخلی و واگذاری تسهیلات ارزان قیمت به گردشگران چه اقدامی صورت دادید و چرا نسبت به ساماندهی جنگل های شمال، شمالغرب و منطقه زاگرس با هدف توسعه گردشگری نپرداختید.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: جهت مدیریت یکپارچه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی و اجرای قانون حمایت از استادکاران و هنرمندان توضیح دهید و بگویید تاکنون از خیران ایرانی و غیرایرانی مسلمان برای جذب سرمایه استفاده کرده اید یا خیر.

وی افزود: آیا برنامه ریزی برای آمایش سرزمینی انجام گرفته و آیا در حوزه انتخاب مدیران سازمان از ظرفیت ایثارگران استفاده کرده اید.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: آیا شما برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به قانون ایثارگران و استفاده از ظرفیت فرزندان آن ها اهتمام دارید؟ همچنین توضیح دهید در 2 سال گذشته چند منطقه نمونه گردشگری ایجاد کردید و آیا نسبت به تهیه سند جامع گردشگری گامی برداشته شده است؟

 پروانه سلحشوریدر نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی گفت: امروز من روی سخنم با تمام کسانی است که در روند وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی تلاش‌های بسیاری را صورت داده‌اند، اگرچه دولت حتی پس از تأیید شورای نگهبان با ناراحتی این وزارتخانه را پذیرفت اما امری که محال به نظر می رسید، پس از سال‌ها تلاش مجلسیان به نتیجه رسید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز با افتخار کاندیدای وزارت میراث فرهنگی از تلاش هوشمندانه نمایندگان سخن می‌گوید در حالی که ایشان و دولت متبوعش در دو سال اخیر به صورت مستمر با این امر مخالفت کردند. آیا دولت به ما پیام نداده است که برای آنها فرقی نمی‌کند و آنها کار خودشان را می‌کنند و حتی ما نمایندگان را لایق مشورت نمی‌دانند و چگونه است که کسی که این نهاد را قبول ندارد، امروز می‌خواهد سکاندار آن شود.

وی افزود: مردم عزیز ایران، اساتید دانشگاه، دانشجویان محترم و خبرنگاران متعهد و دلسوز، در تمامی این مدت پس از وزارتخانه شدن  با هم می‌خواستیم معیارهایی را تعیین کنیم که برای وزیر شایسته بتوانیم شاخص‌های مناسبی را تدوین و مطرح کنیم اما فرصت تدوین علمی نیز پدید نیامد از این رو بدانید در تمامی موارد پیام‌های شما را شنیدم و در حد توان به همکاران منتقل کردم اما استدلال و دلیل هم تا جایی برای همکاران ارزش دارد، امروز قصد دارم به بخش‌های کوچکی از برنامه‌های پیشنهادی مونسان اشاره کنم.

آمارهای ارائه شده وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بعضاً بدون پشتوانه هستند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه آمارهای ارائه شده وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بعضاً مخدوش و بدون پشتوانه هستند از این رو در جایی اشاره به ساماندهی بناهای تاریخی با 4 هزار پروژه شده اما در جایی دیگر به دو هزار پروژه اشاره شده است، در جایی دو هزار و 901 موافقت اصولی مطرح و در جای دیگر 3 هزار و 900 موافقت اصولی عنوان شده است.

سلحشوری تصریح کرد: در برنامه‌هایشان به ساخت هر چند روز یک بار موزه‌ها اشاره می‌کنند بدون آن که بحث استانداردسازی و اینکه آیا این موزه‌ها در کجا قرار دارند، اشاره ‌کنند. از طرف دیگر در صفحه 18 برنامه‌های ایشان اشاره به اقداماتی که می‌ خواهند انجام شود، صورت گرفته است و در متن بارها اعلام می‌کنند که این کارها در سال 2018 صورت می‌گیرد در حالی که ما در شرایط کنونی در سال 2019 قرار داریم؛ کاش ایشان یک بار برنامه‌های خود را مطالعه می کردند.

بسیاری از مدیران وزیر پیشنهادی در زمان تصدی سازمان میراث فرهنگی تحت پیگرد قانونی هستند

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: این روزها بحث مبارزه با فساد جدی است اما تعدادی از مدیران منصوب این حوزه تحت پیگرد قانونی هستند، مدیران کل قزوین، مدیر کل اسبق تهران، مدیر کل سابق هرمزگان در دوران مدیریت آقای مونسان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، از طرف دیگر شفافیت رکنی است که با مبارزه با فساد معنا می‌یابد حال در سامانه ثبت شده دولت، سازمان برنامه و بودجه با حدود 507 گزارش در صدر است اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فقط 7 مورد گزارش دارد.

وی ادامه داد: آقای مونسان در دو سال مسئولیت خود، شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برگزار نکردند در حالی که این شورا می‌توانست کمک شایانی به این حوزه کند. با توجه به نقش اثرگذار مجلس و تعامل با مجلس، متأسفانه ایشان معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان میراث فرهنگی را منحل کرده و در معاونت سرمایه‌گذاری ادغام کردند. آقای مونسان اشاره به تراز مثبت گردشگری می‌کند، منصفانه بگویم که این تراز مثبت به علت عملکرد ضعیف دولت در کنترل نرخ ارز بوده است. در شرایط کنونی ایران جزو ارزانترین مقاصد کشورها برای سفرهای گردشگری است و از طرفی هزینه‌ سفرهای خارجی به شدت افزایش یافته، حال آیا این مسائل جزو عملکرد آقای مونسان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای می‌گوید که مدیرانش را از کیش نیاورده است، حال آیا آقای جانفشان مدیرکل فعلی استان تهران، آقای شقاقی مدیر کل حقوقی و املاک، آقای ابراهیمی مدیرکل حوزه ریاست و آقای محب‌خدایی مسئول قبلی حوزه گردشگری، آقای عادل مهدی‌نژاد مسئول قبلی روابط عمومی، مهدوی مدیر کل اسبق تهران از کیش نیامده بودند، متأسفانه رابطه آقای مونسان با بدنه سازمان هم خوب نیست و ایشان با منتقدان خود برخورد مناسبی نداشته‌اند. بعضی اساتید این حوزه رأی به ایشان را افتادن از چاله به چاه می‌دانند، متأسفانه بارها در برنامه پیشنهادی‌شان بر اهمیت آموزش و پژوهش گفته‌اند اما مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را با بیش از 28 سال سابقه منحل کرده‌اند. از طرف دیگر طبقه‌بندی آثار میراثی صورت نگرفته است.

 

احمد سالک کاشانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 12 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: رهبر معظم انقلاب پیرامون موضوع گردشگری فرموده اند "من تصورم این است که اگر مسئولین کشور بتوانند از مسئله گردشگری به شکل درست و با تبلیغات صحیح و جهت‌گیری صحیح استفاده کنند، درآمد آن کشور را بی‌نیاز می کند".

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ماده 100 برنامه 5 ساله ششم توسعه توجه جدی به موضوع گردشگری دارد، اظهار کرد: فعالیت مونسان در دو سال گذشته با مدیریت قوی همراه بوده و توجه جدی به برنامه ششم توسعه داشته است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و صنایع دستی دارای راهبرد اقتصادی است و همچنین کاربرد فرهنگی دارد، تصریح کرد: خوشبختانه وزیر پیشنهادی در هر دو مقوله برنامه‌های مختلفی را به قوه مقننه ارائه کرده است؛ این مهم  در حالی است که در دل برنامه‌های اقتصادی  و فرهنگی، نوعی آموزش نیز به گردشگران داده می‌شود زیرا این افراد با اذهانی نادرست وارد کشور می‌شوند اما پس از خروج سفیران ایران و انقلاب اسلامی در دنیا به شمار می‌آیند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارتخانه مذکور، حافظ میراث فرهنگی و کهن ایران و انقلاب اسلامی است، افزود: همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند بخش اقتصادی درآمد گردشگری در کشور چند برابر فروش نفت خام محسوب می‌شود که امری با اهمیت است.

سالک گفت: 129 هزار و 99 شغل در حوزه گردشگری ایجاد شده، 613 میلیارد ارزآوری برای کشور از صادرات بیش از یک صد هزار تن صنایع دستی حاصل شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه گردشگری گنج پنهان و توسعه پایدار کشور محسوب می‌شود زیرا ایران جزو10 کشور توریستی جهان و 5 کشور تاریخی دنیا به شمار می‌رود، اظهار کرد: باید یادآور شد سازمان میراث فرهنگی در حوزه فناوری اطلاعات در 3 ماهه سال 98 از رتبه 54 در سال 96 به رتبه 20 ارتقاء یافته که نشان‌دهنده فعالیت وزیر پیشنهادی است.

وی با اشاره به اینکه سابقه تاریخی سرزمین‌مان بیش از 11 هزار سال مدنیت است که امری مهم محسوب می‌شود، افزود: بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور وجود دارد که 34 هزار از این امر در قالب اثر ثبتی و به صورت ملی و 24 هزار اثر به صورت جهانی ثبت و مطرح شده است. همچنین دو هزار و 815 اثر ملی نیز شناسایی و به ثبت رسیده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی دارای جنبه اقتصاد مقاومتی است و بر این اساس تاکنون حرکت کرده است، گفت: مونسان حاشیه‌ها و رانت‌ها را طی مدت مدیریتش کم کرده و البته سبب افزایش اشتغالزایی نیز شده است.

سالک با اشاره به گزارش معاونت نظارت قوه مقننه در خصوص سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: بر اساس این گزارش 56 درصد اقدامات وزیر پیشنهادی با برنامه‌های رهبری و اسناد بالادستی، 32درصد برنامه‌ها با سیاست‌های ابلاغی دولت و برنامه ششم همسو بوده که امری مهم محسوب می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: همچنین باید یادآور شد در حوزه سرمایه‌گذاری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته که اجرای 209 پروژه و بهره‌برداری از 1425 واحد بوم‌گردی و موافقت با صدور 4 هزار و 575 طرح سرمایه‌گذاری با رقم صد هزار میلیارد از دیگر اقداماتی است که در دوران مدیریت وزیر پیشنهادی انجام شده است.

سیدناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 12 شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در موافقت با وی، با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی به همت مجلس دهم تاسیس شد، گفت: بنابراین لازم است در ابتدای راه شخصی موثر، کاربلد، مسلط و واقف به ظرفیت ها و کمبودهای وزارتخانه و آشنا با مشکلات هر سه حوزه و همراه و همسو با دولت در رأس کار قرار گیرد تا زیرساخت های وزارتخانه در ابتدای کار به درستی پایه ریزی شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: از مهمترین نقاط قوت عملکرد مونسان می توان به مواردی از جمله تقویت مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت سایر نهادها و دستگاه ها در مرمت آثار تاریخی، توسعه زیرساخت های گردشگری، سرمایه گذاری در احداث هتل ها و تلاش برای رشد 50 درصدی گردشگری خارجی با توجه به تحریم های ظالمانه و لغو روادید برخی کشورهای بازار هدف اشاره کرد.

وی با بین اینکه نگاه مونسان در توسعه میراث فرهنگی و گردشگری معطوف به بخش خصوصی است و این تنها راهکار توسعه گردشگری کشور است، ادامه داد: سابقه نشان داده مونسان از لحاظ سیاسی با جناح ها و جریان های مختلف همکاری داشته، اما هیچگاه وارد بازی های سیاسی نشده است. همچنین حضور چند ساله در دولت و نزدیکی به رئیس جمهور می تواند در رشد و توسعه وزارتخانه در آینده موثر باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سازمان جهانی گردشگری، ایران را جزو 10 کشور نخست جهان در زمینه داشتن جاذبه های گردشگری می داند و مطابق آمار بانک مرکزی، حدود 12 میلیارد دلار سهم گردشگران در ایران است که با افزایش 60 درصدی آن مواجه شدیم، هر چند انتظارات ظرفیت ها بسیار بیشتر است.

موسوی لارگانی ادامه داد: مونسان در امور گردشگری به برخی مسئولیت ها و شئونات اسلامی کاملاً واقف بود و به این شئونات توجه ویژه ای دارد؛ در سال گذشته 600 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم که نسبت به سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته و بیش از 3600 میلیارد تومان صنایع دستی در داخل کشور رشد داشته و دلیل افزایش فروش این است که از سال 96 طرح تجاری سازی صنایع دستی به همت مونسان کلید خورد تا صنایع دستی کشور به صورت فله ای به فروش نرسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.